pentru cei in domeniu

Discutii privind litigiile de munca
Post Reply
yustina

pentru cei in domeniu

Post by yustina » 28 Feb 2005, 20:47

imi poate raspunde cineva? daca o persoana fara studii superioare poate indeplini functa de director intro unitate destul de mare si in subordine personal cu studii superioare si post universitare?

mark_seller

Post by mark_seller » 28 Feb 2005, 21:22

1. Am avut ocazia sa aflu ca un prieten - fara studii superioare finalizate, deocamdata - si-a "facut" o firma dar nu i s-a permis sa se denumeasca "DIRECTOR" ci "ADMINISTRATOR", motivindu-i-se verbal ca "nu are studii superioare".
Cam asa ceva se intelege din textele de pe site-ul http://www.mmssf.ro/COR.htm
de unde voi "plictisi" probabil cu o compilatie redata mai jos.

2. Cu privire la nivelul de pregatire al subordonatilor, este mai importanta functia din cadrul organizatiei, chiar daca supracompetenta este tot un fel de ... ne-competenta. Am intilnit suficiente situatii si nu trebuie uitat ca un CIM se stabileste ... cu acordul partilor; nu este nimeni obligat sa accepte un sef cu pregatire inferioara ...

Extrase din Codul ocupatiilor din Romania - referitoare la problema ridicata:
GRUPA MAJORA 1
Membrii corpului legislativ, ai executivului, inaltii conducatori ai administratiei publice, conducatorii si functionarii superiori din unitatile economico-sociale si politice adopta, modifica si abroga legi constitutionale, organice si legi ordinare; aproba programul de guvernare; asigura realizarea politicii interne si externe; exercita conducerea generala a administratiei publice pe intreg teritoriul tarii; contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale economice si sociale ale salariatilor, in raport cu statutele lor; reprezinta vointa politica a cetatenilor, cu respectarea ordinii de drept si principiilor democratiei.

Subgrupe majore componente :
11 Legislatori, membri ai executivului si inalti conducatori ai administratiei publice
12 Conducatori de unitati economico-sociale mari (corporatii)
13 Conducatori de unitati economico-sociale mici (giranti)

Grupe minore componente :
Directorii generali, directorii din unitati economico-sociale mari si asimilatii acestora definesc si formuleaza politica economica a intreprinderii, planifica si &...
121 Directori generali, directori din unitati economico-sociale mari si asimilati
122 Conducatori de compartimente (sectie, serviciu, birou, laborator etc.) cu activitati de productie si sociale din unitati economico-sociale mari
&...&...
Subgrupele majore si grupele minore ale grupei majore 1 au fost astfel construite incat sa includa ocupatii cu niveluri de pregatire similare.
&...&...&....
Grupe de baza componente :
Directorii generali, directorii si asimilatii acestora, directorii de sucursale organizeaza si conduc activitatea unei subunitati &.....
1210 Directori generali, directori si asimilati
Ocupatii componente :
121004 director societate comerciala
121005 director adjunct societate comerciala
121007 director stiintific cercetare-dezvoltare si asimilati
121011 director general societate comerciala
121012 director general adjunct societate comerciala
121013 director de program
121014 director general regie autonoma
121015 director general adjunct regie autonoma
121016 director control risc
121017 director comercial
121018 director vanzari
121019 director/director adjuncti si asimilati
121020 director economic
121021 director magazin
121023 director sucursala ti asimilati
121024 director tehnic
121025 director general institut national cercetare- dezvoltare si asimilati
121026 director incubator tehnologic de afaceri
121027 director departament cercetare-dezvoltare

Principiul omogenitatii maxime in constituirea categoriilor de clasificat (grupe, subgrupe etc.).
Pentru fiecare nivel de clasificare s-a folosit un singur criteriu, fiecare subimpartire reflectand aspecte din ce in ce mai amanuntite ale criteriului aplicat la subimpartirile precedente, ca de exemplu:
1. gradul de instruire (nivelul scolii absolvite);
2. nivelul competentelor determinat de amploarea si com-plexitatea activitatilor care definesc ocupatiile;
3. gradul de specializare in cadrul aceleiasi activitati;
4. felul materiilor prime si utilajelor folosite, proceselor tehno-logice utilizate.

