[b]P.V predare primire gestiune[/b]

Discutii privind litigiile de munca
Post Reply
Stan_Patitul

[b]P.V predare primire gestiune[/b]

Post by Stan_Patitul » 20 Jan 2006, 09:21

Este obligatorie existenta lor? Daca da cine le intocmeste si cine raspunde pentru pagubele din gestiune atunci cand aceste procese verbale lipsesc?
Va multumesc anticipat.[/b]

kinga

Post by kinga » 20 Jan 2006, 09:33

In momentul in care se procedeaza la predarea-primirea unei gestiuni, administratorul/directorul general are obligatia sa numeasca prin decizie o comisie de inventariere.
Exista formulare tipizate care se completeaza de comisia de inventariere si se semneaza de catre gestionarul predator - primitor.
cine este de vina? Buna intrebare...eu nu am mai intalnit un gestionar care sa preia o gestiune fara inventar....
Da mai multe detalii.

bobocel

Post by bobocel » 20 Jan 2006, 10:08

kinga wrote:...eu nu am mai intalnit un gestionar care sa preia o gestiune fara inventar....
mai exista insa...ajutor de gestionar care nu are nimic pe inventar.

pt. pagubele din gestiune raspunde intotdeauna gestionarul al carui inventar este trecut pe numele sau. De regula, gestionarii platesc pierderile din garantia oprita (cei 10% din salariu opriti in fiecare luna pe o lunga perioada de timp pana se acumuleaza de 3 ori salariul net/brut al gestionarului in cauza) :cafea:

defectu

Post by defectu » 20 Jan 2006, 10:39

bobocel wrote:mai exista insa...ajutor de gestionar care nu are nimic pe inventar.
Toate valorile materiale din gestiune sunt in responsabilitatea gestionarului si nu a ajutorului de gestionar. Si in cazul predarii - primirii gestiunii comisia numita prin Decizia Administratorului sau persoanei imputernicite, inventariaza toate bunurile - IN PREZENTA CELOR DOI GESTIONARI (cel care preda si cel care primeste). In urma confruntarii stocurilor existente, cu soldurile din evidenta gestionarului, se bareaza si semneaza fisele de magazie de catre comisie. In procesul verbal si pe listele de inventariere se face mentiunea ca, bunurile materiale au fost inventariate in prezenta gestionarilor si acestia nu au obiectiuni cu privire la modul de efectuare a inventarierii.

Vezi: L 22/1969 completata si modificata + O.M.F.P. 1753/2004 de aprobare a Normelor privind efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv :cafea:

lauraC

Post by lauraC » 20 Jan 2006, 13:03

Ma bucur ca ati deschis acest subiect. Dar daca am 2 gestionari, din care, conform unei decizii doar unul are responsalibilitati in ceea ce priveste evindenta intrarilor - iersirilor de marfa, si 3 manipulanti? Toti au acces in depozit. Si exista si lipsa in gestiune. Merg pe angajarea raspunderii gestionarului care oficial se ocupa de intrari - iesiri sau pe raspundere solidara?

bobocel

Post by bobocel » 20 Jan 2006, 14:08

pe raspunderea gestionarului care se ocupa de intrari-iesiri (eu asa stiu)

defectu

Post by defectu » 20 Jan 2006, 14:58

lauraC wrote:Dar daca am 2 gestionari, din care, conform unei decizii doar unul are responsalibilitati in ceea ce priveste evindenta intrarilor - iersirilor de marfa, si 3 manipulanti? Toti au acces in depozit. Si exista si lipsa in gestiune. Merg pe angajarea raspunderii gestionarului care oficial se ocupa de intrari - iesiri sau pe raspundere solidara?

...pai, daca numai unul are responsabilitati in ce priveste evidenta intrarilor - iesirilor de marfa, celalalt nu cred ca are calitatea de gestionar. Asa inteleg eu din textul de mai jos:

Text extras din: Lege nr. 22/1969 - privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor organizatiilor socialiste
Art. 1. - Gestionar, in intelesul prezentei legi, este acel angajat al unei organizatii socialiste care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a unei organizatii socialiste, indiferent de modul de dobindire si de locul unde se afla bunurile.


Sunt cazuri insa, in care gestiunea este comuna. Aici cred ca sunt ceva probleme..... :floare:

kinga

Post by kinga » 20 Jan 2006, 15:02

Text extras din: Lege nr. 22/1969 - privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor organizatiilor socialiste
Lege nr. 22/1969
din 18/11/1969

privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor organizatiilor socialiste

Publicat in Buletinul Oficial nr. 132 din 18/11/1969

Actul a intrat in vigoare la data de 16 februarie 1970

Tematici




EXPUNERE DE MOTIVE

In actuala etapa de faurire a societatii socialiste multilateral dezvoltate, sarcinile privind apararea si dezvoltarea avutului obstesc au o insemnatate deosebita.
Aducerea la indeplinire a acestor sarcini impune luarea unor masuri noi, cit mai eficiente, si in ceea ce priveste organizarea gestionarii bunurilor proprietate socialista, angajarea de gestionari calificati, cinstiti si, cu simt gospodaresc, intarirea sistemului de raspundere materiala si de garantii.
Pina in prezent, raspunderea materiala a gestionarilor si a altor angajati pentru pagubele cauzate in gestiuni a fost reglementata prin Decretul nr. 145/1960; unele conditii speciale pentru angajarea gestionarilor erau prevazute in Regulamentul privind angajarea, drepturile, obligatiile si raspunderea gestionarilor de bunuri materiale din organizatiile socialiste, aprobat prin Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 463/1960, iar in ceea ce priveste constituirea de garantii a fost adoptata Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 1918/1957, modificata prin Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 190/1959.
In vederea imbunatatirii acestei reglementari pe linia apararii proprietatii socialiste, s-a adoptat alaturata Lege privind angajarea gestionarilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor organizatiilor socialiste.
In legatura cu angajarea gestionarilor, in lege se prevede ca poate fi gestionar cel care a implinit varsta de 21 ani, a absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta si are cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie. Gestiunile complexe, de o anumita natura sau de valori mai mari, ce urmeaza a fi determinate de conducerea ministerelor si a celorlalte organe centrale, pot fi incredintate numai celor care au absolvit liceul ori o scoala profesionala si care au un anumit stagiu in munca de gestionar. Gestiunile mai putin importante pot fi incredintate si celor care au implinit virsta de 18 ani.
Vechea reglementare - Decretul nr. 145/1960 si Regulamentul aprobat prin Hotarirea Consiliului de Ministri nr. 463/1960 - nu cuprindea asemenea dispozitii, ceea ce a creat posibilitatea ca, in unele cazuri, sa se incredinteze gestiuni unor persoane fara pregatire corespunzatoare sau chiar unor minori.
Legea mentine interdictia angajarii in functia de gestionar a persoanelor condamnate pentru unele infractiuni. Intrucit prin dispozitiile legii se sporeste raspunderea celor care angajeaza ca gestionari persoane condamnate pentru unele infractiuni, s-a considerat necesar ca aceste infractiuni sa fie anume determinate intr-o lista anexa la lege.
In legatura cu constituirea garantiilor, legea stabileste plafonul minim al garantiei la un salariu, in loc de 500 lei cit a fost pina in prezent, iar plafonul maxim la trei salarii, in locul plafonului vechi de 2.000 lei. In acest fel se pun de acord, limitele garantiilor cu cresterile de salarii din ultimii ani si cu marirea volumului gestiunilor, stabilindu-se un sistem, care va permite mentinerea unei proportii juste si in viitor.
Spre deosebire de vechea reglementare care limita posibilitatea folosirii garantiei numai pentru acoperirea pagubelor nelichidate la data desfacerii contractului de munca al gestionarului sau a trecerii lui intr-o functie pentru care nu se cere garantie, legea prevede ca atunci cind gestionarul a cauzat o paguba in gestiune si aceasta nu se acopera integral in termen de o luna de la obtinerea titlului executoriu definitiv, organizatia socialista se va despagubi din garantia in numerar, chiar daca cel in cauza continua sa ramina in functia de gestionar.
In raport cu natura si valoarea bunurilor gestionate, ministerele si celelalte organe centrale urmeaza a stabili plafoanele valorice si conditiile in care este obligatorie si constituirea unor garantii suplimentare, constind din bunuri mobile sau imobile si din obligatii asumate de terti de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar.
In legatura cu raspunderea, o dispozitie noua, prin care se urmareste intarirea raspunderii conducatorilor de organizatii socialiste si a altor salariati, este aceea cuprinsa in art. 28 din lege in care se prevede ca ei vor raspunde integral si solidar cu gestionarul care a cauzat paguba daca acesta a fost angajat, trecut sau mentinut in functie, fara respectarea conditiilor de virsta, studii si stagiu si a prevederilor referitoare la antecedentele penale. Aceeasi raspundere o are si cel vinovat de nerespectarea dispozitiilor privind constituirea de garantii, in limita garantiei neconstituite.
De asemenea, legea prevede, prin derogare de la dispozitiile codului muncii, ca in vederea despagubirii organizatiei socialiste pentru pagubele cauzate in gestiune, care nu se pot acoperi din garantie, se vor lua masuri de asigurare si urmarire asupra oricaror bunuri apartinind gestionarului si persoanelor care raspund impreuna cu acesta, potrivit dispozitiilor legate cu privire la executarea silita a creantelor banesti ale organizatiilor socialiste impotriva persoanelor fizice.
Prin celelalte dispozitii ale legii referitoare la raspunderea materiala, se mentin principiile din Decretul nr. 145/1960, cu unele precizari si modificari determinate de necesitatea intaririi raspunderii materiale a angajatilor. Astfel, s-au mai adaugat, printre faptele care atrag raspunderea materiala integrala: neefectuarea in conditii corespunzatoare a verificarii calitative a bunurilor; neefectuarea inventarierilor la termenele si in conditiile legii, precum si nerespectarea oricarei alte indatoriri de serviciu, daca fara incalcarea acesteia paguba s-ar fi putut evita. Spre deosebire de vechea reglementare (art. 3 din Decretul nr. 145/1960), raspunderea materiala integrala pentru pagubele cauzate in gestiuni, prin incalcarea anumitor indatoriri de serviciu, revine, potrivit legii, oricarui angajat vinovat, iar nu numai angajatilor cu functii de raspundere.
Tinind seama ca, in multe cazuri, gestionarii isi creeaza plusuri in gestiune prin mijloace frauduloase, indeosebi prin inselarea cumparatorilor, si ca multe delapidari se savirsesc prin insusirea de plusuri, s-a considerat necesar, in scopul prevenirii si sanctionarii unor asemenea fapte, sa se incrimineze crearea de plusuri in gestiune prin mijloace frauduloase, pedepsindu-se cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
De asemenea, s-a incriminat fapta gestionarului care nu declara in scris, in termenul prevazut de dispozitiile legale, plusurile in gestiune, provenite in orice alt mod, despre a caror cantitate sau valoare are cunostinta. Prin aceasta masura se urmareste ca plusurile in gestiune sa fie declarate si inregistrate, prevenindu-se astfel eventualele sustrageri.

Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta lege.

CAPITOLUL I
Dispozitii generale

Art. 1. - Gestionar, in intelesul prezentei legi, este acel angajat al unei organizatii socialiste care are ca atributii principale de serviciu primirea, pastrarea si eliberarea de bunuri aflate in administrarea, folosinta sau detinerea, chiar temporara, a unei organizatii socialiste, indiferent de modul de dobindire si de locul unde se afla bunurile.
Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc functiile prin a caror ocupare angajatul dobandeste, potrivit alineatului 1, calitatea de gestionar. Aceste functii sint denumite, in cuprinsul prezentei legi, functii de gestionari.
Art. 2. - Sint considerate bunuri, in sensul prezentei legi, bunurile materiale, mijloacele banesti sau orice alte valori.

CAPITOLUL II
Conditii privind angajarea gestionarilor

Art. 3. - Poate fi gestionar cel care a implinit virsta de 21 ani, a absolvit scoala generala sau o scoala echivalenta si are cunostintele necesare pentru a indeplini aceasta functie.
In functie de complexitatea gestiunilor, de natura si valoarea bunurilor si de cunostintele ce le implica gestionarea lor, ministerele si celelalte organe centrale stabilesc:
a) categoriile de gestiuni pentru care gestionarul, trebuie sa fi absolvit liceul ori o scoala profesionala in specialitatea corespunzatoare gestiunii sau o scoala echivalenta si sa aiba un anumit stagiu in munca de gestionar;
b) categoriile de gestiuni pentru care functia de gestionar poate fi indeplinita si de cel care a implinit virsta de 18 ani.
Art. 4. - Nu poate fi gestionar cel condamnat pentru savirsirea vreuneia dintre infractiunile prevazute in lista anexa la prezenta lege, chiar daca a fost gratiat.
Nu poate fi angajat sau trecut in functia de gestionar cel aflat in curs de urmarire penala sau de judecata pentru savirsirea vreuneia dintre infractiunile prevazute in lista anexa.
Daca in cursul urmaririi penale, al judecatii sau dupa condamnare a intervenit amnistia, cel care a savirsit vreuna dintre infractiunile prevazute in lista anexa nu poate fi gestionar timp de 2 ani de la data intervenirii amnistiei. Cel caruia i s-a suspendat conditionat executarea pedepsei nu poate fi gestionar in cursul termenului de incercare si 2 ani de la expirarea acestui termen.
Prin "savirsirea infractiunii" se intelege comiterea oricareia dintre faptele prevazute in lista anexa, pe care legea le pedepseste ca infractiune consumata sau ca tentativa, precum si participarea la comiterea acestora ca autor, instigator sau complice.

A se vedea articolul 86 din Lege nr. 3/1972 in data de 24 aprilie 1972





Art. 5. - Organizatiile socialiste sint obligate sa ceara organelor militiei relatii cu privire la antecedentele penale ale celor ce urmeaza sa fie angajati sau trecuti in functii de gestionari.
Organele militiei sint obligate sa comunice aceste relatii in termen de cel mult 30 zile de la primirea cererii.

A se vedea articolul 86 din Lege nr. 3/1972 in data de 24 aprilie 1972





Art. 6. - Cel ce urmeaza a fi angajat sau trecut in functia de gestionar va prezenta o dovada eliberata de organizatia socialista in care a fost anterior incadrat, din care sa rezulte daca a produs pagube avutului obstesc, natura acestora si daca ele au fost acoperite. Aceasta dovada poate fi ceruta de la ultimul loc de munca si de organizatia socialista care ar urma sa faca angajarea sau trecerea in functia de gestionar.
Organizatiile socialiste sint obligate sa elibereze sau, dupa caz, sa comunice dovada prevazuta in alineatul 1, in termen de cel mult 10 zile de la primirea cererii.
In raport cu cele aratate in dovada, conducatorul organizatiei socialiste va hotari asupra angajarii sau trecerii in functia de gestionar.
Art. 7. - In cazul in care gestiunea este incredintata mai multor persoane, angajarea sau trecerea in functia de gestionar se face cu avizul scris al celorlalti gestionari.
Angajarea sau trecerea unei persoane intr-o functie din subordinea gestionarului se face cu avizul scris al acestuia.
Art. 8. - Angajatii sezonieri sau temporari pot fi gestionari, cu respectarea conditiilor prevazute in prezenta lege.
Art. 9. - Conducatorii organizatiilor socialiste, angajatii ca atributii de control financiar, precum si contabilii, cu exceptia acelora care sint incadrati in unitati mici determinate de ministere si celelalte organe centrale, nu pot face operatii de primire, pastrare si eliberare de bunuri.

CAPITOLUL III
Garantii

Art. 10. - Gestionarul are obligatia de a constitui o garantie in numerar.
Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc, in functie de natura si valoarea bunurilor gestionate, plafoanele valorice si conditiile in care este obligatorie si constituirea unor garantii suplimentare, constind din:
a) afectarea unor bunuri imobile sau bunuri mobile de folosinta indelungata, proprietate a gestionarului sau a unor terti, pentru garantarea fata de organizatia socialista, a acoperirii pagubelor ce s-ar cauza de gestionar;
b) obligatii asumate de terti fata de organizatia socialista de a acoperi pagubele ce s-ar cauza de gestionar, fie integral, fie pentru o suma determinata.
Garantia suplimentara prevazuta la alineatul precedent poate fi constituita si in numerar.
Ministerele si celelalte organe centrale pot extinde, in functie de natura si valoarea bunurilor, obligatia de a constitui garantii in conditiile prezentului capitol si asupra altor categorii de angajati care minuiesc bunuri, cu exceptia celor ce primesc bunuri spre a le folosi in indeplinirea atributiilor de serviciu.
Nu este obligat sa constituie garantie cel care inlocuieste temporar un gestionar sau cel caruia i se incredinteaza o gestiune pe o perioada de cel mult 60 zile pina la numirea unui gestionar.
Art. 11. - Constituirea garantiei se face prin contract incheiat in scris.
Garantiile reciproce intre gestionari nu sint admise. Aceeasi persoana nu poate constitui garantii pentru mai multi gestionari. Cel care constituie garantia va declara, in scris, daca a mai constituit alte garantii.
Garantiile suplimentare se constituie inainte de incredintarea gestiunii.
Art. 12. - Garantia in numerar va fi de minimum un salariu si de maximum trei salarii tarifare lunare ale gestionarului; ea nu va putea depasi valoarea bunurilor incredintate.
Pentru gestionarii retribuiti pe baza de cota procentuala, cuantumul minim al garantiei in numerar va fi echivalent cu cistigul mediu pe o luna, iar cel maxim cu cistigul mediu pe 3 luni.
Art. 13. - Garantia in numerar se retine in rate lunare de 1/10 din salariul tarifar lunar sau din cistigul mediu pe o luna, dupa caz. Daca, din cauza altor retineri, ratele in contul garantiei in numerar nu pot fi retinute, gestionarul este obligat sa le depuna.
Pentru angajatii temporari, altii decit cei prevazuti la articolul 10 alineatul ultim, precum si pentru angajatii sezonieri, se vor putea stabili rate mai mari sau chiar obligativitatea depunerii, la incredintarea gestiunii, a garantiei integrale in numerar.
Art. 14. - Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc, in functie de complexitatea gestiunilor si de natura si valoarea bunurilor, cuantumul garantiilor in numerar intre limitele prevazute in articolul 12, precum si ratele la care se refera articolul 13 alineatul 2.
Ministerele si celelalte organe centrale pot stabili, in cazuri justificate, garantii in numerar sub minimul prevazut in articolul 12 sau scutirea de garantie.

A se vedea Ordin nr. 2017/1997 in data de 18 iulie 1997




A se vedea articolul 1 din Ordin nr. 2069/1997 in data de 17 februarie 1998




A se vedea Ordin nr. 2069/1997 in data de 17 februarie 1998




A se vedea Ordin nr. 5133/1997 in data de 05 noiembrie 1997





Art. 15. - Garantia in numerar va fi depusa de catre organizatia socialista la Casa de Economii si Consemnatiuni, inscriindu-se intr-un carnet de consemnare pe numele gestionarului. Carnetul de consemnare va fi pastrat de organizatia socialista in favoarea careia s-a constituit garantia.
Pentru garantia depusa, Casa de Economii si Consemnatiuni acorda o dobinda de 1,5% pe an.

Modificat de Lege nr. 54/1994 in data de 15 iulie 1994





Art. 16. - Garantia in numerar si dobinda aferenta pot fi ridicate de catre gestionarul titular al carnetului de consemnare la incetarea contractului sau de munca sau la trecerea intr-o functie pentru care nu se cere garantie, in situatia in care nu a cauzat o paguba sau cind paguba a fost acoperita in intregime. Organizatia socialista este obligata, in aceste cazuri, sa elibereze gestionarului, in termen de cel mult 10 zile, carnetul de consemnare impreuna cu o comunicare catre Casa de Economii si Consemnatiuni in care sa se arate ca titularul are dreptul sa ridice garantia.
In cazul transferarii gestionarului intr-o alta functie pentru care de asemenea se cere garantie, carnetul de consemnare in care au fost inscrise sumele depuse drept garantie va fi trecut la noul loc de munca, procedindu-se, atunci cind este cazul, potrivit articolului 20.
Cind gestionarul a cauzat o paguba in gestiune la locul sau de munca si aceasta nu se acopera integral in termen de o luna de la obtinerea titlului executoriu definitiv, organizatia socialista se va despagubi din garantia in numerar constituita in favoarea sa.
In situatia in care sumele depuse drept garantie au fost ridicate, in intregime sau in parte, de organizatia socialista pentru a se despagubi, gestionarul este obligat sa reintregeasca garantia in numerar in rate lunare de 1/3 din salariul tarifar sau din cistigul mediu lunar, dispozitiile articolului 13 aplicindu-se in mod corespunzator.
Art. 17. - Casa de Economii si Consemnatiuni are obligatia sa elibereze sumele depuse drept garantie, dupa caz:
a) titularului carnetului de consemnare, pe baza comunicarii facute de organizatia socialista si a prezentarii carnetului;
b) organizatiei socialiste, pe baza cererii acesteia si a unei copii certificate de pe titlul executoriu definitiv obtinut impotriva gestionarului.
Art. 18. - In vederea constituirii garantiei suplimentare, imobilele se evalueaza in conformitate cu dispozitiile legale privind modul de stabilire a despagubirilor pentru terenurile si constructiile care trec in proprietatea statului prin expropriere.
Bunurile mobile se evalueaza la 50% din pretul de vinzare cu amanuntul. In cazul in care bunurile mobile nu au pret de vinzare cu amanuntul, evaluarea se face de organizatia socialista in favoarea careia este constituita garantia, care va consulta, in caz de necesitate, organe de specialitate.
Art. 19. - Pentru bunurile imobile constituite garantie, organizatia socialista va cere inscriptia ipotecii, care se va dispune pe baza cererii si a contractului de garantie.
Bunurile mobile constituite garantie ramin in folosinta gestionarului sau a tertului garant, dupa caz, si nu vor putea fi instrainate fara instiintarea prealabila a organizatiei socialiste.
In cazul in care bunurile constituite garantie sint urmarite silit de alti creditori, gestionarul sau tertul garant, dupa caz, este obligat sa instiinteze de indata organizatia socialista.
In situatia in care tertul garant n-a facut aceasta instiintare, el ramine obligat sa acopere pagubele ce s-ar cauza de gestionar in limita valorii bunurilor constituite garantie.
Orice micsorare a garantiei atrage obligatia reintregirii de indata a acesteia.
Art. 20. - Garantiile vor fi recalculate periodic in functie de schimbarile intervenite in salariul tarifar al gestionarului, precum si in specificul si valoarea bunurilor gestionate, procedindu-se la modificarea corespunzatoare a contractului de garantie.
In cazul in care, in urma recalcularii, este necesara completarea garantiei in numerar, se va proceda conform articolului 13. Daca garantia in numerar depusa este mai mare decit garantia recalculata, diferenta se va elibera, in termen de cel mult 10 zile, gestionarului.
In cazul in care, in urma recalcularii, este necesara constituirea sau completarea garantiilor suplimentare, aceasta se face in termen de 60 zile de la data recalcularii.
Art. 21. - Daca gestionarul nu constituie, nu completeaza sau nu aduce, dupa caz, garantiile corespunzatoare potrivit articolului 19 alineatul ultim si articolului 20 alineatul ultim sau daca, din cauza altor retineri, ratele in contul garantiei in numerar nu pot fi retinute si nici nu sint depuse in conditiile articolului 13, se procedeaza la trecerea sa in alta functie ori, daca aceasta nu este posibil, la desfacerea contractului sau de munca. In acest din urma caz, privitor la drepturile angajatului se vor aplica dispozitiile din legislatia muncii referitoare la desfacerea contractului de munca pentru motive ce nu sint imputabile angajatului.
Art. 22. - Garantiile suplimentare se urmaresc silit pe baza contractului de garantie si a titlului executoriu definitiv obtinut impotriva gestionarului.
In cazul in care urmarirea silita a fost pornita de mai multi creditori, organizatia socialista in favoarea careia s-a constituit garantia suplimentara are drept de preferinta asupra sumelor realizate prin valorificarea bunurilor constituite garantie, in conditiile privind creantele garantate prin ipoteca sau gaj prevazute de dispozitiile legale referitoare la executarea silita a creantelor banesti ale organizatiilor socialiste impotriva persoanelor fizice.

CAPITOLUL IV
Raspunderi

Art. 23. - Incalcarea dispozitiilor legale cu privire la gestionarea bunurilor atrage raspunderea materiala, disciplinara, administrativa, penala sau civila, dupa caz.
Art. 24. - Angajatii raspund material, potrivit codului muncii si prevederilor prezentei legi, pentru pagubele cauzate in gestiuni prin fapte ce nu constituie infractiuni.

Atacat prin Decizie nr. 45/1996 in data de 21 iunie 1996




Atacat prin Decizie nr. 548/2005 in data de 28 noiembrie 2005





Art. 25. - Gestionarul raspunde integral fata de organizatia socialista pentru pagubele pe care le-a cauzat in gestiunea sa.
Primirea bunurilor in cantitati inferioare celor inscrise in actele insotitoare sau cu vicii aparente, fara a se fi intocmit acte legale de constatare, precum si nesolicitarea asistentei tehnice de specialitate la primirea bunurilor, desi aceasta era necesara, atrag raspunderea gestionarului in conditiile alineatului 1.

Atacat prin Decizie nr. 45/1996 in data de 21 iunie 1996




Atacat prin Decizie nr. 548/2005 in data de 28 noiembrie 2005





Art. 26. - Gestionarul raspunde integral si in cazul in care atributiile sale fiind exercitate, potrivit dispozitiilor legale, de un delegat sau de o comisie, se constata o paguba fara a se putea stabili ca aceasta s-a produs in absenta gestionarului.

Atacat prin Decizie nr. 446/2004 in data de 05 ianuarie 2005




Atacat prin Decizie nr. 548/2005 in data de 28 noiembrie 2005





Art. 27. - Cind paguba in gestiune a fost cauzata de gestionar impreuna cu alt angajat al organizatiei socialiste, ei raspund integral, fiecare in masura in care a contribuit la producerea pagubei.
Daca nu se poate determina masura in care fiecare a contribuit la producerea pagubei, despagubirea se repartizeaza intre cei in cauza proportional cu cistigul mediu al fiecaruia pe ultimele 3 luni; in cazul pagubei constatate intr-o gestiune in care manipularea bunurilor se face in colectiv de mai multi angajati sau in schimburi succesive, fara predare de gestiune intre schimburi, despagubirea se repartizeaza si proportional cu timpul lucrat de fiecare, de la ultima inventariere, in gestiunea in care s-a produs paguba.

Atacat prin Decizie nr. 548/2005 in data de 28 noiembrie 2005





Art. 28. - Angajatul cu functie de conducere precum si orice alt angajat vinovat de angajarea, trecerea sau mentinerea unei persoane in functia de gestionar fara respectarea conditiilor de virsta, studii si stagiu prevazute in articolele 3 si 38, precum si a dispozitiilor articolului 4 referitoare la antecedentele penale, raspund integral pentru pagubele cauzate de gestionar, in solidar cu acesta.
Aceeasi raspundere o are si cel vinovat de nerespectarea dispozitiilor prevazute in capitolul III, in limita garantiei neconstituite.

Atacat prin Decizie nr. 39/1995 in data de 17 iulie 1995





Art. 29. - Raspunde integral angajatul care, nesocotind indatoririle sale de serviciu, a adus pagube organizatiei socialiste prin aceea ca:
a) nu a asigurat gestionarului, in cazurile prevazute de lege, asistenta tehnica de specialitate pentru verificarea calitativa a bunurilor ori a prestat o asistenta tehnica necorespunzatoare;
b) nu a luat masurile necesare pentru pastrarea bunurilor in conditii corespunzatoare;
c) a dat gestionarului dispozitii gresite sau contrare legii.

Atacat prin Decizie nr. 39/1995 in data de 17 iulie 1995





Art. 30. - Raspunde, in limita valorii pagubei ramase neacoperite de autorul direct al ei, din momentul constatarii insolvabilitatii acestuia, cel vinovat de:
a) angajarea sau trecerea unei persoane intr-o functie de gestionar sau din subordinea gestionarului, fara avizul prevazut in articolul 7;
b) neluarea sau luarea cu intirziere a masurilor necesare pentru inlocuirea gestionarului sau a angajatilor aflati in subordinea sa, desi a fost avertizat in scris si motivat ca nu-si indeplinesc atributiile in mod corespunzator;
c) neluarea masurilor necesare pentru stabilirea si acoperirea pagubelor in gestiune;
d) neefectuarea inventarierilor la termenele si in conditiile legii, in situatia in care prin aceasta a contribuit la cauzarea pagubei;
e) nerespectarea oricarei alte indatoriri de serviciu, daca fara incalcarea acesteia paguba s-ar fi putut evita.

Atacat prin Decizie nr. 39/1995 in data de 17 iulie 1995




Atacat prin Decizie nr. 53/1996 in data de 19 noiembrie 1996





Art. 31. - Angajatul care primeste, pastreaza si elibereaza bunuri fara a avea calitatea de gestionar in intelesul articolului 1 raspunde integral, aplicindu-i-se in mod corespunzator prevederile prezentului capitol.
Art. 32. - La constatarea unei pagube in gestiune, persoana raspunzatoare poate sa-si ia un angajament scris pentru acoperirea acesteia; angajamentul scris constituie titlu executoriu.
Daca, ulterior, aceasta persoana constata ca nu datoreaza sau ca datoreaza numai in parte suma pentru care si-a luat angajamentul, ea va putea face cerere de desfiintare a angajamentului la organul de jurisdictie competent, in termen de 30 zile de la data cind a cunoscut aceasta imprejurare.
De asemenea, validitatea angajamentului va inceta in intregime sau in parte atunci cind organizatia socialista sau organul de jurisdictie competent constata, cu prilejul verificarii sau, dupa caz, al solutionarii unei cauze care are legatura cu angajamentul, ca acesta a fost luat pentru o suma nedatorata.
Organul de jurisdictie competent poate suspenda executarea angajamentului.
Art. 33. - In vederea despagubirii organizatiei socialiste pentru pagubele cauzate in gestiune, care nu se pot acoperi din garantia in numerar, se vor lua masuri de asigurare si urmarire asupra oricaror bunuri apartinind gestionarului si persoanelor care raspund in conditiile prezentului capitol, potrivit dispozitiilor legale cu privire la executarea silita a creantelor banesti ale organizatiilor socialiste impotriva persoanelor fizice.
Masurile de asigurare se incuviinteaza de organul de jurisdictie competent sa solutioneze litigiul.
Art. 34. - Orice persoana privitor la care, prin hotarire judecatoreasca, s-a constatat ca a dobindit de la un gestionar bunuri sustrase de acesta din avutul obstesc si ca le-a obtinut in afara obligatiilor de serviciu ale gestionarului, cunoscind ca acesta gestioneaza astfel de bunuri, raspunde solidar cu gestionarul de acoperirea pagubei, in limita valorii bunurilor dobindite.
Art. 35. - Crearea de plusuri in gestiune prin mijloace frauduloase se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani. Daca mijlocul fraudulos constituie prin el insusi o infractiune, se aplica regulile privind concursul de infractiuni.

Atacat prin Decizie nr. 56/1995 in data de 15 septembrie 1995





Art. 36. - Nedeclararea in scris, in termenul prevazut de dispozitiile legale, de catre gestionar, a plusurilor din gestiunea sa despre a caror cantitate sau valoare are cunostinta, provenite in orice alt mod decit acela aratat in articolul 35, se pedepseste cu inchisoare de la o luna la un an.
Daca fapta prevazuta in alineatul precedent a avut consecinte grave, pedeapsa este inchisoare de la 6 luni la 3 ani.
Nu se pedepseste acela care, mai inainte de inceperea oricarui control, declara plusurile despre a caror cantitate sau valoare are cunostinta.
Art. 37. - Instrainarea bunurilor mobile constituite garantie potrivit articolului 10, fara instiintarea prealabila a organizatiei socialiste, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la un an.

CAPITOLUL V
Dispozitii tranzitorii si finale

Art. 38. - Ministerele si celelalte organe centrale stabilesc categoriile de gestiuni mai putin complexe sau de valori mai mici din mediul rural, pentru care functia de gestionar poate fi indeplinita si in alte conditii de studii decit cele prevazute la articolul 3 alineatul 1.
Art. 39. - Gestionarii care la data intrarii in vigoare a prezentei legi nu indeplinesc conditiile de studii prevazute la articolul 3 pot fi mentinuti daca au indeplinit, la angajarea lor, conditiile de pregatire profesionala prevazute in indicatoarele de stagiu si studii ale functiilor respective si sint corespunzatori.
Gestionarii in functie la data intrarii in vigoare a prezentei legi sint obligati, dupa caz:
a) sa completeze in termen de 3 ani garantia in numerar, in conditiile stabilite de acord cu conducatorii organizatiilor socialiste;
b) sa constituie sau sa aduca in termen de un an garantii suplimentare potrivit prevederilor capitolului III.
In cazul neindeplinirii obligatiilor prevazute in alineatul precedent se aplica in mod corespunzator dispozitiile articolului 21.
Gestionarii in functie la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi scutiti de catre conducatorii organizatiilor socialiste de obligatia constituirii de garantii suplimentare.
Art. 40. - Angajatii-mandatari au obligatia de a constitui garantii, in cuantumul si conditiile stabilite prin hotarire a Consiliului de Ministri.
Art. 41. - Modul de gestionare a bunurilor materiale ale organizatiilor socialiste se stabileste prin hotarire a Consiliului de Ministri.
Ministrii si conducatorii celorlalte organe centrale vor emite, in termen de 60 zile de la data publicarii prezentei legi, instructiuni prin care vor stabili: functiile de gestionari; categoriile de gestiuni la care se refera articolul 3 alineatul 2 si articolul 38; plafoanele valorice si conditiile in care este obligatorie constituirea de garantii suplimentare; extinderea obligatiei de a constitui garantii si asupra altor categorii de angajati, potrivit articolului 10 alineatul 4; cuantumul garantiilor si al ratelor, precum si alte masuri de executare a prezentei legi.
In acelasi termen, ministerele si celelalte organe centrale vor adapta indicatoarele de pregatire si statia pentru functiile de gestionari, in conformitate cu prevederile prezentei legi.
Pentru organizatiile socialiste de interes local care nu sint coordonate de un organ local de specialitate al administratiei de stat, dispozitiile alineatului 2 se vor aduce la indeplinire, in termen de 60 zile de la data publicarii prezentei legi, de comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, cu sprijinul Comitetului de Stat pentru Economia si Administratia Locala.
Art. 42. - Dispozitiile prezentei legi se aplica in mod corespunzator si personalului Ministerului Fortelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne si Consiliului Securitatii Statului.
Numirea militarilor in functii de gestionari se face in conditiile stabilite prin instructiuni ale organelor centrale prevazute in alineatul precedent, fiecare in cadrul atributiilor sale, cu respectarea prevederilor articolelor 3-6 din prezenta lege.
Militarii in termen numiti gestionari nu sint obligati sa constituie garantii.
Raspunderea materiala a personalului Ministerului Fortelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne si Consiliului Securitatii Statului se reglementeaza prin dispozitii speciale.
Art. 43. - Se recomanda organelor centrale ale organizatiilor cooperatiste ca, privitor la membrii cooperatori, sa reglementeze, in sectoarele lor de activitate, conditiile de incredintare a gestiunilor, constituirea de garantii si raspunderea in legatura cu gestionarea bunurilor, avindu-se in vedere prevederile prezentei legi.
Art. 44. - Prezenta lege intra in vigoare la 90 zile de la data publicarii.
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Decretul nr. 145/1960 privind raspunderea materiala a gestionarilor din organizatiile socialiste, precum si orice alte dispozitii contrare.

Aceasta lege a fost votata de Marea Adunare Nationala la 18 noiembrie 1969, intrunind din cele 442 voturi exprimate, 441 voturi pentru si 1 vot impotriva.

Presedintele Marii Adunari Nationale,
STEFAN VOITEC

Bucuresti, 18 noiembrie 1969.
Nr. 22.

In conformitate cu dispozitiile art. 57 din Constitutia Republicii Socialiste Romania, semnam aceasta lege.

Presedintele Consiliului de Stat,
NICOLAE CEAUSESCU

Bucuresti, 18 noiembrie 1969.

Stan_Patitul

[b]P.V predare primire gestiune[/b]

Post by Stan_Patitul » 24 Jan 2006, 08:35

Pai atunci care este rolul art 31. din legea 22/1969?
Inteleg ca raspunderea revine tuturor angajatilor??

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests