Avocatura Com
Special
Parakletos de Gheorghe Piperea FOTO: Bogdan LECCA
facebook

Recenzie de carte / Gheorghe Piperea, "Parakletos"

Oamenii buni n-au nevoie de recenzii bune, "îi veţi recunoaşte după roadele lor. Oare se culeg struguri din mărăcini sau smochine din ciulini? La fel, tot pomul bun face fructe bune, iar pomul rău face fructe rele. Un pom bun nu poate să facă fructe rele, nici un pom rău să facă fructe bune. Orice pom care nu face fructe bune este tăiat şi aruncat în foc. Aşadar, îi veţi recunoaşte după roadele lor" (Matei 7, 16-20).

Un astfel de "fruct bun" este Parakletos, lucrare a avocatului şi eruditului Gheorghe Piperea, rodul - în stilul marilor artişti - nu al câtorva luni de strădanie creativă, nici al - după mărturisirea autorului din Pseudo-postfaţă - opt ani de agregare a unor eseuri, interviuri, contribuţii în spaţiul public.

Mai mult decât atât, Parakletos este rodul unei deveniri existenţiale, în care pătrunderea psihologică a juristului se împleteşte cu bunul-simţ al omului "făcut de sine însuşi", ca să evităm clişeele americane, şi cu sensibilitatea celui care, vorba lui Eminescu, "a auzit cum iarba creşte". Parakletos e locul de întâlnire al filosofiei cu psihologia şi economia, al romantismului cu scepticismul, o analiză sistemică şi totodată un audit de ţară.

Parakletos e, fundamental, o carte anti-ipocrizie. O carte despre Dumnezeul din fiecare, pe care l-am ţintuit grăbit pe cruce ca să nu ratăm talk show-ul de seară.

Mai mult decât a fi o carte despre trezire, Parakletos este o carte despre acţiune. Nu este o carte motivaţională, în care David îl învinge pe Goliat, ci mai degrabă un tratat de strategie care arată că soluţia pentru a-l bate pe Goliat, o hidră corporatistă cu 1000 de capete mereu regenerabile, duhnind a oligopol, este alianţa Davizilor, ieşirea din obscuritate şi apatie a fiecăruia, afirmarea individualităţii - culmea - în grup, într-un cuvânt depăşirea condiţiei şi a rolului social repartizat de societate (bun contribuabil, bun consumator, bun curcan). Parakletos poate părea o carte apocaliptică, tezele ei au un iz de discurs de "Casandră" pe care n-o ascultă nimeni când prevesteşte sfârşitul Troiei, însă rolul ei nu e să înfunde cititorul în fotoliu, pradă depresiei, ci să-l ridice din el şi să-l facă să conteste status quo-ul.

Între 1990 şi 2015, mai mult de trei milioane de români au luat calea pribegiei. Au plecat să îşi găsească un alt viitor, altundeva. Au abandonat România. S-a întrebat vreodată cineva în politică de ce au făcut asta? Mai mult ca sigur, nu. Probabil că politicienilor noştri le-a fost frică de răspuns: acei oameni au plecat mâncând pământul pentru a vă sancţiona, (ne)stimabililor. (Capitolul 5, Exit).

Simpla lectură a titlurilor capitolelor şi subcapitolelor din Parakletos e o desfătare pentru ochi: "Cei patru călăreţi ai Atlantidei 2.0 şi dresorii lor", "Supra-popularea", "Inegalitatea de şanse", "Efectul Matei", "Cum am devenit terorişti", "Controlate sunt căile Domnului", "Emo Kids", "A fost odată în România" (după care se va face odată un film), "Un tată cam bizar avea doi fii", "Nu poţi fi neutru".

Parakletos e un call to action pentru individ, şi un avertisment pentru sistem. O chemare la Revoluţie - dar nu la una ca cea din ‘89. Ci la una mult mai subtilă. E şi o fărâmă de Avocatura.com, şi pentru asta suntem mândri - veţi înţelege de ce, răsfoind-o.

Parakletos e o carte umanistă, în care nobleţea şi altruismul spiritului uman se arată mereu capabile să surmonteze rapacitatea overlorzilor, care n-are-n ea nimic nobil.

Gheorghe Piperea are obsesii, nici o îndoială - dar obsesii frumoase, romantice, unicul făgaş către măreţie.

Parakletos ar putea foarte bine să fie magnum opus-ul său.

Fericit cel care o citeşte.

Parakletos se lansează joi, 19.11, la târgul "Gaudeamus".

Cuvinte cheie: recenzie de carte, parakletos, avocat, profesor universitar, erudit, filosofie, psihologie, economie, romantism, scepticism, apocalipsa, revolutie, umanism, noblete, magnum opus, avocat Gheorghe Piperea
COMENTEAZA

ALTE TITLURI
Acceptând să utilizați acest site, declarați în mod expres și implicit că sunteți de acord cu Termenii și Condițiile impuse de SC CND LEGALIS SRL. Preluarea și reproducerea informațiilor și imaginilor publicate pe site-ul www.avocatura.com se poate face doar cu respectarea Termenilor și Condițiilor. SC CND LEGALIS SRL este operator de date cu caracter personal înscris în registrul de evidență a prelucrărilor de date cu caracter personal sub nr. 20896 și nr. 21292. © Copyright SC Avocatura.com SRL 2003-2013 ©   Copyright SC CND LEGALIS SRL 2013-2016
Avocatura Com