acte electronice notariale
acte electronice notariale
Stie cineva daca se intocmesc acte notariale in forma electronica?
Si cum ar motiva in drept o instanta respingerea unei astfel de probe?
Uite ce am gasit in Legea nr. 455/2001:
ART. 7
In cazurile in care, potrivit legii, forma scrisa este ceruta ca o conditie de proba sau de validitate a unui act juridic, un inscris in forma electronica indeplineste aceasta cerinta daca i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat si generata prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii.
ART. 8
(1) In cazul in care una dintre parti nu recunoaste inscrisul sau semnatura, instanta va dispune intotdeauna ca verificarea sa se faca prin expertiza tehnica de specialitate.
(2) In acest scop, expertul sau specialistul este dator sa solicite certificate calificate, precum si orice alte documente necesare, potrivit legii, pentru identificarea autorului inscrisului, a semnatarului ori a titularului de certificat.
ART. 9
(1) Partea care invoca inaintea instantei o semnatura electronica extinsa trebuie sa probeze ca aceasta indeplineste conditiile prevazute la art. 4 pct. 4.
(2) Semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, este prezumata a indeplini conditiile prevazute la art. 4 pct. 4.
Uite ce am gasit in Legea nr. 455/2001:
ART. 7
In cazurile in care, potrivit legii, forma scrisa este ceruta ca o conditie de proba sau de validitate a unui act juridic, un inscris in forma electronica indeplineste aceasta cerinta daca i s-a incorporat, atasat sau i s-a asociat logic o semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat si generata prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnaturii.
ART. 8
(1) In cazul in care una dintre parti nu recunoaste inscrisul sau semnatura, instanta va dispune intotdeauna ca verificarea sa se faca prin expertiza tehnica de specialitate.
(2) In acest scop, expertul sau specialistul este dator sa solicite certificate calificate, precum si orice alte documente necesare, potrivit legii, pentru identificarea autorului inscrisului, a semnatarului ori a titularului de certificat.
ART. 9
(1) Partea care invoca inaintea instantei o semnatura electronica extinsa trebuie sa probeze ca aceasta indeplineste conditiile prevazute la art. 4 pct. 4.
(2) Semnatura electronica extinsa, bazata pe un certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, este prezumata a indeplini conditiile prevazute la art. 4 pct. 4.
normele metodologice pentru aplicarea legii 589/2004 s-au adoptat abia saptamana asta,pe 16 ianuarie.
se estimeaza ca la sfarsitul anului vor fi deja notari autorizati sa incheie astfel de acte
citez dintr-un articol gasit:
Negocierea si incheierea contractelor in forma electronica au devenit activitati obisnuite in Romania. Accelerarea ritmului afacerilor si multiplicarea tranzactiilor internationale fac uneori imposibila prezenta fizica. Semnatura electronica a rezolvat o parte din aceste probleme. Lipseste insa notarul electronic care sa legalizeze diverse documente.
L egea nr. 589/2004 privind regimul juridic al activitatii electronice notariale a intrat in vigoare inca din decembrie anul trecut. Notariatul electronic ar fi trebuit sa fie disponibil de la sfarsitul lunii martie, dar normele metodologice pentru aplicarea acestei legi au fost publicate pentru consultare publica abia saptamana trecuta. Conform proiectului, aceste norme stabilesc conditiile de autorizare a notarilor publici pentru efectuarea actelor notariale in forma electronica, precum si normele de performanta si securitate cu privire la sistemele informatice utilizate de notarii publici, transmiterea documentelor electronice si pastrarea acestora in arhive.
Actele notariale in forma electronica au acelasi regim juridic ca si documentele intocmite in fata notarului. Valabilitatea in strainatate a actului notarial in forma electronica este stabilita prin conventii internationale la care Romania este parte.
Documentele in forma electronica provenind de la autoritatile sau notariatele altui stat sunt luate in considerare de notarii publici in instrumentarea unui act notarial in forma electronica numai daca semnaturile electronice straine sunt bazate pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
Conditii dure de autorizare a notarilor electronici
Aplicarea legii privind activitatile electronice notariale intarzie si pentru ca investitiile in crearea infrastructurii necesare acestor activitati sunt mari. Potrivit estimarilor Uniunii Nationale a Notarilor, primii notari abilitati sa autentifice si sa legalizeze acte sub forma electronica ar putea aparea pe la sfarsitul anului in curs. Insa numai o parte din cei 1.600 de notari vor putea oferi aceste servicii, deoarece legea stabileste conditii destul de dure pentru acordarea autorizatiei.
Notarul trebuie sa dispuna de mijloace financiare si resurse materiale, tehnice si umane corespunzatoare pentru garantarea securitatii, fiabilitatii si continuitatii serviciilor notariale in forma electronica si sa utilizeze un sistem informatic omologat, in conformitate cu normele emise de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu. Acesta trebuie sa dispuna si de mijloacele corespunzatoare pentru verificarea identitatii solicitantului si valabilitatea semnaturii electronice extinse a acestuia.
Legalizarea actelor
Conform dispozitiilor legale, cererile pentru intocmirea unui act notarial electronic pot fi inaintate notarului public, in forma electronica, semnate cu semnatura electronica extinsa a solicitantului. In cazul in care cererea este facuta prin reprezentant, se va anexa si procura, aceasta putand fi si ea in forma electronica.
In termen de 24 de ore de la primirea cererii, notarul public trebuie sa stabileasca identitatea partilor, prin verificarea semnaturii electronice extinse, si sa faca verificarile necesare cu privire la legalitatea actului notarial solicitat. Dupa aceste prime verificari, va trimite un mesaj de raspuns in care va indica, dupa caz, taxele de timbru si onorariul aferente actului sau motivele de refuz al efectuarii actului notarial solicitat in forma electronica.
Dupa primirea confirmarii de achitare a taxelor de timbru si a onorariului, notarul public este obligat ca, in termen de 24 de ore, sa indeplineasca actul notarial solicitat. Traducerile in forma electronica pot fi legalizate de notarul public daca poarta semnatura electronica extinsa a unui traducator autorizat, conform legii. Conformitatea sistemelor informatice utilizate de notarii publici cu normele de securizare a informatiei prelucrate sau arhivate se verifica de catre agentii de omologare, persoane juridice de drept public sau de drept privat, agreate de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu, in conditiile stabilite prin reglementari emise de aceasta.
se estimeaza ca la sfarsitul anului vor fi deja notari autorizati sa incheie astfel de acte
citez dintr-un articol gasit:
Negocierea si incheierea contractelor in forma electronica au devenit activitati obisnuite in Romania. Accelerarea ritmului afacerilor si multiplicarea tranzactiilor internationale fac uneori imposibila prezenta fizica. Semnatura electronica a rezolvat o parte din aceste probleme. Lipseste insa notarul electronic care sa legalizeze diverse documente.
L egea nr. 589/2004 privind regimul juridic al activitatii electronice notariale a intrat in vigoare inca din decembrie anul trecut. Notariatul electronic ar fi trebuit sa fie disponibil de la sfarsitul lunii martie, dar normele metodologice pentru aplicarea acestei legi au fost publicate pentru consultare publica abia saptamana trecuta. Conform proiectului, aceste norme stabilesc conditiile de autorizare a notarilor publici pentru efectuarea actelor notariale in forma electronica, precum si normele de performanta si securitate cu privire la sistemele informatice utilizate de notarii publici, transmiterea documentelor electronice si pastrarea acestora in arhive.
Actele notariale in forma electronica au acelasi regim juridic ca si documentele intocmite in fata notarului. Valabilitatea in strainatate a actului notarial in forma electronica este stabilita prin conventii internationale la care Romania este parte.
Documentele in forma electronica provenind de la autoritatile sau notariatele altui stat sunt luate in considerare de notarii publici in instrumentarea unui act notarial in forma electronica numai daca semnaturile electronice straine sunt bazate pe un certificat calificat, eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat.
Conditii dure de autorizare a notarilor electronici
Aplicarea legii privind activitatile electronice notariale intarzie si pentru ca investitiile in crearea infrastructurii necesare acestor activitati sunt mari. Potrivit estimarilor Uniunii Nationale a Notarilor, primii notari abilitati sa autentifice si sa legalizeze acte sub forma electronica ar putea aparea pe la sfarsitul anului in curs. Insa numai o parte din cei 1.600 de notari vor putea oferi aceste servicii, deoarece legea stabileste conditii destul de dure pentru acordarea autorizatiei.
Notarul trebuie sa dispuna de mijloace financiare si resurse materiale, tehnice si umane corespunzatoare pentru garantarea securitatii, fiabilitatii si continuitatii serviciilor notariale in forma electronica si sa utilizeze un sistem informatic omologat, in conformitate cu normele emise de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu. Acesta trebuie sa dispuna si de mijloacele corespunzatoare pentru verificarea identitatii solicitantului si valabilitatea semnaturii electronice extinse a acestuia.
Legalizarea actelor
Conform dispozitiilor legale, cererile pentru intocmirea unui act notarial electronic pot fi inaintate notarului public, in forma electronica, semnate cu semnatura electronica extinsa a solicitantului. In cazul in care cererea este facuta prin reprezentant, se va anexa si procura, aceasta putand fi si ea in forma electronica.
In termen de 24 de ore de la primirea cererii, notarul public trebuie sa stabileasca identitatea partilor, prin verificarea semnaturii electronice extinse, si sa faca verificarile necesare cu privire la legalitatea actului notarial solicitat. Dupa aceste prime verificari, va trimite un mesaj de raspuns in care va indica, dupa caz, taxele de timbru si onorariul aferente actului sau motivele de refuz al efectuarii actului notarial solicitat in forma electronica.
Dupa primirea confirmarii de achitare a taxelor de timbru si a onorariului, notarul public este obligat ca, in termen de 24 de ore, sa indeplineasca actul notarial solicitat. Traducerile in forma electronica pot fi legalizate de notarul public daca poarta semnatura electronica extinsa a unui traducator autorizat, conform legii. Conformitatea sistemelor informatice utilizate de notarii publici cu normele de securizare a informatiei prelucrate sau arhivate se verifica de catre agentii de omologare, persoane juridice de drept public sau de drept privat, agreate de autoritatea de reglementare si supraveghere specializata in domeniu, in conditiile stabilite prin reglementari emise de aceasta.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 24 guests