Gestionar cu lipsa - ce sa-i fac?

Discutii privind litigiile de munca
Post Reply
lauraC

Gestionar cu lipsa - ce sa-i fac?

Post by lauraC » 30 Jan 2006, 08:35

Iar am probleme.
La inventarul recent efectuat, gestionarul a iesit cu un minus de aprox. 1 mld. lei vechi. Nu recunoaste lipsa si, in consecinta:
- refuza sa dea nota explicativa;
- refuza sa semneze angajament de plata;
- a inchis toate cele 4 depozite (in care se afla si birourile administrative) motivand ca le va deschide pe masura ce se va efectua un alt inventar (de fapt predare-primire gestiune pentru ca noi am angajat un alt gestionar). Actualul inventar se efectueaza in prezenta unui expert adus de salariat.
La ora asta sunt acasa deoarece nu am acces in birou.
Sunt constienta ca e o forma de aparare a salariatului, insa in conditiile date perturba (din punctul meu de vedere) activitatea societatii.

Ce pot sa fac? Astept finalizarea inventarului si daca lipsa se confirma fac plangere penala, urmand ca in paralel sa-i suspend cim?
Precizez ca si de pe urma inventarului facut la sf. lui 2004 a platit vreo 95 mil. lei.

kinga

Post by kinga » 30 Jan 2006, 10:48

Text extras din: Norma 2004 - privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv

5. Inventarierea anuala a elementelor de activ si de pasiv se face, de regula, cu ocazia incheierii exercitiului financiar, avandu-se in vedere si specificul activitatii fiecarei unitati.
In cadrul agentilor economici cu activitate complexa, bunurile pot fi inventariate si inaintea datei de incheiere a exercitiului financiar, cu conditia asigurarii valorificarii si cuprinderii rezultatelor inventarierii in situatiile financiare intocmite pentru exercitiul financiar respectiv.
In situatia inventarierii unor gestiuni pe parcursul anului, in registrul-inventar se va cuprinde valoarea stocurilor faptice inventariate si inscrise in listele de inventariere actualizate cu intrarile si iesirile de bunuri din perioada cuprinsa intre data inventarierii si data incheierii exercitiului financiar.
6. Raspunderea pentru buna organizare a lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile, revine administratorului, ordonatorului de credite sau altei persoane care are obligatia gestionarii elementelor de activ si de pasiv si care elaboreaza si transmite comisiilor de inventariere proceduri scrise adaptate la specificul unitatii.
7. Inventarierea elementelor de activ si de pasiv se efectueaza de catre comisii de inventariere, formate din cel putin doua persoane, numite prin decizie scrisa, emisa de persoanele autorizate prevazute la pct. 6. In decizia de numire se mentioneaza in mod obligatoriu componenta comisiei, numele responsabilului comisiei, modul de efectuare a inventarierii, gestiunea supusa inventarierii, data de incepere si de terminare a operatiunilor.
La persoanele fizice care desfasoara activitati producatoare de venituri, precum si la unitatile al caror numar de salariati este redus, iar valoarea bunurilor din gestiune nu depaseste plafonul stabilit de administratori, inventarierea poate fi efectuata de catre o singura persoana.
Comisiile de inventariere sunt coordonate, acolo unde este cazul, de catre o comisie centrala, numita, de asemenea, prin decizie scrisa, emisa de persoanele autorizate prevazute la pct. 6, care are ca sarcina sa organizeze, sa instruiasca, sa supravegheze si sa controleze modul de efectuare a operatiunilor de inventariere.
Comisia de inventariere raspunde de efectuarea tuturor lucrarilor de inventariere, potrivit prevederilor legale.
Pentru desfasurarea in bune conditii a operatiunilor de inventariere, in comisii vor fi numite persoane cu pregatire corespunzatoare economica si tehnica, care sa asigure efectuarea corecta si la timp a inventarierii elementelor de activ si de pasiv, inclusiv evaluarea lor conform reglementarilor contabile aplicabile.
Inventarierea si evaluarea elementelor de activ si de pasiv se pot efectua atat cu salariatii proprii, cat si pe baza de contracte de prestari de servicii incheiate cu persoane juridice sau fizice cu pregatire corespunzatoare.
Din comisia de inventariere nu pot face parte gestionarii depozitelor supuse inventarierii si nici contabilii care tin evidenta gestiunii respective.
Membrii comisiilor de inventariere nu pot fi inlocuiti decat in cazuri bine justificate si numai prin decizie scrisa, emisa de catre cei care i-au numit.
8. In vederea bunei desfasurari a operatiunilor de inventariere, administratorii, ordonatorii de credite sau alte persoane care au obligatia gestionarii elementelor de activ si de pasiv trebuie sa ia masuri pentru crearea conditiilor corespunzatoare de lucru comisiei de inventariere, prin:
- organizarea depozitarii bunurilor grupate pe sortotipodimensiuni, codificarea acestora si intocmirea etichetelor de raft;
- tinerea la zi a evidentei tehnico-operative la gestiuni si a celei contabile si efectuarea confruntarii datelor din aceste evidente;
- participarea intregii comisii de inventariere la lucrarile de inventariere;
- asigurarea personalului necesar pentru manipularea bunurilor care se inventariaza, respectiv pentru sortare, asezare, cantarire, masurare, numarare etc.;
- asigurarea participarii la identificarea bunurilor inventariate (calitate, sort, pret etc.) a unor specialisti din unitate sau din afara acesteia, la solicitarea responsabilului comisiei de inventariere, care au obligatia de a semna listele de inventariere pentru atestarea datelor inscrise;
- dotarea gestiunii cu aparate si instrumente adecvate si in numar suficient pentru masurare, cantarire etc., cu mijloace de identificare (cataloage, mostre, sonde etc.), precum si cu formulare si rechizite necesare;
- dotarea comisiei de inventariere cu mijloace tehnice de calcul si de sigilare a spatiilor inventariate;
- asigurarea protectiei membrilor comisiei de inventariere in conformitate cu normele de protectie a muncii;
- asigurarea securitatii usilor, ferestrelor, portilor etc. de la magazine, depozite, gestiuni etc.
9. Principalele masuri organizatorice care trebuie luate de catre comisia de inventariere sunt urmatoarele:
a) inainte de inceperea operatiunii de inventariere sa ia de la gestionarul raspunzator de gestiunea bunurilor o declaratie scrisa din care sa rezulte daca:
- gestioneaza bunuri si in alte locuri de depozitare;
- in afara bunurilor unitatii respective, are in gestiune si alte bunuri apartinand tertilor, primite cu sau fara documente;
- are plusuri sau lipsuri in gestiune, despre a caror cantitate sau valoare are cunostinta;
- are bunuri nereceptionate sau care trebuie expediate (livrate), pentru care s-au intocmit documentele aferente;
- a primit sau a eliberat bunuri fara documente legale;
- detine numerar sau alte hartii de valoare rezultate din vanzarea bunurilor aflate in gestiunea sa;
- are documente de primire-eliberare care nu au fost operate in evidenta gestiunii sau care nu au fost predate la contabilitate.
De asemenea, gestionarul va mentiona in declaratia scrisa felul, numarul si data ultimului document de intrare/iesire a bunurilor in/din gestiune.
Declaratia se dateaza si se semneaza de catre gestionarul raspunzator de gestiunea bunurilor si de catre comisia de inventariere, care atesta ca a fost data in prezenta sa;
b) sa identifice toate locurile (incaperile) in care exista bunuri ce urmeaza a fi inventariate;
c) sa asigure inchiderea si sigilarea spatiilor de depozitare, in prezenta gestionarului, ori de cate ori se intrerup operatiunile de inventariere si se paraseste gestiunea.
Daca bunurile supuse inventarierii, gestionate de catre o singura persoana, sunt depozitate in locuri diferite sau cand gestiunea are mai multe cai de acces, membrii comisiei care efectueaza inventarierea trebuie sa sigileze toate aceste locuri si caile lor de acces, cu exceptia locului in care a inceput inventarierea, care se sigileaza numai in cazul cand inventarierea nu se termina intr-o singura zi. La reluarea lucrarilor se verifica daca sigiliul este intact; in caz contrar, acest fapt se va consemna intr-un proces-verbal de constatare, care se semneaza de catre comisia de inventariere si de catre gestionar, luandu-se masurile corespunzatoare.
Documentele intocmite de comisia de inventariere raman in cadrul gestiunii inventariate, in locuri special amenajate (fisete, casete, dulapuri etc.), incuiate si sigilate. Sigiliul se pastreaza, pe durata inventarierii, de catre responsabilul comisiei de inventariere;
d) sa bareze si sa semneze, la ultima operatiune, fisele de magazie, mentionand data la care s-au inventariat bunurile, sa vizeze documentele care privesc intrari sau iesiri de bunuri, existente in gestiune, dar neinregistrate, sa dispuna inregistrarea acestora in fisele de magazie si predarea lor la contabilitate, astfel incat situatia scriptica a gestiunii sa reflecte realitatea.
La unitatile de desfacere cu amanuntul, care folosesc metoda global-valorica, gestionarul trebuie sa intocmeasca si sa depuna la contabilitate, inainte de inceperea inventarierii, raportul de gestiune in care sa se inscrie toate documentele de intrare si de iesire a marfurilor, precum si cele privind numerarul depus la casierie, intocmit pana in momentul inceperii inventarierii;
e) sa verifice numerarul din casa si sa stabileasca suma incasarilor din ziua curenta, solicitand intocmirea monetarului (la gestiunile cu vanzare cu amanuntul) si depunerea numerarului la casieria unitatii;
f) sa controleze daca toate instrumentele si aparatele de masura sau de cantarire au fost verificate si daca sunt in buna stare de functionare.
In cazul in care gestionarul lipseste, comisia de inventariere aplica sigiliul si comunica aceasta conducerii unitatii respective. Conducerea unitatii are obligatia sa il incunostinteze imediat, in scris, pe gestionar despre inventarierea ce trebuie sa se efectueze, indicand locul, ziua si ora fixate pentru inceperea lucrarilor.
Daca gestionarul sau reprezentantul sau legal nu se prezinta la locul, data si ora fixate, inventarierea se efectueaza de catre comisia de inventariere in prezenta altei persoane, numita prin decizie scrisa, care sa il reprezinte pe gestionar.
10. Pentru desfasurarea corespunzatoare a inventarierii este indicat, daca este posibil, sa se sisteze operatiunile de intrare-iesire a bunurilor supuse inventarierii, luandu-se din timp masurile corespunzatoare pentru a nu se stanjeni procesul normal de livrare sau de primire a bunurilor.
Daca operatiunile de aprovizionare-livrare a bunurilor nu pot fi suspendate, se prevede crearea unei zone tampon in care sa se depoziteze bunurile primite in timpul inventarierii sau sa se permita expedieri la clienti, iar operatiunile respective se vor efectua numai in prezenta comisiei de inventariere, care va mentiona pe documentele respective "primit in timpul inventarierii" sau "eliberat in timpul inventarierii", dupa caz, in scopul evitarii inventarierii duble sau a omisiunilor.


Dupa cum vezi sigilarea incaperilor... nu este doar o masura de protectie a gestionarului ci este obligatorie cu ocazia efectuarii inventarului.
Nu ai ce sa faci...

Asteapta rezultatul inventarierii, se incheie procesul verbal de inventariere semnat de expert , inregistrezi in evidenta contabila dupa care ...
Pentru recuperarea prejudiciului cauzat te indrepti la Tribunalul Muncii.
Daca vrei sa depui plangere penala ..e OK dar penalul dureaza iar pe de alta parte penalul tine pe loc civilul.
Drept ca poti sa suspenzi CIM-ul dar este doar o masura temporara.
Daca cumva ..scapa basma curata ..ce faci? Platesti retroactiv salarii, etc, etc.
Eu as discuta cu omul... I-as pune in vedere .dupa ce lipsa in gestiune este o certitudine ..ca nu mai vreau sa lucrez cu el.
Varianta eleganta ... demisie sau acordul partilor...
Varianta mai putin eleganta .. desfacere disciplinara ..
mai ales ca ai precedent... iar o lipsa de ordinul miliardelor... sa fim seriosi ..ceva nu e in regula.

roxana_juridic

Post by roxana_juridic » 03 Feb 2006, 09:47

legat de gestionarii cu lipsuri in gestiune, am si eu o intrebare:
cum se realizeaza practic acoperirea din garantie a sumei rezultate ca minus in gestiune?
stiu ca legea 22/1969 reglementeza problema asta, dar nu mi-e prea clar. inteleg ca garantia se depune la CEC.
COnform art. 16 cand gestionarul cauzeaza o paguba in gestiune si paguba si nu acopera in termen de o luna de la obtinerea titlului executoriu definitiv impotriva salariatului, unitatea se va despagubi din garantia salariatului.
Despre ce titlu executoriu e vb. aici? Doar de o hot. judecatoreasca definitiva, caz in care e musai sa merg cu actiune in instanta? sau pe baza angajamentului de plata pe care si-l poate lua conform art. 32 si care constituie titlu executoriu, pot sa merg la CEC sa cer eliberarea garantiei?

conjurnd

Post by conjurnd » 03 Feb 2006, 12:35

am auzit si pareri ca un contract de garantie autentificat si investit apoi cu formula poate fi dus la cec pentru ridicarea sumelor de bani constituite drept garantie.
totusi art. de lege care spune ca angajamentul de plata luat de gestionari este titlu executoriu nu a fost abrogat. si in legea functionarilor publici si la militari prevederi anterioare codului muncii care ziceau ca angajamentul de plata constituie titlu executoriu , continua sa se aplice
acum nu stiu ce sa zic
da si tu un telefon la juristu de la cec si spune si noua

kinga

Post by kinga » 03 Feb 2006, 13:03

Eu am facut contract de garantie cu gestionarii nostrii.
am deschis cont la o banca... nu e musai la CEC.
Foarte multe banci au conventii speciale tocmai pentru garantii.
In contractul de garantie am stipulat urmatoarea clauza:
"De asemenea, am luat cunostinta ca aceasta garantie va putea fi folosita de S.C. S.R.L. pentru acoperirea oricaror pagube cauzate de mine in gestiune.
Pentru aceasta eventualitate imputernicesc S.C. S.R.L. sa ridice de la ...banca... in intregime sau in parte, sumele depuse in contul deschis pentru garantia mea."
Dupa inventar...in baza procesului verbal de inventariere ..se ridica suma din garantia gestionarului. ( banca cere pv.)
Drept ca in toate cazurile gestionarii au recunoscut lipsa in gestiune.
Daca gestionarul nu recunoaste lipsa in gestiune ..singura cale este instanta.

Contractul de garantie..investit cu formula executorie.... nu cred.
In temeiul Legii 22 existau doua posibilitati:
angajamentul de plata sau decizia de imputare.
Cum legea 22 se completeza cu codul muncii ... decizie de imputare nu mai exista.
In cazul in care partile nu se inteleg benevol singura cale este instanta.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests