Politia Judiciara la PARCHET !

Discutii privind procedura penala
Post Reply
constable

Politia Judiciara la PARCHET !

Post by constable » 07 Sep 2005, 17:34

PARCHETUL DE PE LANGA
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE INSPECTORATUL GENERAL AL
POLITIEI ROMANE








EXPUNERE DE MOTIVE



In prezent, potrivit art.201 din Codul de Procedura penala, urmarirea penala se efectueaza de catre procurori si de catre organele de cercetare penala.
Textul de lege mentionat precizeaza ca au calitatea de organe de cercetare penala organele de cercetare ale politiei judiciare si organele de cercetare speciale.
Titlul I din Partea speciala a aceluiasi act normativ reglementeaza in detaliu procedura efectuarii cercetarii penale, precum si modalitatile de conducere si supraveghere a acestei activitati de catre procuror, concretizand astfel prevederile cu caracter general ale art.131 alin.(3) din Constitutia Romaniei.
Reglementari specifice privind organele de cercetare penala, persoanele care fac parte din acestea, modul in care sunt numite si raporturile lor cu procurorii se regasesc si in alte legi, intre care Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciara, Legea nr.281/2003, Legea nr.360/20002 privind statutul politistului, Legea nr.218/2002 privind organizarea si functionarea politiei, Legea nr.364/2004 privind organizarea si functionarea politiei judiciare etc.
Acest cadru organizational prin care este gestionata activitatea de urmarire penala s-a dovedit, pe parcursul timpului, necorespunzator, in primul rand sub aspectul functionalitatii, atat datorita dublei subordonari a organelor de cercetare penala : pe de o parte, ca structuri aparte in cadrul Politiei Romane - care, la randul ei, este componenta a Ministerului Administratiei si Internelor - , institutii fata de care sunt subordonate administrativ, pe de alta parte ca structuri desemnate prin lege sa efectueze cercetarea penala, subordonate functional procurorului care le conduce si supravegheaza activitatea.
De asemenea, cadrul organizational existent este de natura sa afecteze substantial celeritatea urmaririi penale, prin aceea ca organele de cercetare penala se constituie practic, intr-o structura intermediara intre organele cu atributii de constatare si investigare preliminara a infractiunilor si organele care finalizeaza urmarirea penala, respectiv parchetele de pe langa instantele de judecata.
Nu in ultimul rand se impune precizarea ca acest cadru organizational a fost specific, in general, statelor din fostul bloc comunist, fiind, practic, inspirat de sistemul judiciar din fosta Uniune Sovietica si ca o atare organizare judiciara nu se regaseste, in prezent, in nici unul din statele Uniunii Europene (a se vedea documentarul anexat).
In consecinta, perfectionarea si optimizarea acestui cadru se impune nu numai din ratiuni practice, functionale, ci si in scopul armonizarii si compatibilizarii legislatiei noastre cu cea a statelor din Uniunea Europeana.
In acest sens, prin Ordonanta de Urgenta al carei proiect il supunem atentiei, se prevede trecerea lucratorilor specializati din Ministerul de Interne, care functioneaza ca organe de cercetare penala, in subordinea nemijlocita a procurorilor, prin detasarea lor in cadrul parchetelor competente teritorial, urmand sa-si desfasoare activitatea exclusiv pe linie de cercetare penala, sub autoritatea procurorului general.

constable

Post by constable » 07 Sep 2005, 17:35

PROIECT





ORDONANTA DE URGENTA

privind unele masuri pentru perfectionarea
activitatii de urmarire penala


Avand in vedere necesitatea perfectionarii activitatii de urmarire penala si crearea unui cadru mai eficient pentru conducerea si supravegherea de catre procuror a activitatilor de cercetare penala ale Politiei Judiciare, in temeiul art.115 alin.(4) din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.

Articolul 1. Alineatul (2) al articolului 201 din Codul de Procedura Penala se modifica si va avea urmatorul cuprins :
Art.201
alin.(2) "Ca organe de cercetare ale politiei judiciare functioneaza lucratori specializati din Ministerul Administratiei si Internelor, desemnati nominal de ministru la propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie."

Articolul 2. In articolul 201 din Codul de Procedura penala, dupa alineatul (2) se introduc alineatele (3), (4) si (5), care vor avea urmatorul cuprins :
Art.201
alin.(3) "Lucratorii mentionati in alin.(2) pot fi detasati si pot functiona in cadrul parchetelor de pe langa instantele de judecata, desfasurandu-si activitatea sub autoritatea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie. Actele de urmarire penala intocmite de acestia se considera ca fiind facute in numele procurorului care le supravegheaza activitatea, sub conditia contrasemnarii de catre acesta."
alin.(4) "In cazul in care lucratorii de cercetare penala sunt detasati si functioneaza in cadrul parchetelor de pe langa instantele de judecata, actele de finalizare a urmaririi penale si orice alte acte pentru care in prezentul titlu se prevede necesitatea prezentarii de catre acestia a unor referate vor fi intocmite direct de procuror."

alin.(5) "Ca organe de cercetare ale politiei judiciare pot fi desemnati nominal de catre ministrul Administratiei si Internelor, cu avizul conform al procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, si alti lucratori din acest minister, care pot functiona in alt mod, potrivit dispozitiilor din prezentul Cod sau ale unor legi speciale."

Articolul 3.
alin.1 "In cadrul Ministerului Public se constituie Brigada de cercetari penale a Politiei Judiciare, cu un efectiv de 1.600 politisti si 200 personal auxiliar.
Structura organizatorica si regulamentul de functionare a Brigazii se stabilesc prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, in 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante."

alin.(2) "Incepand cu data de 1 ianuarie 2006 lucratorii de cercetare penala incadrati in prezent in structurile specializate le Politiei Romane, precum si personalul auxiliar, se detaseaza pe timp de 6 ani in cadrul unitatilor de parchet care le supravegheaza si in care vor functiona potrivit art.201 alin.3 si 4 din Codul de Procedura Penala astfel cum a fost modificat prin prezenta Ordonanta de Urgenta a Guvernului."

alin.(3) "Detasarea personalului mentionat in alin.(2) se face in conditiile prevazute de art. 473 din Legea nr.360/2002 privind statutul politistului si alte dispozitii legale."

alin.(4) "In perioada detasarii lucratorii mentionati in alin.(1) isi pastreaza drepturile prevazute in Legea nr.360/2002 privind Statutul politistului si alte dispozitii legale."

alin.(5) "Promovarea si eliberarea din functie a politistilor mentionati in alineatele precedente, precum si acordarea gradelor profesionale se fac prin ordine ale persoanelor competente din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau, dupa caz, a procurorilor generali ai parchetelor de pe langa curtile de apel in raza carora functioneaza."

alin.(6) "Personalul auxiliar care deserveste formatiunile de cercetare penala detasat in cadrul parchetelor potrivit alin.(1) isi pastreaza statutul profesional si drepturile acordate conform acestui statut. Promovarea, eliberarea din functie, transferul si acordarea gradelor profesionale ale acestui personal se fac potrivit normelor de competenta existente in sistemul Ministerului Administratiei si Internelor, la propunerea sefilor directi."

Articolul 4.
"Se abiliteaza Ministerul Public si Ministerul Administratiei si Internelor sa introduca prevederile corespunzatoare in structura posturilor si a cheltuielilor salariale, precum si a cheltuielilor materiale in proiectul de buget pe anul 2006, cu avizul Ministerului Finantelor."

Articolul 5.
alin.(1) "Lucratorii mentionati in articolul 3 vor continua sa functioneze in spatiile si cu dotarile pe care le au in prezent, a caror administrare va fi asigurata de Ministerul Administratiei si Internelor, in conditile stabilite prin protocol cu Ministerul Public."

alin.(2) "Aspectele privind asigurarea logistica, financiara si de resurse umane, cele privind statistica, precum si modul de organizare si functionare a aresturilor din structura Politiei Romane se vor reglementa prin ordin comun al procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si ministrului Administratiei si Internelor, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante."

croc

Post by croc » 08 Sep 2005, 17:41

mie mi se pare ok;
este mare lucru sa lucreze oameni specializati, care stiu ce fac;

problema pe care o vad eu este modalitatea in care acesti oameni vor fi selectati;

mauzer

Post by mauzer » 09 Sep 2005, 18:37

Vor lucra cei care efectueaza si in prezent cercetarea penala in cadrul politiei numai ca ar trebui sa lucreze mai profesionist intrucat teoretic ar trebui eliminate toate influentele ierarhic superioare si nu s-ar mai lucra neaparat cantitativ ci calitativ. Ar fi un lucru fantastic sa se intample asta si s-ar mai reduce numarul sefilor din politie oricum in mare parte deprofesionalizati de munca de cercetare penala.

constable

Post by constable » 09 Sep 2005, 19:21

Am primit si prin MP cateva pareri si sunt convins :

Se vede ca treaba merge prost si se incearca o schimbare. Dar este fara nici un fel de logica. O sa mai discutam in viitor si o sa vedeti ca lucrurile o sa evolueze si mai rau pentru politie. In definitiv problema sunt oamenii care lucreaza si mentalitatea acestora. Si apoi stau si ma intreb cum va coopera aceasta structura cu restul politistilor ? Nicicum...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest