OG.43/1997
OG.43/1997
Am niste contracte inheiate in baza OG.43/1997. Stiu ca s-a modificat prin OG.38/2006, dar nu reusesc sa citesc textul. :cafea: pentru cunoscatori.
ORDONANTA Nr. 43 din 28 august 1997 *** Republicata
privind regimul drumurilor
Text in vigoare incepand cu data de 17 august 2006
REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICA NEAMT
Textul Ordonantei Guvernului nr. 43/1997, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, a fost actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT in baza actelor normative modificatoare, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la 14 august 2006:
- Ordonanta Guvernului nr. 79/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 413/2002;
- Legea nr. 413/2002;
- Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1959/2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 26/2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 227/2003;
- Legea nr. 227/2003;
- Legea nr. 47/2004;
- Ordonanta Guvernului nr. 21/2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 98/2005;
- Legea nr. 98/2005;
- Ordonanta Guvernului nr. 38/2006.
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997, republicata, a mai fost modificata si prin:
- Ordonanta Guvernului nr. 132/2000, suspendata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 295/2000 si respinsa prin Legea nr. 189/2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
Sectiunea I
Domeniul drumurilor
ART. 1
(1) Regimul drumurilor reglementeaza in mod unitar administrarea drumurilor publice si private, dobandirea si folosirea terenurilor, conducerea, coordonarea si controlul activitatilor in legatura cu drumurile publice. Administrarea drumurilor publice si private are ca obiect proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, intretinerea si exploatarea drumurilor.
(2) Prevederile prezentei ordonante se aplica integral tuturor drumurilor publice si, partial, drumurilor de utilitate privata.
ART. 2
(1) Drumurile fac parte din sistemul national de transport.
(2) Drumurile sunt cai de comunicatie terestra special amenajate pentru circulatia vehiculelor si a pietonilor.
(3) Fac parte integranta din drum: podurile, viaductele, pasajele denivelate, tunelurile, constructiile de aparare si consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclisti, locurile de parcare, oprire si stationare, indicatoarele de semnalizare rutiera si alte dotari pentru siguranta circulatiei, terenurile si plantatiile care fac parte din zona drumului, mai putin zonele de protectie.
(4) De asemenea, se considera ca facand parte din drum cladirile de serviciu si orice alte constructii, amenajari sau instalatii destinate apararii sau exploatarii drumurilor, inclusiv terenurile necesare aferente.
(5) Fac parte din elementele infrastructurii autostrazilor si drumurilor nationale apartinand domeniului public al statului:
1. suprastructura si infrastructura drumului, situate in cadrul amprizei, si terenul aferent;
2. podurile, tunelurile, viaductele, pasajele denivelate si alte lucrari de arta, cu terenul aferent;
3. locurile de parcare, oprire si stationare, precum si terenurile aferente care apartin domeniului public al statului;
4. lucrarile de consolidare, de protectie si de aparare si terenul aferent;
5. plantatiile rutiere si terenul aferent;
6. suprafetele de teren situate de o parte si de cealalta a drumului, care formeaza zonele de siguranta, in limitele prevazute de prezenta ordonanta.
Sectiunea a II-a
Clasificarea si incadrarea drumurilor
ART. 3
Din punct de vedere al destinatiei drumurile se impart in:
a) drumuri publice - drumuri de utilitate publica destinate circulatiei rutiere si pietonale, in scopul satisfacerii cerintelor generale de transport ale economiei nationale, ale populatiei si de aparare a tarii; acestea sunt proprietate publica;
b) drumuri de utilitate privata - drumuri destinate satisfacerii cerintelor proprii de transport rutier si pietonal spre obiective economice, forestiere, petroliere, miniere, agricole, energetice, industriale si altele asemenea, de acces in incinte, ca si cele din interiorul acestora, precum si cele pentru organizarile de santier; ele sunt administrate de persoanele fizice sau juridice care le au in proprietate sau in administrare.
ART. 4
Din punct de vedere al circulatiei drumurile se impart in:
a) drumuri deschise circulatiei publice, care cuprind toate drumurile publice si acele drumuri de utilitate privata care asigura, de regula, accesul nediscriminatoriu al vehiculelor si pietonilor;
b) drumuri inchise circulatiei publice, care cuprind acele drumuri de utilitate privata care servesc obiectivelor la care publicul nu are acces, precum si acele drumuri de utilitate publica inchise temporar circulatiei publice.
ART. 5
Din punct de vedere functional si administrativ-teritorial, in ordinea importantei, drumurile publice se impart in urmatoarele categorii:
a) drumuri de interes national;
b) drumuri de interes judetean;
c) drumuri de interes local.
ART. 6
(1) Drumurile de interes national apartin proprietatii publice a statului si cuprind drumurile nationale, care asigura legaturile cu capitala tarii, cu resedintele de judet, cu obiectivele de interes national, intre ele, precum si cu tarile vecine, si pot fi:
a) autostrazi;
b) drumuri expres;
c) drumuri nationale europene (E);
d) drumuri nationale principale;
e) drumuri nationale secundare.
(2) Incadrarea in aceste categorii se face de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu exceptia drumurilor nationale europene, a caror incadrare se stabileste potrivit acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
(3) Propunerile de clasificare a drumurilor nationale in categoria drumurilor nationale europene (E) se fac de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
ART. 7
Drumurile de interes judetean fac parte din proprietatea publica a judetului si cuprind drumurile judetene, care asigura legatura intre:
a) resedintele de judet cu municipiile, cu orasele, cu resedintele de comuna, cu statiunile balneoclimaterice si turistice, cu porturile si aeroporturile, cu obiectivele importante legate de apararea tarii si cu obiectivele istorice importante;
b) orase si municipii, precum si intre acestea si resedintele de comuna;
c) resedinte de comuna.
ART. 8
Drumurile de interes local apartin proprietatii publice a unitatii administrative pe teritoriul careia se afla si cuprind:
a) drumurile comunale, care asigura legaturile:
- intre resedinta de comuna cu satele componente sau cu alte sate;
- intre orasul cu satele care ii apartin, precum si cu alte sate;
- intre sate;
b) drumurile vicinale sunt drumuri care deservesc mai multe proprietati, fiind situate la limitele acestora;
c) strazile sunt drumuri publice din interiorul localitatilor, indiferent de denumire: strada, bulevard, cale, chei, splai, sosea, alee, fundatura, ulita etc.
ART. 9
Strazile din localitatile urbane se clasifica in raport cu intensitatea traficului si cu functiile pe care le indeplinesc, astfel:
a) strazi de categoria I - magistrale, care asigura preluarea fluxurilor majore ale orasului pe directia drumului national ce traverseaza orasul sau pe directia principala de legatura cu acest drum;
b) strazi de categoria a II-a - de legatura, care asigura circulatia majora intre zonele functionale si de locuit;
c) strazi de categoria a III-a - colectoare, care preiau fluxurile de trafic din zonele functionale si le dirijeaza spre strazile de legatura sau magistrale;
d) strazi de categoria a IV-a - de folosinta locala, care asigura accesul la locuinte si pentru servicii curente sau ocazionale, in zonele cu trafic foarte redus.
ART. 10
Strazile din localitatile rurale se clasifica in:
a) strazi principale;
b) strazi secundare.
ART. 11
Drumurile nationale, judetene si comunale isi pastreaza categoria functionala din care fac parte, fiind considerate continue in traversarea localitatilor, servind totodata si ca strazi. Modificarea traseelor acestora in traversarea localitatilor se poate face numai cu acordul administratorului drumului respectiv, in concordanta cu planul urbanistic aprobat. In cazul drumurilor de interes national se va obtine si acordul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
ART. 12
Incadrarea in categorii functionale a drumurilor nationale, judetene si comunale se face prin hotarare a Guvernului, iar a drumurilor vicinale si a strazilor, prin hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz.
ART. 13
(1) Propunerile de incadrare in categorii functionale pentru drumurile nationale si judetene se fac de catre administratorii acestor categorii de drumuri, iar pentru drumurile comunale, de catre consiliile locale interesate, prin consiliile judetene sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Promovarea propunerilor se face cu avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) Propunerile de modificare a incadrarii unui drum vicinal sau a unei strazi in drum comunal si invers se fac prin hotarare a consiliului local; in cazul in care drumul respectiv se afla pe raza a doua sau mai multe autoritati administrativ-teritoriale, propunerile de modificare se fac cu acordul tuturor consiliilor locale interesate. In toate cazurile este necesar avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
CAP. 2
Administrarea drumurilor
Sectiunea I
Suprafetele de teren aferente drumurilor publice
ART. 14
Zona drumului public cuprinde: ampriza, zonele de siguranta si zonele de protectie.
ART. 15
Ampriza drumului este suprafata de teren ocupata de elementele constructive ale drumului: parte carosabila, trotuare, piste pentru ciclisti, acostamente, santuri, rigole, taluzuri, santuri de garda, ziduri de sprijin si alte lucrari de arta.
ART. 16
(1) Zonele de siguranta sunt suprafete de teren situate de o parte si de cealalta a amprizei drumului, destinate exclusiv pentru semnalizarea rutiera, pentru plantatie rutiera sau alte scopuri legate de intretinerea si exploatarea drumului, pentru siguranta circulatiei ori pentru protectia proprietatilor situate in vecinatatea drumului. Din zonele de siguranta fac parte si suprafetele de teren destinate asigurarii vizibilitatii in curbe si intersectii, precum si suprafetele ocupate de lucrarile de consolidari ale terenului drumului si altele asemenea. In afara localitatilor, limitele minime ale zonelor de siguranta a drumurilor, in cale curenta si aliniament, sunt prevazute in anexa nr. 1 la prezenta ordonanta.
(2) Realizarea de culturi agricole sau forestiere pe zonele de siguranta este interzisa.
ART. 17
(1) Zonele de protectie sunt suprafetele de teren situate de o parte si de alta a zonelor de siguranta, necesare protectiei si dezvoltarii viitoare a drumului. Limitele zonelor de protectie sunt prevazute in anexa nr. 1.
(2) Zonele de protectie raman in gospodarirea persoanelor juridice sau fizice care le au in administrare sau in proprietate, cu obligatia ca acestea, prin activitatea lor, sa nu aduca prejudicii drumului sau derularii in siguranta a traficului prin:
a) neasigurarea scurgerii apelor in mod corespunzator;
b) executarea de constructii, imprejmuiri sau plantatii care sa provoace inzapezirea drumului sau sa impiedice vizibilitatea pe drum;
c) executarea unor lucrari care pericliteaza stabilitatea drumului sau modifica regimul apelor subterane sau de suprafata;
d) practicarea comertului ambulant in zona drumului, in alte locuri decat cele destinate acestui scop.
ART. 18
Detinatorii terenurilor din vecinatatea drumurilor publice sunt obligati sa permita instalarea pe aceste terenuri a panourilor de aparare a drumului contra inzapezirii, fara a percepe vreo chirie, cu conditia ca aceasta operatiune sa nu impiedice executarea lucrarilor agricole si sa nu produca degradari culturilor de pe aceste terenuri.