Ocupatia unei persoane poate fi exprimata prin: functia sau meseria exercitata de aceasta.
Titlul ocupatiei poate fi considerat ca avand un cuvant cheie si alaturi, cateva cuvinte de caracterizare.
FUNCTIA este activitatea desfasurata de o persoana intr-o ierarhie functionala de conducere sau executie.
In clasificarea de fata, functiile sunt cuprinse in grupele majore de la 1 la 5.
PROFESIA este specialitatea (calificarea) obtinuta prin studii, iar ocupatia este specialitatea (calificarea) exercitata efectiv la locul de munca.

In principal, pot sa apara doua situatii:
1) - daca ocupatia se gaseste ca atare in indexul alfabetic, se retine codul corespunzator din cadrul sistemului de clasificare (6 caractere cifrice);
2) - daca ocupatia nu se regaseste in indexul alfabetic sunt necesare urmatoarele informatii corelate intre ele:
- nivelul studiilor;
- activitatea principala a persoanei ocupate.

Cu ajutorul celor doua informatii (criterii de clasificare) se stabileste grupa majora in care se incadreaza.
Apoi se apeleaza la clasificarea sistematica si pe baza elementelor de descriere a celei mai apropiate de cele ale ocupatiei in cauza se stabileste grupa de baza si codul acesteia.

judge

Post by judge » 01 Mar 2005, 09:16

ce sa-ti spun.....in firma MEA pe post de Director general pot sa angajez pe cine vreau, chiar daca nu are studii superioare! si sa aiba in subordine persoane cu studii superioare cate vrea....sunt cateva exceptii...de exemplu in cazul directorului economic sau financiar. daca peroana are consilieri buni se poate descurca. Cei de la ITM nu pot refuza inregistrarea unui astfel de CIM pe motiv ca persoana nu are studii superioare. nu exosta nici o lege in acest sens. COR este o clasificatie, nu obliga la indeplinirea anumitor conditii....

wittmann

Post by wittmann » 01 Mar 2005, 20:44

Legal este posibil. Moral.... la fel, intr-o tara in care un om ca Vanghelie "Care este" candideaza la primaria Capitalei. :-x :-x :-x

aliosha

Post by aliosha » 03 Mar 2005, 21:32

la itm cluj nu se mai pot inregistra contracte de munca neinsotite de o copie dupa diploma de studii ale angajatului care sani permita ocuparea functiei mentionate in contract.

judge

Post by judge » 04 Mar 2005, 10:16

interesant...daca e consilier juridic normal ca duci si diploma...daca e secretar economic nu cred ca trebuie....iar directorul general ce studii trebuie sa aiba? superioare? de care? dar medii ce are? sau eu sunt asociatul unic si administratorul unic...si nu am studii superioare...credeti ca ma impiedica cineva sa ma angajez pe mine insumi ca director general? unde scrie in Codul Muncii acest lucru? CIM este legea partilor...doar conditiile de forma sunt verificate de ITM...parerea mea!

mark_seller

Pentru yustina

Post by mark_seller » 06 Mar 2005, 16:09

Calificarea pentru functia de DIRECTOR rezulta cu necesitate pentru o economie relativ functionala, pe piete relativ corect structurate, intr-un mediu de afaceri detectabil concurential, fiind acceptabila deocamdata numai conditia dovedirii studiilor superioare absolvite.
Un Inspector de specialitate din MMPS poate stabili conditionarile legale dar si modalitatea de interpretare a numirii sau nu in functia de Director a unei persoane care nu are studii superioare.
In alte tari, pentru functii - generice sau specifice - exista detalierea conditiilor pina la un nivel la care nu am observat sa fi ajuns in Romania: au avut si timp dar si principii clare, coerente referitoare la piata muncii si la echilibrul social: pui un analfabet sef si un cercetator sa mature curtea fabricii ... am vazut unde am ajuns ...

Opinia mea rezulta din urmatoarele:

1. Functia (de DIRECTOR) este activitatea desfasurata de o persoana intr-o ierarhie functionala de conducere.

2. Ocupatia (reprezentind activitatea calificata, care cere pregatire!) este specialitatea (calificarea) exercitata efectiv la locul de munca.

3. Specialitatea/Calificarea se obtine prin:
a) studii, certificate documentar;
b) practica la locul de munca, atestata documentar, pentru functii de executie!

4. Dovada calificarii la angajare poate fi sau nu obligatorie pentru angajator dar este necesara pentru stabilirea drepturilor ce decurg din vechimea in munca (cel putin asa se intelege din O.de Ministru in vigoare, care prezinta necesitatea existentei documentelor in toate cazurile!).

Angajatorul nu este interesat de pct. 4, dar angajatul ar trebui sa fie, chiar daca 0 x n = 0, referindu-ma la ce fel de conditii de vechime s-ar stabili de catre MMPS in lipsa certificarilor sau ce nivel de pensie va avea stabilit ... cindva.

Iata citeva situatii:
Angajatorul - persoana juridica - emite documentele prin persoane fizice.

A. Daca aceasta persoana fizica este si patronul firmei, probabil ca va angaja pe cine va vrea in functia de Director (el, patronul fiind - cel mai probabil, Administrator, deci mai mare si mai tare ... decit neinstruitul sau favorit), fiind prea putin interesat de influentele asupra statutului angajatului, cu privire la stabilirea vechimii in munca, ASA CUM SUNT PREVAZUTE ELEMENTELE de catre MMPS!

B. Daca Firma are Administrator - eventual salariat - si alege sa angajeze un director (unic?, general, executiv, ...) atunci natura activitatii precum si intinderea puterilor ar obliga la o anume calificare.
Macar atunci cind este pus in situatia sa discute cu furnizorii, clientii, reprezentantii institutiilor (iti mai trebuie cite un aviz, un certificat, un caiet de sarcini, ..., vine un control, te suna persoane cu pregatire manageriala, etc.) sa nu faca de ris firma, sa nu puna in pericol piata pe care opereaza.

C. Daca acest angajator, patron - eventual majoritar - va face" treaba" si-l va pune pe neica nimeni sa semneze ... nici nu conteaza studiile.

norocel

Post by norocel » 06 Mar 2005, 16:12

Bill Gates nu are studii superioare si are o multime de angajati cu studii superioare, nu vad care este problema, pana la urma diploma o poate obtine oricine, dar nu oricine poate ajunge Bill Gates.

judge

Post by judge » 07 Mar 2005, 11:29

just. sunt de acord....ar trebui totusi, de lege ferenda, clarificate aceste aspecte. pentru binele salariatilor e mai corect sa fie condusi de cineva cu studii superioare. din proprie experienta va spun.... :(

dinubocos

Post by dinubocos » 07 Mar 2005, 17:32

La societatile cu capital de stat se numesc directori cu studii superioare.
La societatile private este exact problema lor pe cine pun director. Pe banii mei daca vreau s-o fac director pe bunica cu cele 4 clase ale ei asta fac!

judge

Post by judge » 08 Mar 2005, 11:37

CORECT!!! :aplauze: :grin:

yustina

Post by yustina » 09 Mar 2005, 22:00

Va multumesc tuturor dar am uitat sa precizez:
A) unitatea in speta este S.A cu director general, administrator
si tot staf-ul ales dupa anumite criterii ...... ,in unitate conduce cel in speta (primitor_distribuitor) cu functie de conducere care,fara el nimic nu misca in toata unitatea :?:

adviser45

Post by adviser45 » 10 Mar 2005, 11:52

Si eu m-am lovit de problema asta. M-au lamurit tot cei de la ITM, care nu mi-au permis sa angajez director,pers. fara studii superioare. Pentru persoana cu studii liceale cea mai inalta functie "parca" era, sef de cabinet, conform clasificarii amintite de mark_seller.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests