Distrugere corespondenta

Discutii privind Dreptul Penal
Post Reply
oana_stroescu

Post by oana_stroescu » 11 Oct 2006, 09:00

Iata si o carte in limba romana din domeniul dreptului IT.
"Infractiuni in domeniul informatic" scrisa de Maxim Dobrinoiu

@mariusms: "Ne referim la Codul penal, pentru ca acesta reglementeaza infractiunea de violare a secretului corespondentei si nu prevede ca reprezentantul angajatorului nu raspunde penal daca sterge corespondenta angajatului, cand i-a fost trimisa pe mailul de la job. Daca se prevedea expres asa ceva, nu mai avea loc aceasta discutie."

Serios, acum, dar tu la ce crezi ca fac referire legile privitoare la viata privata si IT, mai ales ca toate pomenesc de art.195 din Codul Penal.Te asigur ca e o lectura placuta,daca nu instructiva si chiar folositoare, mai ales ca cea care a initiat subiectul a cerut legislatie in domeniul IT. Legea criminalitatii informatice prevede ca infractiune-alterarea integritatii datelor informatice(stergere,modificare,deteriorare,etc,dar fara drept).
Vroiam sa arat ca, in Romania noastra draga, autoritatile sunt aproape depasite cand e vorba sa aplice legi adoptate tot de ei, putini sunt familiarizati cu calculatorul si serviciile electronice, personalul e lipsa,s.a.m.d.

actor

Post by actor » 11 Oct 2006, 11:29

medeea wrote:
actor wrote:
mariusms wrote:Actor si-a angajat aparator? Spuneti ce vreti de fapt? Sa aratati ca daca este corespondenta trebuie sa fie si sustrasa ca sa poata fi aparata de legea penala? Va "deplasati" pe un drum gresit.
Parerea mea. :lol:
@marius, urmareste-ma:
Conform C pen corespondenta est susceptibila de "sustragere" si de a fi "trimisa deschisa".
Din moment ca mesajul de mail nu poate fi "sustras" si nici "transmis deschis", nu e corespondenta.
Per a contrario mesajul de mail este "comunicare" pt ca nu exista motive de a-l incadra la "corespondenta".
mail-ul poate fi sustras din moment ce altcineva decat autorul are un control asupra lui si fara a avea consimtamantul autorului , control manifestat prin accesare, distrugere, stergere, deschidere etc.

1)mail-ul este un document pe suport tehnologic.
2)scrisoarea este un document pe suport de hartie.
intre 1 si 2 exista doar o diferenta de progresul umanitatii. noi evoluam. treptat.

comunicarea e un proces psihologic care poate lua diferite forme, deci atat mail cat si scrisoarea obisnuita.

sa ne intoarcem la mail. el poate fi deschis prin intermediul parolei care este echivalentul lipiciului de pe plicul obisnuit. faptul ca exista o parola iti spune ca nu ai voie acolo. mailul poate fi transmis as well, cu functia reply ori forward. repet, prin accesare iti manifesti controlul asupra lui.
Bati campii!

actor

Post by actor » 11 Oct 2006, 11:30

medeea wrote:
Samurai wrote:Se afla usor de la expeditor.
de la destinatar.
Bati campii!

actor

Post by actor » 11 Oct 2006, 11:31

medeea wrote:
Samurai wrote:Daca avea in inbox o adresa x-lescu@SC..XX...SRL.ro, asta e accesibila angajatorului; daca era acolo si mitzisor@yahoo.com, cu sigurantza era ceva personal, la care angajatorul nu are voie. C p nu te lasa sa te atingi de corespondentza altuia. :-x
ceva personal nu are ce cauta in adresa de e-mail furnizata de cie pt a fi uzitata in relatiile de serviciu. daca ai ales sa folosesti un bun al cie in scop personal, iti asumi riscul.
Bati campii!

