Copii din dosar
Copii din dosar
Am avut un proces la Judecatoria Cluj Napoca....
M-am dus ca omul sa fac SIMPLE copii XEROX din dosar ( vreo 60-70 de pagini imi trebuie pt. CEDO) supriza insa:
Da iti dam aceste copii daca:
1. Faci cerere la judecatorul de serviciu (dureaza 3 zile aprobare, eu spun ca daca dura 30 zile era mult mai bine)
2. Platesti taxa de timbru 3.000 de lei pe cerere
3. Platesti alta taxa de timbru de 10.000 lei pe fiecare pagina copiata
4. Platesti 1.500 lei pe fiecare pagina copierea propriu zisa (xerox-ul)
Stie cineva care este cadrul legal? Am mai fost pe la instante (Valcea, Sibiu, Pitesti) dar nu am auzit de fabulatile astea....!
Intre timp ca sa-i linistesc pe baieti, le-am facut o cerere de informatii de interes public in baza legii 544/2001 prin care le-am solicitat copii de pe documentele din dosar. Sper ca nu mai ma ia cu plata taxelor de timbru ca le dau in cap cu prevederile art. 9 din legea 544/2001 si cu prevederile recomandarii 2002(2)/2002 a Consiliului Europei (cap. 5 punctul 2) ....
Am discutat inclusiv cu o judecatoare de serviciu: citez " DA AVETI DREPTATE insa asa e practica instantei!!!!"
M-am dus ca omul sa fac SIMPLE copii XEROX din dosar ( vreo 60-70 de pagini imi trebuie pt. CEDO) supriza insa:
Da iti dam aceste copii daca:
1. Faci cerere la judecatorul de serviciu (dureaza 3 zile aprobare, eu spun ca daca dura 30 zile era mult mai bine)
2. Platesti taxa de timbru 3.000 de lei pe cerere
3. Platesti alta taxa de timbru de 10.000 lei pe fiecare pagina copiata
4. Platesti 1.500 lei pe fiecare pagina copierea propriu zisa (xerox-ul)
Stie cineva care este cadrul legal? Am mai fost pe la instante (Valcea, Sibiu, Pitesti) dar nu am auzit de fabulatile astea....!
Intre timp ca sa-i linistesc pe baieti, le-am facut o cerere de informatii de interes public in baza legii 544/2001 prin care le-am solicitat copii de pe documentele din dosar. Sper ca nu mai ma ia cu plata taxelor de timbru ca le dau in cap cu prevederile art. 9 din legea 544/2001 si cu prevederile recomandarii 2002(2)/2002 a Consiliului Europei (cap. 5 punctul 2) ....
Am discutat inclusiv cu o judecatoare de serviciu: citez " DA AVETI DREPTATE insa asa e practica instantei!!!!"


Nu te supara frate....Sebi
1.) Extras din L 146/1997 privind taxa judiciara de timbru actualizata
Art. 3. Actiunile si cererile neevaluabile in bani se taxeaza astfel:
t) cereri pentru legalizarea de copii de pe inscrisurile aflate la dosar, pentru fiecare exemplar de copie in parte &..... 1 leu pag
2.) Extras din Ordonanta Guvernului nr.32/1995 privind timbrul judiciar modificata si completata
Art. 4. - Cererilor adresate instantelor judecatoresti pentru eliberarea de copii, certificate, investirea cu formula executorie, transcrierea (intabularea) in registrele de publicitate a instrainarilor de imobile, inscrierea drepturilor de ipoteca, orice alte notari in registrele de publicitate, notificari si somatii comunicate prin executorii judecatoresti, precum si oricaror alte cereri care nu fac obiectul activitatii de judecata, dar sunt supuse taxei de timbru, potrivit legii, li se aplica timbre judiciare de 1.500 lei.
3.) 1500 lei / pag copiata la Xerox reprezinta probabil tariful practicat de SRL-ul din incinta Judecatoriei
Orice cerere facuta instantei se taxeaza cu exceptia celor scutite de taxe de timbru.
Nu te supara, frate KKO,KKO wrote:![]()
![]()
t) cereri pentru legalizarea de copii de pe inscrisurile aflate la dosar, pentru fiecare exemplar de copie in parte &..... 1 leu pag [/i]

Frate Wittmann
, nu ca as tine cu ursul, dar copii simple ale actelor din dosarul instantei le poti obtine doar daca te intelegi bine cu omul de la arhiva.Si sa nu crezi ca te lasa sa mergi cu dosarul la xerox sa-ti faci copii (desi exista si exceptii)
Iate ce zice Hotarare CSM 387/2005 pentru aprobarea Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti , modif. Prin Hot.CSM 352/2006 :
Art. 62. - (1) Grefierul arhivar si registratorul au urmatoarele atributii:
&...&...&...&...&...&...&...&...
e) pun dosarele la dispozitia publicului si tin evidenta persoanelor care primesc dosarele spre studiu;
&...&...&...&...&...&...&...&...
g) informeaza persoanele care au calitatea de parti ori sunt imputernicite de acestea, conform legii, asupra datelor solicitate din dosarele in care acestea sunt direct interesate;
&...&...&...&...&...&...&...&...
i) asigura pastrarea in buna stare a dosarelor si registrelor;
j) pastreaza, pe ani, dosarele solutionate, mapele de hotarari, registrele si condicile de sedinta;
&...&...&...&...&...&...&...&...
Art. 92. - (1) Scoaterea din incinta instantelor a dosarelor, actelor si lucrarilor, in afara cazurilor prevazute de lege si de prezentul regulament, este interzisa.
2) Dosarele si evidentele instantei privitoare la activitatea de judecata pot fi consultate de persoanele care justifica un interes legitim, cu respectarea ordinii de solicitare si a masurilor de asigurare a integritatii documentelor. Cererea, cu datele de identificare ale solicitantului, se aproba de persoana care coordoneaza activitatea compartimentului arhiva. Cererile formulate de ziaristi se aproba de purtatorul de cuvant sau, in lipsa acestuia, de persoana care coordoneaza activitatea compartimentului arhiva.
(3) Accesul la dosar si la evidentele instantei este permis cu respectarea dispozitiilor art. 31 din Constitutia Romaniei, republicata, si ale art. 14 din Legea nr. 544/2001 privind accesul la informatiile de interes public.
(4) Documentele prevazute la alin. (2) se studiaza numai in arhiva, dupa identificarea solicitantului, prin verificarea actului de identitate, a procurii sau a delegatiei si notarea numelui si prenumelui acestuia. Dupa studiere, se verifica integritatea documentelor.
(5) Au prioritate la consultarea dosarului cauzei, in urmatoarea ordine: avocatii, partile sau reprezentantii partilor, expertii si interpretii desemnati in cauza
(6) Dosarele privind cauzele care au fost sau sunt judecate in sedinta secreta, cele privind adoptiile, precum si cele privind autorizarea efectuarii perchezitiilor si confirmarea si autorizarea interceptarilor si inregistrarilor convorbirilor telefonice pot fi consultate numai de catre persoanele mentionate la alin. (5), in conditiile legii. In acelasi mod pot fi consultate documentele si evidentele speciale ale instantei care presupun confidentialitate.
Art. 128. - (1) Cererile pentru eliberarea certificatelor se primesc si se rezolva de catre primul-grefier sau, dupa caz, de grefierul-sef.
(2) Acestia dispun intocmirea certificatului de catre un grefier sau un grefier arhivar si eliberarea acestuia, de regula, in aceeasi zi.
(3) Certificatul se verifica si se semneaza de grefierul-sef sau, dupa caz, de grefierul sef de sectie si se inmaneaza petitionarului, sub luare de semnatura, sau se expediaza prin posta.
(4) Inainte de a semna certificatul, grefierul-sef sau dupa caz, grefierul sef de sectie verifica daca s-au achitat taxa judiciara de timbru si timbrul judiciar, in conditiile legii.
(5) Copia certificatului impreuna cu cererea petitionarului se ataseaza la dosarul cauzei.
(6) Cererea se inregistreaza in registrul de intrare-iesire a corespondentei si, dupa caz, in registrul general de dosare.
(7) Dispozitiile alin. (1)-(6) se aplica in mod corespunzator si la eliberarea copiilor de pe hotarari sau de pe alte acte din dosar, termenul de intocmire a acestora fiind de cel mult 3 zile. Copia se verifica pentru conformitate si se aplica stampila instantei pe fiecare fila.
(8 ) La eliberarea copiilor de pe hotarari sau a certificatelor referitoare la solutiile pronuntate de instanta se va face mentiunea daca hotararea respectiva este ramasa definitiva sau irevocabila, in ce mod, aratandu-se si data de cand aceasta a ramas definitiva sau irevocabila.

Iate ce zice Hotarare CSM 387/2005 pentru aprobarea Regulamentului de ordine interioara al instantelor judecatoresti , modif. Prin Hot.CSM 352/2006 :
Art. 62. - (1) Grefierul arhivar si registratorul au urmatoarele atributii:
&...&...&...&...&...&...&...&...
e) pun dosarele la dispozitia publicului si tin evidenta persoanelor care primesc dosarele spre studiu;
&...&...&...&...&...&...&...&...
g) informeaza persoanele care au calitatea de parti ori sunt imputernicite de acestea, conform legii, asupra datelor solicitate din dosarele in care acestea sunt direct interesate;
&...&...&...&...&...&...&...&...
i) asigura pastrarea in buna stare a dosarelor si registrelor;
j) pastreaza, pe ani, dosarele solutionate, mapele de hotarari, registrele si condicile de sedinta;
&...&...&...&...&...&...&...&...
Art. 92. - (1) Scoaterea din incinta instantelor a dosarelor, actelor si lucrarilor, in afara cazurilor prevazute de lege si de prezentul regulament, este interzisa.
2) Dosarele si evidentele instantei privitoare la activitatea de judecata pot fi consultate de persoanele care justifica un interes legitim, cu respectarea ordinii de solicitare si a masurilor de asigurare a integritatii documentelor. Cererea, cu datele de identificare ale solicitantului, se aproba de persoana care coordoneaza activitatea compartimentului arhiva. Cererile formulate de ziaristi se aproba de purtatorul de cuvant sau, in lipsa acestuia, de persoana care coordoneaza activitatea compartimentului arhiva.
(3) Accesul la dosar si la evidentele instantei este permis cu respectarea dispozitiilor art. 31 din Constitutia Romaniei, republicata, si ale art. 14 din Legea nr. 544/2001 privind accesul la informatiile de interes public.
(4) Documentele prevazute la alin. (2) se studiaza numai in arhiva, dupa identificarea solicitantului, prin verificarea actului de identitate, a procurii sau a delegatiei si notarea numelui si prenumelui acestuia. Dupa studiere, se verifica integritatea documentelor.
(5) Au prioritate la consultarea dosarului cauzei, in urmatoarea ordine: avocatii, partile sau reprezentantii partilor, expertii si interpretii desemnati in cauza
(6) Dosarele privind cauzele care au fost sau sunt judecate in sedinta secreta, cele privind adoptiile, precum si cele privind autorizarea efectuarii perchezitiilor si confirmarea si autorizarea interceptarilor si inregistrarilor convorbirilor telefonice pot fi consultate numai de catre persoanele mentionate la alin. (5), in conditiile legii. In acelasi mod pot fi consultate documentele si evidentele speciale ale instantei care presupun confidentialitate.
Art. 128. - (1) Cererile pentru eliberarea certificatelor se primesc si se rezolva de catre primul-grefier sau, dupa caz, de grefierul-sef.
(2) Acestia dispun intocmirea certificatului de catre un grefier sau un grefier arhivar si eliberarea acestuia, de regula, in aceeasi zi.
(3) Certificatul se verifica si se semneaza de grefierul-sef sau, dupa caz, de grefierul sef de sectie si se inmaneaza petitionarului, sub luare de semnatura, sau se expediaza prin posta.
(4) Inainte de a semna certificatul, grefierul-sef sau dupa caz, grefierul sef de sectie verifica daca s-au achitat taxa judiciara de timbru si timbrul judiciar, in conditiile legii.
(5) Copia certificatului impreuna cu cererea petitionarului se ataseaza la dosarul cauzei.
(6) Cererea se inregistreaza in registrul de intrare-iesire a corespondentei si, dupa caz, in registrul general de dosare.
(7) Dispozitiile alin. (1)-(6) se aplica in mod corespunzator si la eliberarea copiilor de pe hotarari sau de pe alte acte din dosar, termenul de intocmire a acestora fiind de cel mult 3 zile. Copia se verifica pentru conformitate si se aplica stampila instantei pe fiecare fila.
(8 ) La eliberarea copiilor de pe hotarari sau a certificatelor referitoare la solutiile pronuntate de instanta se va face mentiunea daca hotararea respectiva este ramasa definitiva sau irevocabila, in ce mod, aratandu-se si data de cand aceasta a ramas definitiva sau irevocabila.
Yo zic ca aia cer in mod abuziv timbru jud. de 3000 lei(o,3 RON).
Conf. OG-ului, timbru jud. este de 1500 lei(0,15 RON)
La 70 de pag. copiate din dosar , taxa de timbru fiind de 10.000 lei/pag (1 RON/pag) are de platit vo 700.000 lei (70 RON) + copiatul efectiv.
Nu vreau sa fiu rau, dar daca Sebi va castiga la CEDO, poate sa-si recupereze si banii astia de la Statul Ro
Sau, poate, cu un cartus de tigari ori o sticla de ceva ,iese mai ieftin


La 70 de pag. copiate din dosar , taxa de timbru fiind de 10.000 lei/pag (1 RON/pag) are de platit vo 700.000 lei (70 RON) + copiatul efectiv.
Nu vreau sa fiu rau, dar daca Sebi va castiga la CEDO, poate sa-si recupereze si banii astia de la Statul Ro
Sau, poate, cu un cartus de tigari ori o sticla de ceva ,iese mai ieftin

Accesul liber la informatiile de interes public. Refuz nejustificat al institutiei publice de a furniza informatii in temeiul legii nr.544/2001.
Tip: Decizie
Nr./Data: 549 (11.10.2004)
Autor: Curtea de Apel Alba Iulia - sectia comerciala
Domenii asociate:
Actiuni (in): anulare, posesorie, regres, pauliana etc.
Accesul liber la informatiile de interes public. Refuz nejustificat al institutiei publice de a furniza informatii in temeiul legii nr.544/2001.
Refuzul institutiei publice datorat faptului ca informatiile solicitate nu se incadreaza in categoria informatiilor de inters public fiind exceptate de la accesul liber al cetatenilor, este ins uficient motivat si chiar daca s-ar admite completarea lui cu apararile paratei in instanta, este nejustificat pentru ca nu sunt incidente prevederile art.12 litera e si f din Legea nr.544/2001.
Dreptul oricarei persoane de a fi informata cu privire la probatiunea administrata intr-o ancheta penala trebuie respectat cat timp nu se face dovada ca prin comunicarea informatiilor solicitate nu sunt puse in pericol rezultatul anchetei penale dezvaluirea unor surse confidentiale ori viata, integritatea corporala sau sanatatea unei persoane.
Sectia comerciala si contencios administrativ - Decizia civila nr.549/11 octombrie 2004
Prin actiunea in contencios administrativ formulata de reclamanta P.C. si inregistrata la Tribunalul Alba sub dosar nr.2048/2004, reclamanta a chemat in judecata paratul "P" d. p. l. Judecatoria Alba pentru a fi obligat ca in temeiul Legii nr.544/2001 sa elibereze reclamantei copii dupa actele din dosarul penal nr.128/P/2004, in care reclamanta a fost cercetata in calitate de invinuita si sa-i plateasca acesteia 1.000 lei daune morale, precum si cheltuieli de judecata.
Tribunalul Alba prin sentinta civila nr.283/CA/27.05.2004 a respins actiunea reclamantei apreciind ca refuzul paratului este justificat intrucat informatiile solicitate sunt exceptate de la accesul liber potrivit art.12 lit.e si f din Legea nr.544/2001.
Totodata instanta a apreciat ca reclamanta pana la pronuntarea unei hotarari definitive de condamnare beneficiaza de prezumtia de nevinovatie, iar daca doreste sa desfiinteze solutia "p" prin care i s-a aplicat o sanctiune administrativa are rezervate caile de atac prevazute de art.270 si urm.Cod procedura penala.
Impotriva hotararii a declarat recurs reclamanta solicitand a se dispune modificarea acesteia in sensul admiterii actiunii sale, cu cheltuieli de judecata in ambele instante.
In motivarea recursului reclamanta sustine ca instanta a aplicat si interpretat gresit legea, intrucat refuzul paratului nu este justificat, informatiile solicitate nu pot periclita in nici un fel rezultatul anchetei (care s-a finalizat), nu s-ar dezvalui surse confidentiale si nu s-ar pune in pericol viata, integritatea corporala, sanatatea unei persoane si nici dreptul partilor la un proces echitabil-caci procesul nu a avut loc; actele solicitate ii sunt necesare reclamantei pentru a-si formula apararile.
Recursul este fondat.
Reclamanta a formulat si a adresat paratului la 16.03.2004 o cerere conform Legii nr.544/2001 (fila 3 dosar fond) prin care i-a solicitat eliberarea unor copii dupa actele din dosarul penal nr.128/P/2004 al paratului (acte enumerate si indicate expres).
Refuzul paratei de a furniza reclamantei copii dupa actele solicitate in mod gresit a fost considerat justificat de catre prima instanta in primul rand pentru ca este un refuz insuficient motivat. Paratul nu a indicat care sunt prevederile legale si aspectele concrete din dosarul de urmarire penala care confera documentelor caracterul de informatii exceptate de la accesul liber al cetatenilor.
Lipsa acestei motivari in fapt si drept nu poate fi suplinita prin apararile formulate de parat in cursul litigiului cum ca sunt incidente prevederile art.12 lit.e si f din Legea nr.544/2001.
Examinand totusi in functie de apararile paratului refuzul comunicarii, instanta apreciaza ca acesta nu este justificat intrucat ancheta penala s-a incheiat, deci rezultatul acestuia nu mai poate fi periclitat, paratul nu a invederat instantei ca a folosit surse confidentiale si nici ca prin comunicarea actestor acte s-ar pune in urma anchetei in pericol viata, integritatea corporala, sanatatea unei persoane.
In ce priveste art.12 lit.f din Legea nr.544/2001 nu este incident intrucat nu se solicita copii dupa documente aflate intr-un litigiu aflat pe rolul instantelor.
Retinand ca reclamanta a fost cercetata in acest dosar ca invinuit si ca in aceasta calitate, potrivit legii are dreptul de a fi informata cu privire le toate etapele anchetei penale si privind intreaga probatiune administrata, instanta de recurs apreciaza ca o data in plus reclamanta avea dreptul de a i se comunica toate copiile solicitate.
Totusi, a observat din oficiu ca exista o limitare a dreptului dedus judecatii, constand in faptul ca pe declaratiile martorilor si partilor vatamate sunt inscrise datele personale ale acestora, astfel incat potrivit art.2 lit.d din Legea nr.544/2001 aceste parti ale documentelor vor fi acoperite si nu vor fi copiate, ceea ce nu o impiedica pe reclamanta sa afle continutul documentelor.
Totodata, avand in vedere ca paratul nu are la dispozitie echipamentul necesar pentru a trimite aceste acte pe cale electronica, instanta a dispus ca aceste copii sa-i fie furnizate reclamantei pe suport material si evident conditionat de plata taxelor aferente copierii.
In aceste limite s-a admis recursul reclamantei potrivit art.304 pct.9 Cod procedura civila, art.1 din Legea nr.544/2001, s-a modificat hotararea atacata in sensul admiterii in parte a actiunii si a obligarii paratului sa elibereze reclamantei copii dupa actele ce fac obiectul cererii sale.
Avand in vedere ca actiunea reclamantei s-a admis numai in parte, cu limitele mentionate, instanta a considerat necesar sa oblige paratul la plata daunelor morale.
Le-am facut solicitate in baza legii 544/2001 conform deciziei de mai sus....si daca imi refuza accesul ii dau in judecata......sa vina sa invoce regulamente la instanta de contencios contrare unei legi. Apropo Ministerul de justitie a mai piedut un proces cu CRJ pentru ca cerea taxa de timbru pentru a elibera documente din registrul fundatiilor si asociatilor
Art. 9 din legea 544/2001 este clar:
Art. 9 din legea 544/2001 este clar:
RT. 9
(1) In cazul in care solicitarea de informatii implica realizarea de copii de pe documentele detinute de autoritatea sau institutia publica, costul serviciilor de copiere este suportat de solicitant, in conditiile legii.
(2) Daca in urma informatiilor primite petentul solicita informatii noi privind documentele aflate in posesia autoritatii sau a institutiei publice, aceasta solicitare va fi tratata ca o noua petitie, raspunsul fiind trimis in termenele prevazute la art. 7 si 8.
doua chestiuni am observat in decizia asta:
1. se refera la inscrisuri dintr-un dosar al parchetului, iar tu ai cerut eliberarea unor copii dintr-un dosar al instantei care imi par exceptate de la L.544. cel putin asa inteleg din motivarea instantei de aici:
care zic eu, este aplicabil in cazul solicitarii tale facute catre Judecatoria Cluj
2.dreptul de a face copii din dosar, intr-adevar exista si a fost recunoscut si prin aceasta decizie insa:
deci nu am scapat de plata taxelor legale
1. se refera la inscrisuri dintr-un dosar al parchetului, iar tu ai cerut eliberarea unor copii dintr-un dosar al instantei care imi par exceptate de la L.544. cel putin asa inteleg din motivarea instantei de aici:
- parchetul se apara prin invocarea art.12, lit. fIn ce priveste art.12 lit.f din Legea nr.544/2001 nu este incident intrucat nu se solicita copii dupa documente aflate intr-un litigiu aflat pe rolul instantelor.

2.dreptul de a face copii din dosar, intr-adevar exista si a fost recunoscut si prin aceasta decizie insa:
instanta a dispus ca aceste copii sa-i fie furnizate reclamantei pe suport material si evident conditionat de plata taxelor aferente copierii.

1. Dosarul este incheiat, (fond + Recurs) de asta ma duc la CEDObog28 wrote:doua chestiuni am observat in decizia asta:
1. se refera la inscrisuri dintr-un dosar al parchetului, iar tu ai cerut eliberarea unor copii dintr-un dosar al instantei care imi par exceptate de la L.544. cel putin asa inteleg din motivarea instantei de aici:- parchetul se apara prin invocarea art.12, lit. fIn ce priveste art.12 lit.f din Legea nr.544/2001 nu este incident intrucat nu se solicita copii dupa documente aflate intr-un litigiu aflat pe rolul instantelor.care zic eu, este aplicabil in cazul solicitarii tale facute catre Judecatoria Cluj
2.dreptul de a face copii din dosar, intr-adevar exista si a fost recunoscut si prin aceasta decizie insa:instanta a dispus ca aceste copii sa-i fie furnizate reclamantei pe suport material si evident conditionat de plata taxelor aferente copierii.deci nu am scapat de plata taxelor legale
2. Cand soliciti informatii de interes public pe legea 544/2001 platesti DOAR costul copierii, nu se plateste TAXA DE TIMBRU sau alte taxe. A se vedea si Ghidul pentru judecatori emis de INM in ceea ce priveste informatiile de interes public
http://www.inm-lex.ro/file.php?FileID=1076
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 28 guests