Se transporta materiale perisabile, care in decurs de catreva ore isi pierd calitatile si devin neutilizabile.
Cine suporta eventualul prejudiciul ivit ca urmare a depasirii termenului de executare a transportului?
Ex. se defecteaza masina pe traseu si neajungand la destinatie in timp optim, marfa devine neutilizabila.
carausul poate fi obligat la plata despagubirilor echivalente cu valoarea marfii?
contract de transport
In transportul de marfa raspunderea carausului incepe de la punctul de pornire, o data cu preluarea marfii si pana la destinatie. Carausul raspunde contractual datorita pasivitatii sale prin neexecutarea, spre exemplu, a verificarii tehnice a mijlocului de transport inainte de plecarea in cursa, prin neacordarea unui alt mijloc de transport in cazul in care cel initial s-a defectat. Din momentul preluarii incarcaturii la punctul de sosire pot fi observate, in cadrul verificarii sumare ce are loc aici si cu atat mai mult pe baza controlului aprofundat privind marfurile alterabile, diferente de greutate, avarii sau pierderi. Destinatarul urmeaza sa ceara in scris sefului unitatii de transport sa procedeze la determinarea cauzelor care au provocat pagubele, dresand de indata procesul-verbal de constatare. Daca acestia nu accepta constatarile cuprinse in PV de constatare intocmit de catre seful unitatii de transport, devine necesara o verificare in prezenta unei comisii la care participa si un organ neutru. Destinatarul are dreptul sa ceara totodata o expertiza referitor la starea marfii, precum si la clauzele si cuantumul daunelor. Proba prin expertiza urmeaza sa fie autorizata de instanta judecatoreasca, in conditiile art.438 combinat cu art. 71 Cod comercial, cu alte cuvinte pe calea urgenta a ordonantei prezidentiale reglemenatata de art.581 CPC.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 40 guests