Procesul-verbal de constatare a infractiunii

Discutii privind procedura penala
sansiro

Procesul-verbal de constatare a infractiunii

Post by sansiro » 02 Jun 2005, 14:43

Oameni buni,
Desi am mai argumentat aceasta problema cu alta ocazie, revin cu creerea unui subiect separat care sa aiba ca obiect exclusiv actele de incepere a urmaririi penale si actul de incepere a urmaririi penale.
Actul prin care se constatat infractiunea nu este si actul prin care se incepe urmarirea penala. Constatatrea infractiunii se poate face si de catre alte organe decat organele de politie. Este vorba de organe cu drept de control--mai ales in domeniul financiar--care nici macar nu au calitatea de organe de cercetare penala speciale cg. art.208 C.pr.pen. Exista un proces-verbal de constatare a mai multor infractiuni insa in nici un caz nu este un mod de a incepe urmarirea penala. Competente sa inceapa urmarirea penala sunt doar organele de urmarire penal, expres si limittativ prevazute de legea procesuala. Pentru motive de consecventa, chir si atunci cand infractiunea este constatata de catre un organ de cercetare penala, acesta trebuie sa dispuna inceperea urmaririi penale. Acest lucru se poate prevedea in chiar actul de constatare a infractiunii, hai sa zicem. Cu toate astea, nu se poate ca pe baza unui act in care scrie "prin prezentul proces-verba subsemnatul....... constat savarsirea urmatoarelor infractiuni:....." sa se considere inceputa urmarirea penala. Se pot constata infractiuni pentru care este necesara plangerea prealabila. Ar fi absurd sa se considere ca prin procesul verbal de constatare s-a si inceput urmairea penala. Numai persoana vatamata poate sa ceara inceperea urmaririi in asemenea cazuri.
Astept pareri.

comisar

Post by comisar » 02 Jun 2005, 20:13

Subiectul prezentat este interesant cred doar pentru organele de politie care se confrunta pe viu cu asemenea probleme,si vreau sa-i dau o veste rea lui "Sansiro",la nivelul Curtii Supreme de Justitie s-a hotarit ca indiferent de modul de sesizare organul de politie intocmeste proces verbal de incepere a urmaririi penale,motivat de faptul ca se creau confuzii si interpretari cu privire la modul de incepere a urmaririi penale.
Ce n-am inteles din teoria lui sansiro este faptul ca citez "Numai persoana vatamata poate sa ceara inceperea urmaririi in asemenea cazuri",de unde ai scoso frate ca nu am auzit de asa ceva,fii mai explicit te rog

sansiro

Post by sansiro » 03 Jun 2005, 12:52

Se referea la faptul ca in plangerea preala bila nedirecta, urmarirea se incepe numai daca partea vatamata cere tragerea la raspundere.
Decizia Curtii Supreme sprijina ce am spus. Trebuie proces verbal de incepere a urmaririi penale. Nu facem un proces-verbal de constatare si ala este si actul de ioncepere a urmaririi. Spune-mi nr. deciziei daca il ai, comisare.

sansiro

Post by sansiro » 03 Jun 2005, 12:59

Toata treaba o plecat de la constable care zicea ca procesul-verbal de constatare a infractiunii este si actul de incepere a urmaririi penale sau asa ceva. Era nedumerit...

sansiro

Post by sansiro » 03 Jun 2005, 13:01

Toata treaba a plecat de la constable care zicea ca procesul-verbal de constatare a infractiunii este si actul de incepere a urmaririi penale sau asa ceva. Era nedumerit...
Tin sa precizez ca pentru mine decizia aia i o veste buna!!!

mariuca

Post by mariuca » 03 Jun 2005, 14:58

mai sansiro mai pai constable a grait bine :lol: de ex.: in cazul procedurilor speciale (cazul infractiunilor flagrante) procesul verbal incheiat are dubla functionalitate:
1. mijloc de proba;
2. inceperea urmaririi penale
ma io asa stiu.. 8-)

sansiro

Post by sansiro » 03 Jun 2005, 15:25

Scumpa domnitza, Procedura flagrantului este reglementata de art. 466 si urmatoarele din C. p. p. la capitolul "proceduri speciale". Aceste regului de procedura sunt aplicabile numai cu privire la procedura flagrantului, procedura exceptionala. Toate dispozitiile cu caracter de exceptie se interpreteaza restrictiv. Chiar daca este adevarat ceea ce ai spus, nu e valabil pe dreptul comun. La art. 467 C. pr. pen. se prevede ca procesul-verbal de constatare a infractiunii este si act de incepere a urmaririi penale tocmai pentru a complini caracterul de procedura rapida de urmarire si judecare a infractiunilor descrise de art. 465-466 C. pr. pen. Deci....
Oricum Constable nu a facut nici o referire la dispozitiile speciale referitoare la procedura flagrantului. Pusi :floare:

mariuca

Post by mariuca » 03 Jun 2005, 17:17

multam pt. floricica :-P ....io am dat un exemplu cand pv poate avea dubla functionalitate si nimik mai mult.....
am recitit primul tau mesaj cu problema si am inteles.....pai actele (procesul vb) incheiate de unele organe de constatare prevazute la art. 214 CPP au doar rolul de sesizare a organelor judiciare urmand ca numai acestea din urma sa dispuna inceperea urmaririi penale ....procesul verbal incheiat de catre organele de constatare (art 214 CPP) va constitui mijloc de proba in procesul penal.

comisar

Post by comisar » 03 Jun 2005, 18:03

Ptr sansiro:
Esti bun la teorie dar le sucesti si le ametesti ca numai tu le intelegi
1.In cazul infractiunilor flagrante pentru care este necesara plingerea prealabila,partea vatamata poate cere incetarea urmaririi penale ori continuarea urmaririi penale si nicedecum partea vatmata nu poate cere inceperea urmariri penale;
2.in care cod de procedura penala spune ca la art.467,procesul verbal de constatare a infractiunii flagrante constiutue si act de incepere a urmaririi penale:
3.Curtea suprema de justitie nu a dat o decizie ptr se incalca procedura penala a dat o recomandare care se aplica de 1,5 ani in judetul meu;
4.Ce argumente ai avut cind ai spus ca legea privind infiintarea politiei judiciare este o porcarie;
5.Fii mai dragut cu mariuca nu fii ironic
Cu bine,

constable

Post by constable » 03 Jun 2005, 20:46

Aveti perfecta dreptate. Cu o singura exceptie. La plangere urmarirea penala se incepe prin rezolutie si nu PV. Recomandare sau nerecomandare daca se intocmeste PV se incalca procedura. Eu am aflat ca pe langa actul prin care se dispune se intocmeste un referat separat care nu are valoare probatorie dar in care se descriu imprejurarile de fapt si de drept care au determinat masura.


Si o consideratie. In caz de amenintare , sa spunem, simpla plangere a p.vatamate la instanta, indreptatita sau nu, justificata sau nu, te transforma direct in INCULPAT.

comisar

Post by comisar » 04 Jun 2005, 07:20

Se incalca procedudura cum zici dar asa se lucreaza in prezent si nu am auzit ca nimeni sa conteste acest lucru,de fapt continutul rezolutiei si a pv este acelasi.
In legatura cu acel referat la care faci referire se intocmeste de lucratorul care are dosarul in lucru , atunci cind considera ca are probe suficiente de de incepere a urmaririi penale,intocmeste acel referat care contine pe scurt istoricul faptei si probele administrate.Poate nu va vine a crede dar ptr ca un politist sa inceapa urmarirea penala ii trebuie 4 semnaturi, dupa cum vedeti inceperea urmaririi penale nu se face la intimplare.
Referatul are caracter intern si se pastreaza la urma dosarului

constable

Post by constable » 04 Jun 2005, 09:55

Comisar n

1. Nu justifica incalcarea unei proceduri legale prin faptul ca nu o contesta nimeni.

2. Referatul de care faci vorbire este introdus prin Ordinul comun nr. 10 (stii de ce vorbesc) semnat de Ministrul de Interne si de procurorul general si in care se spune ca prevederile lui devin obligatorii din punct de vedere procedural.

3. Chiar si acest ordin 10 se desfiinteaza cat de curand printr-o alta dispozitie comuna pe care daca imi ceri ti-o trimit printr-un MP. Asta ca sa nu mai spui ca am nume de dac ( ???) eu stiu ce inseamna la englezi si ca vorbesc prostii. Interesant in aceasta noua dispozitie este faptul ca ( si iti spun asta fiindca am inteles ca esti politist) in afara Serviciului Cercetari Penale celelalte structuri ale politiei judiciare sunt degrevate de activitati de urmarire penala cu exceptia dosarelor in care autorii nu au fost inca identificati.

4. In ceea ce priveste IUP nu ti se pare aiurea ca intai sa o dispui si dupa aceea sa iei aprobari. Nu impartasesc de loc punctul de vedere al vostru cu privire la IUP. Poate cineva deschide sau reia o astfel de discutie. Sunt de parere ca urmarirea penala trebuie inceputa cat mai rapid iar actele premergatoare sa dureze relativ putin, cateva zile pana iti formezi convingerea ca exista o fapta penala.

comisar

Post by comisar » 05 Jun 2005, 10:38

ordinul comun 10,nu are lagatura cu referatul intocmit de politist ,acest referat nu se prezinta la procuror si cum am mai spus ramane la urma dosarului.
Daca se va desfiinta acest ordin nu are nici o importanta nici nu ajuta dar nici nu incurca,cit priveste Servicul de cercetari penale la care ai facut referire pentru mine nu face doi bani,in primul rind ca nu sunt profesionsiti (de regula aici fug cei care nu le place activitatea concreta de politie)si in al doilea rind nu vad prin ce se justifica activitatea acestui serviciu,poate stii tu,profesionisti adevarati provin de la judiciar si economic unde se lucreaza numai pe investigatii si multe altele pe care nu pot sa le spun aici si care fac dosare cap-coada.
referitor la IUP poate ai dreptate,cei care dau aprobari de IUP sunt de regula sefi si pentru se justifica aceasta semnatura fiecare invoca cite ceva care de regula nu are legatura cu dosarul si atunci lucratorul trebuie sa mai astepte si asa se lungeste de la citeva zile la citeva saptamini, dar la noi nu s-a schimbat nimic dupa 90,

constable

Post by constable » 05 Jun 2005, 14:02

Comisar gresesti :
Referatul de care vorbesti ( ai dreptate ca ramane la urma dosarului, in final nu este act procedural, dar se prezinta procurorului odata cu dosarul cand se confirma motivat urmarirea penala) a fost introdus odata cu ordinul comun nr. 10 si chiar se vorbeste de intocmirea acestui referat in ordin.

De noile reglementari am facut doar referire. Chiar daca nu sunt profesionisti la CP, daca se vor aplica noile reglementari, dupa IUP ei vor solutiona, ba mai mult au dreptul sa dispuna in scris activitati procedurale obligatorii pentru formatiunile operative ale politiei judiciare. Asta e !

Si profesionisti si natarai sunt prin toate structurile, si chiar si in politie. Sa nu-mi spui ca la fraude nu sunt ofiteri care in loc sa investigheze acte de mare criminalitate cauta prin targuri casete si CD-uri pirat ? Si sa nu-mi spui ca la judiciar nu sunt ofiteri care baga tot felul de fapte pe capul unor morti sau care inregistreaza fenomenul infractional dupa cum ii taie capul.

comisar

Post by comisar » 05 Jun 2005, 19:29

Constable:
M-ai inebunit cu acest ordin,pentru inceperea ur penale se face o adresa la parchet prin care se solicita aprobarea IUP,motivarea se face in procesul verbal de incepere a urmaririi penale,prcurorul poate sa aprobe inc ur penale ori sa o refuze,totul se face scris si motivat,
sa lasam politistii sa lucreze indiferent cum sunt, e foarte usor sa vezi greselile din tribuna.
hai sa-i lasam si pe astia de la C.p sa faca si ei ceva,la dat indicatii si dispozitii se pricep toti,daca o sa fie cum zici tu, trebuie sa se modifice legea privind infiintarea politiie judiciare ci c.p.p.,asa ca stai linistit.
Cu bine,
P.S
Nu-l mai vad pe aici pe sansiro !!!!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest