» Arhivă
07.12.2017 | Avocatura.com
Dacă angajatorii nu inițiază negocierea, inspectorii de muncă au dreptul să dispună măsuri în vederea remedierii într-un timp determinat a neconformităților constatate
Ce trebuie să știe firmele cu mai puțin de 21 de angajați în ceea ce privește CCM
Firmele care au mai puțin de 21 de angajați vor fi nevoite să îi cheme pe toți la negocierea Contractului Colectiv de Muncă care a devenit obligatorie prin OUG 82/2017, dacă salariații nu ajung la un acord privind alegerea unui reprezentant.

Este important de menționat că OUG 82/2017 prevede obligativitatea inițierii negocierilor, nu neapărat și întocmirea unui CCM, mai spun reprezentanții Romanian Software.

De asemenea, din prevederile Legii 62/2011 reiese același lucru: că nu este neapărată nevoie ca negocierile să se încheie cu întocmirea unui CCM, ci s-ar putea finaliza și cu un proces-verbal prin care se constată voința părților de a finaliza negocierile fără încheierea unui CCM.

Experții Romanian Software afirmă că acest proces-verbal ar putea conține doar modalitățile de soluționare a situației sau faptul că nu s-a ajuns la niciun acord.

Însă în situația în care negocierile nu se finalizează din culpa angajatorului se poate ajunge la conflicte de muncă și chiar greve (dacă sunt întrunite condițiile prevăzute de lege).

Mai mult, dacă angajatorii nu inițiază negocierea, inspectorii de muncă au dreptul să dispună măsuri în vederea remedierii într-un timp determinat a neconformităților constatate. Neîndeplinirea sau îndeplinirea parțială de către entitatea controlată a măsurilor dispuse de inspectorul de muncă, la termenele stabilite de acesta constituie contravenție și se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei (a se vedea art.19 lit.i) și art.23 alin.(1) lit.b) din Legea nr.108/1999 pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii).

Într-o primă situație analizată, în cazul companiilor care au mai puțin de 21 de angajați și nu au fost desemnați reprezentanți ai salariaților, partea îndreptățită să participe la negociere din partea angajaților este reprezentată de toți salariații. Dacă au reprezentanți și chiar și sindicat, în cazul în care angajatorul nu inițiază negocierea, procesul poate începe la cererea scrisă a organizației sindicale reprezentative sau a reprezentanților angajaților, în termen de cel mult 10 zile calendaristice de la comunicarea solicitării.

Angajatorul este obligat să dea curs acestei cerințe. Prin urmare, în termen de 5 zile calendaristice de la data declanșării procedurilor de negociere, angajatorul are obligația să convoace toate părțile îndreptățite în vederea negocierii CCM.

Prin urmare, pașii de urmat pentru negocierea CCM în cazul societăților care au sub 21 de salariați ar fi: sesizare din partea salariaților (opțional), convocare transmisă de angajator, cu mențiunea că termenul pentru finalizarea negocierilor este același: 20 decembrie 2017; realizarea unui proces-verbal în care se va consemna modul în care se va face reglarea impactului transferului contribuțiilor de la angajator la angajat (mărirea salariului brut astfel încât să fie menținut constant salariul net, acordarea de bonusuri de compensare, etc.)  Pentru dosarul ITM, ar fi bine că societatea să dispună de cele două documente: convocator și proces-verbal de constatare a concluziilor negocierilor.

via Avocatnet.ro

SURSA: https://www.avocatura.com/stire/16969/ce-trebuie-sa-stie-firmele-cu-mai-putin-de-21-de-angajati-in-ceea-ce-priveste-cc.html