actor

Post by actor » 11 Oct 2006, 11:32

medeea wrote:
melchior wrote:
mariusms wrote: Spuneti ce vreti de fapt? Sa aratati ca daca este corespondenta trebuie sa fie si sustrasa ca sa poata fi aparata de legea penala? Va "deplasati" pe un drum gresit.
Parerea mea. :lol:
Mailul nu e corespondenta in sensul Cp.Eu asta am sustinut.
La limita...
la limita, ideea de protectie iti spune ceva? doar pt ca Codul penal s-a nascut in n69 si mail-ul nu era inventat inseamna ca trebuie sa las in afara protectiei lui valori importante?

din cate stiam legea e facuta si pentru viitor, iar noi ca minti luminate ce am devenit pe bancile facultatii de drept stim s-o interpretam in lumina noilor realitati si a progresului.

asta inseamna ca legislatorul in intelepciunea lui a stiut sa conceapa o lege dinamica axata in primul rand pe protectia unor valori fundamentale, indiferent ce forma de manifestare ar primi ele de-a lungul timpului.
Bati campii!

actor

Post by actor » 11 Oct 2006, 11:33

oana_stroescu wrote:Iata si o carte in limba romana din domeniul dreptului IT.
"Infractiuni in domeniul informatic" scrisa de Maxim Dobrinoiu

@mariusms: "Ne referim la Codul penal, pentru ca acesta reglementeaza infractiunea de violare a secretului corespondentei si nu prevede ca reprezentantul angajatorului nu raspunde penal daca sterge corespondenta angajatului, cand i-a fost trimisa pe mailul de la job. Daca se prevedea expres asa ceva, nu mai avea loc aceasta discutie."

Serios, acum, dar tu la ce crezi ca fac referire legile privitoare la viata privata si IT, mai ales ca toate pomenesc de art.195 din Codul Penal.Te asigur ca e o lectura placuta,daca nu instructiva si chiar folositoare, mai ales ca cea care a initiat subiectul a cerut legislatie in domeniul IT. Legea criminalitatii informatice prevede ca infractiune-alterarea integritatii datelor informatice(stergere,modificare,deteriorare,etc,dar fara drept).
Vroiam sa arat ca, in Romania noastra draga, autoritatile sunt aproape depasite cand e vorba sa aplice legi adoptate tot de ei, putini sunt familiarizati cu calculatorul si serviciile electronice, personalul e lipsa,s.a.m.d.
Si tu bati campii!

melchior

Post by melchior » 11 Oct 2006, 13:20

Va invit sa cumparati nr. 2 / 2006 al RDP si sa cititi articolul referitor la i/unea de violare a secretului corespondentei.

melchior

Post by melchior » 11 Oct 2006, 13:23

actor wrote:de unde stim ca erau mesaje necitite in casuta de mail?
In intrebare era dezlegarea chestiunii, nu in raspunsul la intrebare.Mi-am dat seama aseara, dar o pana de curent a sters "corespondenta" taman cand lipeam timbrul pe care scria "send".

Sharp!

:cafea:

melchior

Post by melchior » 11 Oct 2006, 13:27

Fara suparare, mailul nu e corespondenta in sensul C.p.
Si nu va lasati pacaliti de formularea "secretul corespondentei" folosita in Constitutie, cu privire la chestiune.
C.p. distinge f. clar intre corespondenta si comunicare si exista criterii clare pt. asta.

Samurai

Post by Samurai » 11 Oct 2006, 14:40

Lasa-l in plata Domnului ! Stii bine ca nu ai batut campii. :cafea:

Samurai

Post by Samurai » 11 Oct 2006, 14:42

Medeea, visez eu sau ai avut un mesaj inainte? E-urile astea cred ca-s de vina.

medeea

Post by medeea » 11 Oct 2006, 14:44

actor wrote: .....
am impresia ca tie-ti cam place sa te joci cu mesageria electronica a altora si vrei sa te convingi pe tine insuti ca nu vor fi consecinte neplacute. incearca numai sa consideri si opinia contrara, fara a fi mitocan, daca poti fireste :lol:

medeea

Post by medeea » 11 Oct 2006, 14:46

Samurai wrote:Medeea, visez eu sau ai avut un mesaj inainte? E-urile astea cred ca-s de vina.
da, dar l-am sters.
s-ar putea ca solutia cu destinatarul sa nu fie valida. in fond cred ca nu asta are importanta pt ca din moment ce poti demonstra ca altcineva a avut acces fara acordul tau la mesageria electronica nu mai conteaza daca acolo erau sau nu mesaje etc.

kinga

Post by kinga » 11 Oct 2006, 15:51

Infractiuni si contraventii

SECTIUNEA 1
Infractiuni contra confidentialitatii si integritatii datelor si sistemelor informatice

Art. 42. - (1) Accesul, fara drept, la un sistem informatic constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.

(2) Fapta prevazuta la alin. (1), savarsita in scopul obtinerii de date informatice, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.

(3) Daca fapta prevazuta la alin. (1) sau (2) este savarsita prin incalcarea masurilor de securitate, pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 12 ani.

Art. 43. - (1) Interceptarea, fara drept, a unei transmisii de date informatice care nu este publica si care este destinata unui sistem informatic, provine dintr-un asemenea sistem sau se efectueaza in cadrul unui sistem informatic constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.

(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si interceptarea, fara drept, a unei emisii electromagnetice provenite dintr-un sistem informatic ce contine date informatice care nu sunt publice.

Art. 44. - (1) Fapta de a modifica, sterge sau deteriora date informatice ori de a restrictiona accesul la aceste date, fara drept, constituie infractiune si de pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.

(2) Transferul neautorizat de date dintr-un sistem informatic se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani.

(3) Cu pedeapsa prevazuta la alin. (2) se sanctioneaza si transferul neautorizat de date dintr-un mijloc de stocare a datelor informatice.

Art. 45. - Fapta de a perturba grav, fara drept, functionarea unui sistem informatic, prin introducerea, transmiterea, modificarea, stergerea sau deteriorarea datelor informatice sau prin restrictionarea accesului la aceste date constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 15 ani.

Art. 46. - (1) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 6 ani:
a) fapta de a produce, vinde, de a importa, distribui sau de a pune la dispozitie, sub orice alta forma, fara drept, a unui dispozitiv sau program informatic conceput sau adaptat in scopul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute la art. 42-45;
b) fapta de a produce, vinde, de a importa, distribui sau de a pune la dispozitie, sub orice alta forma, fara drept, a unei parole, cod de acces sau alte asemenea date informatice care permit accesul total sau partial la un sistem informatic in scopul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute la art. 42-45.

(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si detinerea, fara drept, a unui dispozitiv, program informatic, parola, cod de acces sau data informatica dintre cele prevazute la alin. (1) in scopul savarsirii uneia dintre infractiunile prevazute la art. 42-45.

Art. 47. - Tentativa infractiunilor prevazute la art. 42-46 se pedepseste.

SECTIUNEA a 2-a
Infractiuni informatice

Art. 48. - Fapta de a introduce, modifica sau sterge, fara drept, date informatice ori de a restrictiona, fara drept, accesul la aceste date, rezultand date necorespunzatoare adevarului, in scopul de a fi utilizate in vederea producerii unei consecinte juridice, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.

Art. 49. - Fapta de a cauza un prejudiciu patrimonial unei persoane prin introducerea, modificarea sau stergerea de date informatice, prin restrictionarea accesului la aceste date ori prin impiedicarea in orice mod a functionarii unui sistem informatic, in scopul de a obtine un beneficiu material pentru sine sau pentru altul, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani.

Art. 50. - Tentativa infractiunilor prevazute la art. 48 si 49 se pedepseste.

SECTIUNEA a 3-a
Pornografia infantila prin sisteme informatice

Art. 51. - (1) Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 la 12 ani si interzicerea unor drepturi producerea in vederea raspandirii, oferirea sau punerea la dispozitie, raspandirea sau transmiterea, procurarea pentru sine sau pentru altul de materiale pornografice cu minori prin sisteme informatice ori detinerea, fara drept, de materiale pornografice cu minori intr-un sistem informatic sau un mijloc de stocare a datelor informatice.

(2) Tentativa se pedepseste.

SECTIUNEA a 4-a
Contraventii

Art. 52. - Nerespectarea obligatiei prevazute la art. 41 constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la 50.000.000 lei.

Art. 53. - (1) Constatarea contraventiei prevazute la art. 52 si aplicarea sanctiunii se fac de catre personalul imputernicit in acest scop de catre ministrul comunicatiilor si tehnologiei informatiei, precum si de catre personalul special abilitat din cadrul Ministerului de Interne.

(2) Contraventiei prevazute la art. 52 ii sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.

CAPITOLUL IV
Dispozitii procedurale

Art. 54. - (1) In cazuri urgente si temeinic justificate, daca exista date sau indicii temeinice cu privire la pregatirea sau savarsirea unei infractiuni prin intermediul sistemelor informatice, in scopul strangerii de probe sau al identificarii faptuitorilor, se poate dispune conservarea imediata a datelor informatice ori a datelor referitoare la traficul informational, fata de care exista pericolul distrugerii ori alterarii.

(2) In cursul urmaririi penale conservarea se dispune de procuror, prin ordonanta motivata, la cererea organului de cercetare penala sau din oficiu, iar in cursul judecatii, de instanta prin incheiere.

(3) Masura prevazuta la alin.(1) se dispune pe o durata ce nu poate depasi 90 de zile si poate fi prelungita, o singura data, cu o perioada ce nu poate depasi 30 de zile.

(4) Ordonanta procurorului sau incheierea instantei se transmite, de indata, oricarui furnizor de servicii sau oricarei persoane in posesia careia se afla datele prevazute la alin. (1), aceasta fiind obligata sa le conserve imediat, in conditii de confidentialitate.

(5) In cazul in care datele referitoare la traficul informational se afla in posesia mai multor furnizori de servicii, furnizorul de servicii prevazut la alin.(4) are obligatia de a pune, de indata, la dispozitia organului de urmarire penala sau a instantei informatiile necesare identificarii celorlalti furnizori de servicii, in vederea cunoasterii tuturor elementelor din lantul de comunicare folosit.

(6) Pana la terminarea urmaririi penale, procurorul este obligat sa incunostinteze, in scris, persoanele fata de care se efectueaza urmarirea penala si ale caror date au fost conservate.

Art. 55. - (1) In termenul prevazut la art. 54 alin. (3) procurorul, pe baza autorizatiei motivate a procurorului anume desemnat de procurorul general al parchetului de pe langa curtea de apel sau, dupa caz, de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, ori instanta de judecata dispune cu privire la ridicarea obiectelor care contin date informatice, date referitoare la traficul informational sau date referitoare la utilizatori, de la persoana sau furnizorul de servicii care le detine, in vederea efectuarii de copii, care pot servi ca mijloc de proba.

(2) Daca obiectele care contin datele informatice sau datele referitoare la traficul informational nu sunt puse de bunavoie la dispozitia organelor judiciare pentru efectuarea de copii, procurorul prevazut la alin. (1) sau instanta de judecata dispune ridicarea silita. In cursul judecatii, dispozitia de ridicare silita se comunica procurorului, care ia masuri de aducere la indeplinire, prin organul de cercetare penala.

(3) Copiile prevazute la alin. (1) se realizeaza cu mijloace tehnice si proceduri adecvate de natura sa asigure integritatea informatiilor continute de acestea.

Art. 56. - (1) Ori de cate ori pentru descoperirea si strangerea probelor este necesara cercetarea unui sistem informatic sau a unui suport de stocare a datelor informatice, organul competent prevazut de lege poate dispune efectuarea unei perchezitii.


(2) Daca organul de urmarire penala sau instanta de judecata apreciaza ca ridicarea obiectelor care contin datele prevazute la alin. (1) ar afecta grav desfasurarea activitatii persoanelor care detin aceste obiecte, poate dispune efectuarea de copii, care pot servi ca mijloc de proba si care se realizeaza potrivit art. 55 alin. (3).

(3) In cazul in care, cu ocazia cercetarii unui sistem informatic sau a unui suport de stocare a datelor informatice, se constata ca datele informatice cautate sunt cuprinse intr-un alt sistem informatic sau suport de stocare a datelor informatice si sunt accesibile din sistemul sau suportul initial, se poate dispune, de indata, autorizarea efectuarii perchezitiei in vederea cercetarii tuturor sistemelor informatice sau suporturilor de stocare a datelor informatice cautate.

(4) Dispozitiile din Codul de procedura penala referitoare la efectuarea perchezitiei domiciliare se aplica in mod corespunzator.

Art. 57. - (1) Accesul intr-un sistem informatic, precum si interceptarea si inregistrarea comunicarilor desfasurate prin intermediul sistemelor informatice se efectueaza cand sunt utile pentru aflarea adevarului, iar stabilirea situatiei de fapt sau identificarea faptuitorilor nu poate fi realizata in baza altor probe.

(2) Masurile prevazute la alin. (1) se realizeaza cu autorizarea motivata a procurorului anume desemnat de procurorul general al parchetului de pe langa curtea de apel sau, dupa caz, de procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie ori de procurorul general al Parchetului National Anticoruptie, de catre organele de cercetare penala, cu sprijinul unor persoane specializate, care sunt obligate sa pastreze secretul operatiunii efectuate.

(3) Autorizatia prevazuta la alin. (2) se da pentru cel mult 30 de zile, cu posibilitatea prelungirii in aceleasi conditii, pentru motive temeinic justificate, fiecare prelungire neputand depasi 30 de zile. Durata maxima a masurii autorizate nu poate depasi 4 luni.

(4) Pana la terminarea urmaririi penale, procurorul este obligat sa incunostinteze in scris persoanele fata de care s-au dispus masurile prevazute la alin. (1).

(5) Dispozitiile Codului de procedura penala referitoare la inregistrarile audio sau video se aplica in mod corespunzator.

Art. 58. - Dispozitiile prezentului capitol se aplica in urmarirea penala sau judecarea cauzelor privind infractiunile prevazute in prezentul titlu si a oricaror alte infractiuni savarsite prin intermediul sistemelor informatice.

Art. 59. - In cazul infractiunilor prevazute in prezentul titlu si al oricaror alte infractiuni savarsite prin intermediul sistemelor informatice, pentru a garanta aducerea la indeplinire a confiscarii speciale prevazute la art. 118 din Codul penal se pot lua masurile asiguratorii prevazute de Codul de procedura penala.

mariusms

Post by mariusms » 11 Oct 2006, 16:26

@ Kinga :floare: :cafea:

Art. 44 este relevant pentru solutionarea spetei. Hai sa vedem acum si definitiile din Legea 161

Art. 35. - (1) In prezentul titlu, termenii si expresiile de mai jos au urmatorul inteles:
........................................................................................................
d) prin date informatice se intelege orice reprezentare a unor fapte, informatii sau concepte intr-o forma care poate fi prelucrata printr-un sistem informatic. In aceasta categorie se include si orice program informatic care poate determina realizarea unei functii de catre un sistem informatic;
.........................................................................................................
Art. 42. - (1) Accesul, fara drept, la un sistem informatic constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amenda.
(2) Fapta prevazuta la alin. (1), savarsita in scopul obtinerii de date informatice, se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
Art. 43. - (1) Interceptarea, fara drept, a unei transmisii de date informatice care nu este publica si care este destinata unui sistem informatic, provine dintr-un asemenea sistem sau se efectueaza in cadrul unui sistem informatic constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si interceptarea, fara drept, a unei emisii electromagnetice provenite dintr-un sistem informatic ce contine date informatice care nu sunt publice.
Art. 44. - (1) Fapta de a modifica, sterge sau deteriora date informatice ori de a restrictiona accesul la aceste date, fara drept, constituie infractiune si de pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
...........................................................................................................
Art. 48. - Fapta de a introduce, modifica sau sterge, fara drept, date informatice ori de a restrictiona, fara drept, accesul la aceste date, rezultand date necorespunzatoare adevarului, in scopul de a fi utilizate in vederea producerii unei consecinte juridice, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 7 ani.
...........................................................................................................

Dupa cum se vede, avem aici si accesul fara drept si interceptarea si distrugerea, chiar si falsificarea de date informatice. Si mai sunt si altele.
Fiind o norma speciala, violarea secretului corespondentei in forma distrugerii mail-ului este absorbita de art. 44.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 52 guests