Post
by norocel » 28 Sep 2006, 06:19
Poate intereseaza pe cineva:
Nr. 1796/C/816/2005
649/C/285/2006
C a t r e,
PRESEDINTELE INALTEI CURTI DE CASATIE SI JUSTITIE
In conformitate cu prevederile art. 25 lit. a si art. 63 lit. f din Legea nr. 304/2004, republicata, privind organizarea judiciara si ale art. 329 din Codul de procedura civila, formulez prezentul
RECURS IN INTERESUL LEGII
In practica judiciara, s-a constatat ca nu exista un punct de vedere unitar in legatura cu admisibilitatea cererilor privind autorizarea constituirii si inmatricularea, in Registrul comertului, in temeiul art. 21 din Statutul profesiei de consilier juridic, adoptat de Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania, publicat in Monitorul Oficial nr. 684 din 29 iulie 2004, emis in baza Legii nr. 514/2003, privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier a unor societati comerciale, avand ca obiect activitati juridice.
I. Astfel, unele instante comerciale au admis cererile formulate de consilieri juridici, au autorizat constituirea si au dispus inmatricularea in Registrul Comertului, a unor societati comerciale, avand ca obiect unic de activitate, desfasurarea de "activitati juridice" (asistenta, consultanta, reprezentare juridica si redactare de documente juridice), clasificate conform Nomenclatorului de Clasificare a Activitatilor din Economia Nationala, cod CAEN 7411.
Aceste cereri au fost solutionate pozitiv, avandu-se in vedere prevederile Legii nr. 31/1990, privind societatile comerciale, republicata, ale Legii nr. 26/1990, privind registrul comertului, republicata, si cele cuprinse in Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in Registrul Comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale, si persoanelor juridice, considerandu-se ca, dispozitiile art. 21 adoptat de Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania, publicat in M. Of. partea I nr. 684 din data de 29 iulie 2004, prevad posibilitatea infiintarii unor persoane juridice, cu caracter de societate profesionala de catre unul sau mai multi consilieri juridici inscrisi in Tabelul tinut de Colegiile teritoriale, in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale (Anexa 1).
2. Alte instante comerciale au respins, in fond si in recurs, asemenea cereri de autorizare a constituirii si de inmatriculare, in registrul comertului, a societatilor comerciale, care au ca obiect "activitatile judiciare" .
Aceste instante au retinut, fata de dispozitiile art. 3 si 4 din Codul Comercial, care definesc actele si faptele de comert, ca "activitatea judiciara" nu este act sau fapt de comert.
Totodata, au considerat ca, prin Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, nu s-a prevazut posibilitatea legala, in temeiul careia, consilierii juridici sa-si poata exercita profesia prin constituirea, in baza Legii nr. 31/1990, a unor societati comerciale.
Aceste instante au concluzionat ca, prin acordarea acestei posibilitati, s-ar crea un paralelism profesional interzis de Legea nr. 51/1995, pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, iar dispozitiile art. 21 din Statutul profesiei de consilier juridic, nu au eficienta juridica, intrucat printr-un act adoptat de o organizatie profesionala nu se poate deroga de la dispozitiile legii si nici nu se poate adauga la lege (Anexa 2).
Apreciez ca solutia de respingere a cererilor de autorizare a constituirii si de inmatriculare in registrul comertului a societatilor comerciale, avand ca obiect de activitate desfasurarea de "activitati judiciare", este in conformitate cu litera si spiritul legii.
Practicarea profesiei de consilier juridic este reglementata de Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic, care, in art. 2 prevede ca "un consilier juridic poate sa fie numit in functie sau angajat in munca, in conditiile legii".
Art. 3 alineatele 1 si 2 procedeaza la o distinctie legala, astfel : consilierul juridic numit in functie are statutul functionarului, potrivit functiei si categoriei acestuia, iar cel angajat in munca are statut de salariat.
Asadar, prevederile art. 2 si 3 din Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic statornicesc, fara echivoc, ca exercitarea profesiei de consilier juridic poate avea loc numai in cele doua forme, mai sus aratate care presupune, fie numirea in functie, fie incheierea unui contract individual de munca.
Prin urmare, exercitarea profesiei de consilier juridic se grefeaza exclusiv, fie pe un raport de serviciu, in conditiile prevazute de Legea nr. 188/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, fie pe un raport juridic de munca, rezultat din incheierea unui contract individual de munca, in baza Codului Muncii (Legea nr. 53/2003).
Potrivit art. 2 alin. 1 si 3 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, functionarul public este persoana numita intr-o functie publica, de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice iar exercitarea functiei publice este incompatibila cu detinerea unor alte functii la regii autonome, societati comerciale, ori alte unitati, cu scop lucrativ, cu capital public sau privat, potrivit dispozitiilor art. 56 - 58 din acest act normativ.
In mod similar, potrivit dispozitiilor art. 10 lit. a) - f) din Legea nr. 514/2003), exercitarea profesiei de consilier juridic este incompatibila cu calitatea de avocat, activitatile care lezeaza demnitatea si independenta profesiei de consilier juridic sau bunele moravuri, orice alta profesie autorizata sau salarizata in tara sau in strainatate, functia si activitatea de administrator sau lichidator in cadrul procedurilor de reorganizare si lichidare judiciara, activitatea publicistica salarizata, precum si cu alte activitati care pot da nastere unui conflict de interese, in conditiile legii.
In schimb, potrivit dispozitiilor art. 11 lit. a) - c) din Legea nr. 514/2003, exercitarea profesiei de consilier juridic este compatibila doar cu activitatea didactica universitara si de cercetare juridica, activitatea literara, culturala si publicistica nesalarizata, functia de arbitru, mediator sau expert, in conditiile legii si cu respectarea prevederilor privind conflictul de interese, precum si cu participarea consilierului juridic la comisii de studii, de intocmirea proiectelor de reglementari juridice.
Rezulta ca, atat natura cat si ansamblul atributiilor functiei de consilier juridic, exclud, in raport de prevederile legale, mai sus mentionate, exercitarea acesteia sub forma constituirii unor societati comerciale, potrivit Legii nr. 31/1990 republicata.
Pe de alta parte, in ipoteza prevazuta de art. 3 alin. 2 din Legea nr. 514/2003, adica aceea a raportului juridic de munca, consilierul juridic este angajat in munca, salariat, fiindu-i aplicabila legislatia muncii.
Potrivit Codului Muncii, adoptat prin Legea nr. 53/2003, angajatul incheie cu angajatorul, in mod obligatoriu, un contract de munca, bazat pe principiile consensualismului si al bunei-credinte, dobandind astfel, calitatea de salariat.
Din cele ce preced, rezulta ca profesia de consilier juridic nu este o profesie liberala, precum cea de avocat, notar, executor judecatoresc (ori medic, arhitect, etc.), ci se circumscrie numai cadrului legal al raportului juridic de munca ori al raportului de serviciu.
In plus, profesia de consilier juridic nu este identica ori similara celei de comerciant, in sensul definit de art. 7 din Codul Comercial : "sunt comercianti aceia care fac fapte de comert, avand comertul ca profesiune obisnuita si societatile comerciale".
Actele si faptele de comert sunt definite de art. 3 pct. 1- 20 si de art. 4 din Codul Comercial, iar "activitatile judiciare" nu sunt enumerate in cuprinsul art. 3, si nici nu rezulta, ca atare, din interpretarea art. 4 din cod.
De asemenea, art. 1 alin. 1 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, arata ca persoanele fizice si persoanele juridice se pot asocia si constitui societati comerciale, in vederea efectuarii de acte de comert, potrivit normelor juridice generale prevazute in acest act normativ.
Asadar, este exclusa exercitarea activitatilor juridice, astfel cum acestea au fost clasificate in Nomenclatorul de Clasificare a Activitatilor din Economia Nationala, cod CAEN 7411, in forma constituirii unor societati comerciale, avand acest obiect de activitate.
Per a contrario, ar echivala cu a se considera aceste activitati ca reprezentand fapte de comert obiective sau subiective, ceea ce nu a fost in intentia legiuitorului.
Totodata, Legea nr. 514/2003 privind organizarea si exercitarea profesiei de consilier juridic nu cuprinde, nici o norma dispozitiva ori supletiva, privind organizarea si asocierea consilierilor juridici in societati comerciale, avand ca obiect de activitate desfasurarea de "activitati judiciare", singura forma de asociere fiind cea prevazuta de art. 5 care permite ca, in scopul apararii si promovarii intereselor profesionale, consilierii juridice sa constituie asociatii profesionale, in conditiile legii privind asocierea si constituirea persoanelor juridice, acest cadru normativ fiind dat, exclusiv, de prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, privind asociatiile si fundatiile, cu modificarile si completarile ulterioare.
Totodata, art. 20 din Legea nr. 514/2003, permite, in aliniatul 2, ca, Statutul asociatiei profesionale a consilierilor juridici, constituita la nivel central, sa prevada formele de asociere si organizare la nivel judetean si la nivel national, conditionand, insa, prin aliniatul 3 al aceluiasi articol, constituirea acestor asocieri profesionale, de concordanta cu principiile constitutionale ale dreptului de asociere si cu reglementarile legale privind exercitarea acestui drept si constituirea de persoane juridice.
In mod contrar prevederilor acestei legi speciale, "Statutul profesiei de consilier juridic", adoptat de Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania, publicat in Monitorul Oficial, partea I, nr. 684, din data de 29 iulie 2004, contine, in art. 21, posibilitatea infiintarii de societati comerciale, in baza Legii nr. 31/1990, "cu caracter de societate profesionala", persoana juridica, astfel infiintata, avand un obiect de activitate unic, anume, "activitati juridice" (consultanta si reprezentare juridica, cod CAEN, 7411, Nomenclatorul de Clasificare a Activitatilor din Economia Nationala).
Este de principiu ca o societate comerciala se constituie numai in vederea efectuarii de acte de comert (art. 1 din Legea nr. 31/1990 republicata), iar activitatile juridice de consultanta si reprezentare, asa cum am aratat, nu sunt acte sau fapte de comert.
Prin urmare, o societate comerciala nu poate fi, in acelasi timp, si societate profesionala, aceste notiuni juridice fiind complet diferite.
Pe de alta parte, activitatile judiciare, de consultanta, reprezentare si asistenta juridica, de redactare a actelor juridice si a actiunilor introductive de instanta, cu posibilitatea atestarii identitatii partilor, a continutului si a datei actelor, apararea drepturilor si intereselor legitime ale persoanelor fizice si juridice, in raporturile cu autoritatile publice, institutiile, orice alte persoane, romane si straine, sunt activitati specifice profesiilor de avocat (art. 3 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat), de notar (art. 8, 9 si 10 din Legea nr. 36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale si de executor judecatoresc, (art. 7 din Legea nr. 188/2000, privind executorii judecatoresti) profesii liberale, a caror desfasurare este riguros reglementata de legi speciale.
Astfel, in Legea nr. 51/1995 privind organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, se prevede, in mod imperativ, la art. 1 alin. 2, ca "profesia de avocat se exercita numai de membrii barourilor". Deci, avocatii primiti in aceasta profesie sunt asociati in barouri, organizate pe judete si la nivelul municipiului Bucuresti, iar totalitatea avocatilor, inscrisi in barouri, formeaza Uniunea Avocatilor din Romania, ca organizatie profesionala, cu personalitate juridica si cu atributii specifice normative, prin Consiliul Uniunii, respectiv, cu rol de instanta disciplinara, prin Comisia Superioara de Disciplina.
In mod similar, activitatea notariala se realizeaza de catre notarii publici, prin "acte notariale si consultatii juridice notariale" iar corpul notarilor publici din Romania formeaza Uniunea Nationala a Notarilor Publici, organizatie profesionala, cu personalitate juridica.
Este adevarat ca aceste activitati, de reprezentare juridica, redactare a unor acte juridice, actiuni, motivare a cailor de atac, etc., pot fi indeplinite si de consilierii juridici, insa aceasta activitate se poate desfasura, exclusiv, in conditiile prevazute de art. 1 - 4 din Legea nr. 514/2003, ca functionar public sau angajat cu contract individual de munca, la orice persoana juridica de drept public sau privat, si nu in cadrul unor societati comerciale, a caror constituire si inregistrare sunt supuse Legilor nr. 31/1990 si nr. 26/1990, republicate, cu modificarile si completarile ulterioare.
Aceeasi lege prin art. 5, 20 si 21, astfel cum am aratat permite asocierea consilierilor juridici din Romania, doar in organizatii profesionale, deci, pe baza si cu respectarea principiilor constitutionale.
Din perspectiva principiilor fundamentale de drept si a normelor de tehnica legislativa, apreciez ca textul art. 21 din Statutul Consilierilor Juridici, ca act exclusiv cu caracter administrativ, emis de o organizatie non-guvernamentala, fara atributii legislative, incalca doua principii fundamentale de drept, respectiv, modificarea legii printr-un act neechivalent, ca forta juridica si modificarea unei legi, adoptata de puterea legislativa, promulgata de Presedintele Romaniei, printr-un simplu act administrativ, intern, al unei asociatii profesionale.
Acelasi articol incalca si normele imperative generale, privind reprezentarea si asistenta juridica, inscrise in art. 67-81 din Codul de Procedura Civila, avand in vedere si limitarile legale, aduse de cod, exercitiului dreptului la actiune, recunoasterilor sau renuntarilor de drepturi, tranzactiilor judiciare, in articolele 67, 68 si 69.
Fata de argumentele mai sus prezentate, apreciez ca desfasurarea de "activitati judiciare", prin constituirea de societati comerciale, contravine, astfel, legislatiei romanesti actuale reprezentata atat de legile generale (Codul Comercial, Codul de Procedura Civila, Legea nr. 31/1990 a societatilor comerciale, republicata, Legea nr. 26/1990 a registrului comertului, republicata, si Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor si persoanelor juridice), cat si de legile organice, speciale (Legea nr. 51/1995 a avocatilor, republicata, Legea nr. 36/1955 a notarilor publici, Legea nr. 514/2003 a consilierilor juridici).
In concluzie, instantele comerciale care, in temeiul prevederilor imperative ale art. 46 alin. 1 din Legea nr.31 /1990 privind societatile comerciale, republicata, au pronuntat hotarari de respingere a cererilor de autorizare a constituirii si de inmatriculare a societatilor comerciale de consultanta, asistenta si reprezentare juridica au procedat in litera si spiritul legii, intrucat textul art. 21 din Statutul profesiei de consilier juridic este nelegal, in raport cu Legea nr. 514/2003 a consilierilor juridici.
Pentru aceste motive, in temeiul dispozitiilor art. 329 Cod procedura civila, solicit admiterea recursului in interesul legii si pronuntarea unei decizii, prin care sa se asigure interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor legale invocate.