ART. 19
(1) Zona strazilor include partea carosabila, acostamentele, santurile, rigolele, trotuarele, spatiile verzi care separa sensurile de circulatie, pistele pentru ciclisti, suprafetele adiacente pentru parcaje, stationari sau opriri, precum si suprafetele de teren necesare amplasarii anexelor acestora. Pe sectoarele de strazi fara canalizare scurgerea apelor trebuie asigurata prin santuri amenajate.
(2) Consiliile locale vor asigura, in intravilan, conditiile de deplasare a pietonilor si ciclistilor prin amenajari de trotuare si piste.
(3) Zonele de siguranta si de protectie in intravilan se stabilesc prin studii de circulatie si prin documentatiile de urbanism si amenajarea teritoriului.
(4) Pentru dezvoltarea capacitatii de circulatie a drumurilor publice in traversarea localitatilor rurale, distanta dintre gardurile sau constructiile situate de o parte si de alta a drumurilor va fi de minimum 26 m pentru drumurile nationale, de minimum 24 m pentru drumurile judetene si de minimum 20 m pentru drumurile comunale.
(5) Asigurarea distantelor minime, stabilite conform alin. (4), se realizeaza de catre administratorii acestor drumuri, numai cu respectarea reglementarilor in vigoare.
Sectiunea a II-a
Administrarea drumurilor
ART. 20
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului este organul administratiei publice centrale care exercita prerogativele dreptului de proprietate publica a statului in domeniul drumurilor nationale.
ART. 21
(1) Administrarea drumurilor nationale se realizeaza de Administratia Nationala a Drumurilor*), sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Organizarea si functionarea Administratiei Nationale a Drumurilor se va aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Sectoarele de drumuri nationale, incluzand si lucrarile de arta, amenajarile si accesoriile aferente, situate in intravilanul resedintelor de judete si al municipiilor, sunt in administrarea consiliilor locale respective.
------------
*) Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 47/2004, s-a infiintat Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., prin reorganizarea Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", care s-a desfiintat.
ART. 22
Administrarea drumurilor judetene se asigura de catre consiliile judetene, iar a drumurilor de interes local, de catre consiliile locale pe raza administrativ-teritoriala a acestora. Fac exceptie sectoarele de drumuri judetene, situate in intravilanul localitatilor urbane, inclusiv lucrarile de arta, amenajarile si accesoriile aferente, care vor fi in administrarea consiliilor locale respective.
ART. 22^1
Pentru realizarea proiectelor prioritare de interes national si european, pot fi preluate de catre administratorul drumurilor nationale sectoare de drum de interes national, judetean sau local situate in intravilanul unor localitati, cu acordul autoritatilor locale respective.
ART. 23
Administrarea drumurilor de utilitate privata se face de catre detinatorii acestora.
Sectiunea a III-a
Proiectarea si executia lucrarilor de drumuri
ART. 24
La proiectarea, executia si interventiile asupra drumurilor se va tine seama de categoriile functionale ale acestora, de traficul rutier, de siguranta circulatiei, de normele tehnice, de factorii economici, sociali si de aparare, de utilizarea rationala a terenurilor, de conservarea si protectia mediului si de planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii, precum si de normele tehnice in vigoare pentru adaptarea acestora la cerintele pietonilor, ciclistilor, persoanelor cu handicap si de varsta a treia.
ART. 25
Documentatiile privind proiectarea constructiei, reabilitarea si modernizarea drumurilor se intocmesc cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, cu avizele prevazute in normele metodologice.
ART. 26
Amplasarea unor obiective economice sau de alta natura, care implica modificari ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de rezistenta a unui drum, se face cu acordul administratorului drumului respectiv, cheltuielile aferente fiind in sarcina celui care a solicitat modificarile, cu respectarea legislatiei in vigoare privind autorizarea executarii constructiilor.
ART. 27
(1) Intersectiile intre drumuri se realizeaza denivelat sau la acelasi nivel, in functie de categoriile drumurilor si de traficul rutier, cu respectarea legislatiei in vigoare. Cheltuielile privind aceste lucrari sunt in sarcina celor care au in administrare sau in proprietate drumul pe care se desfasoara traficul ce impune amenajarea sau modificarea intersectiei.
(2) Intretinerea bretelelor de la intersectiile denivelate ale drumurilor publice este in sarcina administratorului drumului de categorie superioara. Daca unul dintre drumuri este de utilitate privata, cheltuielile de intretinere a acestuia sunt in sarcina administratorului respectiv.
ART. 28
Amenajarea intersectiilor la acelasi nivel intre doua sau mai multe drumuri se face cu asigurarea prioritatii pentru circulatia care se desfasoara pe drumul de categorie superioara.
ART. 29
Realizarea unei noi intersectii la acelasi nivel cu calea ferata sau modificarea unei asemenea intersectii cu calea ferata este in sarcina solicitantului lucrarii.
ART. 30
La amenajarea, modificarea sau sistematizarea intersectiilor intre drumurile publice, precum si dintre acestea cu caile ferate se va obtine si acordul Ministerului Administratiei si Internelor, prin directiile sale de specialitate.
ART. 31
Instalatiile de semnalizare si presemnalizare a trecerii la acelasi nivel intre drum si calea ferata se realizeaza de catre administratorul caii ferate, in functie de categoria drumului, traficul rutier, frecventa si viteza de circulatie a trenurilor.
ART. 32
(1) Intretinerea pasajelor denivelate este in sarcina administratorului caii de comunicatie situate pe pasaj.
(2) Intretinerea trecerilor la acelasi nivel, paza si securitatea in limitele zonei de siguranta a caii ferate revin detinatorului acestei cai.
(3) Modificarea cotelor si declivitatilor pe oricare dintre caile de comunicatie care se intersecteaza atrage dupa sine obligatia detinatorului de a suporta costul lucrarilor necesare si pe cealalta cale de comunicatie.
(4) Pentru poduri, baraje, diguri si altele asemenea, care cuprind parti ale mai multor detinatori, sarcinile ce revin fiecaruia dintre acestia se stabilesc, de comun acord, prin protocol.
ART. 33
Autoritatile administratiei publice locale impreuna cu Politia rutiera au obligatia de a reglementa circulatia, parcarea, stationarea si oprirea pe strazi a vehiculelor. Parcarea in localitati se asigura de catre administratia publica locala in locuri special amenajate, in afara benzilor de circulatie si a trotuarelor, amplasate de comun acord cu Politia rutiera.
ART. 34
In zonele protejate ale localitatilor se va urmari descurajarea sau interzicerea circulatiei de tranzit, in conditiile legii, prin asigurarea unor trasee de deviere corespunzatoare, cu acordul administratorului drumului si al Politiei rutiere.
ART. 35
In functie de programele de circulatie aprobate de autoritatile competente, drumurile publice vor fi prevazute cu statii amenajate in afara fluxului circulatiei, pentru oprirea mijloacelor de transport in comun. Semnalizarea unitara si amenajarea acestora se asigura de catre consiliile locale in intravilan si de catre consiliile judetene in extravilan, indiferent de categoria drumului. Locurile de parcare si refugiile de pe autostrazi vor fi dotate cu utilitati, telefonie pentru apel de urgenta si cu grupuri sanitare.
ART. 36
Pe drumurile publice se vor aplica masuri de protectie a mediului, pe baza studiilor de impact al traficului asupra acestuia.
ART. 37
(1) Pentru descongestionarea traficului in localitati, protectia mediului si sporirea sigurantei circulatiei pe reteaua de drumuri expres si drumuri nationale europene se vor realiza drumuri de tranzit ocolitoare, situate in afara intravilanului localitatilor, pe baza studiilor de trafic. Accesul spre aceste drumuri se va realiza numai prin intermediul unor artere magistrale care debuseaza in intersectii amenajate corespunzator volumelor de trafic.
(2) Accesul la zonele functionale care cuprind in perimetrul lor drumurile de interes national se va realiza numai prin artere colectoare in intersectiile existente, amenajate corespunzator volumelor de trafic.
ART. 38
Pe sectoarele de drumuri publice, care traverseaza localitati rurale, locuitorii sunt obligati sa intretina santurile, rigolele, podetele de la intrarile in curti, plantatiile, trotuarele sau caile pietonale din dreptul locuintelor si al terenurilor pe care le detin. Supravegherea indeplinirii acestor obligatii revine autoritatilor administratiei publice locale.
ART. 39
In vederea asigurarii materialelor necesare construirii, modernizarii, repararii si intretinerii drumurilor publice, administratorii pot deschide si exploata cariere, balastiere si altele asemenea si pot organiza activitati si servicii specializate, in conditiile legii.
Sectiunea a IV-a
Conditii de exploatare a drumurilor
ART. 40
(1) Drumurile trebuie sa fie semnalizate si mentinute de catre administratorul drumului in stare tehnica corespunzatoare desfasurarii traficului in conditii de siguranta.
(2) Masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe axa, dimensiunile maxime admise de gabarit, precum si conditiile impuse vehiculelor admise in circulatie pe drumurile publice sunt cele prevazute in anexa nr. 2.
(3) Lista cuprinzand drumurile publice, cu masele maxime admise si dimensiunile prevazute in anexa nr. 2 pentru vehicule de transport marfa, va fi stabilita periodic sau, pe masura finalizarii lucrarilor de reabilitare, prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Masele si dimensiunile maxime admise prevazute in anexa nr. 2 pot fi majorate prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, pe masura executarii unor lucrari de sporire a capacitatii portante a drumurilor.
(5) Transportatorilor straini si romani li se aplica tarife de utilizare a drumurilor, in conformitate cu prevederile acordurilor bilaterale si, respectiv, cu reglementarile interne in vigoare, care se constituie, conform legii, in surse de finantare a lucrarilor de administrare, exploatare, intretinere, reparatii si modernizare a drumurilor publice.
ART. 41
(1) Transporturile efectuate cu vehicule a caror masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe axa si/sau ale caror dimensiuni maxime admise de gabarit depasesc limitele prevazute in anexa nr. 2 se efectueaza pe baza autorizatiei speciale de transport emise de administratorul drumului pe care se efectueaza transportul, in conditiile stabilite prin reglementari specifice emise de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) In conditiile in care drumurile nationale sau judetene, pe care se efectueaza transporturile prevazute la alin. (1), traverseaza o localitate urbana, este necesar si avizul administratiei publice locale care administreaza portiunea de drum respectiva.
(3) In cazul in care pentru efectuarea unor asemenea transporturi sunt necesare lucrari de amenajare sau consolidare a drumurilor si a lucrarilor de arta, precum si modificarea instalatiilor aeriene sau subterane de orice fel, acestea se suporta de beneficiarul transporturilor.
(4) Pentru transporturile prevazute la alin. (1) se aplica tarife suplimentare de utilizare a drumurilor, stabilite in functie de masa totala sau de masa pe axa, de dimensiunile de gabarit ale autovehiculelor si de distanta parcursa, care constituie surse financiare in contul emitentului autorizatiei speciale de transport pentru administrarea drumurilor respective. Aceste tarife se determina si se propun de administratorii drumurilor publice si se aproba:
a) pentru drumurile de interes national, prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului;
b) pentru drumurile de interes judetean, prin hotarare a consiliilor judetene, cu avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
c) pentru drumurile de interes local, prin hotarare a consiliilor locale, cu avizul consiliilor judetene.
(4^1) Ansamblul de vehicule cu mai mult de 6 axe si care depaseste limitele maselor totale maxime admise prevazute in anexa nr. 2 va fi considerat atipic si va fi tarifat in conformitate cu prevederile anexei nr. 2.
(5) Se excepteaza de la plata tarifelor prevazute la alin. (4) autovehiculele care apartin Corpului Pompierilor Militari, serviciilor publice de pompieri si administratorului drumului public respectiv.
ART. 42 *** Abrogat
ART. 43
Pe drumurile publice sunt interzise:
a) competitiile sportive, fara avizul prealabil al administratorului drumului si al Politiei rutiere. Organizatorii poarta raspunderea si iau toate masurile pentru siguranta traficului rutier si redarea ulterioara a drumului pentru circulatia publica, in conditiile existente anterior organizarii competitiei;
b) intrarea pe drum a vehiculelor cu noroi pe roti sau pe senile, precum si pierderea, prin scurgere din vehicule, in timpul transportului, de materiale de constructie sau de alte materii;
c) curatarea sau spalarea vehiculelor de pamant, de materiale sau de alte substante; aceasta se va realiza inainte de a patrunde in drum si numai pe suprafete special amenajate prin grija administratorului drumului;
d) scurgerea lubrifiantilor, a unor produse inflamabile, toxice sau de alta natura;
e) ocuparea, sub orice forma, a partii carosabile, a statiilor mijloacelor de transport in comun, a santurilor, trotuarelor, pistelor si zonelor de siguranta a drumului, precum si afectarea starii de curatenie a acestora;
f) circulatia autovehiculelor pe acostamente, pe santuri, pe trotuare, pe spatii de siguranta ale drumurilor ori pe banda de urgenta sau mediana a autostrazilor;
g) circulatia pe drumurile publice, modernizate, a vehiculelor cu pneuri cu cuie, cu senile, fara bandaje de protectie, precum si transportul prin tarare a unor obiecte sau materiale; prin exceptie este admisa circulatia vehiculelor apartinand Ministerului Apararii Nationale sau Ministerului Administratiei si Internelor, in cazul in care nu exista posibilitatea evitarii drumurilor publice modernizate, cu acordul si in conditiile stabilite de administratorul acestora.
ART. 44
(1) Administratorii drumurilor pot institui restrictii temporare, partiale sau totale de circulatie, pentru executarea unor lucrari, conform normelor stabilite de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului impreuna cu Ministerul Administratiei si Internelor.
(2) Pentru protectia unor sectoare de drumuri administratorii acestora pot institui restrictii cu caracter temporar, semnalizate corespunzator, privind viteza, masa totala maxima admisa si masa maxima admisa pe axa ale vehiculelor admise sa circule pe sectorul respectiv, cu informarea Politiei rutiere, a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si a utilizatorilor.
(3) Se interzice blocarea sau amplasarea de obstacole de orice fel pe ampriza drumurilor publice, cu exceptia cazurilor autorizate de administratorul drumului si de Politia rutiera si care vor fi semnalizate corespunzator.
ART. 45
(1) In cazul in care drumurile deschise circulatiei publice sunt afectate de calamitati naturale sau in alte cazuri de forta majora, administratorii acestora vor lua de urgenta masuri pentru restabilirea operativa a circulatiei, prin executarea de variante ocolitoare sau de alte amenajari cu caracter provizoriu, dupa caz.
(2) Atunci cand aplicarea masurilor prevazute la alin. (1) necesita ocuparea temporara a unor terenuri situate in zona drumului sau in afara acesteia, administratorul drumului respectiv va incheia procese-verbale cu autoritatile publice locale si cu detinatorii terenurilor, urmand ca eventualele despagubiri cuvenite celor afectati sa se stabileasca conform dispozitiilor legale.
Sectiunea a V-a
Aprobarea amplasarii de constructii si instalatii in zona drumului public
ART. 46
Realizarea sau amplasarea in zona drumului public a panourilor publicitare, a oricarei constructii sau instalatii, in orice scop, care sa nu pericliteze siguranta circulatiei, se face cu respectarea legislatiei in vigoare privind amplasarea si autorizarea executarii constructiilor si numai cu acordul prealabil al administratorului drumului.
ART. 47
(1) *** Abrogat
(1^1) In vederea fluidizarii traficului in afara localitatilor se interzice amplasarea oricaror constructii care genereaza un trafic suplimentar, la o distanta mai mica de 50,00 m de marginea imbracamintei asfaltice in cazul autostrazilor, al drumurilor expres si al drumurilor nationale europene, respectiv 30,00 m pentru celelalte drumuri de interes national si judetean.
(2) In zona mediana a autostrazilor se pot amplasa numai instalatii destinate intretinerii drumurilor si sigurantei circulatiei.
(3) Constructiile sau instalatiile temporare ale Ministerului Apararii Nationale, care au caracter de urgenta, se pot executa fara acceptul administratorului drumului, urmand ca acest accept sa se obtina ulterior, in cazul in care constructiile sau instalatiile nu se demonteaza intr-un termen stabilit de comun acord cu administratorul drumului.
(4) Pentru ocuparea zonei drumurilor, a podurilor, pasajelor, viaductelor, tunelurilor, prin amplasarea supraterana sau subterana a unor constructii, instalatii sau panouri publicitare acceptate de administratia drumurilor, se aplica tarife de utilizare, care se constituie ca venituri la dispozitia administratorului, respectiv pentru administrarea, exploatarea, intretinerea, repararea si modernizarea drumurilor publice. Se excepteaza perceperea de tarife de utilizare de catre administratorii drumului, daca amplasarea se realizeaza pe zonele de protectie unde acestia nu sunt detinatori. Perceperea si folosirea acestor tarife de utilizare a zonelor de protectie proprietate privata se realizeaza de catre detinatorul terenului respectiv.
(5) Detinatorii panourilor publicitare, ai constructiilor sau instalatiilor acceptate cu acordul prealabil al administratorului drumului in zona drumurilor publice sunt obligati sa execute, pe cheltuiala lor si fara nici o despagubire din partea administratorului drumului, demolarea, mutarea sau modificarea acestora, daca astfel a fost convenit cu administratorul drumului la momentul acordului, in conditiile in care acest lucru este impus de construirea, modernizarea, modificarea, intretinerea sau exploatarea drumului public, precum si de asigurarea conditiilor pentru siguranta circulatiei.
(6) Administratorul drumului este obligat sa instiinteze pe detinatorul de constructii sau instalatii acceptate in zona drumului asupra lucrarilor ce se vor executa la drum, dupa cum urmeaza:
a) cu cel putin 12 luni inainte de inceperea lucrarilor a caror executie impune mutarea sau modificarea, pentru constructii si instalatii autorizate cu caracter definitiv;
b) cu cel putin 3 luni inainte de inceperea lucrarilor la drum, in cazul constructiilor si instalatiilor acceptate cu caracter provizoriu.
ART. 48
Lucrarile edilitare subterane se amplaseaza, de regula, in afara partii carosabile a drumului public sau in galerii vizitabile. Constructia, repararea si intretinerea acestor lucrari, in zona drumului public, se fac cu aprobarea administratorului drumului si cu respectarea legislatiei in vigoare.
ART. 49
(1) Proprietarul constructiilor, instalatiilor sau al altor asemenea, realizate in zona drumului, fara respectarea conditiilor din prezenta sectiune sau cu nerespectarea conditiilor din actul de acceptare, este obligat a le desfiinta sau a le muta, pe cheltuiala sa, in termenul stabilit de administrator.
(2) In cazul nerespectarii termenului fixat de administratorul drumului, acesta poate proceda la desfiintarea sau la mutarea lucrarilor, pe cheltuiala proprietarului.
ART. 50
Detinatorii de constructii sau de instalatii amplasate in zona drumului public sunt obligati sa execute revizia periodica si repararea acestora, pentru a asigura estetica, protejarea drumului si siguranta circulatiei.
ART. 51
(1) Traseele noi de drumuri se stabilesc pe baza documentatiilor de urbanism si/sau de amenajare a teritoriului, aprobate in conditiile legii.
(2) Modificarea elementelor geometrice ale traseului, crearea de noi accese sau orice alte interventii asupra drumului public se fac cu acordul administratorului drumului.
(3) Realizarea prevederilor alin. (1) si (2) nu trebuie sa afecteze constructiile si instalatiile subterane si/sau aeriene autorizate, aflate in zona drumului. In caz contrar responsabilitatea revine administratorului drumului.
Sectiunea a VI-a
Cai de acces la drumurile deschise circulatiei publice
ART. 52
(1) Proiectarea, constructia sau amenajarea cailor de acces la drumurile deschise circulatiei publice se face potrivit legislatiei in vigoare de catre cei interesati, cu acordul prealabil al administratorului drumului public si al Politiei rutiere.
(2) Repararea, intretinerea si exploatarea cailor de acces la drumurile deschise circulatiei publice sunt in sarcina celor care le detin.
ART. 53
Caile de acces realizate fara acordul administratorului drumului public si al Politiei rutiere, precum si caile de acces neutilizate vor fi desfiintate de cei care le detin, restabilindu-se continuitatea elementelor geometrice in zona drumului deschis circulatiei publice.
CAP. 3
Dobandirea sau folosirea unor terenuri
ART. 54
(1) Dobandirea terenurilor necesare pentru executarea unor drumuri noi, modernizari, corectii de trasee, reabilitari, largiri de drumuri se face prin modurile admise de lege, inclusiv prin expropriere pentru cauza de utilitate publica.
(2) Dobandirea terenurilor prevazute la alin. (1) va beneficia de prevederile art. 92 alin. (6) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, fiind scutita de la plata taxelor suplimentare prevazute in anexele nr. 1 si 2 la aceasta lege.
ART. 55
(1) Pentru rectificari de traseu, de comun acord cu proprietarul terenului, se poate transmite, prin schimb, dreptul de proprietate asupra terenului ocupat de traseul vechi al drumului. Drumul vechi ramane in circulatie pana la deschiderea pentru trafic a traseului rectificat, administratorul drumului fiind obligat sa achite noului proprietar chiria pentru terenul ocupat.
(2) In situatia in care proprietarul terenului primit in schimb doreste redarea acestuia in circuitul agricol, amenajarile aferente sunt in sarcina administratorului drumului.
(3) Daca terenul necesar rectificarii traseului se dobandeste prin cumparare sau expropriere pentru cauza de utilitate publica, terenul ocupat de drumul vechi, ramas liber in urma darii in folosinta a noului traseu, devine proprietate publica a statului sau a administratiei publice locale, dupa caz.
ART. 56
(1) Persoanele abilitate cu efectuarea pe teren a masuratorilor si a studiilor necesare lucrarilor privind drumul au acces pe terenuri, indiferent de proprietar. Exceptie fac terenurile apartinand obiectivelor Ministerului Apararii Nationale si zonelor de siguranta ale acestora, pentru care se solicita in prealabil acordul acestuia. Instiintarea asupra inceperii acestor activitati se face prin afisare la sediul consiliului local si, in scris, detinatorului de teren, cu cel putin 7 zile inainte. Se interzice persoanelor abilitate cu efectuarea masuratorilor sau a studiilor ca, prin activitatea lor, sa cauzeze vreun prejudiciu terenurilor sau bunurilor aflate pe acestea. In cazul in care totusi sunt cauzate prejudicii, despagubirile sunt suportate de administratorul drumului.
(2) Daca pentru efectuarea masuratorilor sau studiilor se cauzeaza prejudicii bunurilor sau sunt necesare modificari asupra terenului, administratorul drumului va conveni, in prealabil, cu proprietarul terenului asupra acestor modificari si, dupa caz, asupra modalitatilor si cuantumului despagubirilor.
CAP. 4
Conducerea, coordonarea si controlul activitatii de administrare a drumurilor
ART. 57
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului coordoneaza din punct de vedere tehnic si metodologic intreaga retea de drumuri deschise circulatiei publice. In aceasta calitate are urmatoarele atributii:
a) asigura administrarea drumurilor publice de interes national;
b) elaboreaza si urmareste aplicarea si actualizarea planului director, la nivel national, privind dezvoltarea retelei rutiere, ca parte integranta a schemei retelei nationale de transport, cu respectarea prevederilor programului de amenajare a teritoriului;
c) stabileste strategia privind dezvoltarea unitara si echilibrata a intregii retele de drumuri deschise circulatiei publice;
d) asigura gospodarirea fondurilor bugetare si extrabugetare pentru construirea, reabilitarea, modernizarea, repararea, intretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor de interes national;
e) asigura, in conditiile legii, repartizarea si gestionarea fondurilor extrabugetare pentru construirea, reabilitarea, modernizarea, intretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor nationale, judetene si comunale din administrarea consiliilor judetene si locale, dupa caz;
f) elaboreaza studii de sistematizare, prognoze si proiecte de program pentru dezvoltarea si optimizarea retelei de drumuri publice;
g) elaboreaza, in conditiile legii, programe anuale si de perspectiva privind constructia, modernizarea, repararea, intretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor de interes national, iar impreuna cu consiliile judetene, programele finantate din Fondul special al drumurilor publice pentru drumurile judetene si comunale;
h) elaboreaza norme si reglementari, in concordanta cu prevederile in domeniu din tarile Uniunii Europene, privind proiectarea, constructia, modernizarea, repararea, intretinerea, administrarea si exploatarea drumurilor si, impreuna cu Ministerul Administratiei si Internelor, norme privind siguranta traficului pe drumurile deschise circulatiei publice, care se supun aprobarii potrivit prevederilor legale;
i) elaboreaza studii si programe privind lucrarile destinate imbunatatirii sigurantei circulatiei pe drumurile deschise circulatiei publice;
j) elaboreaza norme, studii si programe privind determinarea indicatorilor de stare tehnica a drumurilor, de evolutie a traficului si de stabilire a ordinii de prioritate pentru lucrarile de drumuri;
k) elaboreaza norme privind organizarea controlului propriu de calitate in domeniul drumurilor, precum si norme privind inregistrarea si prelucrarea evolutiei traficului rutier;
l) elaboreaza o conceptie unitara privind aplicarea de tehnologii noi si eficiente, agrementate conform legii, in proiectarea si executia lucrarilor de drumuri.
ART. 58
In exercitarea atributiilor prevazute la art. 57 Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului elaboreaza reglementari obligatorii pentru toate persoanele juridice sau fizice care detin drumuri deschise circulatiei publice in administrare sau in proprietate, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind autonomia administratiei publice locale si dreptul de proprietate.
ART. 59
(1) Conducerea activitatii de proiectare, executie, modernizare, reparare, intretinere, exploatare si administrare a drumurilor judetene si a celor de interes local revine autoritatilor administratiei publice locale, cu respectarea prevederilor art. 24.
(2) Pentru proiectarea si modernizarea strazilor care constituie parti componente ale drumurilor de interes national este necesar acordul prealabil al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
CAP. 5
Sanctiuni
ART. 60
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte:
a) incalcarea prevederilor art. 17 alin. (2), ale art. 18, 31, 38 si ale art. 49 alin. (2) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, aplicata persoanelor fizice sau juridice;
b) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (2), art. 26, 30, art. 32 alin. (2), art. 43, art. 44 alin. (3), art. 46, art. 47 alin. (1^1) - (5), ale art. 48, 50, 52 si 53 se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, aplicata persoanelor fizice sau juridice;
c) incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin nerespectarea prevederilor din autorizatia speciala de transport emisa pentru depasirea maselor si/sau dimensiunilor maxime admise se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, aplicata transportatorului, asa cum este mentionat in autorizatia speciala de transport;
d) incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor cu depasirea masei totale si/sau a dimensiunilor maxime admise, fara autorizatie speciala de transport eliberata de administratorul drumului, se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la 60.000.000 lei, aplicata operatorului de transport, astfel cum este mentionat in licenta de transport, sau detinatorului vehiculului, astfel cum este mentionat in certificatul de inmatriculare a vehiculului;
e) incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor cu depasirea masei maxime admise pe axe pana la masa maxima ce poate fi autorizata, fara autorizatie speciala de transport, se sanctioneaza cu avertisment scris sau cu amenda de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei, aplicata operatorului de transport, astfel cum este mentionat in licenta de transport, sau detinatorului vehiculului, astfel cum este mentionat in certificatul de inmatriculare a vehiculului;
f) incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor cu depasirea masei maxime pe axe ce poate fi autorizata, fara autorizatie speciala de transport, se sanctioneaza cu amenda de la 60.000.000 lei la 80.000.000 lei, aplicata operatorului de transport, astfel cum este mentionat in licenta de transport, sau detinatorului vehiculului, astfel cum este mentionat in certificatul de inmatriculare a vehiculului;
g) incalcarea restrictiilor de circulatie instituite potrivit art. 44 alin. (2) se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, aplicata conducatorului auto;
h) refuzul de a se supune verificarii prin cantarire si/sau masurare a dimensiunilor vehiculului se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, aplicata conducatorului auto;
i) blocarea accesului la instalatiile de cantarire apartinand administratorului drumului se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, aplicata conducatorului auto, daca prin aceasta s-a incercat sustragerea sa sau a altor persoane de la obligatia de a se supune verificarii prevazute la lit. h).
(2) Pentru incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1), precum si a restrictiilor de circulatie instituite potrivit art. 44 alin. (2) contravenientul va plati, pe langa amenda contraventionala, si contravaloarea autorizatiei speciale de transport. In aceste situatii agentul constatator inscrie in procesul-verbal de constatare a contraventiei obligatia de plata a autorizatiei speciale de transport, calculata si eliberata potrivit prevederilor legale. Procesul-verbal devine titlu executoriu fara investire sau alta formalitate si cu privire la obligatia de plata a autorizatiei speciale de transport.
(3) Pentru vehiculele inmatriculate in alte state, amenda contraventionala se aplica in toate cazurile conducatorului auto.
(4) Amenda contraventionala si contravaloarea autorizatiei speciale de transport se pot achita si in punctele de trecere a frontierei.
(5) Pentru incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) si a restrictiilor de circulatie instituite potrivit art. 44 alin. (1) si (2) si sanctionate potrivit alin. (1) lit. c), d), f) si g), vehiculul va fi imobilizat in spatii amenajate pe reteaua interna sau in punctele de trecere a frontierei pana la achitarea contravalorii autorizatiei speciale de transport.
(5^1) In cazul in care la locul producerii contraventiei nu se gaseste un spatiu amenajat pentru imobilizarea vehiculului, trebuie sa se asigure in conditii de siguranta, pe cheltuiala contravenientului, transportul vehiculului pana la cel mai apropiat spatiu.
(6) La data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, verificarea privind masele si dimensiunile maxime admise se va efectua in trafic si in punctele de trecere de la frontiera cu statele nemembre ale Uniunii Europene.
(7) La data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana agentiile de control si incasare ale Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., aflate la frontiera cu statele membre ale Uniunii Europene, devin agentii de incasare a tarifelor datorate administratorului drumului.
(8) Contravenientul care achita integral contravaloarea autorizatiei speciale de transport in termen de 48 de ore de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal de constatare a contraventiei poate achita, in acelasi termen, jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, potrivit art. 28 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 61
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 60 alin. (1) si (5) se fac de catre:
a) personalul imputernicit de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
b) administratorul drumului, prin personal imputernicit;
c) ofiterii si agentii de politie, dupa caz.
ART. 62
Prevederile art. 60 se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002.
ART. 63
Cuantumurile amenzilor prevazute la art. 60 pot fi modificate prin hotarare a Guvernului.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
ART. 64
Dispozitiile prevazute la art. 2, art. 24 - 27, art. 30 si 31, art. 38 si 42 se aplica si drumurilor de utilitate privata, deschise circulatiei publice, iar prevederile art. 60, numai pentru art. 30, art. 41, art. 43, art. 44 alin. (3), art. 47, art. 50 si 51.
ART. 65 *** Abrogat
ART. 66
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
ART. 67
Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1998. Pe aceeasi data se abroga Legea drumurilor nr. 13/1974, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 107 din 31 iulie 1974, Legea nr. 37/1975 privind sistematizarea, proiectarea si realizarea arterelor de circulatie in localitatile urbane si rurale, republicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6 septembrie 1978, Legea nr. 43/1975 pentru stabilirea normelor privind proiectarea, construirea si modernizarea drumurilor, publicata in Buletinul Oficial, nr. 136 din 27 decembrie 1975, cu modificarile ulterioare, si prevederile referitoare la drumuri din Hotararea Consiliului de Ministri nr. 257/1959 privind rationalizarea folosirii terenurilor situate de-a lungul cailor ferate si drumurilor, precum si orice prevederi contrare.
Prin 38/2006 s-a introdus art. 22 indice 1.
privind regimul drumurilor
Text in vigoare incepand cu data de 17 august 2006
REALIZATOR: COMPANIA DE INFORMATICA NEAMT
Textul Ordonantei Guvernului nr. 43/1997, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 29 iunie 1998, a fost actualizat prin produsul informatic legislativ LEX EXPERT in baza actelor normative modificatoare, publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, pana la 14 august 2006:
- Ordonanta Guvernului nr. 79/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 413/2002;
- Legea nr. 413/2002;
- Ordinul ministrului lucrarilor publice, transporturilor si locuintei nr. 1959/2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 26/2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 227/2003;
- Legea nr. 227/2003;
- Legea nr. 47/2004;
- Ordonanta Guvernului nr. 21/2005, aprobata cu modificari prin Legea nr. 98/2005;
- Legea nr. 98/2005;
- Ordonanta Guvernului nr. 38/2006.
