Politia Judiciara la PARCHET !
Posted: 07 Sep 2005, 17:34
PARCHETUL DE PE LANGA
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE INSPECTORATUL GENERAL AL
POLITIEI ROMANE
EXPUNERE DE MOTIVE
In prezent, potrivit art.201 din Codul de Procedura penala, urmarirea penala se efectueaza de catre procurori si de catre organele de cercetare penala.
Textul de lege mentionat precizeaza ca au calitatea de organe de cercetare penala organele de cercetare ale politiei judiciare si organele de cercetare speciale.
Titlul I din Partea speciala a aceluiasi act normativ reglementeaza in detaliu procedura efectuarii cercetarii penale, precum si modalitatile de conducere si supraveghere a acestei activitati de catre procuror, concretizand astfel prevederile cu caracter general ale art.131 alin.(3) din Constitutia Romaniei.
Reglementari specifice privind organele de cercetare penala, persoanele care fac parte din acestea, modul in care sunt numite si raporturile lor cu procurorii se regasesc si in alte legi, intre care Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciara, Legea nr.281/2003, Legea nr.360/20002 privind statutul politistului, Legea nr.218/2002 privind organizarea si functionarea politiei, Legea nr.364/2004 privind organizarea si functionarea politiei judiciare etc.
Acest cadru organizational prin care este gestionata activitatea de urmarire penala s-a dovedit, pe parcursul timpului, necorespunzator, in primul rand sub aspectul functionalitatii, atat datorita dublei subordonari a organelor de cercetare penala : pe de o parte, ca structuri aparte in cadrul Politiei Romane - care, la randul ei, este componenta a Ministerului Administratiei si Internelor - , institutii fata de care sunt subordonate administrativ, pe de alta parte ca structuri desemnate prin lege sa efectueze cercetarea penala, subordonate functional procurorului care le conduce si supravegheaza activitatea.
De asemenea, cadrul organizational existent este de natura sa afecteze substantial celeritatea urmaririi penale, prin aceea ca organele de cercetare penala se constituie practic, intr-o structura intermediara intre organele cu atributii de constatare si investigare preliminara a infractiunilor si organele care finalizeaza urmarirea penala, respectiv parchetele de pe langa instantele de judecata.
Nu in ultimul rand se impune precizarea ca acest cadru organizational a fost specific, in general, statelor din fostul bloc comunist, fiind, practic, inspirat de sistemul judiciar din fosta Uniune Sovietica si ca o atare organizare judiciara nu se regaseste, in prezent, in nici unul din statele Uniunii Europene (a se vedea documentarul anexat).
In consecinta, perfectionarea si optimizarea acestui cadru se impune nu numai din ratiuni practice, functionale, ci si in scopul armonizarii si compatibilizarii legislatiei noastre cu cea a statelor din Uniunea Europeana.
In acest sens, prin Ordonanta de Urgenta al carei proiect il supunem atentiei, se prevede trecerea lucratorilor specializati din Ministerul de Interne, care functioneaza ca organe de cercetare penala, in subordinea nemijlocita a procurorilor, prin detasarea lor in cadrul parchetelor competente teritorial, urmand sa-si desfasoare activitatea exclusiv pe linie de cercetare penala, sub autoritatea procurorului general.
INALTA CURTE DE CASATIE SI JUSTITIE INSPECTORATUL GENERAL AL
POLITIEI ROMANE
EXPUNERE DE MOTIVE
In prezent, potrivit art.201 din Codul de Procedura penala, urmarirea penala se efectueaza de catre procurori si de catre organele de cercetare penala.
Textul de lege mentionat precizeaza ca au calitatea de organe de cercetare penala organele de cercetare ale politiei judiciare si organele de cercetare speciale.
Titlul I din Partea speciala a aceluiasi act normativ reglementeaza in detaliu procedura efectuarii cercetarii penale, precum si modalitatile de conducere si supraveghere a acestei activitati de catre procuror, concretizand astfel prevederile cu caracter general ale art.131 alin.(3) din Constitutia Romaniei.
Reglementari specifice privind organele de cercetare penala, persoanele care fac parte din acestea, modul in care sunt numite si raporturile lor cu procurorii se regasesc si in alte legi, intre care Legea nr.304/2004 privind organizarea judiciara, Legea nr.281/2003, Legea nr.360/20002 privind statutul politistului, Legea nr.218/2002 privind organizarea si functionarea politiei, Legea nr.364/2004 privind organizarea si functionarea politiei judiciare etc.
Acest cadru organizational prin care este gestionata activitatea de urmarire penala s-a dovedit, pe parcursul timpului, necorespunzator, in primul rand sub aspectul functionalitatii, atat datorita dublei subordonari a organelor de cercetare penala : pe de o parte, ca structuri aparte in cadrul Politiei Romane - care, la randul ei, este componenta a Ministerului Administratiei si Internelor - , institutii fata de care sunt subordonate administrativ, pe de alta parte ca structuri desemnate prin lege sa efectueze cercetarea penala, subordonate functional procurorului care le conduce si supravegheaza activitatea.
De asemenea, cadrul organizational existent este de natura sa afecteze substantial celeritatea urmaririi penale, prin aceea ca organele de cercetare penala se constituie practic, intr-o structura intermediara intre organele cu atributii de constatare si investigare preliminara a infractiunilor si organele care finalizeaza urmarirea penala, respectiv parchetele de pe langa instantele de judecata.
Nu in ultimul rand se impune precizarea ca acest cadru organizational a fost specific, in general, statelor din fostul bloc comunist, fiind, practic, inspirat de sistemul judiciar din fosta Uniune Sovietica si ca o atare organizare judiciara nu se regaseste, in prezent, in nici unul din statele Uniunii Europene (a se vedea documentarul anexat).
In consecinta, perfectionarea si optimizarea acestui cadru se impune nu numai din ratiuni practice, functionale, ci si in scopul armonizarii si compatibilizarii legislatiei noastre cu cea a statelor din Uniunea Europeana.
In acest sens, prin Ordonanta de Urgenta al carei proiect il supunem atentiei, se prevede trecerea lucratorilor specializati din Ministerul de Interne, care functioneaza ca organe de cercetare penala, in subordinea nemijlocita a procurorilor, prin detasarea lor in cadrul parchetelor competente teritorial, urmand sa-si desfasoare activitatea exclusiv pe linie de cercetare penala, sub autoritatea procurorului general.