concurs anulare pt. nelegalitate

Discutii privind Contenciosul Administrativ
Post Reply
gorj

concurs anulare pt. nelegalitate

Post by gorj » 24 Jan 2007, 21:55

intrebare: un candidat pentru ocuparea unei functii publice poate ataca in contencios legalitatea concursului in caz de nelegalitate a acestuia? care este procedura prelabila de urmat? poate el solicita reevaluarea lucrarilor in cadrul procesului si sa solicite in acest sens o expertiza?

alinutzza

Post by alinutzza » 24 Jan 2007, 22:11

Dupa mine, se poate. Procedura prealabila presupune sa te adresezi institutiei care a organizat concursul (sau forului ierarhic superior, daca nu are personalitate juridica) solicitand ca ei sa anuleze. Astepti raspunsul, ataci in contencios la Tb sau C de Ap. Despre expertiza - ma indoiesc ca cineva ti-ar incuvinta-o. Ce sa stabileasca? De obicei se merge pe vicii de procedura, incalcarea regulamentului de concurs etc. Corectarea lucrarilor in sine si o noua notare iese din discutie.
S-ar putea sa gresesc, nu am facut niciodata o actiune pe tema data. M-am ghidat dupa "bunul simt juridic".

gorj

Post by gorj » 30 Jan 2007, 12:45

Revenind, pentru ca ma intereseaza problema, dupa ce am mai studiat subiectul, eu apreciez ca se poate dispune efectuarea unei expertize, in cadrul unui proces civil, care sa aiba ca si obiectiv evaluarea lucrarilor scrise ale candidatului nemultumit de notele obtinute la concursul sau examenul la care a participat pentru ocuparea unei functii publice.
Astept pareri si sugestii!
Motivarea in fapt este urmatoarea:
Orice concurs/examen organizat pentru ocuparea unei functii sau post vacant este guvernat neaparat de principiul legalitatii, care trebuie sa primeze asupra intereselor de grup sau personale ale organizatorilor acestui concurs. Indeplinind conditiile legale de participare si participand la acest concurs este un interes al candidatului, legitim, si chiar mai mult un drept al sau ca evaluarea cunostintelor sale sa se faca strict in functie de continutul lucrarilor scrise si baremul de corectare al acestora.
Subevaluandu-se lucrarile scrise atat comisia de corectare cat si comisia de solutionare a contestatiilor savarsesc un "exces de putere" incalcandu-i candidatului, in mod flagrant, dreptul de a participa la un concurs organizat in conditii de legalitate si egalitate de sanse. Concursul in ansamblul sau trebuie sa fie guvernat de principiul legalitatii.
Orice etapa a acestuia care incalca acest principiu al legalitatii, deschide persoanei vatamate dreptul de a se adresa instantei. Corectarea si recorectarea lucrarilor sustinute de candidat, obligatoriu trebuia sa se faca numai conform baremului de corectare. Necorectarea in functie de acest barem, sau punctarea si a unor aspecte care nu se regasesc in baremul de corectare, incalca principiul legalitatii.
Nu se poate sustine ca modul de corectare si recorectare a lucrarilor respective revine in mod suveran numai comisiilor de corectare si recorectare, iar instanta de judecata nu are dreptul sa analizeze modul in care aceste comisii si-au exercitat dreptul de apreciere a acestor lucrari, deoarece in atare conditii am fi pusi in fata ideii de vid legislativ, respectiv ca exista anumite etape in desfasurarea unui concurs a caror legalitate nu pot fi supuse controlului instantei de judecata.
Este un drept al candidatului ca lucrarile scrise de acesta sa fie evaluate si punctate in mod corect in functie de baremul de corectare existent, iar in cazul in care i-a fost incalcat acest drept are posibilitatea de a se adresa instantei de judecata ca aceasta in cadrul unui proces civil sa evalueze in mod corect lucrarile scrise sustinute de candidat.
In acest sens instanta pentru a decide valoarea corecta a lucrarilor si notele cuvenite, trebuie sa dispuna evaluarea acestora, care se poate face numai printr-o expertiza; pentru ca numai astfel instanta se va putea convinge de temeinicia cererilor formulate.
Aceasta expertiza se poate efectua de catre specialisti in materia din care s-a sustinut concursul. Daca nu exista experti judiciari in acea materie, urmeaza a se numii alti specialisti in acel domeniu; de preferabil cadre universitare si care sunt doctori in materia respectiva. Punctul de vedere se bazeaza pe imprejurarea ca lucrarile scrise ale candidatului pot avea un continut stiintific in care sa nu existe experti judiciari care sa functioneze in cadrul birourilor de expertiza. Aceasta solutie se justifica si pe ideea ca instanta nu se poate pronunta decat pe baza de probe si ca instanta nu este recomandabil a evalua chiar ea valoarea lucrarilor respective, chiar daca insusi judecatorul are cunostinte de specialitate in materia respectiva, deoarece in aceasta situatie judecatorul ar ajunge a se antepronunta.

II. Temeiul de drept, cand este vorba de ocuparea unei functii publice, pentru efectuarea unei astfel de expertiza in viziunea mea este urmatorul:
1. H.G. 1087/2001 art. 19 " In cazul respingerii contestatiei candidatul se poate adresa instantei de contencios administrativ, in conditiile legii"
2. Art. 21 din Constitutia Romaniei: Accesul liber la justitie (1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime. (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept. (3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.
3. ART. 6 alin. din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale prevede dreptul la un proces echitabil, respectiv "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, &..."
4. Lg. 554/2004- legea contenciosului administrativ: Art. 1. - (1) Orice persoana care se considera vatamata intr-un drept al sau ori intr-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ &..., se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi atat privat, cat si public.
Art. 2. - (1) In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
a) persoana vatamata - orice persoana fizica sau juridica ori grup de persoane fizice, titulare ale unor drepturi subiective sau interese legitime private vatamate prin acte administrative; &...;
m) exces de putere - exercitarea dreptului de apreciere, apartinand autoritatilor administratiei publice, prin incalcarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor, prevazute de Constitutie sau de lege;
n) drept vatamat - orice drept fundamental prevazut de Constitutie sau de lege, caruia i se aduce o atingere printr-un act administrativ;
o) interes legitim privat - posibilitatea de a pretinde o anumita conduita, in considerarea realizarii unui drept subiectiv viitor si previzibil, prefigurat;
p) interes legitim public - posibilitatea de a pretinde o anumita conduita, in considerarea realizarii unui drept fundamental care se exercita in colectiv ori, dupa caz, in considerarea apararii unui interes public;
5. Legea 304/2004 privind organizarea judiciara: Art. 6. - (1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime in exercitarea dreptului sau la un proces echitabil. (2) Accesul la justitie nu poate fi ingradit.
Art. 7. - (1) Toate persoanele sunt egale in fata legii, fara privilegii si fara discriminari. (2) Justitia se realizeaza in mod egal pentru toti, fara deosebire de rasa, nationalitate, origine etnica, limba, religie, sex, orientare sexuala, opinie, apartenenta politica, avere, origine ori conditie sociala sau de orice alte criterii discriminatorii.
Art. 10. - Toate persoanele au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil, de catre o instanta impartiala si independenta, constituita potrivit legii.
6. Lege nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor:
Art. 1. - Magistratura este activitatea judiciara desfasurata de judecatori in scopul infaptuirii justitiei si de procurori in scopul apararii intereselor generale ale societatii, a ordinii de drept, precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor.
Art. 4. - (1) Judecatorii si procurorii sunt obligati ca, prin intreaga lor activitate, sa asigure suprematia legii, sa respecte drepturile si libertatile persoanelor, precum si egalitatea lor in fata legii si sa asigure un tratament juridic nediscriminatoriu tuturor participantilor la procedurile judiciare, indiferent de calitatea acestora, &...
(2) Judecatorii nu pot refuza sa judece pe motiv ca legea nu prevede, este neclara sau incompleta.
5. Codul civil: art. 3. Judecatorul care va refuza de a judeca, sub cuvint ca legea nu prevede, sau ca este intunecata sau neindestulatoare, va putea fi urmarit ca culpabil de denegare de dreptate
6. Codul de Procedura Civila:
Art. 201. (1) Cand pentru lamurirea unor imprejurari de fapt instanta considera necesar sa cunoasca parerea unor specialisti, va numi, la cererea partilor ori din oficiu, unul sau trei experti, stabilind prin incheiere punctele asupra carora ei urmeaza sa se pronunte si termenul in care trebuie sa efectueze expertiza. &...
(3) In domeniile strict specializate, in care nu exista experti autorizati, din oficiu sau la cererea oricareia dintre parti, judecatorul poate solicita punctul de vedere al uneia sau mai multor personalitati ori specialisti din domeniul respectiv.

sebi77

Post by sebi77 » 01 Feb 2007, 14:02

Eu am atacat un concurs, chiar daca nu eram candidat... Parata a invocat lipsa calitatii procesuale active, exceptie pe care instanta a RESPINS-o ca nefondata retinand:
"Instanta de judecata in urma probelor administrate
retine urmatoarele:

Exceptia lipsei calitatii procesuale active a reclamantului pentru petitul 4 este NEFONDATA

Potrivit art. 1 alin 2 din legea 554/2004 privind contenciosul administrativ, se poate adresa instantei de contecios si persoana vatamata intr-un drept al sau sau intr-un interes legitim pintr-un act administrativ cu caracter individual, adresat altui subiect de drept.
Interesul legitim poate fi public sau privat.
Art. 2 alin 1 lit. p din aceasi lege prevede ca interesul legitim public reprezinta posibilitatea de a pretinde o anumita conduita in considerarea realitatii unui drept fundamental care se exercita in colectiv ori dupa caz, in considerarea apararii unui interses public.
Prin interes public se intelege interesul care vizeaza ordinea de drept si democratia constitutionala,garantarea drepturilor libertatilor si indatoririlor fundamentale ale cetatenilor, satisfacerea nevoilor comunitare, realizarea competentei autoritatilor publice.

Formuland cererea de constatare a nulitatii deciziei de numire pentru posturile didactice temporar vacante, reclamantul actioneaza in baza unui interes legitim public materializat in aplicarea legii 128/1997 privind statutul cadrelor didactice, la cazuri concrete din cadrul universitatii parate"
Trebuie facuta doar procedura prealabila!

Melinda

Post by Melinda » 01 Feb 2007, 15:33

Gorj,
Institutiile publice sunt obligate sa publice organizarea concursurilor, insa in multe situatii, se stie de la inceput cine va reusi la examen indiferent de cunostintele de specialitate pe care le are si de numarul candidatilor care se prezinta la concurs.
Si eu am avut astfel de experiente. De exemplu la un concurs a reusit o persoana care nici macar nu a fost prezenta. :evil:

Si eu sunt de parere ca merita sa fie "dati in judecata".
Iar efectuarea unei expertize este utila in rezolvarea cauzei.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 37 guests