taxa de timbru
taxa de timbru
Judecatorul de serviciu poate sau nu sa dispuna sa nu se puna pe rol o cerere de chemare in judecata pentru care nu s-a platit taxa de timbru, si sa dea un termen pana la care sa se achite taxa?
In Legea nr. 146/1997 se arata ta taxa de timbru se stabilieste de instanta de judecata (nu de catre judecatorul de serviciu), iar impotriva modului de stabilire se poate face cerere de reexaminare, care se solutioneaza de un alt complet.
Cred ca judecatorul de serviciu nu poate da termen administrativ pentru plata taxei de timbru.
Cred ca judecatorul de serviciu nu poate da termen administrativ pentru plata taxei de timbru.
Re: taxa de timbru
judecatorul are posibilitatea reala de a refuza inregistrarea cererii de chemare in judecata, in situatia in care, la depunerea acesteia, constata ca aceasta nu "intruneste cerintele prevazute de lege" - 114 C.pr.civ.
este un filtru necesar si ar descongestiona intr-o anumita masura instantele de volumul mare de cauze.
insa am vazut o gramada de dosare intrate pe rol, cererile fiind anulate, deci, ulterior "filtrului" care trebuia sa fie, zic eu, judecatorul de serviciu.
este un filtru necesar si ar descongestiona intr-o anumita masura instantele de volumul mare de cauze.
insa am vazut o gramada de dosare intrate pe rol, cererile fiind anulate, deci, ulterior "filtrului" care trebuia sa fie, zic eu, judecatorul de serviciu.
Re: taxa de timbru
Aceasta "posibilitate" despre care vorbesti cum s-ar justifica in drept, sau mai exact ce text de lege ii perimite judecatorului de serviciu sa dispuna neinregistrarea unei cereri de chemare in judecata?aeliasentia wrote:judecatorul are posibilitatea reala de a refuza inregistrarea cererii de chemare in judecata
Actele de sesizare a instantei primesc data certa in ziua in care au fost depuse de parti sau cand au fost primite prin posta, curier ori fax.
Dupa rezolutia presedintelui sau a judecatorului de serviciu primesc numar din registrul general de dosare.
Termenul administrativ pentru completarea cererii se acorda sub sanctiunea suspendarii judecatii prin incheiere data dupa procedura necontencioasa.
Pe langa faptul ca in Legea nr. 146/1997 se arata foarte clar ca numai instanta de judecata este in masura sa fixeze cuantumul taxei de timbru, mai este un motiv pentru care eu cred ca judecatorul de serviciu (sau presedintele) nu poate sa dispuna sa nu se puna cauza pe rol pana la achitarea taxei de timbru. Ma refer la fatul ca sanctiunea pentru neplata taxei in termenul dat in acest sens este anularea cererii, pe cand sanctiunea pentru neindeplinirea obliagatiei de completarea a cererii este suspendarea judecatii dupa procedura necontencioasa.
Dupa rezolutia presedintelui sau a judecatorului de serviciu primesc numar din registrul general de dosare.
Termenul administrativ pentru completarea cererii se acorda sub sanctiunea suspendarii judecatii prin incheiere data dupa procedura necontencioasa.
Pe langa faptul ca in Legea nr. 146/1997 se arata foarte clar ca numai instanta de judecata este in masura sa fixeze cuantumul taxei de timbru, mai este un motiv pentru care eu cred ca judecatorul de serviciu (sau presedintele) nu poate sa dispuna sa nu se puna cauza pe rol pana la achitarea taxei de timbru. Ma refer la fatul ca sanctiunea pentru neplata taxei in termenul dat in acest sens este anularea cererii, pe cand sanctiunea pentru neindeplinirea obliagatiei de completarea a cererii este suspendarea judecatii dupa procedura necontencioasa.
in Bucuresti practica aceasta a neanregistrarii cererii in lipsa taxei de timbru este constanta la judecatoria sectorului 1, al carei presedinte este si foarte contestat din cauza asta
alaturi de altii si eu cred ca nu exista un temei legal pentru o astfel de practica, instanta ar trebui sa puna cauza pe rol si sa emita citatie pentru primul termen de judecata in care sa puna in vedere partii obligatia de a timbra si cuantumul taxei
alaturi de altii si eu cred ca nu exista un temei legal pentru o astfel de practica, instanta ar trebui sa puna cauza pe rol si sa emita citatie pentru primul termen de judecata in care sa puna in vedere partii obligatia de a timbra si cuantumul taxei
Pentru norocel:
Interpretand corelativ si utilizand "per a contrario" alineatele 1 si 2 ale art. 114 C.pr.civ., rezulta ca judecatorul, constatand lipsuri ale cererii de chemare in judecata, va inregistra cererea numai atunci cand "completarea nu este posibila" in momentul introducerii. Poate am un punct de vedere mai restrictiv, insa e consecvent ideii de a nu incarca instanta cu cereri aprioric vizibile ca viciate.
Interpretand corelativ si utilizand "per a contrario" alineatele 1 si 2 ale art. 114 C.pr.civ., rezulta ca judecatorul, constatand lipsuri ale cererii de chemare in judecata, va inregistra cererea numai atunci cand "completarea nu este posibila" in momentul introducerii. Poate am un punct de vedere mai restrictiv, insa e consecvent ideii de a nu incarca instanta cu cereri aprioric vizibile ca viciate.
In Regulamentul de ordine interioara a instantelor, aprobat prin HCSM nr. 159/2004, se arata:aeliasentia wrote:Pentru norocel:
Interpretand corelativ si utilizand "per a contrario" alineatele 1 si 2 ale art. 114 C.pr.civ., rezulta ca judecatorul, constatand lipsuri ale cererii de chemare in judecata, va inregistra cererea numai atunci cand "completarea nu este posibila" in momentul introducerii. Poate am un punct de vedere mai restrictiv, insa e consecvent ideii de a nu incarca instanta cu cereri aprioric vizibile ca viciate.
"(1) Actele de sesizare a instantei, depuse personal sau prin reprezentant, sosite prin posta, curier ori fax, se depun la registratura, unde in aceeasi zi primesc data certa, dupa care se predau presedintelui instantei spre rezolvare, avand atasate si plicurile sau, dupa caz, dovada modului in care au fost transmise.
(2) Dupa rezolutia presedintelui, actele de sesizare primesc numar din registrul general de dosare si se inscriu, dupa caz, in registrele prevazute la art.86 din prezentul regulament.
...............................................
(5) Actele si cererile de orice natura prezentate de justitiabili sau de reprezentantii lor, inclusiv avocati, presedintelui instantei sau judecatorului de serviciu primesc data certa la prezentarea lor, prin aplicarea stampilei de intrare a instantei respective, iar dupa rezolvare se predau arhivarului-registrator, care le inregistreaza potrivit prevederilor de la alin. (1) sau (3), dupa caz.
(6) Partea sau reprezentantul acesteia, care prezinta personal la instanta actul de sesizare, poate primi, sub semnatura depusa pe act, termen de judecata in cunostinta, afara de cazul cand legea dispune altfel.
"-art. 96
"Daca taxa judiciara de timbru nu a fost platita in cuantumul legal, in momentul inregistrarii actiunii sau cererii, ori daca, in cursul procesului, apar elemente care determina o valoare mai mare, instanta va pune in vedere petentului sa achite suma datorata pana la primul termen de judecata. In cazul cand se micsoreaza valoarea pretentiilor formulate in actiune sau in cerere, dupa ce a fost inregistrata, taxa judiciara de timbru se percepe la valoarea initiala, fara a se tine seama de reducerea ulterioara.
(3)Neindeplinirea obligatiei de plata pana la termenul stabilit se sanctioneaza cu anularea actiunii sau a cererii."--din legea privind taxele judiciare de timbru, art. 20
(3)Neindeplinirea obligatiei de plata pana la termenul stabilit se sanctioneaza cu anularea actiunii sau a cererii."--din legea privind taxele judiciare de timbru, art. 20
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 33 guests