Noutăţi legislative

Casele de marcat cu rolă de hârtie vor fi înlocuite cu laptopuri sau smarphone-uri cu jurnal electronic

Potrivit unei ordonanţe adoptate în luna august de Guvern, casele de marcat cu jurnal electronic vor deveni obligatorii de la 1 iunie anul viitor pentru firmele mijlocii şi mari, respectiv de la 1 august, pentru firmele mici. Astfel, digitalizarea își intră în drepturi ușor, ușor, iar casele de generație veche cu rolă jurnal de hârtie vor dispărea treptat.

Cerinţele tehnice pe care casele de marcat cu jurnal electronic trebuie să le îndeplinească pentru a autorizate au fost stabilite de Guvern, în şedinţa din 8 noiembrie, printr-o hotărâre de modificare a normelor metodologice de aplicare a OUG nr 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat fiscale.

Principalele elemente de noutate cuprinse în actul normativ sunt:

- Fiecare aparat de marcat va trebui să conţină un modul fiscal propriu, prin intermediul căruia controlează operaţiunile specice activităţii fiscalizate, precum şi un modul de comunicaţie, care poate asigura conectarea la un sistem informatic de monitorizare şi supraveghere al ANAF.

- Prin implementarea Registrului naţional de evidenţă a aparatelor de marcat electronice fiscale, se crează premisele debirocratizării procedurilor efectuate în legătură cu aparatele de marcat (fiscalizare, sigilare, schimbarea memoriei scale sau a jurnalului electronic, reparaţii, etc.) înregistrarea acestora urmând să se realizeze electronic.

- Face posibilă, la opţiunea contribuabilului, achiziţionarea şi utilizarea unui alt dispozitiv, de tip PC, telefon inteligent, tabletă, POS, conectat la o imprimantă fiscală.

- A fost eliminată obligaţia contribuabilului de a solicita şi obţine de la organul fiscal certificatul de atestare fiscală, în vederea obţinerii autorizaţiei de distribuţie a aparatelor de marcat electronice scale.

- Rezumatul bonului fiscal care se transmite la ANAF cuprinde: valoarea totală a bonului fiscal; numărul de ordine al bonului; data, ora şi minutul emiterii bonului; seria fiscală a aparatului de marcat electronic fiscal; valoarea totală a TVA pe cote ale acesteia.

- Termenul de valabilitate a autorizaţiei de distribuţie a aparatelor de marcat electronice fiscale a fost majorat de la 3 ani la 5 ani. Totodată, a fost introdusă noţiunea de reautorizare, aceasta putând fi solicitată cu cel puţin 60 de zile înainte de expirarea termenului de valabilit, potrivit Legal Land.

Cuvinte cheie: drept fiscal, casa de marcat, jurnal de hartie, jurnal electronic, digitalizare, operatori economici, oug nr 28/1999, activitati fiscalizate, bon fiscal, anaf, organe fiscale