Ordonanta Guvernului nr. 43/1997, republicata, a mai fost modificata si prin:
- Ordonanta Guvernului nr. 132/2000, suspendata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 295/2000 si respinsa prin Legea nr. 189/2002.
CAP. 1
Dispozitii generale
Sectiunea I
Domeniul drumurilor
ART. 1
(1) Regimul drumurilor reglementeaza in mod unitar administrarea drumurilor publice si private, dobandirea si folosirea terenurilor, conducerea, coordonarea si controlul activitatilor in legatura cu drumurile publice. Administrarea drumurilor publice si private are ca obiect proiectarea, construirea, modernizarea, reabilitarea, repararea, intretinerea si exploatarea drumurilor.
(2) Prevederile prezentei ordonante se aplica integral tuturor drumurilor publice si, partial, drumurilor de utilitate privata.
ART. 2
(1) Drumurile fac parte din sistemul national de transport.
(2) Drumurile sunt cai de comunicatie terestra special amenajate pentru circulatia vehiculelor si a pietonilor.
(3) Fac parte integranta din drum: podurile, viaductele, pasajele denivelate, tunelurile, constructiile de aparare si consolidare, trotuarele, pistele pentru ciclisti, locurile de parcare, oprire si stationare, indicatoarele de semnalizare rutiera si alte dotari pentru siguranta circulatiei, terenurile si plantatiile care fac parte din zona drumului, mai putin zonele de protectie.
(4) De asemenea, se considera ca facand parte din drum cladirile de serviciu si orice alte constructii, amenajari sau instalatii destinate apararii sau exploatarii drumurilor, inclusiv terenurile necesare aferente.
(5) Fac parte din elementele infrastructurii autostrazilor si drumurilor nationale apartinand domeniului public al statului:
1. suprastructura si infrastructura drumului, situate in cadrul amprizei, si terenul aferent;
2. podurile, tunelurile, viaductele, pasajele denivelate si alte lucrari de arta, cu terenul aferent;
3. locurile de parcare, oprire si stationare, precum si terenurile aferente care apartin domeniului public al statului;
4. lucrarile de consolidare, de protectie si de aparare si terenul aferent;
5. plantatiile rutiere si terenul aferent;
6. suprafetele de teren situate de o parte si de cealalta a drumului, care formeaza zonele de siguranta, in limitele prevazute de prezenta ordonanta.
Sectiunea a II-a
Clasificarea si incadrarea drumurilor
ART. 3
Din punct de vedere al destinatiei drumurile se impart in:
a) drumuri publice - drumuri de utilitate publica destinate circulatiei rutiere si pietonale, in scopul satisfacerii cerintelor generale de transport ale economiei nationale, ale populatiei si de aparare a tarii; acestea sunt proprietate publica;
b) drumuri de utilitate privata - drumuri destinate satisfacerii cerintelor proprii de transport rutier si pietonal spre obiective economice, forestiere, petroliere, miniere, agricole, energetice, industriale si altele asemenea, de acces in incinte, ca si cele din interiorul acestora, precum si cele pentru organizarile de santier; ele sunt administrate de persoanele fizice sau juridice care le au in proprietate sau in administrare.
ART. 4
Din punct de vedere al circulatiei drumurile se impart in:
a) drumuri deschise circulatiei publice, care cuprind toate drumurile publice si acele drumuri de utilitate privata care asigura, de regula, accesul nediscriminatoriu al vehiculelor si pietonilor;
b) drumuri inchise circulatiei publice, care cuprind acele drumuri de utilitate privata care servesc obiectivelor la care publicul nu are acces, precum si acele drumuri de utilitate publica inchise temporar circulatiei publice.
ART. 5
Din punct de vedere functional si administrativ-teritorial, in ordinea importantei, drumurile publice se impart in urmatoarele categorii:
a) drumuri de interes national;
b) drumuri de interes judetean;
c) drumuri de interes local.
ART. 6
(1) Drumurile de interes national apartin proprietatii publice a statului si cuprind drumurile nationale, care asigura legaturile cu capitala tarii, cu resedintele de judet, cu obiectivele de interes national, intre ele, precum si cu tarile vecine, si pot fi:
a) autostrazi;
b) drumuri expres;
c) drumuri nationale europene (E);
d) drumuri nationale principale;
e) drumuri nationale secundare.
(2) Incadrarea in aceste categorii se face de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu exceptia drumurilor nationale europene, a caror incadrare se stabileste potrivit acordurilor si conventiilor internationale la care Romania este parte.
(3) Propunerile de clasificare a drumurilor nationale in categoria drumurilor nationale europene (E) se fac de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
ART. 7
Drumurile de interes judetean fac parte din proprietatea publica a judetului si cuprind drumurile judetene, care asigura legatura intre:
a) resedintele de judet cu municipiile, cu orasele, cu resedintele de comuna, cu statiunile balneoclimaterice si turistice, cu porturile si aeroporturile, cu obiectivele importante legate de apararea tarii si cu obiectivele istorice importante;
b) orase si municipii, precum si intre acestea si resedintele de comuna;
c) resedinte de comuna.
ART. 8
Drumurile de interes local apartin proprietatii publice a unitatii administrative pe teritoriul careia se afla si cuprind:
a) drumurile comunale, care asigura legaturile:
- intre resedinta de comuna cu satele componente sau cu alte sate;
- intre orasul cu satele care ii apartin, precum si cu alte sate;
- intre sate;
b) drumurile vicinale sunt drumuri care deservesc mai multe proprietati, fiind situate la limitele acestora;
c) strazile sunt drumuri publice din interiorul localitatilor, indiferent de denumire: strada, bulevard, cale, chei, splai, sosea, alee, fundatura, ulita etc.
ART. 9
Strazile din localitatile urbane se clasifica in raport cu intensitatea traficului si cu functiile pe care le indeplinesc, astfel:
a) strazi de categoria I - magistrale, care asigura preluarea fluxurilor majore ale orasului pe directia drumului national ce traverseaza orasul sau pe directia principala de legatura cu acest drum;
b) strazi de categoria a II-a - de legatura, care asigura circulatia majora intre zonele functionale si de locuit;
c) strazi de categoria a III-a - colectoare, care preiau fluxurile de trafic din zonele functionale si le dirijeaza spre strazile de legatura sau magistrale;
d) strazi de categoria a IV-a - de folosinta locala, care asigura accesul la locuinte si pentru servicii curente sau ocazionale, in zonele cu trafic foarte redus.
ART. 10
Strazile din localitatile rurale se clasifica in:
a) strazi principale;
b) strazi secundare.
ART. 11
Drumurile nationale, judetene si comunale isi pastreaza categoria functionala din care fac parte, fiind considerate continue in traversarea localitatilor, servind totodata si ca strazi. Modificarea traseelor acestora in traversarea localitatilor se poate face numai cu acordul administratorului drumului respectiv, in concordanta cu planul urbanistic aprobat. In cazul drumurilor de interes national se va obtine si acordul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
ART. 12
Incadrarea in categorii functionale a drumurilor nationale, judetene si comunale se face prin hotarare a Guvernului, iar a drumurilor vicinale si a strazilor, prin hotarare a consiliului judetean sau local, dupa caz.
ART. 13
(1) Propunerile de incadrare in categorii functionale pentru drumurile nationale si judetene se fac de catre administratorii acestor categorii de drumuri, iar pentru drumurile comunale, de catre consiliile locale interesate, prin consiliile judetene sau Consiliul General al Municipiului Bucuresti. Promovarea propunerilor se face cu avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) Propunerile de modificare a incadrarii unui drum vicinal sau a unei strazi in drum comunal si invers se fac prin hotarare a consiliului local; in cazul in care drumul respectiv se afla pe raza a doua sau mai multe autoritati administrativ-teritoriale, propunerile de modificare se fac cu acordul tuturor consiliilor locale interesate. In toate cazurile este necesar avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
CAP. 2
Administrarea drumurilor
Sectiunea I
Suprafetele de teren aferente drumurilor publice
ART. 14
Zona drumului public cuprinde: ampriza, zonele de siguranta si zonele de protectie.
ART. 15
Ampriza drumului este suprafata de teren ocupata de elementele constructive ale drumului: parte carosabila, trotuare, piste pentru ciclisti, acostamente, santuri, rigole, taluzuri, santuri de garda, ziduri de sprijin si alte lucrari de arta.
ART. 16
(1) Zonele de siguranta sunt suprafete de teren situate de o parte si de cealalta a amprizei drumului, destinate exclusiv pentru semnalizarea rutiera, pentru plantatie rutiera sau alte scopuri legate de intretinerea si exploatarea drumului, pentru siguranta circulatiei ori pentru protectia proprietatilor situate in vecinatatea drumului. Din zonele de siguranta fac parte si suprafetele de teren destinate asigurarii vizibilitatii in curbe si intersectii, precum si suprafetele ocupate de lucrarile de consolidari ale terenului drumului si altele asemenea. In afara localitatilor, limitele minime ale zonelor de siguranta a drumurilor, in cale curenta si aliniament, sunt prevazute in anexa nr. 1 la prezenta ordonanta.
(2) Realizarea de culturi agricole sau forestiere pe zonele de siguranta este interzisa.
ART. 17
(1) Zonele de protectie sunt suprafetele de teren situate de o parte si de alta a zonelor de siguranta, necesare protectiei si dezvoltarii viitoare a drumului. Limitele zonelor de protectie sunt prevazute in anexa nr. 1.
(2) Zonele de protectie raman in gospodarirea persoanelor juridice sau fizice care le au in administrare sau in proprietate, cu obligatia ca acestea, prin activitatea lor, sa nu aduca prejudicii drumului sau derularii in siguranta a traficului prin:
a) neasigurarea scurgerii apelor in mod corespunzator;
b) executarea de constructii, imprejmuiri sau plantatii care sa provoace inzapezirea drumului sau sa impiedice vizibilitatea pe drum;
c) executarea unor lucrari care pericliteaza stabilitatea drumului sau modifica regimul apelor subterane sau de suprafata;
d) practicarea comertului ambulant in zona drumului, in alte locuri decat cele destinate acestui scop.
ART. 18
Detinatorii terenurilor din vecinatatea drumurilor publice sunt obligati sa permita instalarea pe aceste terenuri a panourilor de aparare a drumului contra inzapezirii, fara a percepe vreo chirie, cu conditia ca aceasta operatiune sa nu impiedice executarea lucrarilor agricole si sa nu produca degradari culturilor de pe aceste terenuri.
ART. 19
(1) Zona strazilor include partea carosabila, acostamentele, santurile, rigolele, trotuarele, spatiile verzi care separa sensurile de circulatie, pistele pentru ciclisti, suprafetele adiacente pentru parcaje, stationari sau opriri, precum si suprafetele de teren necesare amplasarii anexelor acestora. Pe sectoarele de strazi fara canalizare scurgerea apelor trebuie asigurata prin santuri amenajate.
(2) Consiliile locale vor asigura, in intravilan, conditiile de deplasare a pietonilor si ciclistilor prin amenajari de trotuare si piste.
(3) Zonele de siguranta si de protectie in intravilan se stabilesc prin studii de circulatie si prin documentatiile de urbanism si amenajarea teritoriului.
(4) Pentru dezvoltarea capacitatii de circulatie a drumurilor publice in traversarea localitatilor rurale, distanta dintre gardurile sau constructiile situate de o parte si de alta a drumurilor va fi de minimum 26 m pentru drumurile nationale, de minimum 24 m pentru drumurile judetene si de minimum 20 m pentru drumurile comunale.
(5) Asigurarea distantelor minime, stabilite conform alin. (4), se realizeaza de catre administratorii acestor drumuri, numai cu respectarea reglementarilor in vigoare.
Sectiunea a II-a
Administrarea drumurilor
ART. 20
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului este organul administratiei publice centrale care exercita prerogativele dreptului de proprietate publica a statului in domeniul drumurilor nationale.
ART. 21
(1) Administrarea drumurilor nationale se realizeaza de Administratia Nationala a Drumurilor*), sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Organizarea si functionarea Administratiei Nationale a Drumurilor se va aproba prin hotarare a Guvernului.
(2) Sectoarele de drumuri nationale, incluzand si lucrarile de arta, amenajarile si accesoriile aferente, situate in intravilanul resedintelor de judete si al municipiilor, sunt in administrarea consiliilor locale respective.
------------
*) Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 47/2004, s-a infiintat Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., prin reorganizarea Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", care s-a desfiintat.
ART. 22
Administrarea drumurilor judetene se asigura de catre consiliile judetene, iar a drumurilor de interes local, de catre consiliile locale pe raza administrativ-teritoriala a acestora. Fac exceptie sectoarele de drumuri judetene, situate in intravilanul localitatilor urbane, inclusiv lucrarile de arta, amenajarile si accesoriile aferente, care vor fi in administrarea consiliilor locale respective.
ART. 22^1
Pentru realizarea proiectelor prioritare de interes national si european, pot fi preluate de catre administratorul drumurilor nationale sectoare de drum de interes national, judetean sau local situate in intravilanul unor localitati, cu acordul autoritatilor locale respective.
ART. 23
Administrarea drumurilor de utilitate privata se face de catre detinatorii acestora.
Sectiunea a III-a
Proiectarea si executia lucrarilor de drumuri
ART. 24
La proiectarea, executia si interventiile asupra drumurilor se va tine seama de categoriile functionale ale acestora, de traficul rutier, de siguranta circulatiei, de normele tehnice, de factorii economici, sociali si de aparare, de utilizarea rationala a terenurilor, de conservarea si protectia mediului si de planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului, aprobate potrivit legii, precum si de normele tehnice in vigoare pentru adaptarea acestora la cerintele pietonilor, ciclistilor, persoanelor cu handicap si de varsta a treia.
ART. 25
Documentatiile privind proiectarea constructiei, reabilitarea si modernizarea drumurilor se intocmesc cu respectarea planurilor de amenajare a teritoriului si de urbanism, cu avizele prevazute in normele metodologice.
ART. 26
Amplasarea unor obiective economice sau de alta natura, care implica modificari ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de rezistenta a unui drum, se face cu acordul administratorului drumului respectiv, cheltuielile aferente fiind in sarcina celui care a solicitat modificarile, cu respectarea legislatiei in vigoare privind autorizarea executarii constructiilor.
ART. 27
(1) Intersectiile intre drumuri se realizeaza denivelat sau la acelasi nivel, in functie de categoriile drumurilor si de traficul rutier, cu respectarea legislatiei in vigoare. Cheltuielile privind aceste lucrari sunt in sarcina celor care au in administrare sau in proprietate drumul pe care se desfasoara traficul ce impune amenajarea sau modificarea intersectiei.
(2) Intretinerea bretelelor de la intersectiile denivelate ale drumurilor publice este in sarcina administratorului drumului de categorie superioara. Daca unul dintre drumuri este de utilitate privata, cheltuielile de intretinere a acestuia sunt in sarcina administratorului respectiv.
ART. 28
Amenajarea intersectiilor la acelasi nivel intre doua sau mai multe drumuri se face cu asigurarea prioritatii pentru circulatia care se desfasoara pe drumul de categorie superioara.
ART. 29
Realizarea unei noi intersectii la acelasi nivel cu calea ferata sau modificarea unei asemenea intersectii cu calea ferata este in sarcina solicitantului lucrarii.
ART. 30
La amenajarea, modificarea sau sistematizarea intersectiilor intre drumurile publice, precum si dintre acestea cu caile ferate se va obtine si acordul Ministerului Administratiei si Internelor, prin directiile sale de specialitate.
ART. 31
Instalatiile de semnalizare si presemnalizare a trecerii la acelasi nivel intre drum si calea ferata se realizeaza de catre administratorul caii ferate, in functie de categoria drumului, traficul rutier, frecventa si viteza de circulatie a trenurilor.
ART. 32
(1) Intretinerea pasajelor denivelate este in sarcina administratorului caii de comunicatie situate pe pasaj.
(2) Intretinerea trecerilor la acelasi nivel, paza si securitatea in limitele zonei de siguranta a caii ferate revin detinatorului acestei cai.
(3) Modificarea cotelor si declivitatilor pe oricare dintre caile de comunicatie care se intersecteaza atrage dupa sine obligatia detinatorului de a suporta costul lucrarilor necesare si pe cealalta cale de comunicatie.
(4) Pentru poduri, baraje, diguri si altele asemenea, care cuprind parti ale mai multor detinatori, sarcinile ce revin fiecaruia dintre acestia se stabilesc, de comun acord, prin protocol.
ART. 33
Autoritatile administratiei publice locale impreuna cu Politia rutiera au obligatia de a reglementa circulatia, parcarea, stationarea si oprirea pe strazi a vehiculelor. Parcarea in localitati se asigura de catre administratia publica locala in locuri special amenajate, in afara benzilor de circulatie si a trotuarelor, amplasate de comun acord cu Politia rutiera.
ART. 34
In zonele protejate ale localitatilor se va urmari descurajarea sau interzicerea circulatiei de tranzit, in conditiile legii, prin asigurarea unor trasee de deviere corespunzatoare, cu acordul administratorului drumului si al Politiei rutiere.
ART. 35
In functie de programele de circulatie aprobate de autoritatile competente, drumurile publice vor fi prevazute cu statii amenajate in afara fluxului circulatiei, pentru oprirea mijloacelor de transport in comun. Semnalizarea unitara si amenajarea acestora se asigura de catre consiliile locale in intravilan si de catre consiliile judetene in extravilan, indiferent de categoria drumului. Locurile de parcare si refugiile de pe autostrazi vor fi dotate cu utilitati, telefonie pentru apel de urgenta si cu grupuri sanitare.
ART. 36
Pe drumurile publice se vor aplica masuri de protectie a mediului, pe baza studiilor de impact al traficului asupra acestuia.
ART. 37
(1) Pentru descongestionarea traficului in localitati, protectia mediului si sporirea sigurantei circulatiei pe reteaua de drumuri expres si drumuri nationale europene se vor realiza drumuri de tranzit ocolitoare, situate in afara intravilanului localitatilor, pe baza studiilor de trafic. Accesul spre aceste drumuri se va realiza numai prin intermediul unor artere magistrale care debuseaza in intersectii amenajate corespunzator volumelor de trafic.
(2) Accesul la zonele functionale care cuprind in perimetrul lor drumurile de interes national se va realiza numai prin artere colectoare in intersectiile existente, amenajate corespunzator volumelor de trafic.
ART. 38
Pe sectoarele de drumuri publice, care traverseaza localitati rurale, locuitorii sunt obligati sa intretina santurile, rigolele, podetele de la intrarile in curti, plantatiile, trotuarele sau caile pietonale din dreptul locuintelor si al terenurilor pe care le detin. Supravegherea indeplinirii acestor obligatii revine autoritatilor administratiei publice locale.
ART. 39
In vederea asigurarii materialelor necesare construirii, modernizarii, repararii si intretinerii drumurilor publice, administratorii pot deschide si exploata cariere, balastiere si altele asemenea si pot organiza activitati si servicii specializate, in conditiile legii.
Sectiunea a IV-a
Conditii de exploatare a drumurilor
ART. 40
(1) Drumurile trebuie sa fie semnalizate si mentinute de catre administratorul drumului in stare tehnica corespunzatoare desfasurarii traficului in conditii de siguranta.
(2) Masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe axa, dimensiunile maxime admise de gabarit, precum si conditiile impuse vehiculelor admise in circulatie pe drumurile publice sunt cele prevazute in anexa nr. 2.
(3) Lista cuprinzand drumurile publice, cu masele maxime admise si dimensiunile prevazute in anexa nr. 2 pentru vehicule de transport marfa, va fi stabilita periodic sau, pe masura finalizarii lucrarilor de reabilitare, prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(4) Masele si dimensiunile maxime admise prevazute in anexa nr. 2 pot fi majorate prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, pe masura executarii unor lucrari de sporire a capacitatii portante a drumurilor.
(5) Transportatorilor straini si romani li se aplica tarife de utilizare a drumurilor, in conformitate cu prevederile acordurilor bilaterale si, respectiv, cu reglementarile interne in vigoare, care se constituie, conform legii, in surse de finantare a lucrarilor de administrare, exploatare, intretinere, reparatii si modernizare a drumurilor publice.
ART. 41
(1) Transporturile efectuate cu vehicule a caror masa totala maxima admisa, masa maxima admisa pe axa si/sau ale caror dimensiuni maxime admise de gabarit depasesc limitele prevazute in anexa nr. 2 se efectueaza pe baza autorizatiei speciale de transport emise de administratorul drumului pe care se efectueaza transportul, in conditiile stabilite prin reglementari specifice emise de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) In conditiile in care drumurile nationale sau judetene, pe care se efectueaza transporturile prevazute la alin. (1), traverseaza o localitate urbana, este necesar si avizul administratiei publice locale care administreaza portiunea de drum respectiva.
(3) In cazul in care pentru efectuarea unor asemenea transporturi sunt necesare lucrari de amenajare sau consolidare a drumurilor si a lucrarilor de arta, precum si modificarea instalatiilor aeriene sau subterane de orice fel, acestea se suporta de beneficiarul transporturilor.
(4) Pentru transporturile prevazute la alin. (1) se aplica tarife suplimentare de utilizare a drumurilor, stabilite in functie de masa totala sau de masa pe axa, de dimensiunile de gabarit ale autovehiculelor si de distanta parcursa, care constituie surse financiare in contul emitentului autorizatiei speciale de transport pentru administrarea drumurilor respective. Aceste tarife se determina si se propun de administratorii drumurilor publice si se aproba:
a) pentru drumurile de interes national, prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului;
b) pentru drumurile de interes judetean, prin hotarare a consiliilor judetene, cu avizul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
c) pentru drumurile de interes local, prin hotarare a consiliilor locale, cu avizul consiliilor judetene.
(4^1) Ansamblul de vehicule cu mai mult de 6 axe si care depaseste limitele maselor totale maxime admise prevazute in anexa nr. 2 va fi considerat atipic si va fi tarifat in conformitate cu prevederile anexei nr. 2.
(5) Se excepteaza de la plata tarifelor prevazute la alin. (4) autovehiculele care apartin Corpului Pompierilor Militari, serviciilor publice de pompieri si administratorului drumului public respectiv.
ART. 42 *** Abrogat
ART. 43
Pe drumurile publice sunt interzise:
a) competitiile sportive, fara avizul prealabil al administratorului drumului si al Politiei rutiere. Organizatorii poarta raspunderea si iau toate masurile pentru siguranta traficului rutier si redarea ulterioara a drumului pentru circulatia publica, in conditiile existente anterior organizarii competitiei;
b) intrarea pe drum a vehiculelor cu noroi pe roti sau pe senile, precum si pierderea, prin scurgere din vehicule, in timpul transportului, de materiale de constructie sau de alte materii;
c) curatarea sau spalarea vehiculelor de pamant, de materiale sau de alte substante; aceasta se va realiza inainte de a patrunde in drum si numai pe suprafete special amenajate prin grija administratorului drumului;
d) scurgerea lubrifiantilor, a unor produse inflamabile, toxice sau de alta natura;
e) ocuparea, sub orice forma, a partii carosabile, a statiilor mijloacelor de transport in comun, a santurilor, trotuarelor, pistelor si zonelor de siguranta a drumului, precum si afectarea starii de curatenie a acestora;
f) circulatia autovehiculelor pe acostamente, pe santuri, pe trotuare, pe spatii de siguranta ale drumurilor ori pe banda de urgenta sau mediana a autostrazilor;
g) circulatia pe drumurile publice, modernizate, a vehiculelor cu pneuri cu cuie, cu senile, fara bandaje de protectie, precum si transportul prin tarare a unor obiecte sau materiale; prin exceptie este admisa circulatia vehiculelor apartinand Ministerului Apararii Nationale sau Ministerului Administratiei si Internelor, in cazul in care nu exista posibilitatea evitarii drumurilor publice modernizate, cu acordul si in conditiile stabilite de administratorul acestora.
ART. 44
(1) Administratorii drumurilor pot institui restrictii temporare, partiale sau totale de circulatie, pentru executarea unor lucrari, conform normelor stabilite de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului impreuna cu Ministerul Administratiei si Internelor.
(2) Pentru protectia unor sectoare de drumuri administratorii acestora pot institui restrictii cu caracter temporar, semnalizate corespunzator, privind viteza, masa totala maxima admisa si masa maxima admisa pe axa ale vehiculelor admise sa circule pe sectorul respectiv, cu informarea Politiei rutiere, a Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si a utilizatorilor.
(3) Se interzice blocarea sau amplasarea de obstacole de orice fel pe ampriza drumurilor publice, cu exceptia cazurilor autorizate de administratorul drumului si de Politia rutiera si care vor fi semnalizate corespunzator.
ART. 45
(1) In cazul in care drumurile deschise circulatiei publice sunt afectate de calamitati naturale sau in alte cazuri de forta majora, administratorii acestora vor lua de urgenta masuri pentru restabilirea operativa a circulatiei, prin executarea de variante ocolitoare sau de alte amenajari cu caracter provizoriu, dupa caz.
(2) Atunci cand aplicarea masurilor prevazute la alin. (1) necesita ocuparea temporara a unor terenuri situate in zona drumului sau in afara acesteia, administratorul drumului respectiv va incheia procese-verbale cu autoritatile publice locale si cu detinatorii terenurilor, urmand ca eventualele despagubiri cuvenite celor afectati sa se stabileasca conform dispozitiilor legale.
Sectiunea a V-a
Aprobarea amplasarii de constructii si instalatii in zona drumului public
ART. 46
Realizarea sau amplasarea in zona drumului public a panourilor publicitare, a oricarei constructii sau instalatii, in orice scop, care sa nu pericliteze siguranta circulatiei, se face cu respectarea legislatiei in vigoare privind amplasarea si autorizarea executarii constructiilor si numai cu acordul prealabil al administratorului drumului.
ART. 47
(1) *** Abrogat
(1^1) In vederea fluidizarii traficului in afara localitatilor se interzice amplasarea oricaror constructii care genereaza un trafic suplimentar, la o distanta mai mica de 50,00 m de marginea imbracamintei asfaltice in cazul autostrazilor, al drumurilor expres si al drumurilor nationale europene, respectiv 30,00 m pentru celelalte drumuri de interes national si judetean.
(2) In zona mediana a autostrazilor se pot amplasa numai instalatii destinate intretinerii drumurilor si sigurantei circulatiei.
(3) Constructiile sau instalatiile temporare ale Ministerului Apararii Nationale, care au caracter de urgenta, se pot executa fara acceptul administratorului drumului, urmand ca acest accept sa se obtina ulterior, in cazul in care constructiile sau instalatiile nu se demonteaza intr-un termen stabilit de comun acord cu administratorul drumului.
(4) Pentru ocuparea zonei drumurilor, a podurilor, pasajelor, viaductelor, tunelurilor, prin amplasarea supraterana sau subterana a unor constructii, instalatii sau panouri publicitare acceptate de administratia drumurilor, se aplica tarife de utilizare, care se constituie ca venituri la dispozitia administratorului, respectiv pentru administrarea, exploatarea, intretinerea, repararea si modernizarea drumurilor publice. Se excepteaza perceperea de tarife de utilizare de catre administratorii drumului, daca amplasarea se realizeaza pe zonele de protectie unde acestia nu sunt detinatori. Perceperea si folosirea acestor tarife de utilizare a zonelor de protectie proprietate privata se realizeaza de catre detinatorul terenului respectiv.
(5) Detinatorii panourilor publicitare, ai constructiilor sau instalatiilor acceptate cu acordul prealabil al administratorului drumului in zona drumurilor publice sunt obligati sa execute, pe cheltuiala lor si fara nici o despagubire din partea administratorului drumului, demolarea, mutarea sau modificarea acestora, daca astfel a fost convenit cu administratorul drumului la momentul acordului, in conditiile in care acest lucru este impus de construirea, modernizarea, modificarea, intretinerea sau exploatarea drumului public, precum si de asigurarea conditiilor pentru siguranta circulatiei.
(6) Administratorul drumului este obligat sa instiinteze pe detinatorul de constructii sau instalatii acceptate in zona drumului asupra lucrarilor ce se vor executa la drum, dupa cum urmeaza:
a) cu cel putin 12 luni inainte de inceperea lucrarilor a caror executie impune mutarea sau modificarea, pentru constructii si instalatii autorizate cu caracter definitiv;
b) cu cel putin 3 luni inainte de inceperea lucrarilor la drum, in cazul constructiilor si instalatiilor acceptate cu caracter provizoriu.
ART. 48
Lucrarile edilitare subterane se amplaseaza, de regula, in afara partii carosabile a drumului public sau in galerii vizitabile. Constructia, repararea si intretinerea acestor lucrari, in zona drumului public, se fac cu aprobarea administratorului drumului si cu respectarea legislatiei in vigoare.
ART. 49
(1) Proprietarul constructiilor, instalatiilor sau al altor asemenea, realizate in zona drumului, fara respectarea conditiilor din prezenta sectiune sau cu nerespectarea conditiilor din actul de acceptare, este obligat a le desfiinta sau a le muta, pe cheltuiala sa, in termenul stabilit de administrator.
(2) In cazul nerespectarii termenului fixat de administratorul drumului, acesta poate proceda la desfiintarea sau la mutarea lucrarilor, pe cheltuiala proprietarului.
ART. 50
Detinatorii de constructii sau de instalatii amplasate in zona drumului public sunt obligati sa execute revizia periodica si repararea acestora, pentru a asigura estetica, protejarea drumului si siguranta circulatiei.
ART. 51
(1) Traseele noi de drumuri se stabilesc pe baza documentatiilor de urbanism si/sau de amenajare a teritoriului, aprobate in conditiile legii.
(2) Modificarea elementelor geometrice ale traseului, crearea de noi accese sau orice alte interventii asupra drumului public se fac cu acordul administratorului drumului.
(3) Realizarea prevederilor alin. (1) si (2) nu trebuie sa afecteze constructiile si instalatiile subterane si/sau aeriene autorizate, aflate in zona drumului. In caz contrar responsabilitatea revine administratorului drumului.
Sectiunea a VI-a
Cai de acces la drumurile deschise circulatiei publice
ART. 52
(1) Proiectarea, constructia sau amenajarea cailor de acces la drumurile deschise circulatiei publice se face potrivit legislatiei in vigoare de catre cei interesati, cu acordul prealabil al administratorului drumului public si al Politiei rutiere.
(2) Repararea, intretinerea si exploatarea cailor de acces la drumurile deschise circulatiei publice sunt in sarcina celor care le detin.
ART. 53
Caile de acces realizate fara acordul administratorului drumului public si al Politiei rutiere, precum si caile de acces neutilizate vor fi desfiintate de cei care le detin, restabilindu-se continuitatea elementelor geometrice in zona drumului deschis circulatiei publice.
CAP. 3
Dobandirea sau folosirea unor terenuri
ART. 54
(1) Dobandirea terenurilor necesare pentru executarea unor drumuri noi, modernizari, corectii de trasee, reabilitari, largiri de drumuri se face prin modurile admise de lege, inclusiv prin expropriere pentru cauza de utilitate publica.
(2) Dobandirea terenurilor prevazute la alin. (1) va beneficia de prevederile art. 92 alin. (6) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, fiind scutita de la plata taxelor suplimentare prevazute in anexele nr. 1 si 2 la aceasta lege.
ART. 55
(1) Pentru rectificari de traseu, de comun acord cu proprietarul terenului, se poate transmite, prin schimb, dreptul de proprietate asupra terenului ocupat de traseul vechi al drumului. Drumul vechi ramane in circulatie pana la deschiderea pentru trafic a traseului rectificat, administratorul drumului fiind obligat sa achite noului proprietar chiria pentru terenul ocupat.
(2) In situatia in care proprietarul terenului primit in schimb doreste redarea acestuia in circuitul agricol, amenajarile aferente sunt in sarcina administratorului drumului.
(3) Daca terenul necesar rectificarii traseului se dobandeste prin cumparare sau expropriere pentru cauza de utilitate publica, terenul ocupat de drumul vechi, ramas liber in urma darii in folosinta a noului traseu, devine proprietate publica a statului sau a administratiei publice locale, dupa caz.
ART. 56
(1) Persoanele abilitate cu efectuarea pe teren a masuratorilor si a studiilor necesare lucrarilor privind drumul au acces pe terenuri, indiferent de proprietar. Exceptie fac terenurile apartinand obiectivelor Ministerului Apararii Nationale si zonelor de siguranta ale acestora, pentru care se solicita in prealabil acordul acestuia. Instiintarea asupra inceperii acestor activitati se face prin afisare la sediul consiliului local si, in scris, detinatorului de teren, cu cel putin 7 zile inainte. Se interzice persoanelor abilitate cu efectuarea masuratorilor sau a studiilor ca, prin activitatea lor, sa cauzeze vreun prejudiciu terenurilor sau bunurilor aflate pe acestea. In cazul in care totusi sunt cauzate prejudicii, despagubirile sunt suportate de administratorul drumului.
(2) Daca pentru efectuarea masuratorilor sau studiilor se cauzeaza prejudicii bunurilor sau sunt necesare modificari asupra terenului, administratorul drumului va conveni, in prealabil, cu proprietarul terenului asupra acestor modificari si, dupa caz, asupra modalitatilor si cuantumului despagubirilor.
CAP. 4
Conducerea, coordonarea si controlul activitatii de administrare a drumurilor
ART. 57
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului coordoneaza din punct de vedere tehnic si metodologic intreaga retea de drumuri deschise circulatiei publice. In aceasta calitate are urmatoarele atributii:
a) asigura administrarea drumurilor publice de interes national;
b) elaboreaza si urmareste aplicarea si actualizarea planului director, la nivel national, privind dezvoltarea retelei rutiere, ca parte integranta a schemei retelei nationale de transport, cu respectarea prevederilor programului de amenajare a teritoriului;
c) stabileste strategia privind dezvoltarea unitara si echilibrata a intregii retele de drumuri deschise circulatiei publice;
d) asigura gospodarirea fondurilor bugetare si extrabugetare pentru construirea, reabilitarea, modernizarea, repararea, intretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor de interes national;
e) asigura, in conditiile legii, repartizarea si gestionarea fondurilor extrabugetare pentru construirea, reabilitarea, modernizarea, intretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor nationale, judetene si comunale din administrarea consiliilor judetene si locale, dupa caz;
f) elaboreaza studii de sistematizare, prognoze si proiecte de program pentru dezvoltarea si optimizarea retelei de drumuri publice;
g) elaboreaza, in conditiile legii, programe anuale si de perspectiva privind constructia, modernizarea, repararea, intretinerea, exploatarea si administrarea drumurilor de interes national, iar impreuna cu consiliile judetene, programele finantate din Fondul special al drumurilor publice pentru drumurile judetene si comunale;
h) elaboreaza norme si reglementari, in concordanta cu prevederile in domeniu din tarile Uniunii Europene, privind proiectarea, constructia, modernizarea, repararea, intretinerea, administrarea si exploatarea drumurilor si, impreuna cu Ministerul Administratiei si Internelor, norme privind siguranta traficului pe drumurile deschise circulatiei publice, care se supun aprobarii potrivit prevederilor legale;
i) elaboreaza studii si programe privind lucrarile destinate imbunatatirii sigurantei circulatiei pe drumurile deschise circulatiei publice;
j) elaboreaza norme, studii si programe privind determinarea indicatorilor de stare tehnica a drumurilor, de evolutie a traficului si de stabilire a ordinii de prioritate pentru lucrarile de drumuri;
k) elaboreaza norme privind organizarea controlului propriu de calitate in domeniul drumurilor, precum si norme privind inregistrarea si prelucrarea evolutiei traficului rutier;
l) elaboreaza o conceptie unitara privind aplicarea de tehnologii noi si eficiente, agrementate conform legii, in proiectarea si executia lucrarilor de drumuri.
ART. 58
In exercitarea atributiilor prevazute la art. 57 Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului elaboreaza reglementari obligatorii pentru toate persoanele juridice sau fizice care detin drumuri deschise circulatiei publice in administrare sau in proprietate, cu respectarea reglementarilor in vigoare privind autonomia administratiei publice locale si dreptul de proprietate.
ART. 59
(1) Conducerea activitatii de proiectare, executie, modernizare, reparare, intretinere, exploatare si administrare a drumurilor judetene si a celor de interes local revine autoritatilor administratiei publice locale, cu respectarea prevederilor art. 24.
(2) Pentru proiectarea si modernizarea strazilor care constituie parti componente ale drumurilor de interes national este necesar acordul prealabil al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
CAP. 5
Sanctiuni
ART. 60
(1) Constituie contraventii si se sanctioneaza urmatoarele fapte:
a) incalcarea prevederilor art. 17 alin. (2), ale art. 18, 31, 38 si ale art. 49 alin. (2) se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei, aplicata persoanelor fizice sau juridice;
b) incalcarea prevederilor art. 16 alin. (2), art. 26, 30, art. 32 alin. (2), art. 43, art. 44 alin. (3), art. 46, art. 47 alin. (1^1) - (5), ale art. 48, 50, 52 si 53 se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, aplicata persoanelor fizice sau juridice;
c) incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin nerespectarea prevederilor din autorizatia speciala de transport emisa pentru depasirea maselor si/sau dimensiunilor maxime admise se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, aplicata transportatorului, asa cum este mentionat in autorizatia speciala de transport;
d) incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor cu depasirea masei totale si/sau a dimensiunilor maxime admise, fara autorizatie speciala de transport eliberata de administratorul drumului, se sanctioneaza cu amenda de la 50.000.000 lei la 60.000.000 lei, aplicata operatorului de transport, astfel cum este mentionat in licenta de transport, sau detinatorului vehiculului, astfel cum este mentionat in certificatul de inmatriculare a vehiculului;
e) incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor cu depasirea masei maxime admise pe axe pana la masa maxima ce poate fi autorizata, fara autorizatie speciala de transport, se sanctioneaza cu avertisment scris sau cu amenda de la 5.000.000 lei la 20.000.000 lei, aplicata operatorului de transport, astfel cum este mentionat in licenta de transport, sau detinatorului vehiculului, astfel cum este mentionat in certificatul de inmatriculare a vehiculului;
f) incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) prin efectuarea transporturilor cu depasirea masei maxime pe axe ce poate fi autorizata, fara autorizatie speciala de transport, se sanctioneaza cu amenda de la 60.000.000 lei la 80.000.000 lei, aplicata operatorului de transport, astfel cum este mentionat in licenta de transport, sau detinatorului vehiculului, astfel cum este mentionat in certificatul de inmatriculare a vehiculului;
g) incalcarea restrictiilor de circulatie instituite potrivit art. 44 alin. (2) se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, aplicata conducatorului auto;
h) refuzul de a se supune verificarii prin cantarire si/sau masurare a dimensiunilor vehiculului se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, aplicata conducatorului auto;
i) blocarea accesului la instalatiile de cantarire apartinand administratorului drumului se sanctioneaza cu amenda de la 30.000.000 lei la 40.000.000 lei, aplicata conducatorului auto, daca prin aceasta s-a incercat sustragerea sa sau a altor persoane de la obligatia de a se supune verificarii prevazute la lit. h).
(2) Pentru incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1), precum si a restrictiilor de circulatie instituite potrivit art. 44 alin. (2) contravenientul va plati, pe langa amenda contraventionala, si contravaloarea autorizatiei speciale de transport. In aceste situatii agentul constatator inscrie in procesul-verbal de constatare a contraventiei obligatia de plata a autorizatiei speciale de transport, calculata si eliberata potrivit prevederilor legale. Procesul-verbal devine titlu executoriu fara investire sau alta formalitate si cu privire la obligatia de plata a autorizatiei speciale de transport.
(3) Pentru vehiculele inmatriculate in alte state, amenda contraventionala se aplica in toate cazurile conducatorului auto.
(4) Amenda contraventionala si contravaloarea autorizatiei speciale de transport se pot achita si in punctele de trecere a frontierei.
(5) Pentru incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) si a restrictiilor de circulatie instituite potrivit art. 44 alin. (1) si (2) si sanctionate potrivit alin. (1) lit. c), d), f) si g), vehiculul va fi imobilizat in spatii amenajate pe reteaua interna sau in punctele de trecere a frontierei pana la achitarea contravalorii autorizatiei speciale de transport.
(5^1) In cazul in care la locul producerii contraventiei nu se gaseste un spatiu amenajat pentru imobilizarea vehiculului, trebuie sa se asigure in conditii de siguranta, pe cheltuiala contravenientului, transportul vehiculului pana la cel mai apropiat spatiu.
(6) La data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, verificarea privind masele si dimensiunile maxime admise se va efectua in trafic si in punctele de trecere de la frontiera cu statele nemembre ale Uniunii Europene.
(7) La data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana agentiile de control si incasare ale Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania - S.A., aflate la frontiera cu statele membre ale Uniunii Europene, devin agentii de incasare a tarifelor datorate administratorului drumului.
(8) Contravenientul care achita integral contravaloarea autorizatiei speciale de transport in termen de 48 de ore de la data inmanarii sau comunicarii procesului-verbal de constatare a contraventiei poate achita, in acelasi termen, jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, potrivit art. 28 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 61
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la art. 60 alin. (1) si (5) se fac de catre:
a) personalul imputernicit de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
b) administratorul drumului, prin personal imputernicit;
c) ofiterii si agentii de politie, dupa caz.
ART. 62
Prevederile art. 60 se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 180/2002.
ART. 63
Cuantumurile amenzilor prevazute la art. 60 pot fi modificate prin hotarare a Guvernului.
CAP. 6
Dispozitii tranzitorii si finale
ART. 64
Dispozitiile prevazute la art. 2, art. 24 - 27, art. 30 si 31, art. 38 si 42 se aplica si drumurilor de utilitate privata, deschise circulatiei publice, iar prevederile art. 60, numai pentru art. 30, art. 41, art. 43, art. 44 alin. (3), art. 47, art. 50 si 51.
ART. 65 *** Abrogat
ART. 66
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta ordonanta.
ART. 67
Prevederile prezentei ordonante intra in vigoare la data de 1 ianuarie 1998. Pe aceeasi data se abroga Legea drumurilor nr. 13/1974, publicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 107 din 31 iulie 1974, Legea nr. 37/1975 privind sistematizarea, proiectarea si realizarea arterelor de circulatie in localitatile urbane si rurale, republicata in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 82 din 6 septembrie 1978, Legea nr. 43/1975 pentru stabilirea normelor privind proiectarea, construirea si modernizarea drumurilor, publicata in Buletinul Oficial, nr. 136 din 27 decembrie 1975, cu modificarile ulterioare, si prevederile referitoare la drumuri din Hotararea Consiliului de Ministri nr. 257/1959 privind rationalizarea folosirii terenurilor situate de-a lungul cailor ferate si drumurilor, precum si orice prevederi contrare.
Prin 38/2006 s-a introdus art. 22 indice 1.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests