Arii protejate.

Discutii privind raporturile de Drept Comercial
Post Reply
observer

Arii protejate.

Post by observer » 10 Jul 2006, 21:20

Societate comerciala desfasoara o activitate de prelucrarea lemnului de 14 ani intr-o localitate.

In 2004 se infinteaza un parc natural (arie protejata)prin hotarare de guvern si acum nu i se mai permite desfasurarea activitati decat dupa ce efectueaza un studiu de impact care costa aproximativ 4000 Euro.
Problema este ca firma a existat acolo dinainte de infiintarea parcului si mi se pare absurd sa obligi o firma sa faca un studiu de impact doar ca ai vrut sa ai o arie protejata cu orice pret.

Cum chiar daca faci acel studiu de impact este posibil sa nu te lase se desfasori activitatea , ar exista posbilitatea sa dai Statul in judecata sa iti plateasca investitita?

Dar pierderile pe care le sufera IMM in cauza pentru ca i-au oprit activitatea , pana la realizarea studiului?
Ati mai avut situatii asemanatoarea?
Cum le-ati rezolvat?

robin_hood_2

Post by robin_hood_2 » 10 Jul 2006, 22:20

Legea mediului, nr.137/1995
CAP. 2 - Reglementarea activitatilor economice si sociale cu impact asupra mediului

Sectiunea 1 - Procedura de autorizare

ART. 8
Autoritatile pentru protectia mediului conduc procedura de autorizare si emit acorduri si autorizatii de mediu in conformitate cu art. 11.
Cererea de acord de mediu este obligatorie pentru investitii noi, modificarea celor existente si pentru activitatile prevazute in anexa nr. II la prezenta lege.
Cererea de autorizatie este obligatorie la punerea in functiune a obiectivelor noi care au acord de mediu si, in termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentei legi, pentru activitatile existente.
Activitatile care nu implica lucrari de constructii-montaj necesita numai autorizatie de mediu, cu exceptia celor prevazute la pct. 8 lit. g) si i) din anexa nr. II la prezenta lege.
Acordul si/sau autorizatia de mediu se elibereaza dupa obtinerea tuturor celorlalte avize necesare, potrivit legii.

ART. 9
Autoritatea centrala pentru protectia mediului elaboreaza procedura specifica de autorizare pentru activitatile economice si sociale, modelul-cadru de intocmire a raportului privind studiul de impact asupra mediului si nivelul competent sa elibereze acordul si/sau, dupa caz, autorizatia de mediu, in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Valabilitatea acordului si a autorizatiei de mediu este de maximum 5 ani.
Acordul sau autorizatia de mediu nu se emite in cazul in care nici o varianta de proiect sau program pentru conformare nu prevede eliminarea efectelor negative asupra mediului, raportate la standardele si la reglementarile in vigoare.

ART. 10
Acordul sau autorizatia de mediu poate fi revizuita, daca apar elemente noi, necunoscute la data emiterii, si in cazul reinnoirii acestora, cand se poate cere si refacerea raportului privind studiul de impact asupra mediului.Acordul sau autorizatia de mediu se suspenda pentru neconformare cu prevederile precizate in acestea, dupa o somatie prealabila, cu termen, si se mentine pana la eliminarea cauzelor care au determinat suspendarea, dar nu mai mult de 6 luni.
Autoritatile pentru protectia mediului dispun, dupa expirarea termenului de suspendare, oprirea executiei proiectului sau incetarea activitatii.
Pentru activitatile existente care nu intrunesc conditiile de autorizare, autoritatea pentru protectia mediului dispune efectuarea bilantului de mediu si stabileste programul pentru conformare de comun acord cu titularul. Dupa expirarea fiecarui termen acordat, in caz de neconformare, autoritatea competenta pentru protectia mediului dispune incetarea activitatii respective. Dispozitia de incetare este executorie.
Litigiile generate de eliberarea, revizuirea sau suspendarea acordului sau a autorizatiei de mediu se solutioneaza potrivit Legii contenciosului administrativ.
ART. 11
Procedura de evaluare a impactului asupra mediului consta din fazele: preliminara, propriu-zisa si cea de analiza si validare.
Autoritatea pentru protectia mediului organizeaza si decide aplicarea fazelor procedurii, dupa cum urmeaza:
a) cererea, insotita de descrierea proiectului, adresata in scris autoritatii pentru protectia mediului de catre titularul proiectului sau al activitatii;
b) incadrarea actiunii propuse in tipurile de activitati care se supun sau nu studiului de impact asupra mediului; daca sunt necesare informatii suplimentare, se poate cere titularului un studiu preliminar;
c) analiza scopului actiunii propuse, cu participarea autoritatii pentru protectia mediului, a titularului, a unor experti si reprezentanti ai administratiei publice locale, care pot fi afectati de modificarile de mediu generate de punerea in aplicare a acesteia;
d) intocmirea de catre autoritatea pentru protectia mediului a indrumarului cu problemele rezultate pe baza analizei conform lit. c) si care trebuie urmarite in raportul privind studiul de impact asupra mediului; comunicarea acestuia catre titular, o data cu lista celorlalte avize necesar a fi obtinute;
e) prezentarea, de catre titularul proiectului sau al activitatii, a raportului privind studiul de impact asupra mediului, tinand seama de toate alternativele, inclusiv de cea de renuntare la actiunea propusa;
f) analiza preliminara a raportului de catre autoritatea pentru protectia mediului si acceptarea sau dispunerea motivata a refacerii acestuia;
g) aducerea la cunostinta si dezbaterea publica a raportului; consemnarea observatiilor si al concluziilor rezultate;
h) decizia finala a autoritatii pentru protectia mediului, facuta publica si motivata pe baza celor constatate la lit. f) si g);
i) eliberarea sau respingerea motivata a acordului sau a autorizatiei in maximum 30 de zile de la decizia finala.

ART. 12
Procedura de autorizare este publica. Mediatizarea proiectelor si activitatilor pentru care se cere acord sau autorizatie si a studiilor de impact, precum si dezbaterea publica se asigura de catre autoritatea pentru protectia mediului.
Studiile de impact se realizeaza prin unitati specializate, persoane fizice sau juridice atestate, cheltuielile fiind suportate de titularul proiectului sau al activitatii si atunci cand i se cere refacerea sau reluarea studiului.
Raspunderea pentru realitatea informatiilor furnizate privind actiunea propusa revine titularului, iar pentru corectitudinea raportului studiului de impact, executantului acestuia.

ART. 14
La schimbarea destinatiei sau a proprietarului investitiei, precum si la incetarea activitatilor generatoare de impact asupra mediului este obligatorie asigurarea efectuarii bilantului de mediu de catre fostul proprietar, in scopul stabilirii obligatiilor privind refacerea calitatii mediului in zona de impact a activitatii respective.
Autoritatea competenta pentru protectia mediului revizuieste bilantul de mediu, stabileste programul pentru conformare, iar fostul proprietar negociaza cu noul proprietar asumarea unor obligatii anterioare si compensatiile de care va beneficia prin aplicarea masurilor de protectie si reconstructie ecologica.

observer

Post by observer » 10 Jul 2006, 22:32

S-a abrogat legea mediului prin OUG 195/2005

robin_hood_2

Post by robin_hood_2 » 10 Jul 2006, 22:40

Sorry :oops:

robin_hood_2

Post by robin_hood_2 » 10 Jul 2006, 22:58

Am cautat pe net - ca sa ma revansez-dar nu pot da copy/paste.
Adresa e http://www.mmediu.ro/legislatie/actenormative.htm?

Viceroy

Post by Viceroy » 12 Jul 2006, 09:12

Daca ACTIVITATEA a fost oprita pentru efectuarea STUDIULUI DE EVALUARE A IMPACTULUI ASUPRA MEDIULUI se poate da in judecata nu chiar statul, ci autoritatea care a dispus acest lucru. (Garda de mediu?)

Studiul de evaluare a impactului asupra mediului face parte din procedura de reglementare a PROIECTELOR cu impact asupra mediului, in vederea obtinerii ACORDULUI DE MEDIU. (vezi HG 918/2002, Ordinul MAPM 860/2002 -modif. Ordin MAPAM 210/2004, Ordin MMGA 1037/2005- si ordin MAPM 863/2002).

In procedura de reglementare a ACTIVITATILOR cu impact semnificativ asupra mediului (Ordin MMGA 876/2004) se solicita BILANT DE MEDIU. (sunt de 3 nivele: 0, I, II, vezi Ordin MAPPM nr. 184/1997, Mof. 303 bis/6 noiembrie 1997)

OUG 195/2005 privind protectia mediului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 265/2006
Art. 52 - (1) Respectarea prevederilor din regulamentele si planurile de management ale ariilor naturale protejate, aprobate conform prevederilor legale, este obligatorie.
(2) in ariile naturale protejate este interzisa:
a) desfasurarea programelor, proiectelor si activitatilor care contravin planurilor de management sau regulamentelor ariilor naturale protejate;
......
Art. 96. - (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000 lei (RON) la 6.000 lei (RON) pentru persoane fizice, si de la 25.000 lei (RON) la 50.000 lei (RON) pentru persoane juridice, incalcarea urmatoarelor prevederi legale:
.......
16. obligatia desfasurarii pe suprafata ariilor naturale protejate numai a acelor activitati conforme prevederilor planurilor de management si regulamentelor ariilor naturale protejate;

observer

Post by observer » 13 Jul 2006, 16:08

Multumesc pt sfaturi.

inca nu s-a dispus oprirea activitatii dar art. 14 din OUG 195 prevede ca nu ai voie sa desfasori activitati pentre care ai cerut autorizarea.

Vina practic nu e a noastra. prin infiintarea unui parc natural - arie protejat am fost cuprinsi in limitele lui fara se ne intrebe cineva de sanatate.

Asta in conditiile in care avem terenurile in proprietate , utilaje , hale etc. si desfasuram activitate acolo cum 10 ani inainte de infintarea parcului.

Cand am solicitat autorizarea de mediu (expirase cea veche( ni s.a cerut acordul comisiei pt protejarea monumentelor ... din cardul Academiei Romane.

Si pana obtin acel aviz (eu sper ca il voi obtine) nu mi se da autorizatie de mediu si pe cale de consecinta nu pot functiona.

Asta in conditiile in care avem contracte , lucrari etc.

Si ca sa fie totul beton nici parcul cu pricina nu are plan de management.

:D

O ultima intrebare n esti de la mediu??
:D

observer

Post by observer » 13 Jul 2006, 16:18

Multumesc pt sfaturi.

inca nu s-a dispus oprirea activitatii dar art. 14 din OUG 195 prevede ca nu ai voie sa desfasori activitati pentre care ai cerut autorizarea.

Vina practic nu e a noastra. prin infiintarea unui parc natural - arie protejat am fost cuprinsi in limitele lui fara se ne intrebe cineva de sanatate.

Asta in conditiile in care avem terenurile in proprietate , utilaje , hale etc. si desfasuram activitate acolo cum 10 ani inainte de infintarea parcului.

Cand am solicitat autorizarea de mediu (expirase cea veche( ni s.a cerut acordul comisiei pt protejarea monumentelor ... din cardul Academiei Romane.

Si pana obtin acel aviz (eu sper ca il voi obtine) nu mi se da autorizatie de mediu si pe cale de consecinta nu pot functiona.

Asta in conditiile in care avem contracte , lucrari etc.

Si ca sa fie totul beton nici parcul cu pricina nu are plan de management.

:D

O ultima intrebare n esti de la mediu??
:D

Viceroy

Post by Viceroy » 14 Jul 2006, 17:51

Khm... Da. Agentie si nu garda. Adica ma ocup de reglementari. Avize, acorduri, autorizatii, controlul conformarii.
In ceea ce priveste practica Garzii in verificari, situatia este cam incurcata.
Si pentru garda si pentru cei verificati.
Au fost multe amenzi aplicate pt. cei care prelucreaza lemnul si multe contestari, contestari cu privire la aplicarea amenzilor, majoritatea chiar cistigate.
Dar si Garda s-a desteptat si a gasit H.G.R. nr. 2293/2004 privind gestionarea deseurilor rezultate in urma procesului de obtinere a materialelor lemnoase, si cu asta in fata reusesc sa dea amenzi BETON. Amenzile nu sunt asa de mari ca in OUG. 195 aprobat prin L265/2006.
:cafea:

Viceroy

Post by Viceroy » 14 Jul 2006, 18:52

Si... apropo.. acum imi pica fisa, ca arie protejata...
deci mai citez: OUG195/2005 cu modif. L265/2006

(3) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 7.500 lei (RON) la 15.000 lei (RON) pentru persoane fizice si de la 50.000 lei (RON) la 100.000 lei (RON) pentru persoane juridice, incalcarea urmatoarelor prevederi legale:
1. obligatia persoanelor fizice de a functiona cu respectarea prevederilor autorizatiei de mediu si a persoanelor juridice de a functiona cu respectarea prevederilor autorizatiei /autorizatiei integrate de mediu pentru activitatile care fac obiectul procedurilor de reglementare din punct de vedere al protectiei mediului;
2. obligatia titularilor activitatilor care fac obiectul procedurilor de reglementare din punct de vedere al protectiei mediului de a respecta termenele impuse de autoritatea competenta de protectia mediului in derularea acestor proceduri;
3. obligatia persoanelor fizice si juridice de a obtine acordul structurii de administrare a ariei naturale protejate sau al custodelui, dupa caz, si al Comisiei de Ocrotire a Monumentelor Naturii din cadrul Academiei Romane, pentru amplasarea proiectelor si/sau desfasurarea oricarei activitati susceptibile sa genereze un impact negativ asupra ariilor naturale protejate;

Deci oul sau gaina... asta este.
Legal poti/nu poti sa continui activitatea.
Portita de scapare de amenda.. si de a ramane doar cu avertisment, ofera Ordinul MMGA 876/2004 cu art. 9 cu privire la termenul de solicitare a unei autorizatii (45 zile inainte de expirarea celei existente), si art. 10 cu privire la termenul de eliberare a autorizatiei solicitate (maxim 90 zile de la depunerea documentatiei complete)
Chiar nu scrie nicaieri ca trebuie sa opresti activitatea pana la obtinerea autorizatiei, ci doar ca nu ai voie sa functionezi fara autorizatie.
8O :grin: 8O :grin: 8O

observer

Post by observer » 18 Jul 2006, 19:12

Ca veni vorba de 2293/2004 da-mi voie sa iti sparg amenzile beton.

OUG 78 privind regimul deseurile defineste ca si deseu " substante.... pe care producatorul are obligatia sau intentia de a le arunca"

Acuma mergand pe defintia deseurilor daca faci dovada ca marginile si rumegusul le vinzi s-a dus naiba amenzile astora.

Am eu vreo cateva sentinte pe motivul asta.

Viceroy

Post by Viceroy » 24 Jul 2006, 19:12

Da, asa este, poate sa fie subiect de discutii.
Cine e mai tare castiga :)
OUG 78? HG 2293?
Si in HG 2293 sunt definitii... care e mai tare?
In paranteza sa fie spus: in practica de zi cu zi s-a constatat ca printr-o depozitare necorespunzatoare resturile lemnoase si rumegusul devin deseuri (care dealtfel se putea folosi drept combustibil).


HOTARARE nr.2.293 din 9 decembrie 2004
privind gestionarea deseurilor rezultate in urma procesului de obtinere a materialelor lemnoase
Textul actului publicat in M.Of. nr. 1261/28 dec. 2004

privind gestionarea deseurilor rezultate in urma procesului de obtinere a materialelor lemnoase In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 8 din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si al art. 54 pct. 1 lit. f) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.78/2000 privind regimul deseurilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 426/2001,

Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

Art. 1. - Prezenta hotarare reglementeaza modul in care se asigura gestionarea deseurilor lemnoase rezultate in urma procesului de obtinere a materialelor lemnoase, in scopul asigurarii conditiilor de protectie a mediului si a sanatatii populatiei.

Art. 2. - In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile folosite au urmatoarele semnificatii:

1. Materiale lemnoase:
a) lemnul rotund sau despicat de lucru si lemnul de foc, obtinute ca rezultat al aplicarii taierilor autorizate de produse principale, secundare, accidentale si din actiuni de igienizare a padurilor, cheresteaua, precum si lemnul ecarisat sau cioplit, lemnul brut, prelucrat sau semifabricat;
b) lemnul rotund sau despicat de lucru si lemnul de foc, obtinute ca rezultat al aplicarii taierilor de transformare in pasuni impadurite, taierilor ilegale de arbori si oricaror alte taieri de vegetatie forestiera, cheresteaua, precum si lemnul ecarisat sau cioplit, lemnul brut, prelucrat sau semifabricat, obtinute din lemnul rezultat din taierile prevazute mai sus.

2. Deseuri lemnoase:
a) resturile de exploatare definite conform standardelor in vigoare;
b) coaja, rumegusul, talasul, aschiile, marginile si altele asemenea, rezultate in urma exploatarii si/sau prelucrarii lemnului;
c) materialele lemnoase depozitate pe terenuri sau spatii care nu sunt destinate acestui scop: albii si maluri de ape, terenuri aferente instalatiilor de scos apropiat si transport si alte asemenea terenuri.

3. Detinator de deseuri lemnoase - producatorul de deseuri lemnoase, persoana fizica autorizata sau nu sa desfasoare activitati independente sau persoana juridica ce poseda deseuri lemnoase. Se considera detinator de deseuri lemnoase si persoana care transporta asemenea deseuri, pe toata durata transportului, pana la livrarea acestora, catre alte persoane;

4. Detinator de teren - persoana fizica sau juridica care are dreptul de folosinta asupra terenului care nu este destinat depozitarii deseurilor lemnoase, dar pe care se depoziteaza deseuri lemnoase fara acordul sau.

5. Gestionare - colectarea, transportul, valorificarea si eliminarea deseurilor lemnoase inclusiv supravegherea zonelor de depozitare a deseurilor lemnoase, dupa inchiderea acestora.

Art. 3. - (1) In gestionarea deseurilor lemnoase detinatorii de deseuri lemnoase au urmatoarele obligatii specifice:
a) sa depoziteze deseurile lemnoase care se incadreaza in categoria celor definite la art. 2 pct. 2 lit. a) in conformitate cu prevederile din Normele privind stabilirea termenelor, modalitatilor si perioadelor de exploatare a masei lemnoase din paduri si din vegetatia forestiera din afara fondului forestier national, aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr.635/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.91 din 13 februarie 2003;
b) sa depoziteze deseurile lemnoase care se incadreaza in categoria celor definite la art. 2 pct. 2 lit. b) in mod selectiv, pe platforme betonate, special amenajate;
c) sa respecte reglementarile de mediu specifice si, dupa caz, normele prevazute la lit. a) pentru deseurile lemnoase prevazute la lit. b);
d) sa tina evidenta cantitatilor de deseuri lemnoase pe categorii, potrivit reglementarilor specifice in vigoare.

(2) Daca deseurile lemnoase sunt destinate valorificarii drept combustibil, detinatorului de deseuri lemnoase ii sunt interzise acoperirea acestora cu produse sintetice si tratarea lor cu produse chimice.

(3) Gestionarea deseurilor lemnoase se face de catre detinatorul de deseuri lemnoase cu respectarea prevederilor din autorizatia de mediu emisa pentru activitatea desfasurata care genereaza deseuri lemnoase.

Art. 4. - Agentii economici trebuie sa prelucreze materiale lemnoase in instalatii care genereaza deseuri lemnoase si care sunt autorizate din punct de vedere al protectiei mediului.

Art. 5. - Detinatorul de teren are obligatia anuntarii imediate a autoritatii competente atunci cand constata ca au fost depozitate deseuri lemnoase pe terenul pe care il detine.

Art. 6. - Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (1);
b) nerespectarea prevederilor art. 3 alin. (2) si (3) si ale art. 5;
c) nerespectarea prevederilor art. 4.

Art. 7. - Faptele prevazute la art. 6 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei, pentru persoane fizice, si de la 50.000.000 lei la

100.000.000 lei, pentru persoane juridice, faptele prevazute la lit. a);
b) cu amenda de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoane fizice, si de la 100.000.000 lei la

250.000.000 lei, pentru persoane juridice, faptele prevazute la lit. b);
c) cu amenda de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei faptele prevazute la lit. c).

Art. 8. - Constatarea contraventiilor prevazute la art. 6 si aplicarea sanctiunilor se fac, potrivit atributiilor si competentelor teritoriale stabilite prin lege, de catre personalul imputernicit al:
a) Garzii Nationale de Mediu si al institutiilor aflate in subordine;
b) autoritatii publice centrale care raspunde de silvicultura si al institutiilor aflate in subordine;
c) Ministerului Administratiei si Internelor si al institutiilor aflate in subordine;
d) autoritatilor publice locale;
e) Jandarmeriei Romane.

Art. 9. - Prevederile art. 6-8 referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.

Art. 10. - Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a promova solutii de stimulare a promovarii tehnologiilor de exploatare/prelucrare a lemnului din care rezulta cantitati reduse de deseuri lemnoase, precum si a celor prin care se realizeaza folosirea acestora.

PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE

observer

Post by observer » 25 Jul 2006, 16:03

In acest HG 2293 spune ca in temeiul ..... si al legii 78 privind regimul deseurilor.

In art 2 din HG se mentioneaza ca ar fi deseuri lemnoase .....

Dar in momentul in care art. 2 vorbeste de " deseuri" automat te duce la OUG 78 , findca doar acolo gasim definit termenul de "deseuri".

in fine, multumesc mult pt informatiile trimise

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests