Justiţie
Neplata cu intenție, în cel mult 30 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și contribuțiilor constituie infracțiune

Neplata contribuțiilor sociale va fi pedepsită cu închisoarea de la unu la șase ani

Potrivit unui proiect de OUG publicat de Ministerul Finanțelor, neplata către buget, cu intenție, a impozitelor și contribuțiilor supuse regimului de reținere, sau încasare și plată, sau virare, va fi incriminată ca faptă de evaziune fiscală.

"Constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoare de la un an la 6 ani nereținerea sau neîncasarea, reținerea și neplata ori, după caz, încasarea și neplata, în tot sau în parte, cu intenție, în cel mult 30 zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și contribuțiilor prevăzute în anexa la prezenta lege.

Neplata cu intenție, în cel mult 30 de zile de la termenul de scadență prevăzut de lege, a impozitelor și contribuțiilor prevăzute în anexă constituie infracțiune și atunci când neplata este consecința utilizării acestor sume în alte scopuri", se precizează proiectul de act normativ.

32 de impozite și contribuții datorate bugetului vor intra sub incidența actului normativ, printre care se află impozitul pe venitul din salarii și asimilate salariilor, impozitul pe veniturile din pensii, impozitul pe veniturile din drepturile de proprietate intelectuală, impozitul pe veniturile din arendă, impozitul pe veniturile sub formă de dobânzi și dividende, impozitul pe veniturile din premii și din jocuri de noroc, contribuția de asigurări sociale datorată de persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor și contribuția de asigurări sociale de sănătate datorată de persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor, potrivit Digi24.

Potrivit notei de fundamentare care însoțește documentul, ordonanța are în vedere creșterea gradului de colectare a veniturilor la bugetul asigurărilor sociale de stat și de responsabilizare a angajatorilor în ceea ce privește plata la timp a contribuțiilor sociale obligatorii datorate atât de către aceștia, cât și de către angajați.

Actul normativ vine în contextul aprobării Ordonanței de urgență 79/2017, pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, care transferă în totalitate la angajat sarcina fiscală a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate, angajatorul urmând ca, în continuare, să stabilească, să rețină, să declare și să plătească obligațiile datorate.

De la 1 ianuarie 2018, contribuțiile sociale trec de la angajator la angajat iar impozitul pe venit scade de la 16% la 10%.

Nivelul contribuțiilor plătite pentru salariul brut urmează să scadă cu 2 puncte procentuale, de la 39,25% la 37,25%, însă din totalul de 22,75% contribuții datorate de angajator, 20 de puncte se transferă către salariat. Astfel, din salariul brut, 35% vor fi contribuții reținute de angajator în numele salariatului, iar contribuțiile rămase în sarcina angajatorului, respectiv 2,75% (după transferul de 20 puncte la salariat), scad la 2,25% și vor acoperi riscurile de șomaj, accidente de muncă, concediu medical, creanțe salariale.

Cuvinte cheie: evaziune fiscala, proiect de lege, ministerul finantelor, infractiune, neplata contributiilor sociale, salarii, angajat, angajator, acte normative, salariul brut, asigurari sociale