revocarea unei autorizatii
revocarea unei autorizatii
Revocarea unui act administrativ nu poate avea loc decat pana in momentul in care acesta a fost pus in executare sau pana in momentul in care si-a produs efectele in alte ramuri ale dreptului. Pe mine ma intereseaza revocarea unei autorizatii emise in domeniul agricol de o autoritate publica si, cu toate ca pornind de la regimul general aplicabil tuturor actelor administrative am facut cercetari in legislatie, nu am gasit nimic concret legat de acest fapt. Solicit ajutorul celor care lucreaza in alte domenii ale administratiei publice si imi pot spune ceva despre procedura revocarii si actul prin care se revoca o autorizatie, in general. O alta intrebare ar fi legata de termenul in care se introducere o eventuala actiune in anulare la instanta - in cazul in care actul administrativ (autorizatia) a fost pusa in executare si, din cate stiu eu, dupa acest moment singura solutie este cererea de anulare introdusa la instanta.
Pentru anularea autorizatiilor se indeplineste procedura prealabila cu autoritatea emitenta iar termenle sunt cele din Legea nr. 29/1990 (30 zile si 1 an)
Autorizatia care a produs efecte in alte ramuri de drept evident ca nu mai poate fi revocata de autoritatea emitenta tocmai pentru ca efectele s-au produs si acum revine instantei rolul de a restabili situatia anterioara (in masura in care se mai poate).
Autorizatia care a produs efecte in alte ramuri de drept evident ca nu mai poate fi revocata de autoritatea emitenta tocmai pentru ca efectele s-au produs si acum revine instantei rolul de a restabili situatia anterioara (in masura in care se mai poate).
Eu am cerut anularea unui certificat de atestare a dreptului de proprietate emis de Ministerul Economiei si Comertului. Am efectuat procedura prealabila si MEC mi-a raspuns ca dupa emitere, certificatul nu mai poate fi revocat de autoritatea emitenta si ca trebuie sa ma adresez instantei de contencios admnistrativ pentru anularea acestuia.
In legatura cu procedura prealabila la care face referire art.5 L.29/90, am primit de curand o motivare facuta de prima instanta in care se sustine ca procedura prealabila prevazuta de L.29/90 nu mai este obligatorie in temeiul art.21al.4 Constitutia revizuita ("Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite").Noi am invocat exceptia lipsei procedurii - act. inadmisibila si am primit acest raspuns. Iar art. 52 Constitutie face totusi referire la reglementarile din legea organica.
Uite, eu am atacat la Curtea Constitutionala art. 5 din Legea nr. 29/1990 (sesizarea compartimentului juridic pentru a da in judecata a fost facuta dupa ce expirase termenul de 1 an de la data comunicarii actului administrativ, asa ca nu am avut ce sa fac altceva decat sa invoc aceasta exceptie).
Cand am ridicat eu excpetia inca nu vazusem nici o decizie a curtii pronuntata dupa modificarea Constitutiei, dar ulterior am urmarit practica si am constat ca a ramas aceeasi.
Curtea Constitutionala considera ca s-a mentinut obligativitatea procedurii prealabile in cazul in care est evorba despre recurs gratios si numai jurisdictiile speciale administrative (care s-ar incadra la art. 4 din Legea nr. 29/1990) sunt facultative si gratuite.
Reproduc un scurt citat din Decizia nr.188/2004 " Conform jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, "dreptul de acces la tribunale nu este absolut. Fiind vorba de un drept pe care Conventia l-a recunoscut fara sa-l defineasca in sensul restrans al cuvantului, exista posibilitatea limitarilor implicit admise chiar an afara limitelor care circumscriu continutul oricarui drept." [Cazul Golder contra Regatului Unit, 1975].
Curtea constata ca nici una dintre prevederile documentelor internationale invocate de autorul exceptiei nu este incalcata de dispozitia legala criticata pentru neconstitutionalitate."
Eu nu am avut inca termen pentru ca a stat dosarul jumatate de an la curtea de apel si dupa a fost trimis la Curtea Constitutionala. Ma astept insa sa se respinga si exceptia mea.
Cand am ridicat eu excpetia inca nu vazusem nici o decizie a curtii pronuntata dupa modificarea Constitutiei, dar ulterior am urmarit practica si am constat ca a ramas aceeasi.
Curtea Constitutionala considera ca s-a mentinut obligativitatea procedurii prealabile in cazul in care est evorba despre recurs gratios si numai jurisdictiile speciale administrative (care s-ar incadra la art. 4 din Legea nr. 29/1990) sunt facultative si gratuite.
Reproduc un scurt citat din Decizia nr.188/2004 " Conform jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului, "dreptul de acces la tribunale nu este absolut. Fiind vorba de un drept pe care Conventia l-a recunoscut fara sa-l defineasca in sensul restrans al cuvantului, exista posibilitatea limitarilor implicit admise chiar an afara limitelor care circumscriu continutul oricarui drept." [Cazul Golder contra Regatului Unit, 1975].
Curtea constata ca nici una dintre prevederile documentelor internationale invocate de autorul exceptiei nu este incalcata de dispozitia legala criticata pentru neconstitutionalitate."
Eu nu am avut inca termen pentru ca a stat dosarul jumatate de an la curtea de apel si dupa a fost trimis la Curtea Constitutionala. Ma astept insa sa se respinga si exceptia mea.
lucrurile stau cam asa cu procedura prealabila si recursurile gratioase:
daca legea speciala prevede ceva de genul "se va ataca la instanta de contencios administrativ conform legii" atunci de aici se deduce ca este vorba de un recurs gratios si indeplinirea procedurii prealabile este obligatorie.
daca prevederile sunt in sensul celor din fostul OG 13 (solutionarea contestatiilor la actele de control si impunere prin care se stabilesc taxe si impozite) si care zice "actul de control si impunere se va ataca la directia Generala (sau MF, functie de valoare), decizia acesteia fiind definitiva in sistemul cailor administrative de atac atunci este evident vorba despre o jurisdictie speciala administrativa care este facultativa conform Constitutiei.
Nu stiu exact care este legea in baza careia s-a emis autorizatia de care vorbesti insa vezi in cuprinsul acesteia daca nu cumva este reglementata si posibilitatea de a ataca aceasta autorizatie. Conform criteriilor de mai sus vezi daca e reglementata o jurisdictie administrativa sau daca pur si simplu este vorba despre recursul gratios prevazut de L 29. In acest din urma caz este necesara procedura prealabila.
Sper ca am fost cat de cat coerenta.
daca legea speciala prevede ceva de genul "se va ataca la instanta de contencios administrativ conform legii" atunci de aici se deduce ca este vorba de un recurs gratios si indeplinirea procedurii prealabile este obligatorie.
daca prevederile sunt in sensul celor din fostul OG 13 (solutionarea contestatiilor la actele de control si impunere prin care se stabilesc taxe si impozite) si care zice "actul de control si impunere se va ataca la directia Generala (sau MF, functie de valoare), decizia acesteia fiind definitiva in sistemul cailor administrative de atac atunci este evident vorba despre o jurisdictie speciala administrativa care este facultativa conform Constitutiei.
Nu stiu exact care este legea in baza careia s-a emis autorizatia de care vorbesti insa vezi in cuprinsul acesteia daca nu cumva este reglementata si posibilitatea de a ataca aceasta autorizatie. Conform criteriilor de mai sus vezi daca e reglementata o jurisdictie administrativa sau daca pur si simplu este vorba despre recursul gratios prevazut de L 29. In acest din urma caz este necesara procedura prealabila.
Sper ca am fost cat de cat coerenta.
In data de 05.11.2004 fost trimisa spre promulgare noua lege a contenciosului administrativ.
Referitor la procedura prealabila, in art. 7 se arata:
"(alin. 1) Inainte de a se adresa instanteide contencios administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-undrept al sau sau intr-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral, trebuie sa
solicite autoritatii publice emitente, in termende 30 de zile de la data comunicarii actului,revocarea in tot sau in parte a acestuia.Plangerea se poate adresa, in egala masura,organului ierarhic superior daca acesta exista.
(alin.2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si in ipoteza in care legea speciala prevede o procedura administrativ-jurisdictionala, iar
partea nu a optat pentru aceasta."
Referitor la procedura prealabila, in art. 7 se arata:
"(alin. 1) Inainte de a se adresa instanteide contencios administrativ competente, persoana care se considera vatamata intr-undrept al sau sau intr-un interes legitim, printr-un act administrativ unilateral, trebuie sa
solicite autoritatii publice emitente, in termende 30 de zile de la data comunicarii actului,revocarea in tot sau in parte a acestuia.Plangerea se poate adresa, in egala masura,organului ierarhic superior daca acesta exista.
(alin.2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si in ipoteza in care legea speciala prevede o procedura administrativ-jurisdictionala, iar
partea nu a optat pentru aceasta."
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 35 guests