consiliu local
consiliu local
Cine ma poate lamuri?
1. Daca este sau nu persoana juridica Consiliul Local?
2. Cine semneaza actele ce emana de la Consiliul Local, altele decat hotararile adoptate?
3. Cand poate primarul semna peste stampila Consiliului Local?
Daca e vreun specialist in administratie publica, please help me!
1. Daca este sau nu persoana juridica Consiliul Local?
2. Cine semneaza actele ce emana de la Consiliul Local, altele decat hotararile adoptate?
3. Cand poate primarul semna peste stampila Consiliului Local?
Daca e vreun specialist in administratie publica, please help me!
Specialist nu-s, dar o sa incerc eu sa iti explic. Deci, pentru aplicarea hotararilor adoptate de catre consiliul local, care este organ deliberativ pe plan local, primarul emite dispozitii pe care le semneaza el si sunt contrasemnate de secretarul comunei ori al consiliului local.
Acum, cu personalitatea juridica este o problema. Daca ar fi sa iti raspund dupa lege as zice fara sa ezit ca numai Consiliul Local are personalitate juridica, totusi, in practica instantelor este citata mereu primaria, care practic este un aparat functional alcatuit din primar, secretar si consiliul local.
Acum, cu personalitatea juridica este o problema. Daca ar fi sa iti raspund dupa lege as zice fara sa ezit ca numai Consiliul Local are personalitate juridica, totusi, in practica instantelor este citata mereu primaria, care practic este un aparat functional alcatuit din primar, secretar si consiliul local.
1.Consiliul nu e persoana juridica.
2.Consiliul local poate adopta hotarari, inclusiv cu caracter normativ, primarii emit dispozitii, avize, acorduri si autorizatii, care au caracter individual.Hotararile emise de consiliul local si de primar au caracter independent, nici una dintre aceste autoritati neputand exercita direct o cale de atac impotriva actului celeilalte autoritati, singurul care poate face asta fiind prefectul.Hotararile se adopta cu votul majoritatii membrilor consiliului, se semneaza de catre un presedinte de sedinta si se contrasemneaza de catre secretar. Primarul e autoritate, dar una executiva.
2.Consiliul local poate adopta hotarari, inclusiv cu caracter normativ, primarii emit dispozitii, avize, acorduri si autorizatii, care au caracter individual.Hotararile emise de consiliul local si de primar au caracter independent, nici una dintre aceste autoritati neputand exercita direct o cale de atac impotriva actului celeilalte autoritati, singurul care poate face asta fiind prefectul.Hotararile se adopta cu votul majoritatii membrilor consiliului, se semneaza de catre un presedinte de sedinta si se contrasemneaza de catre secretar. Primarul e autoritate, dar una executiva.
1. Consiliul local nu are personalitate juridica. Nici primaria. Singura entitate la nivelul autoritatilor locale care are personalitate juridica este unitatea administrativ-teritoriala (comuna, orasul, judetul).
2. Consiliul local este o autoritate DELIBERATIVA a administratiei publice locale si de la el "emana" NUMAI hotarari, pe care le adopta in indeplinirea atributiilor sale legale. Aceste hotarari se semneaza intotdeauna de PRESEDINTELE DE SEDINTA.
3. Primarul POATE semna peste (sau sub :) ) stampila C.L., atunci cand este imputernicit prin hot. de catre C.L. sa faca un act in numele sau (e.g.un contract de concesiune sau de asociere in participatiune).
RESPECTE!
2. Consiliul local este o autoritate DELIBERATIVA a administratiei publice locale si de la el "emana" NUMAI hotarari, pe care le adopta in indeplinirea atributiilor sale legale. Aceste hotarari se semneaza intotdeauna de PRESEDINTELE DE SEDINTA.
3. Primarul POATE semna peste (sau sub :) ) stampila C.L., atunci cand este imputernicit prin hot. de catre C.L. sa faca un act in numele sau (e.g.un contract de concesiune sau de asociere in participatiune).
RESPECTE!
Bun, corect, tu ai dreptate, dar ce te faci cand iti vine o citatie si este citat ori consiliul local ori primaria. De asemenea, ce zici de prevederile privitoare la constituirea de asociatii sau fundatii cu personalitate juridica de catre consiliul local? De asta am zis ca personalitate juridica are consiliul, organul deliberativ, primarul impreuna cu aparatul de specialitate al acestuia fiind doar executivul. Nu am vazut niciunde sa fie citata unitatea administrativ teritoriala. Sa fie vorba de semantica?
ART. 19
(1) Unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Acestea sunt subiecte juridice de drept fiscal, titulare ale codului de inregistrare fiscala si ale conturilor deschise la unitatile teritoriale de trezorerie, precum si la unitatile bancare. Unitatile administrativ-teritoriale sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.
ART. 91
Primarul, viceprimarul, secretarul unitatii administrativ-teritoriale si aparatul de specialitate al primarului constituie o structura functionala cu activitate permanenta, denumita primaria comunei, orasului sau municipiului, care duce la indeplinire hotararile consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand problemele curente ale colectivitatii locale.
ART. 19
(1) Unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Acestea sunt subiecte juridice de drept fiscal, titulare ale codului de inregistrare fiscala si ale conturilor deschise la unitatile teritoriale de trezorerie, precum si la unitatile bancare. Unitatile administrativ-teritoriale sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.
ART. 91
Primarul, viceprimarul, secretarul unitatii administrativ-teritoriale si aparatul de specialitate al primarului constituie o structura functionala cu activitate permanenta, denumita primaria comunei, orasului sau municipiului, care duce la indeplinire hotararile consiliului local si dispozitiile primarului, solutionand problemele curente ale colectivitatii locale.
Asa zic si eu si las pe onorata instanta sa citeze pe cine o vrea. A, ar mai fi ceva straniu, ce ziceti de cauzele in care primarii solicita sporuri de vechime, al 13-lea salariu si primele lunare in baza legii 40/1991 si a legii 154/1998, considerand ca indemnizatia ce li se acorda este salariu, iar instantele de pe la noi le incadreaza fara exceptie la Legea nr. 188/1999, numai in baza art. aluia cu "primarul exercita o functie de autoritate publica", uitand complet de sintagma cu "functie de demnitate publica" ori pe cea cu "ales local". Eu cred ca-i putin cam fortata extrapolarea functionar public=primar, viceprimar, dar ... asta e, instanta lor joci cum iti canta pana la un anumit punct.
1. Din cate am citit in legea 215, intr-adevar, doar unitatea administrativ teritoriala este persoana juridica, iar aceasta isi exercita drepturile si obligatiile prin organele sale - autoritatile administratiei publice (consiliul local, primarul, cos.jud.). Insa in practica nu orasul/municipiul/judetul este cel care are cont fiscal, stampila sau este citat in instanta. In realitate, consiliul local/primaria are cod fiscal, stampila etc. ceea ce ma face sa cred ca, fara fi persoana juridica, consiliul local este o entitate cu o situatie asemanatoare persoanei juridice.
2+3. Este adevarat ca presedintele de sedinta semneaza hotararile adoptate de cons.local alatuti de secretar, dar cine semneaza de exmplu un raspuns la o plangere adresata acestei autoritati? Tot presedintele de sedinta? Din legea 215 nu rezulta ca ar avea si astfel de atributii... Am intalnit sitiatii cand sunt semnate de primar. La fel si delegarea unui jurist sa reprezinte consiliul local in instanta a fost facuta de primar peste stampila cons legal, fara a avea o imputernicire din partea acestuia din urma. Normal mi se parea ca in sedinta cons. local sa fie imputernicit fie primarul, fie o alta persoana.
Mersic de ajutor!
2+3. Este adevarat ca presedintele de sedinta semneaza hotararile adoptate de cons.local alatuti de secretar, dar cine semneaza de exmplu un raspuns la o plangere adresata acestei autoritati? Tot presedintele de sedinta? Din legea 215 nu rezulta ca ar avea si astfel de atributii... Am intalnit sitiatii cand sunt semnate de primar. La fel si delegarea unui jurist sa reprezinte consiliul local in instanta a fost facuta de primar peste stampila cons legal, fara a avea o imputernicire din partea acestuia din urma. Normal mi se parea ca in sedinta cons. local sa fie imputernicit fie primarul, fie o alta persoana.
Mersic de ajutor!
opinia mea:
cl este organ deliberativ, eligibil din 4 in 4 ani.
cl nu are p.j.
c.l. are cont in banca ptr ca la el vin banii si tot el ii distribuie.
cl nu a avut niciodata calitate procesuala ci s-a facut confuzie intre calitatea procesuala si calitatea de reprezentant.
primarul nu poate reprezenta c.l.
cl este organ deliberativ, eligibil din 4 in 4 ani.
cl nu are p.j.
c.l. are cont in banca ptr ca la el vin banii si tot el ii distribuie.
cl nu a avut niciodata calitate procesuala ci s-a facut confuzie intre calitatea procesuala si calitatea de reprezentant.
primarul nu poate reprezenta c.l.
o dovada ca primarul poate fi imputernicit sa reprezinte consiliul local
http://www.satu-mare.ro/consiliul/proie ... DeJud.html
http://www.satu-mare.ro/consiliul/proie ... DeJud.html
DECIZIE nr. 4.383 din 20 septembrie 2005
Lipsa calitatii procesuale active a primarului de a reprezenta in justitie consiliul local. Lipsa calitatii procesuale active a consiliului local de a ataca in justitie actele administrative referitoare la bunurile apartinand domeniului public de interes local.
EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL
Prin sentinta civila nr. 274/2004, Curtea de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ a respins actiunea formulata de primarul municipiului Targu Mures si de secretarul municipiului in numele si pe seama Consiliului local municipal in contradictoriu cu paratii: Guvernul Romaniei - Comisia Speciala de retrocedare a unor bunuri care au apartinut cultelor religioase din Romania si Parohia Romano-Catolica, actiune prin care s-a solicitat anularea deciziei nr. 311 din 24 mai 2004 emisa de prima parata, privind imobilul din Targu Mures, retrocedat celei de-a doua parate.
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs in termen primarul municipiului Targu Mures si secretarul municipiului in numele si pe seama Consiliului local al municipiului criticand-o conform motivelor scrise aflate la fila 2 din dosar.
Recursul este formulat de persoane fara calitate si va fi respins ca atare.
In conformitate cu dispozitiile Legii administratiei publice, nr. 215/2001, primarul nu poate reprezenta consiliul local.
Potrivit art. 21 din Legea nr. 215/2001 consiliul local este autoritate deliberativa a administratiei publice prin care se realizeaza autonomia locala in comune si orase iar primarul este autoritate executiva a administratiei publice. Atat consiliile locale cat si primarii se aleg in conditiile prevazute de Legea privind alegerile locale.
Conform art. 67 din Legea nr. 215/2001 primarul reprezinta comuna sau orasul in justitie. Asadar, primarul nu poate reprezenta consiliul local in justitie. Cu atat mai mult, secretarul orasului, conform art. 83 si urm. din Legea nr. 215/2001, nu poate reprezenta in justitie consiliul local si nici orasul.
Pe de alta parte, se observa ca nici consiliul local nu are calitatea de a ataca in justitie o decizie de natura celei din prezenta cauza, avand in vedere ca se invoca apartenenta la domeniul public de interes local a imobilului retrocedat. Or, in atare situatie numai orasul, reprezentat de primar, ar fi putut ataca in justitie actul administrativ de retrocedare, intrucat acesta ar fi fost eventual vatamat in dreptul subiectiv pretins.
Recursul a fost formulat de persoane fara calitate si va fi respins ca atare.
Lipsa calitatii procesuale active a primarului de a reprezenta in justitie consiliul local. Lipsa calitatii procesuale active a consiliului local de a ataca in justitie actele administrative referitoare la bunurile apartinand domeniului public de interes local.
EMITENT: INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE - SECTIA DE CONTENCIOS ADMINISTRATIV SI FISCAL
Prin sentinta civila nr. 274/2004, Curtea de Apel Targu Mures - Sectia comerciala si de contencios administrativ a respins actiunea formulata de primarul municipiului Targu Mures si de secretarul municipiului in numele si pe seama Consiliului local municipal in contradictoriu cu paratii: Guvernul Romaniei - Comisia Speciala de retrocedare a unor bunuri care au apartinut cultelor religioase din Romania si Parohia Romano-Catolica, actiune prin care s-a solicitat anularea deciziei nr. 311 din 24 mai 2004 emisa de prima parata, privind imobilul din Targu Mures, retrocedat celei de-a doua parate.
Impotriva acestei sentinte au declarat recurs in termen primarul municipiului Targu Mures si secretarul municipiului in numele si pe seama Consiliului local al municipiului criticand-o conform motivelor scrise aflate la fila 2 din dosar.
Recursul este formulat de persoane fara calitate si va fi respins ca atare.
In conformitate cu dispozitiile Legii administratiei publice, nr. 215/2001, primarul nu poate reprezenta consiliul local.
Potrivit art. 21 din Legea nr. 215/2001 consiliul local este autoritate deliberativa a administratiei publice prin care se realizeaza autonomia locala in comune si orase iar primarul este autoritate executiva a administratiei publice. Atat consiliile locale cat si primarii se aleg in conditiile prevazute de Legea privind alegerile locale.
Conform art. 67 din Legea nr. 215/2001 primarul reprezinta comuna sau orasul in justitie. Asadar, primarul nu poate reprezenta consiliul local in justitie. Cu atat mai mult, secretarul orasului, conform art. 83 si urm. din Legea nr. 215/2001, nu poate reprezenta in justitie consiliul local si nici orasul.
Pe de alta parte, se observa ca nici consiliul local nu are calitatea de a ataca in justitie o decizie de natura celei din prezenta cauza, avand in vedere ca se invoca apartenenta la domeniul public de interes local a imobilului retrocedat. Or, in atare situatie numai orasul, reprezentat de primar, ar fi putut ataca in justitie actul administrativ de retrocedare, intrucat acesta ar fi fost eventual vatamat in dreptul subiectiv pretins.
Recursul a fost formulat de persoane fara calitate si va fi respins ca atare.
si ptr. ca nu s-a dus nimeni la lege, asa cum am spus exista contradictii intre L213 si L215 asa cum a fost modificata:
L 215/2001
ART. 19
(1) Unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Acestea sunt subiecte juridice de drept fiscal, titulare ale codului de inregistrare fiscala si ale conturilor deschise la unitatile teritoriale de trezorerie, precum si la unitatile bancare. Unitatile administrativ-teritoriale sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.
(2) In justitie, unitatile administrativ-teritoriale sunt reprezentate, dupa caz, de primar sau de presedintele consiliului judetean.
(3) Primarul, respectiv presedintele consiliului judetean, poate imputernici o persoana cu studii superioare juridice de lunga durata din cadrul aparatului de specialitate al primarului, respectiv al consiliului judetean, sau un avocat care sa reprezinte interesele unitatii administrativ-teritoriale, precum si ale autoritatilor administratiei publice locale respective, in justitie.
(4) Unitatea administrativ-teritoriala are dreptul sa beneficieze de acoperirea cheltuielilor de judecata stabilite in baza hotararii instantei de judecata, inclusiv in situatia in care reprezentarea in justitie este asigurata de un consilier juridic din aparatul de specialitate al primarului, respectiv al consiliului judetean.
(5) Despagubirile primite de unitatile administrativ-teritoriale in urma hotararilor pronuntate de instantele de judecata se constituie in venituri la bugetele locale. Despagubirile pe care trebuie sa le plateasca unitatea administrativ-teritoriala in urma hotararilor pronuntate de instanta de judecata si ramase definitive sunt asigurate de la bugetul local.
ART. 67
(1) Primarul reprezinta unitatea administrativ-teritoriala in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane ori straine, precum si in justitie.
(2) Semnul distinctiv al primarului este o esarfa in culorile drapelului national al Romaniei.
(3) Esarfa va fi purtata, in mod obligatoriu, la solemnitati, receptii, ceremonii publice si la celebrarea casatoriilor.
(4) Modelul esarfei se stabileste prin hotarare a Guvernului.
--------------
Alin. (1) al art. 67 a fost modificat de pct. 59 al art. I din LEGEA nr. 286 din 6 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 621 din 18 iulie 2006.
ART. 68
(1) Primarul indeplineste urmatoarele categorii principale de atributii:
a) atributii exercitate in calitate de reprezentant al statului, in conditiile legii;
b) atributii referitoare la relatia cu consiliul local;
c) atributii referitoare la bugetul local;
d) atributii privind serviciile publice asigurate cetatenilor;
e) alte atributii stabilite prin lege.
(2) In temeiul alin. (1) lit. a), primarul indeplineste functia de ofiter de stare civila si de autoritate tutelara si asigura functionarea serviciilor publice locale de profil, atributii privind organizarea si desfasurarea alegerilor, referendumului si a recensamantului. Primarul indeplineste si alte atributii stabilite prin lege.
(3) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. b), primarul:
a) prezinta consiliului local, in primul trimestru, un raport anual privind starea economica, sociala si de mediu a unitatii administrativ-teritoriale;
b) prezinta, la solicitarea consiliului local, alte rapoarte si informari;
c) elaboreaza proiectele de strategii privind starea economica, sociala si de mediu a unitatii administrativ-teritoriale si le supune aprobarii consiliului local.
(4) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. c), primarul:
a) exercita functia de ordonator principal de credite;
b) intocmeste proiectul bugetului local si contul de incheiere a exercitiului bugetar si le supune spre aprobare consiliului local;
c) initiaza, in conditiile legii, negocieri pentru contractarea de imprumuturi si emiterea de titluri de valoare in numele unitatii administrativ-teritoriale;
d) verifica, prin compartimentele de specialitate, corecta inregistrare fiscala a contribuabililor la organul fiscal teritorial, atat a sediului social principal, cat si a sediului secundar.
(5) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. d), primarul:
a) coordoneaza realizarea serviciilor publice de interes local, prestate prin intermediul aparatului de specialitate sau prin intermediul organismelor prestatoare de servicii publice si de utilitate publica de interes local;
b) ia masuri pentru prevenirea si, dupa caz, gestionarea situatiilor de urgenta;
c) ia masuri pentru organizarea executarii si executarea in concret a activitatilor din domeniile prevazute la art. 38 alin. (6) lit. a)-d);
d) ia masuri pentru asigurarea inventarierii, evidentei statistice, inspectiei si controlului efectuarii serviciilor publice de interes local prevazute la art. 38 alin. (6) lit. a)-d), precum si a bunurilor din patrimoniul public si privat al unitatii administrativ-teritoriale;
e) numeste, sanctioneaza si dispune suspendarea, modificarea si incetarea raporturilor de serviciu sau, dupa caz, a raporturilor de munca, in conditiile legii, pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate, precum si pentru conducatorii institutiilor si serviciilor publice de interes local;
f) asigura elaborarea planurilor urbanistice prevazute de lege, le supune aprobarii consiliului local si actioneaza pentru respectarea prevederilor acestora;
g) emite avizele, acordurile si autorizatiile date in competenta sa prin lege si alte acte normative;
h) asigura realizarea lucrarilor si ia masurile necesare conformarii cu prevederile angajamentelor asumate in procesul de integrare europeana in domeniul protectiei mediului si gospodaririi apelor pentru serviciile furnizate cetatenilor.
(6) Pentru exercitarea corespunzatoare a atributiilor sale, primarul colaboreaza cu serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale, precum si cu consiliul judetean.
(7) Numirea conducatorilor institutiilor si serviciilor publice de interes local se face pe baza concursului organizat potrivit procedurilor si criteriilor aprobate de consiliul local, la propunerea primarului, in conditiile legii. Numirea se face prin dispozitia primarului, avand anexat contractul de management.
si L 213/98
art 12
4) In litigiile privitoare la dreptul de administrare, in instanta titularul acestui drept va sta in nume propriu. In litigiile referitoare la dreptul de proprietate asupra bunului, titularul dreptului de administrare are obligatia sa arate instantei cine este titularul dreptului de proprietate, potrivit prevederilor Codului de procedura civila. Titularul dreptului de administrare raspunde, in conditiile legii, pentru prejudiciile cauzate ca urmare a neindeplinirii acestei obligatii. De asemenea, neindeplinirea acestei obligatii poate atrage revocarea dreptului de administrare.
(5) In litigiile prevazute la alin. (4), statul este reprezentat de Ministerul Finantelor, iar unitatile administrativ-teritoriale, de catre consiliile judetene, de Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau de consiliile locale, care dau mandat scris, in fiecare caz, presedintelui consiliului judetean sau primarului. Acesta poate desemna un alt functionar de stat sau un avocat care sa-l reprezinte in fata instantei.
L 215/2001
ART. 19
(1) Unitatile administrativ-teritoriale sunt persoane juridice de drept public, cu capacitate juridica deplina si patrimoniu propriu. Acestea sunt subiecte juridice de drept fiscal, titulare ale codului de inregistrare fiscala si ale conturilor deschise la unitatile teritoriale de trezorerie, precum si la unitatile bancare. Unitatile administrativ-teritoriale sunt titulare ale drepturilor si obligatiilor ce decurg din contractele privind administrarea bunurilor care apartin domeniului public si privat in care acestea sunt parte, precum si din raporturile cu alte persoane fizice sau juridice, in conditiile legii.
(2) In justitie, unitatile administrativ-teritoriale sunt reprezentate, dupa caz, de primar sau de presedintele consiliului judetean.
(3) Primarul, respectiv presedintele consiliului judetean, poate imputernici o persoana cu studii superioare juridice de lunga durata din cadrul aparatului de specialitate al primarului, respectiv al consiliului judetean, sau un avocat care sa reprezinte interesele unitatii administrativ-teritoriale, precum si ale autoritatilor administratiei publice locale respective, in justitie.
(4) Unitatea administrativ-teritoriala are dreptul sa beneficieze de acoperirea cheltuielilor de judecata stabilite in baza hotararii instantei de judecata, inclusiv in situatia in care reprezentarea in justitie este asigurata de un consilier juridic din aparatul de specialitate al primarului, respectiv al consiliului judetean.
(5) Despagubirile primite de unitatile administrativ-teritoriale in urma hotararilor pronuntate de instantele de judecata se constituie in venituri la bugetele locale. Despagubirile pe care trebuie sa le plateasca unitatea administrativ-teritoriala in urma hotararilor pronuntate de instanta de judecata si ramase definitive sunt asigurate de la bugetul local.
ART. 67
(1) Primarul reprezinta unitatea administrativ-teritoriala in relatiile cu alte autoritati publice, cu persoanele fizice sau juridice romane ori straine, precum si in justitie.
(2) Semnul distinctiv al primarului este o esarfa in culorile drapelului national al Romaniei.
(3) Esarfa va fi purtata, in mod obligatoriu, la solemnitati, receptii, ceremonii publice si la celebrarea casatoriilor.
(4) Modelul esarfei se stabileste prin hotarare a Guvernului.
--------------
Alin. (1) al art. 67 a fost modificat de pct. 59 al art. I din LEGEA nr. 286 din 6 iulie 2006, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 621 din 18 iulie 2006.
ART. 68
(1) Primarul indeplineste urmatoarele categorii principale de atributii:
a) atributii exercitate in calitate de reprezentant al statului, in conditiile legii;
b) atributii referitoare la relatia cu consiliul local;
c) atributii referitoare la bugetul local;
d) atributii privind serviciile publice asigurate cetatenilor;
e) alte atributii stabilite prin lege.
(2) In temeiul alin. (1) lit. a), primarul indeplineste functia de ofiter de stare civila si de autoritate tutelara si asigura functionarea serviciilor publice locale de profil, atributii privind organizarea si desfasurarea alegerilor, referendumului si a recensamantului. Primarul indeplineste si alte atributii stabilite prin lege.
(3) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. b), primarul:
a) prezinta consiliului local, in primul trimestru, un raport anual privind starea economica, sociala si de mediu a unitatii administrativ-teritoriale;
b) prezinta, la solicitarea consiliului local, alte rapoarte si informari;
c) elaboreaza proiectele de strategii privind starea economica, sociala si de mediu a unitatii administrativ-teritoriale si le supune aprobarii consiliului local.
(4) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. c), primarul:
a) exercita functia de ordonator principal de credite;
b) intocmeste proiectul bugetului local si contul de incheiere a exercitiului bugetar si le supune spre aprobare consiliului local;
c) initiaza, in conditiile legii, negocieri pentru contractarea de imprumuturi si emiterea de titluri de valoare in numele unitatii administrativ-teritoriale;
d) verifica, prin compartimentele de specialitate, corecta inregistrare fiscala a contribuabililor la organul fiscal teritorial, atat a sediului social principal, cat si a sediului secundar.
(5) In exercitarea atributiilor prevazute la alin. (1) lit. d), primarul:
a) coordoneaza realizarea serviciilor publice de interes local, prestate prin intermediul aparatului de specialitate sau prin intermediul organismelor prestatoare de servicii publice si de utilitate publica de interes local;
b) ia masuri pentru prevenirea si, dupa caz, gestionarea situatiilor de urgenta;
c) ia masuri pentru organizarea executarii si executarea in concret a activitatilor din domeniile prevazute la art. 38 alin. (6) lit. a)-d);
d) ia masuri pentru asigurarea inventarierii, evidentei statistice, inspectiei si controlului efectuarii serviciilor publice de interes local prevazute la art. 38 alin. (6) lit. a)-d), precum si a bunurilor din patrimoniul public si privat al unitatii administrativ-teritoriale;
e) numeste, sanctioneaza si dispune suspendarea, modificarea si incetarea raporturilor de serviciu sau, dupa caz, a raporturilor de munca, in conditiile legii, pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate, precum si pentru conducatorii institutiilor si serviciilor publice de interes local;
f) asigura elaborarea planurilor urbanistice prevazute de lege, le supune aprobarii consiliului local si actioneaza pentru respectarea prevederilor acestora;
g) emite avizele, acordurile si autorizatiile date in competenta sa prin lege si alte acte normative;
h) asigura realizarea lucrarilor si ia masurile necesare conformarii cu prevederile angajamentelor asumate in procesul de integrare europeana in domeniul protectiei mediului si gospodaririi apelor pentru serviciile furnizate cetatenilor.
(6) Pentru exercitarea corespunzatoare a atributiilor sale, primarul colaboreaza cu serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ-teritoriale, precum si cu consiliul judetean.
(7) Numirea conducatorilor institutiilor si serviciilor publice de interes local se face pe baza concursului organizat potrivit procedurilor si criteriilor aprobate de consiliul local, la propunerea primarului, in conditiile legii. Numirea se face prin dispozitia primarului, avand anexat contractul de management.
si L 213/98
art 12
4) In litigiile privitoare la dreptul de administrare, in instanta titularul acestui drept va sta in nume propriu. In litigiile referitoare la dreptul de proprietate asupra bunului, titularul dreptului de administrare are obligatia sa arate instantei cine este titularul dreptului de proprietate, potrivit prevederilor Codului de procedura civila. Titularul dreptului de administrare raspunde, in conditiile legii, pentru prejudiciile cauzate ca urmare a neindeplinirii acestei obligatii. De asemenea, neindeplinirea acestei obligatii poate atrage revocarea dreptului de administrare.
(5) In litigiile prevazute la alin. (4), statul este reprezentat de Ministerul Finantelor, iar unitatile administrativ-teritoriale, de catre consiliile judetene, de Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau de consiliile locale, care dau mandat scris, in fiecare caz, presedintelui consiliului judetean sau primarului. Acesta poate desemna un alt functionar de stat sau un avocat care sa-l reprezinte in fata instantei.
e cel mult o parare, cu care nu sunt de acord.mateik wrote:o dovada ca primarul poate fi imputernicit sa reprezinte consiliul local
http://www.satu-mare.ro/consiliul/proie ... DeJud.html
corect se citeaza asa n comuna, orasul, municipiul_____ prin primar_____ , iar primarul nu poate reprezenta consiliul local in instanta, cum nici consiliul local nu reprezinta unitatea administrativ teritoriala IN INSTANTA. Consiliul local se citeaza atunci cand ataci o hotarare emisa de catre el si poate fi reprezentat de un consilier, un avocat sau consilierul juridic al primariei. Ca autoritate primaria nu exista, autoritatea fiind primarul, iar primaria este de fapt ceea ce numeste legea aparatul de lucru al primarului sau consiliului local
In litigiile care privesc dr.de proprietate publica, statul este reprezentat de Ministerul Finantelor, iar unitatile administrativ-teritoriale, de catre consiliile judetene, de Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau de consiliile locale, care dau mandat scris, in fiecare caz, presedintelui consiliului judetean sau primarului. Acesta poate desemna un alt functionar de stat sau un avocat care sa-l reprezinte in fata instantei.(art.12, alin.5 din L.213/1998).ATX2003 wrote:...primarul nu poate reprezenta consiliul local in instanta, cum nici consiliul local nu reprezinta unitatea administrativ teritoriala IN INSTANTA.
Deci...se poate!!!
RESPECTE!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 31 guests