Raspundere

Discutii privind litigiile de munca
Post Reply
rosia_montana

Raspundere

Post by rosia_montana » 07 Feb 2006, 08:35

Un prieten este Responsabil Resurse Umane la o firma. Are in grija dosarele de personal ale angajatilor. Aceste sunt tinute intr-un birou deschis, intr-un dulap descuiat, in incaperea cu copiatorul si faxul, unde are acces toata lumea. In urma cu cateva zile din dosare a disparut fisa postului a Contabilului Sef, in rest toate actele sunt la locul lor. Se pare ca acel contabil are minusuri, intazieri cu intocmirea datelor contabile pe anul 2005, etc. Dosarul complet a fost vazut ultima data la inceputul lunii decmebrie, dar de atunci dosarele nu au mai fost verificate de RRU. Nu are cum sa dovedeasca faptul ca dosarul era complet. Patronul firmei il ameninta pe RRU ca va face plangere penala impotriva lui (????)

In ce masura raspunde contabilul, in ipoteza lipsei fisei postului?

Vreun sfat? Cum il putem ajuta pe RRU?

Merci :cafea:

defectu

Post by defectu » 07 Feb 2006, 09:57

Angajatorului - care detine si completeaza carnetele de munca in baza aprobarii data de ITM - ii revine obligatia de a asigura conditii de pastrare si completare adica, un spatiu separat, securizat, sisteme de siguranta, fisete metalice, sisteme de paza interioare si exterioare si personal specializat in acest sens( cu calificare adecvata si sa prezinte cazierul judiciar).
Despre aceste lucruri, anagajatorul "face vorbire" :!: chiar si in Memoriul Justificativ ce-l depune la ITM in vederea obtinerii aprobarii de a DETINE si COMPLETA carnetele de munca.
Draga Rosioara ,....daca in situatia respectiva nu existau conditiile de pastrare pe care le-am mentionat, prietenul tau ar fi trebuit sa puna mana pe stilou, sa ceara in scris (cu inregistrare in registrul documente interne) angajatorului sa dispuna masurile ce se impun pt asigurarea conditiilor legale privind pastrarea in siguranta a carnetelor de munca. Chiar daca angajatorul nu lua nici o masura, prietenul tau era "acoperit."
:floare: :cafea:

croc

Post by croc » 07 Feb 2006, 10:04

cum pot fi dovedite atributiile contabilului, in conditiile in care nu avem fisa postului?

rosia_montana

Post by rosia_montana » 07 Feb 2006, 10:05

Carnetele de munca sunt tinute la ITM nu la firma.
Dosarele de personal contin copie buletin, copie cerificat nastere, copie certificat casatorie, copie livert militar, cazier judiciar, adeverinta medic, copii acte sutdii, un exemplar al contractului de munca in original si un exemplar al fise postului in original. Singurul act care liseste din toate dosarele este aceasta fisa a postului.

In cadrul firmei raportarile si comunicarile se fac mai mult prin e-mail. RRU are 3 e-mailuri prin care solicita aprobarea achizitionarii unui dulap cu cheie si situarea acestuia intr-un birou inchis, sau la care, cel putin nu are atata lume acces.

Dar, in cazul in care, se va constata acum minus in contabilitate, probleme cu actele contabile, in ce masura raspunde contabilul? Gasim in legea contabilitatii sau exista vreo alta lege? :oops: Nu o am, ne poate ajuta cineva ? :(

Merci :cafea:

rosia_montana

Post by rosia_montana » 07 Feb 2006, 10:06

croc wrote:cum pot fi dovedite atributiile contabilului, in conditiile in care nu avem fisa postului?
Da, da! Exact asta intreb si eu. Scuze ca nu am fost mai concisa. :floare:

gasha

Post by gasha » 07 Feb 2006, 23:16

rosia_montana wrote:
croc wrote:cum pot fi dovedite atributiile contabilului, in conditiile in care nu avem fisa postului?
Da, da! Exact asta intreb si eu. Scuze ca nu am fost mai concisa. :floare:
o idee: fisa postului ar trebui sa existe anexata si la cim existent la ITM, nu doar in dosarul de personal din firma, nu?

rosia_montana

Post by rosia_montana » 08 Feb 2006, 08:37

E o idee. Dar este obligatoriu? Eu nu stiu sa fie.

fuji

Post by fuji » 08 Feb 2006, 09:41

Rosioara, eu stiu multe cazuri in care angajatii nu au semnat fise ale postului ci doar contractul. Uneori, aceste fise le-au fost date angajatilor pentru a fi semnate la muult timp dupa angajare.
Teoretic, fisa postului ar trebui sa constituie o anexa la CIM sau integrata in acesta . Conf art.17 din Codul muncii, atributiile postului ar trebui sa se regaseasca in continutul CIM. Prin urmare, la ITM ar trebui sa existe inregistrat CIM+ fisa postului (atributiile postului). Din pacate , ITM furnizeaza un model de CIM pe care ei il agreeaza (este publicat in ceva act normativ dar nu mai stiu care) si daca faci completari, se intampla ca domnii/doamnele de pe acolo sa strambe din nas ,fara motive.

In fine, chiar daca nu mai exista o fisa a postului pe d-na contabila, fiind incadrata ca atare(indeplinind conditiile pt.un astfel de post), raspunde conf. obligatiilor legale ce-i revin- adica potrivit L contabilitatii .

Extras din L 82/1991 modificata
Art. 11. - (1) Raspunderea pentru organizarea si conducerea contabilitatii la persoanele prevazute la art. 1 revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.
(2) Persoanele prevazute la art. 1 organizeaza si conduc contabilitatea, de regula, in compartimente distincte, conduse de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie. Aceste persoane trebuie sa aiba studii economice superioare si raspund impreuna cu personalul din subordine de organizarea si conducerea contabilitatii, in conditiile legii.
(3) Contabilitatea poate fi organizata si condusa pe baza de contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, cu modificarile si completarile ulterioare, care raspund, potrivit legii.
(4) La persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizata in compartimente distincte, care nu au personal calificat incadrat, potrivit legii, sau contracte de prestari de servicii in domeniul contabilitatii, incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 65/1994 si care au inregistrat o cifra de afaceri anuala de pana la echivalentul in lei a 50.000 euro, raspunderea pentru tinerea contabilitatii, potrivit legii, revine administratorului sau altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective.

rosia_montana

Post by rosia_montana » 08 Feb 2006, 11:33

Merci :kiss: :floare:

lauraC

Post by lauraC » 08 Feb 2006, 12:36

De o situatie similara ma lovesc si eu. Pana a veni in firma la care lucrez a existat un RRU care lucra haotic. Au fost semnate fisele de post dar nu exista la dosar. O prietena avocat a castigat litigiu de munca in care instanta a decis ca fisa postului nu este necesara. Sunt atributii care deriva din natura postului ocupat. In plus, uita-te in COR. Acolo gasesti o descriere sumara a fiecarui post. Si completezi cu prevederile din Legea contabilitatii.

gasha

Post by gasha » 08 Feb 2006, 13:32

rosia_montana wrote:E o idee. Dar este obligatoriu? Eu nu stiu sa fie.
in cim agreat de ITM scrie "...atributiile postului sunt prevazute in fisa postului anexa la cim". eu cred ca foarte multi angajatori nu compun fisa postului si deci aceasta anexa nu exista de obicei, dar cei care o fac totusi, o tiparesc in 3 exemplare, la fel ca si pe cim si le impart 1 la ITM, unul la dosar personal in fima si 1 la angajat.

ideea mea era ca, daca au avut candva fisa asta si ea a disparut din firma, ar exista o sansa ca ea sa nu fi dsparut si de la ITM.
cat de obligatorie e prezenta ei, habar n-am. mai ales daca ea contine un ultim rand "orice alte activitati legale cerute de sefi", cum am mai vazut in diverse cazuri... n-ar avea nici o valoare.

rosia_montana

Post by rosia_montana » 08 Feb 2006, 13:55

Fisa a existat si a disparut. Nu a fost inregistrata la ITM, doar in registrul de intrari-iesiri al firmei. La firma respectiva au fost angajati doi RRU o jurista si acesta care a ramas si care e psiholog. Cand ea a plecat el a ramas cu toate pe cap, nu se prea pricepe si toate sunt cam vraiste. Intre timp a reusit sa il convinga pe contabil sa o semneze si i-a dat nr de inregistrare vechi, deci problema lui este rezolvata.

Datorita lui Fuji am vazut cum poate fi obligat contabilul sa raspunda, in ipoteza lipsei fisei postului. :floare:

Dar ar mai fi interesant de vazut daca fisele trebuie inregistrate la ITM (de exemplu mie mi s-a spus de la ITM ca nu mi le inregistreaza deoarece sunt documente interne ale firmei) si ce se intampla daca nu sunt inregistrate si la ei. Am in prezent doua litigii de munca in care prevederile din fisa postului sunt parte importanta a argumentelor si contraargumentelor, si am mai avut unul pe care l-am castigat tot in baza unor prevederi din fisa postului si niciodata instanta nu a cerut ca fisele sa aiba si viza de inregistrare la ITM. Eu nu prea vad in ce masura "valabilitatea" fisei este conditionata de inregistrarea la ITM, dar poate aveti voi ceva argumente, pareri...

Merci!

lauraC

Post by lauraC » 08 Feb 2006, 14:30

Nu, fisele de post nu trebuie inregistrate la ITM. Ca si actele aditionale privind diverse clauze (ex. clauza de confidentialitate, daca nu este deja inserata in cim). Exceptie fac cele legate de modificari salariale sau de functii (pentru ca se opereaza in carnetul de munca).

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests