Internaţional

Unele mame, obligate să înapoieze indemnizația de creștere copil

Femeile din Moldova vor fi obligate să semneze o declarație pe proprie răspundere înainte de a primi indemnizația de creștere copil. Un proiect de hotărâre semnat de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale se află pe masa de lucru a miniștrilor din Republica Moldova și urmează să fie examinat în ședința de Guvern de săptămâna aceasta.

Femeile din Moldova vor trebui să semneze o declarație pe proprie răspundere înainte de a primi indemnizația de maternitate. Este vorba doar despre mamele care la data acordării concediului de maternitate nu sunt încadrate în câmpul muncii, nu beneficiază de venit asigurat și nu sunt persoane asigurate de riscul respectiv, potrivit Sputnik.

În cazul în care se va demonstra că informația declarată de beneficiară nu este veridică, aceasta va fi obligată să ramburseze suma indemnizației de maternitate primită.

Un proiect de hotărâre semnat de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale se află pe masa de lucru a miniștrilor și urmează să fie examinat în ședința de Guvern de săptămâna aceasta. Documentul a fost elaborat în vederea executării Hotărârii Curții Constituționale, care a declarat ilegal punctul 49 din Regulamentul  cu privire la condițiile de stabilire, modul de calcul și de plată a indemnizațiilor pentru incapacitate temporară de muncă. Punctul 49 prevedea condițiile de acordare a indemnizației de maternitate acordate soțiilor aflate la întreținerea soților asigurați, doar dacă pe parcursul a 9 luni consecutive premergătoare lunii acordării concediului de maternitate nu a fost asigurată sau dacă și-a pierdut statutul de asigurat în această perioadă din motive ce nu i se pot imputa.

În aceste condiții, Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale propune ca indemnizațiile de maternitate să le fie acordate soțiilor, aflate la întreținerea soților asigurați, dacă la data acordării concediului de maternitate acestea nu sunt angajate în câmpul muncii și nu realizează nici un venit asigurat. Banii vor fi alocați doar după ce beneficiarele vor scrie o declarație pe proprie răspundere.

Cuvinte cheie: copii, mame, maternitate, indemnizatii, crestere copii, ministerul sanatatii, ministerul muncii, republica moldova, campul muncii, bani, beneficii, legislatie, proiect de lege