Buna dimineata,
Care ar fi cea mai potrivita forma de a deschide un sediu secundar in Romania pentru o societate comerciala cu sediul in strainatate? In cazul in care se alege varianta "sucursala", care sunt obligatiile fata de societatea mama si cum se impart incasarile generate de sucursala in Romania?
Multumesc anticipat.
deschidere sediu secundar in Romania
Re: deschidere sediu secundar in Romania
Principala diferenta intre sucursale si filiale o reprezinta faptul ca filialele au personalitate juridica proprie, iar sucursalele nu.
Aceasta inseamna ca filialele sunt societati comerciale distincte de societatile "mama", participa la raporturile juridice in nume propriu, isi asuma drepturi si obligatii pe propria raspundere. Desi este o societate de sine statatoare, filiala se afla insa sub controlul societatii "mama" care detine majoritatea capitalului social. In schimb, sucursalele nu au personalitate juridica proprie, nu participa la raporturile juridice in nume propriu, iar raspunderea pentru obligatiile asumate se poate extinde asupra societatii "mama". Constituirea sucursalelor se face in conditiile prevazute de actul constitutiv si se inmatriculeaza la registrul comertului aferent locului de desfasurare a activitatii. Daca actul constitutiv nu mentioneaza nimic cu privire la sucursale, este necesara o hotarare a adunarii generale a asociatilor in acest sens, care sa dispuna si modificarea actelor constitutive.
Aceasta inseamna ca filialele sunt societati comerciale distincte de societatile "mama", participa la raporturile juridice in nume propriu, isi asuma drepturi si obligatii pe propria raspundere. Desi este o societate de sine statatoare, filiala se afla insa sub controlul societatii "mama" care detine majoritatea capitalului social. In schimb, sucursalele nu au personalitate juridica proprie, nu participa la raporturile juridice in nume propriu, iar raspunderea pentru obligatiile asumate se poate extinde asupra societatii "mama". Constituirea sucursalelor se face in conditiile prevazute de actul constitutiv si se inmatriculeaza la registrul comertului aferent locului de desfasurare a activitatii. Daca actul constitutiv nu mentioneaza nimic cu privire la sucursale, este necesara o hotarare a adunarii generale a asociatilor in acest sens, care sa dispuna si modificarea actelor constitutive.
Re: deschidere sediu secundar in Romania
Multumesc mult pentru raspuns. Din cate imi dau seama, varianta cea mai potrivita este sucursala, in situatia noastra.
Pentru ca pana acum nu am mai avut de-a face cu astfel de situatii si urmeaza sa am o discutie cu fondatorul companiei, m-ar interesa si care ar fi o posibila marja a incasarilor care ar reveni sucursalei din Romania. De exemplu, sa presupunem ca incasarile generate in Romania ar fi de 10 000 euro intr-o luna; care ar fi procentul care ar reveni, din aceasta suma, societatii mama? Presupun ca variaza de la caz la caz, dar care ar fi practicile uzuale?
Cheltuielile lunare cu chiria pentru spatiul de lucru, salarii etc. sunt deduse din incasarile generate de sucursala sau sunt suportate separat de compania mama?
Pentru ca pana acum nu am mai avut de-a face cu astfel de situatii si urmeaza sa am o discutie cu fondatorul companiei, m-ar interesa si care ar fi o posibila marja a incasarilor care ar reveni sucursalei din Romania. De exemplu, sa presupunem ca incasarile generate in Romania ar fi de 10 000 euro intr-o luna; care ar fi procentul care ar reveni, din aceasta suma, societatii mama? Presupun ca variaza de la caz la caz, dar care ar fi practicile uzuale?
Cheltuielile lunare cu chiria pentru spatiul de lucru, salarii etc. sunt deduse din incasarile generate de sucursala sau sunt suportate separat de compania mama?
Re: deschidere sediu secundar in Romania
Hmmm, poi difera dupa cum societatea mama e in UE sau nu .
Sucursala deschisa de Dvs. ca entitate fara personalitate juridica a unei SC din strainatate, in termeni contabili si fiscali poarta denumirea de Sediu Permanent, conform art.8 – titlul I capitolul 3 Codul fiscal si al Conventiei de evitarea a dublei impuneri
Daca aveti salariati – trebuie sa depuneti toate declaratiile aferente salariilor catre autoritati, respectiv: Declaratia 100, Declaratia 102, Declaratiile la Casa de pensii (anexele a11 si a12), Declaratiile la Casa de asigurari de sanatate, Declaratiile privind fondul de somaj, statele de plata si declaratia privind comisionul ITM la Inspectoratul teritorial de munca.
Totodata aveti obligatia ca trimestrial sa depuneti Declaratia 100 privind impozitul pe profit si anual Declaratia 101.
Impozitul pe profit se determina conform acelorasi norme prevazute la capitolul 2 si titlul II din Codul fiscal. Trebuie coroborat insa cu prevederile art. 29 din Codul fiscal si cu prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si Bulgaria.
Astfel, pentru determinarea profitului impozabil al sucursalei se iau in considerare numai veniturile si cheltuielile atribuibile sucursalei (sediului permanent).
Profitul impozabil al sediului permanent se determină prin tratarea acestuia ca persoană separată şi prin utilizarea regulilor preţurilor de transfer la stabilirea preţului de piaţă al unui transfer făcut între persoana juridică străină şi sediul său permanent.
Atunci când sediul permanent nu deţine o factură pentru cheltuielile alocate lui de către sediul său principal, celelalte documente justificative trebuie să includă dovezi privind suportarea efectivă a costurilor şi alocarea rezonabilă a acestor costuri către sediul permanent utilizând regulile preţurilor de transfer .
Conform Conventiei de Evitare a dublei impuneri – societatea mama va trebui sa atribuie / sa aloce sediului permanent din Romania trimestrial sau anual profiturile aferente pe care le-ar fi putut realiza sucursala din Romania, dacă ar fi constituit o întreprindere distinctă şi separată.
Legea spune cam asa:
„1. Profiturile unei întreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai în acel stat, în afară de cazul când întreprinderea exercită activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Dacă întreprinderea exercită activitate de afaceri în acest mod, profiturile întreprinderii pot fi impuse în celălalt stat contractant, dar numai acea parte dintre ele care este atribuibilă acelui sediu permanent.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, când o întreprindere a unui stat contractant exercită activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, atunci se atribuie în fiecare stat contractant, acelui sediu permanent, profiturile pe care le-ar fi putut realiza, dacă ar fi constituit o întreprindere distinctă şi separată, exercitând activităţi identice sau similare în condiţii identice sau similare şi tratând cu toată independenţa cu întreprinderea al cărui sediu permanent este.
3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent vor fi admise la scădere cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate pentru scopurile urmărite de acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere şi cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent de faptul că s-au efectuat în statul în care se află situat sediul permanent sau în altă parte.
Aceste prevederi vor fi aplicabile sub rezerva restricţiilor prevăzute de legislaţia internă.
4. În măsura în care într-un stat contractant se obişnuieşte ca profitul care se atribuie unui sediu permanent să fie determinat prin repartizarea profitului total al întreprinderii în diversele sale părţi componente, nici o prevedere a paragrafului 2 nu va împiedica acel stat contractant să determine profitul impozabil în conformitate cu repartiţia uzuală; metoda de repartizare adoptată va fi totuşi aceea prin care rezultatul va fi în concordanţă cu principiile enunţate în prezentul articol.
5. Nici un profit nu se va atribui unui sediu permanent numai pentru faptul că acest sediu permanent cumpără produse sau mărfuri pentru întreprindere.
6. În vederea aplicării prevederilor paragrafelor precedente profitul care se atribuie unui sediu permanent va fi determinat în fiecare an prin aceeaşi metodă, în afară de cazul când există motive temeinice şi suficiente de a proceda altfel.”
Transferul profiturilor, al banilor, veniturilor sau cheltuielilor intre societatea mama si sediul permanent se face prin intermediul contului 481 „ Decontari intre unitate si subunitati”. La sfarsitul anului, conform normelor contabile din tara X societatea mama are obligatia cumularii situatiilor financiare intocmite de sediul permanent din Romania.
In ceea ce priveste inregistrarea contractului de intermediere la Administratia Finantelor Publice – nu aveti obligatia Depunerii declaratiei privind contractele incheiate cu persoane juridice straine in conformitate cu OMEF 2310/2007 – intrucat Dvs. nu aveti personalitate juridica – fiind sucursala. Ordinul prevede obligativitatea inregistrarii contractelor incheiat intre persoane juridice romane si persoane juridice /fizice nerezidente.
Sucursala deschisa de Dvs. ca entitate fara personalitate juridica a unei SC din strainatate, in termeni contabili si fiscali poarta denumirea de Sediu Permanent, conform art.8 – titlul I capitolul 3 Codul fiscal si al Conventiei de evitarea a dublei impuneri
Daca aveti salariati – trebuie sa depuneti toate declaratiile aferente salariilor catre autoritati, respectiv: Declaratia 100, Declaratia 102, Declaratiile la Casa de pensii (anexele a11 si a12), Declaratiile la Casa de asigurari de sanatate, Declaratiile privind fondul de somaj, statele de plata si declaratia privind comisionul ITM la Inspectoratul teritorial de munca.
Totodata aveti obligatia ca trimestrial sa depuneti Declaratia 100 privind impozitul pe profit si anual Declaratia 101.
Impozitul pe profit se determina conform acelorasi norme prevazute la capitolul 2 si titlul II din Codul fiscal. Trebuie coroborat insa cu prevederile art. 29 din Codul fiscal si cu prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri incheiate intre Romania si Bulgaria.
Astfel, pentru determinarea profitului impozabil al sucursalei se iau in considerare numai veniturile si cheltuielile atribuibile sucursalei (sediului permanent).
Profitul impozabil al sediului permanent se determină prin tratarea acestuia ca persoană separată şi prin utilizarea regulilor preţurilor de transfer la stabilirea preţului de piaţă al unui transfer făcut între persoana juridică străină şi sediul său permanent.
Atunci când sediul permanent nu deţine o factură pentru cheltuielile alocate lui de către sediul său principal, celelalte documente justificative trebuie să includă dovezi privind suportarea efectivă a costurilor şi alocarea rezonabilă a acestor costuri către sediul permanent utilizând regulile preţurilor de transfer .
Conform Conventiei de Evitare a dublei impuneri – societatea mama va trebui sa atribuie / sa aloce sediului permanent din Romania trimestrial sau anual profiturile aferente pe care le-ar fi putut realiza sucursala din Romania, dacă ar fi constituit o întreprindere distinctă şi separată.
Legea spune cam asa:
„1. Profiturile unei întreprinderi a unui stat contractant vor fi impozabile numai în acel stat, în afară de cazul când întreprinderea exercită activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo. Dacă întreprinderea exercită activitate de afaceri în acest mod, profiturile întreprinderii pot fi impuse în celălalt stat contractant, dar numai acea parte dintre ele care este atribuibilă acelui sediu permanent.
2. Sub rezerva prevederilor paragrafului 3, când o întreprindere a unui stat contractant exercită activitate de afaceri în celălalt stat contractant printr-un sediu permanent situat acolo, atunci se atribuie în fiecare stat contractant, acelui sediu permanent, profiturile pe care le-ar fi putut realiza, dacă ar fi constituit o întreprindere distinctă şi separată, exercitând activităţi identice sau similare în condiţii identice sau similare şi tratând cu toată independenţa cu întreprinderea al cărui sediu permanent este.
3. La determinarea profiturilor unui sediu permanent vor fi admise la scădere cheltuielile ce pot fi dovedite ca fiind efectuate pentru scopurile urmărite de acest sediu permanent, inclusiv cheltuielile de conducere şi cheltuielile generale de administrare efectuate, indiferent de faptul că s-au efectuat în statul în care se află situat sediul permanent sau în altă parte.
Aceste prevederi vor fi aplicabile sub rezerva restricţiilor prevăzute de legislaţia internă.
4. În măsura în care într-un stat contractant se obişnuieşte ca profitul care se atribuie unui sediu permanent să fie determinat prin repartizarea profitului total al întreprinderii în diversele sale părţi componente, nici o prevedere a paragrafului 2 nu va împiedica acel stat contractant să determine profitul impozabil în conformitate cu repartiţia uzuală; metoda de repartizare adoptată va fi totuşi aceea prin care rezultatul va fi în concordanţă cu principiile enunţate în prezentul articol.
5. Nici un profit nu se va atribui unui sediu permanent numai pentru faptul că acest sediu permanent cumpără produse sau mărfuri pentru întreprindere.
6. În vederea aplicării prevederilor paragrafelor precedente profitul care se atribuie unui sediu permanent va fi determinat în fiecare an prin aceeaşi metodă, în afară de cazul când există motive temeinice şi suficiente de a proceda altfel.”
Transferul profiturilor, al banilor, veniturilor sau cheltuielilor intre societatea mama si sediul permanent se face prin intermediul contului 481 „ Decontari intre unitate si subunitati”. La sfarsitul anului, conform normelor contabile din tara X societatea mama are obligatia cumularii situatiilor financiare intocmite de sediul permanent din Romania.
In ceea ce priveste inregistrarea contractului de intermediere la Administratia Finantelor Publice – nu aveti obligatia Depunerii declaratiei privind contractele incheiate cu persoane juridice straine in conformitate cu OMEF 2310/2007 – intrucat Dvs. nu aveti personalitate juridica – fiind sucursala. Ordinul prevede obligativitatea inregistrarii contractelor incheiat intre persoane juridice romane si persoane juridice /fizice nerezidente.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 45 guests