Page 1 of 1

Please help! Legea 411/2004

Posted: 22 Jul 2007, 12:25
by bulgaru
Buna ziua,

Stiu ca nu prea are legatura cu subiectul forumului, insa ma poate ajuta cineva cu o varianta completa a legii 411 / 2004 privind fondurile de pensii administrate privat? Adica sa fie comasata legea 411/2004 si modificarile si completarile din legea 23/2007 intr-un singur document. Am cautat pe Internet dar nu am gasit decat cele doua legi separate. Daca are cineva va rog sa imi trimiteti un PM sau un mail la bulgarul (at) gmail.com.

Va multumesc anticipat

Posted: 23 Jul 2007, 10:15
by agenda
Parlamentul Romaniei

Fisa act

Republicat in baza

Lege nr. 23/2007

A se vedea

Norma nr. 17/2007


Lege nr. 411/2004 (r1)
din 18/10/2004


privind fondurile de pensii administrate privat


Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 482 din 18/07/2007


Actul a intrat in vigoare la data de 21 iulie 2007

Alte publicatii

p MOF nr. 1033/2004

Tematici

Fonduri
Administratie publica
Pensii




CAPITOLUL I
Dispozitii generale


Art. 1. - (1) Prezenta lege reglementeaza:
a) infiintarea, organizarea si functionarea sistemului fondurilor de pensii administrate privat;
b) organizarea si functionarea administratorilor fondurilor de pensii administrate privat, precum si coordonarea activitatii altor entitati implicate in acest domeniu.
(2) Scopul sistemului fondurilor de pensii administrate privat este asigurarea unei pensii private, distincta si care suplimenteaza pensia acordata de sistemul public, pe baza colectarii si investirii, in interesul participantilor, a unei parti din contributia individuala de asigurari sociale.
Art. 2. - (1) In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
1. active ale unui fond de pensii administrat privat - instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si numerar, rezultate ca urmare a investirii activelor personale ale participantilor;
2. activ personal - suma acumulata in contul unui participant, egala cu numarul de unitati de fond detinute de acesta, inmultite cu valoarea la zi a unei unitati de fond;
3. activ net total al fondului de pensii administrat privat la o anumita data - valoarea care se obtine prin deducerea valorii obligatiilor fondului din valoarea activelor acestuia la acea data;
4. act individual de aderare - un inscris prin care o persoana isi manifesta actul de vointa de a fi parte la contractul de societate civila si la prospectul schemei de pensii private;
5. actionar semnificativ - persoana fizica, persoana juridica sau grupul de persoane fizice si/sau juridice care actioneaza impreuna si care detin direct sau indirect o participatie de cel putin 10% din capitalul social al unei societati comerciale sau din drepturile de vot ori o participatie care permite exercitarea unei influente semnificative asupra luarii deciziilor in adunarea generala sau in consiliul de administratie, dupa caz;
6. administrare speciala - exercitarea responsabilitatii fiduciare de catre administratorul special, pe o perioada determinata, asupra activelor fondului de pensii, in scopul limitarii pierderilor pentru protejarea drepturilor cuvenite participantilor si beneficiarilor;
7. administrator special - persoana juridica autorizata sa administreze un fond de pensii administrat privat, desemnata sau selectata de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, si care se subroga in drepturile si obligatiile administratorului pentru o perioada determinata;
8. administrator - societatea comerciala pe actiuni constituita in conformitate cu dispozitiile legislatiei in vigoare si cu prevederile prezentei legi, denumita societate de pensii, care are ca obiect exclusiv de activitate administrarea fondurilor de pensii si, optional, furnizarea de pensii private;
9. agent de marketing al fondului de pensii - persoana fizica sau juridica mandatata de administrator sa obtina acordul de aderare a participantilor;
10. beneficiar - mostenitorul participantului, definit conform prevederilor Codului civil;
11. beneficii colaterale - orice avantaje, precum facilitati banesti sau cadouri, altele decat cele care rezulta din calitatea de participant sau de beneficiar al unei pensii private;
12. Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumita in continuare Comisia - autoritatea administrativa autonoma, cu personalitate juridica, aflata sub controlul Parlamentului Romaniei, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2005 privind infiintarea, organizarea si functionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 313/2005;
13. Consiliul de Supraveghere Speciala - consiliul constituit din doua sau mai multe persoane, in functie de numarul de participanti la un fond de pensii administrat privat, care fac parte din personalul de specialitate al Comisiei si care asista si supervizeaza activitatea administratorului, pentru limitarea riscurilor si asigurarea redresarii fondului de pensii;
14. contract de administrare - contractul incheiat intre administrator si participant, care are ca obiect administrarea fondului de pensii;
15. contract de depozitare - contractul incheiat intre administrator, ca reprezentant al fondului de pensii administrat privat in relatiile cu tertii, si depozitar, avand ca obiect depozitarea activelor financiare ale fondului de pensii;
16. contributii - sumele platite de participanti si/sau in numele acestora la un fond de pensii administrat privat;
17. depozitar - institutia de credit din Romania, autorizata de Banca Nationala a Romaniei, in conformitate cu legislatia bancara, ori sucursala din Romania a unei institutii de credit, autorizata intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, avizata de Comisie pentru activitatea de depozitare, potrivit legii, careia ii sunt incredintate spre pastrare, in conditii de siguranta, toate activele fiecarui fond de pensii administrat privat;
18. fond de pensii administrat privat, denumit in continuare fond de pensii - fondul constituit prin contract de societate civila, incheiat intre participanti, in conformitate cu prevederile Codului civil referitoare la societatea civila particulara si cu dispozitiile prezentei legi;
19. fond de garantare a pensiilor - fondul infiintat din contributii ale administratorilor si ale furnizorilor de pensii, avand scopul de a proteja drepturile participantilor si ale beneficiarilor, dupa caz, dobandite in cadrul sistemului de pensii administrate privat, reglementat si supravegheat de Comisie;
20. institutie de colectare - institutia care are ca atributie legala colectarea contributiilor individuale de asigurari sociale;
21. institutie de evidenta - institutia care are ca atributie legala evidenta asiguratilor din sistemul public de pensii;
22. instrumente financiare inseamna:
a) valori mobiliare;
b) titluri de participare la organismele de plasament colectiv;
c) instrumente ale pietei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenta mai mica de un an si certificate de depozit;
d) contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare finala in fonduri;
e) contracte forward pe rata dobanzii;
f) swap-uri pe rata dobanzii, pe curs de schimb si pe actiuni;
g) optiuni pe orice instrument financiar prevazut la lit. a)-d), inclusiv contracte similare cu decontare finala in fonduri; aceasta categorie include si optiuni pe curs de schimb si pe rata dobanzii;
h) orice alt instrument admis la tranzactionare pe o piata reglementata intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European sau pentru care s-a facut o cerere de admitere la tranzactionare pe o astfel de piata;
23. instrumente financiare derivate - instrumentele definite la pct. 22 lit. d) si g), combinatii ale acestora, precum si alte instrumente calificate astfel, potrivit legii, prin reglementari ale Comisiei Nationale de Valori Mobiliare;
24. participant - persoana care contribuie sau/si in numele careia s-au platit contributii la un fond de pensii si care are un drept viitor la o pensie privata;
25. pensie privata - suma platita periodic participantului sau beneficiarului, in mod suplimentar si distinct de cea furnizata de sistemul public;
26. platitor - persoana fizica sau juridica care, dupa caz, retine si vireaza contributia individuala de asigurari sociale;
27. pondere zilnica a unui fond - raportul dintre activul net total al fondului si suma activelor nete ale tuturor fondurilor calculate in ziua respectiva;
28. ponderea medie a unui fond pe o anumita perioada - media aritmetica a ponderilor zilnice ale fondului pe perioada respectiva;
29. prospect al schemei de pensii private - documentul care cuprinde termenii contractului de administrare si ai schemei de pensii;
30. provizion tehnic - un volum adecvat de active corespunzator angajamentelor financiare rezultate din portofoliul de investitii care acopera riscurile biometrice si pe cele privind investitiile;
31. rata de rentabilitate a unui fond de pensii - logaritm natural din raportul dintre valoarea unitatii de fond din ultima zi lucratoare a perioadei si valoarea unitatii de fond din ultima zi lucratoare ce precede perioada respectiva; randamentul zilnic al unui fond de pensii reprezinta diferenta dintre valoarea unitatii de fond din ziua respectiva si valoarea unitatii de fond din ziua precedenta, totul raportat la valoarea unitatii de fond din ziua precedenta;
32. rata medie ponderata de rentabilitate a tuturor fondurilor - suma produselor dintre rata de rentabilitate a fiecarui fond pe o perioada si ponderea medie a fondului in totalul fondurilor de pensii pe aceeasi perioada;
33. riscuri biometrice - riscurile legate de deces, invaliditate si longevitate;
34. schema de pensii private - un sistem de termene, conditii si reguli pe baza carora administratorul investeste activele fondului de pensii in scopul dobandirii de catre participanti a unei pensii private;
35. stat membru de origine - statul membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, in care administratorul isi are sediul social si principala structura administrativa sau, daca nu are un sediu social, locul unde se afla principala sa structura administrativa;
36. stat membru gazda - statul membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, a carui legislatie sociala si de munca relevanta in domeniul schemelor de pensii private este aplicabila relatiei dintre angajator si participanti;
37. stat tert - orice alt stat care nu este stat membru al Uniunii Europene sau nu apartine Spatiului Economic European;
38. valoarea unitatii de fond - raportul dintre valoarea activului net al fondului de pensii la o anumita data si numarul total de unitati ale fondului la aceeasi data.
(2) Persoana afiliata, in raport cu o persoana fizica sau juridica, numita prima entitate, reprezinta:
a) un actionar sau un grup de actionari care detine mai mult de 10% din actiunile emise de prima entitate ori care, desi detine un procent mai mic, poate influenta, direct sau indirect, deciziile luate de prima entitate;
b) orice entitate in care prima entitate detine, direct sau indirect, mai mult de 10% din actiunile emise ori in care, desi detine un procent mai mic, poate influenta, direct sau indirect, deciziile luate de respectiva entitate;
c) orice alta entitate in care un actionar detine, direct sau indirect, mai mult de 30% din actiunile emise si in acelasi timp detine, direct sau indirect, mai mult de 30% din totalul actiunilor emise de prima entitate;
d) orice persoana care poate determina, direct sau indirect, deciziile primei entitati;
e) orice membru al consiliului de administratie sau al altui organ de conducere ori de supraveghere al respectivei entitati;
f) sotul/sotia sau o ruda pana la gradul al treilea ori un afin pana la gradul al doilea, inclusiv, al oricarei persoane prevazute la lit. a)-e).


CAPITOLUL II
Fondul de pensii


Art. 3. - Resursele financiare ale fondului de pensii se constituie din:
a) contributiile nete convertite in unitati de fond;
b) drepturile cuvenite beneficiarilor si nerevendicate in termenul general de prescriptie;
c) dobanzile si penalitatile de intarziere aferente contributiilor nevirate in termen;
d) sumele provenite din investirea veniturilor prevazute la lit. a)-c).
Art. 4. - Cheltuielile de administrare sunt suportate de administrator.
Art. 5. - (1) Un fond de pensii trebuie sa aiba minimum 50.000 de participanti si se constituie prin contract de societate civila.
(2) Numarul minim de participanti prevazut la alin. (1) trebuie realizat in perioada primilor 3 ani de la data constituirii fondului de pensii.
Art. 6. - (1) Toti participantii si beneficiarii la un fond de pensii au aceleasi drepturi si obligatii si li se aplica un tratament nediscriminatoriu.
(2) Participantii si beneficiarii la un fond de pensii au dreptul la egalitate de tratament si in cazul schimbarii locului de munca, domiciliului sau resedintei intr-o alta tara, stat membru al Uniunii Europene ori stat apartinand Spatiului Economic European.
(3) In cazul schimbarii locului de munca, domiciliului sau resedintei intr-o alta tara, participantii pot opta intre a plati in continuare contributiile la un fond de pensii din Romania sau a plati contributii la un alt fond de pensii aflat pe teritoriul tarii respective, daca aceasta nu contravine legislatiei acestei tari.
(4) Nicio persoana care doreste sa devina participant nu poate fi supusa unui tratament discriminatoriu si nu i se poate refuza calitatea de participant, daca aceasta este eligibila.
(5) In aplicarea prezentei legi este interzisa orice discriminare directa sau indirecta dupa criteriul de sex, in special cu privire la aria de aplicare si conditiile schemelor de pensii private, contributii si beneficii.
Art. 7. - (1) Denumirea fondului de pensii contine sintagma fond de pensii administrat privat.
(2) Denumirea fondului de pensii nu trebuie sa induca in eroare participantii, potentialii participanti sau alte persoane.
Art. 8. - Un fond de pensii nu poate fi declarat in stare de faliment.
Art. 9. - (1) Fondul de pensii este reprezentat in raporturile cu tertii, inclusiv in fata instantelor judecatoresti, numai de catre administratorul acestuia.
(2) Actiunile si cererile introduse la instantele judecatoresti competente, in legatura cu administrarea fondului de pensii, sunt scutite de orice fel de taxe.
(3) Sediul fondului de pensii va fi acelasi cu cel al administratorului.
Art. 10. - Continutul contractului-cadru de societate civila prin care se constituie un fond de pensii, precum si modalitatile de modificare a acestuia se stabilesc prin normele Comisiei.


CAPITOLUL III
Autorizarea shemei de pensii private si a fondului de pensii


Art. 11. - (1) Prospectul schemei de pensii private este elaborat si propus de administrator.
(2) Fiecare prospect al schemei de pensii private propus de administrator trebuie sa obtina autorizarea Comisiei.
(3) Prospectul schemei de pensii private poate fi modificat numai cu avizul prealabil al Comisiei.
(4) Pentru a obtine autorizarea primului prospect al schemei de pensii private, societatea de pensii depune la Comisie o cerere, odata cu cererea de autorizare de administrare, prospectul schemei de pensii private, inclusiv proiectul contractului de depozitare si proiectul de contract de societate civila.
(5) Autorizarea primului prospect al schemei de pensii private se realizeaza odata cu autorizarea de administrare a fondului de pensii.
(6) Procedura de autorizare si modificare a prospectului schemei de pensii private este prevazuta in normele Comisiei.
(7) Administratorul procedeaza la publicitatea prospectului schemei de pensii private numai dupa autorizarea acestuia, sub sanctiunea retragerii autorizatiei de administrare.
Art. 12. - (1) Continutul schemei de pensii private se stabileste prin normele Comisiei si cuprinde in mod obligatoriu cel putin urmatoarele elemente:
a) denumirea si sediul administratorului;
b) conditiile de eligibilitate a participantilor pentru aderarea la schema de pensii private;
c) modalitatea de impartire intre participanti a sumelor rezultate din investirea activelor;
d) principiile investitionale ale schemei de pensii private;
e) riscurile financiare, tehnice si de alta natura implicate de schema de pensii private;
f) natura si distributia riscurilor prevazute la lit. e);
g) dreptul exclusiv de proprietate al participantilor la schema de pensii private asupra sumei existente in conturile individuale;
h) conditiile inceperii si platii prestatiilor private;
i) conditiile de acordare a prestatiilor private in caz de invaliditate;
j) nivelurile maxime ale comisioanelor suportate de fondul de pensii, defalcate pe categorii de comisioane;
k) periodicitatea si procedura de raportare a informatiilor catre participanti;
l) conditiile si procedurile de incetare a participarii si de transfer la un alt fond de pensii administrat privat.
(2) Continutul schemei de pensii private poate cuprinde orice alte elemente considerate necesare de Comisie.
Art. 13. - Modelul contractului-cadru de administrare se stabileste prin normele Comisiei si contine in mod obligatoriu urmatoarele elemente:
a) partile contractante;
b) principiile schemei de pensii private;
c) principalele drepturi si obligatii ale partilor contractante si modalitatea de aplicare;
d) modul de administrare a fondului de pensii;
e) modalitatile de control al administratorului, exercitate de catre auditori;
f) obligatiile de informare ale administratorului fata de participanti si autoritati;
g) evidentele administratorului referitoare la participanti, contributii, investitii si pensii private;
h) modalitatile specifice de constatare, reclamare si remediere a deficientelor;
i) raspunderea contractuala a partilor, incluzand si sanctiunile ce pot fi aplicate;
j) durata contractului de administrare, modalitatile de modificare si incetare a contractului de administrare;
k) informatii privind depozitarul fondului de pensii.
Art. 14. - Auditorul si depozitarul isi platesc fiecare taxa de avizare.
Art. 15. - (1) Modificarea prospectului schemei de pensii private se face de catre administrator, cu avizul Comisiei si cu informarea ulterioara a participantilor.
(2) Procedura de modificare a prospectului schemei de pensii private va fi stabilita prin normele Comisiei.
Art. 16. - (1) Comisia retrage autorizatia administratorului de administrare a fondului de pensii, daca se dovedeste ca au fost incalcate regulile unui prospect al schemei de pensii private, dispozitiile prezentei legi sau ale normelor Comisiei.
(2) De la data retragerii autorizatiei de administrare a administratorului se aplica prevederile privind administrarea speciala.
(3) Administratorul poate ataca decizia de retragere a autorizatiei de administrare a fondului de pensii la instanta judecatoreasca competenta, in conformitate cu prevederile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile ulterioare.
Art. 17. - (1) Fondul de pensii trebuie autorizat de Comisie, dupa autorizarea administratorilor si a prospectului schemei de pensii private.
(2) Autorizatia se elibereaza pe baza unei cereri formulate de administrator, la care se anexeaza urmatoarele documente:
a) contractul de societate civila de constituire a fondului de pensii;
b) actele individuale de aderare la contractul de societate civila prin care se infiinteaza fondul de pensii si la prospectul schemei de pensii private;
c) alte documente si informatii potrivit cerintelor prevazute in normele Comisiei.
Art. 18. - (1) Comisia poate solicita administratorului alte documente si informatii, in termen de 30 de zile calendaristice de la data inregistrarii cererii de autorizare a fondului de pensii.
(2) Comisia poate verifica orice aspect legat de cererea de autorizare a fondului de pensii, fiind indreptatita:
a) sa se adreseze autoritatilor competente;
b) sa solicite documente si informatii din alte surse.
Art. 19. - Comisia verifica daca sunt intrunite conditiile de catre membrii fondului de pensii pentru a fi participant conform prezentei legi, avizeaza contractul de societate civila si procedeaza, in termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii ultimului set de documente si informatii de la administrator, la aprobarea sau la respingerea motivata a autorizarii fondului de pensii.
Art. 20. - (1) Comisia respinge cererea de autorizare a fondului de pensii, daca documentatia prezentata:
a) ramane incompleta si dupa expirarea termenului de 30 de zile calendaristice de la solicitarea unor informatii sau documente suplimentare;
b) nu este intocmita in conformitate cu dispozitiile legale in vigoare;
c) contine clauze care pot prejudicia interesele participantilor sau nu le protejeaza in mod corespunzator.
(2) Decizia de respingere a cererii de autorizare a fondului de pensii, scrisa si motivata, se comunica administratorului in termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
Art. 21. - (1) In cazul in care se constata scaderea numarului de participanti si mentinerea acestuia sub minimul legal, timp de un trimestru, Comisia retrage, prin decizie, autorizatia unui fond de pensii.
(2) Decizia de retragere a autorizatiei fondului de pensii, scrisa si motivata, se comunica administratorului in termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.
(3) Administratorul este obligat sa inceteze orice activitate aferenta fondului de pensii, de la data luarii la cunostinta despre retragerea autorizatiei acestuia.
(4) De la data la care Comisia retrage autorizatia unui fond de pensii se aplica prevederile referitoare la administrarea speciala.
Art. 22. - (1) Decizia de respingere a cererii de autorizare a fondului de pensii sau de retragere a autorizatiei, dupa caz, poate fi atacata la instanta de contencios administrativ competenta, potrivit legii.
(2) In termen de 10 zile calendaristice de la data ramanerii definitive a deciziei mentionate la alin. (1) prin necontestarea acesteia ori prin expirarea perioadei de contestare sau, dupa caz, de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii judecatoresti prin care s-a respins contestatia, Comisia publica anuntul privind retragerea autorizatiei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, precum si in doua cotidiene centrale.


CAPITOLUL IV
Investitiile fondului de pensii


Art. 23. - (1) Comisia verifica indeplinirea obligatiei administratorilor de investire prudentiala a activelor fondurilor de pensii administrate privat, cu respectarea, in principal, a urmatoarelor reguli:
a) investirea in interesul participantilor si beneficiarilor, iar in cazul unui conflict potential de interese, administratorul care gestioneaza activele fondurilor de pensii administrate privat trebuie sa adopte masuri ca investirea sa se faca numai in interesul acestora;
b) investirea intr-un mod care sa asigure securitatea, calitatea, lichiditatea si profitabilitatea lor, iar cele detinute pentru acoperirea fondului de garantare si a provizioanelor tehnice se investesc, de asemenea, intr-un mod adecvat naturii si duratei drepturilor cuvenite participantilor si beneficiarilor;
c) investirea sa se efectueze preponderent in instrumente tranzactionate pe o piata reglementata, astfel cum este definita in Legea nr. 297/2004 privind piata de capital, cu modificarile si completarile ulterioare; investitiile in instrumente care nu sunt tranzactionate pe o piata reglementata trebuie sa nu depaseasca niveluri prudentiale;
d) investitiile in instrumente financiare derivate sunt permise doar in masura in care contribuie la scaderea riscurilor investitiei sau faciliteaza gestionarea eficienta a portofoliului;
e) activele se diversifica in mod corespunzator, astfel incat sa se evite dependenta excesiva de un anumit activ, emitent sau grup de societati comerciale si concentrari de riscuri pe ansamblul activelor.
(2) Comisia poate decide sa nu aplice cerintele prevazute la alin. (1) lit. c) si e) pentru investitiile in titluri de stat.
Art. 24. - (1) Administratorul elaboreaza o declaratie privind politica de investitii, in forma scrisa. Declaratia privind politica de investitii contine:
a) strategia de investire a activelor, in raport cu natura si durata obligatiilor;
b) metodele de evaluare a riscurilor investitionale;
c) procedurile de management al riscului;
d) metoda de revizuire a principiilor de investitii;
e) persoanele responsabile de luarea deciziilor si realizarea investitiilor, precum si procedurile pentru luarea deciziilor.
(2) Administratorul revizuieste si completeaza declaratia privind politica de investitii ori de cate ori intervine o schimbare importanta in politica de investitii sau cel putin o data la 3 ani, cu acordul Comisiei, informand participantii cu privire la noua politica investitionala.
Art. 25. - (1) Cu respectarea dispozitiilor art. 23, administratorul investeste in:
a) instrumente ale pietei monetare, inclusiv conturi si depozite in lei la o banca, persoana juridica romana, sau la o sucursala a unei institutii de credit straine autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei si care nu se afla in procedura de supraveghere speciala ori administrare speciala sau a carei autorizatie nu este retrasa, fara sa depaseasca un procent mai mare de 20% din valoarea totala a activelor fondului de pensii;
b) titluri de stat emise de Ministerul Economiei si Finantelor din Romania, de state membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, in procent de pana la 70% din valoarea totala a activelor fondului de pensii;
c) obligatiuni si alte valori mobiliare emise de autoritatile administratiei publice locale din Romania sau din statele membre ale Uniunii Europene ori apartinand Spatiului Economic European, in procent de pana la 30% din valoarea totala a activelor fondului de pensii;
d) valori mobiliare tranzactionate pe piete reglementate si supravegheate din Romania, statele membre ale Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, in procent de pana la 50% din valoarea totala a activelor fondului de pensii;
e) titluri de stat si alte valori mobiliare, emise de state terte, in procent de pana la 15% din valoarea totala a activelor fondului de pensii;
f) obligatiuni si alte valori mobiliare, tranzactionate pe piete reglementate si supravegheate, emise de autoritatile administratiei publice locale din state terte, in procent de pana la 10% din valoarea totala a activelor fondului de pensii;
g) obligatiuni si alte valori mobiliare ale organismelor straine neguvernamentale, daca aceste instrumente sunt cotate la burse de valori autorizate si daca indeplinesc cerintele de rating, in procent de pana la 5% din valoarea totala a activelor fondului de pensii;
h) titluri de participare, emise de organisme de plasament colectiv in valori mobiliare din Romania sau din alte tari, in procent de pana la 5% din valoarea totala a activelor fondului de pensii;
i) alte forme de investitii prevazute de normele Comisiei.
(2) Investitiile prevazute la alin. (1), dupa caz, sunt efectuate in conformitate cu reglementarile Bancii Nationale a Romaniei privind operatiunile valutare.
(3) Comisia poate modifica, temporar, procentul maxim al activelor, care poate fi investit in categoriile de active prevazute la alin. (1), si va emite norme in acest scop.
(4) In functie de natura emitentului de instrumente financiare in care administratorul poate investi, procentele maxime admise sunt:
a) 5% din activele unui fond de pensii pot fi investite intr-o singura societate comerciala sau in fiecare categorie de active ale acesteia, fara a depasi in total 5%;
b) 10% din activele unui fond de pensii pot fi investite in activele unui grup de emitenti si persoanele afiliate lor.
Art. 26. - Investitiile activelor fondurilor de pensii administrate privat si rezultatele investirii sunt scutite de impozit.
Art. 27. - (1) Administratorul exercita, in numele participantilor, dreptul de vot in adunarile generale ale actionarilor societatilor comerciale in al caror capital social au fost investite activele fondului de pensii.
(2) Votul este exercitat exclusiv in interesul participantilor si al beneficiarilor la fondul de pensii.
Art. 28. - (1) Activele fondului de pensii nu pot fi investite in:
a) active care, potrivit legii, nu pot fi instrainate;
b) active a caror evaluare este incerta, precum si antichitati, lucrari de arta, autovehicule si altele asemenea;
c) bunuri imobiliare;
d) actiuni, obligatiuni si alte valori mobiliare emise de administrator;
e) orice alte active stabilite prin normele Comisiei.
(2) Activele fondului de pensii nu pot fi instrainate:
a) administratorului sau auditorului;
b) depozitarului;
c) administratorului special;
d) membrilor Consiliului Comisiei si personalului Comisiei;
e) persoanelor afiliate entitatilor prevazute la lit. a)-d);
f) oricaror alte persoane sau entitati prevazute prin normele Comisiei.
(3) Activele fondului de pensii nu pot constitui garantii si nu pot fi utilizate pentru acordarea de credite, sub sanctiunea nulitatii absolute a actelor prin care se constituie garantia sau se acorda creditul.
Art. 29. - (1) Comisia calculeaza si publica lunar pe site-ul propriu urmatoarele informatii:
a) rata medie ponderata de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii private pentru ultimele 24 de luni;
b) rata de rentabilitate a fiecarui fond de pensii private pentru ultimele 24 de luni;
c) rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor de pensii, stabilita de Comisie.
(2) In cazul in care rata de rentabilitate a unui fond de pensii private este mai mica decat rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor de pensii din Romania pentru 4 trimestre consecutive, Comisia retrage autorizatia de administrare a administratorului respectiv, aplicand procedura privind administrarea speciala.


CAPITOLUL V
Participanti


Art. 30. - (1) Persoanele in varsta de pana la 35 de ani, care sunt asigurate potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, si care contribuie la sistemul public de pensii, trebuie sa adere la un fond de pensii.
(2) Persoanele, altele decat cele prevazute la alin. (1), in varsta de pana la 45 de ani, care sunt deja asigurate si contribuie la sistemul public de pensii, pot adera la un fond de pensii.
Art. 31. - O persoana nu poate fi participant, in acelasi timp, la mai multe fonduri de pensii reglementate de prezenta lege si poate avea un singur cont la fondul de pensii al carui participant este, cu exceptia persoanelor prevazute la art. 38.
Art. 32. - (1) O persoana devine participant la un fond de pensii prin semnarea unui act de aderare individual, din proprie initiativa sau in urma repartizarii sale de catre institutia de evidenta.
(2) La semnarea actului de aderare participantii sunt informati asupra conditiilor schemei de pensii private, mai ales in ceea ce priveste: drepturile si obligatiile partilor implicate in schema de pensii private, riscurile financiare, tehnice si de alta natura, precum si despre natura si distributia acestor riscuri.
(3) Este interzisa delegarea sau reprezentarea pentru semnarea actului de aderare.
(4) Comisia aproba actul-cadru de aderare al fiecarui fond de pensii, precum si modificarile acestuia, daca sunt intrunite conditiile legale, in termen de 10 zile lucratoare de la momentul solicitarii.
(5) Administratorul transmite institutiei de evidenta copii de pe actele individuale de aderare, in vederea actualizarii Registrului participantilor.
Art. 33. - (1) Persoana care nu a aderat la un fond de pensii in termen de 4 luni de la data la care este obligata prin efectul legii este repartizata aleatoriu la un fond de pensii de catre institutia de evidenta.
(2) Repartizarea aleatorie a persoanelor se efectueaza direct proportional cu numarul participantilor unui fond de pensii la data efectuarii repartizarii.
(3) Institutia de evidenta notifica fiecarei persoane care nu a aderat la un fond de pensii in termenul prevazut la alin. (1) ca urmeaza a fi repartizata la un fond de pensii ales aleatoriu, in termen de 30 de zile calendaristice de la notificare.
Art. 34. - (1) Registrul participantilor se constituie si se actualizeaza de catre institutia de evidenta.
(2) Modificarea structurii Registrului participantilor se face pe baza unui protocol incheiat intre institutia de colectare, institutia de evidenta si Comisie.
Art. 35. - (1) Dupa aderare sau repartizare, participantii sunt obligati sa contribuie la un fond de pensii si nu se pot retrage din sistemul fondurilor de pensii administrate privat pe toata perioada pentru care datoreaza contributia de asigurari sociale la sistemul public de pensii, pana la deschiderea dreptului la pensia privata.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) perioadele pentru care nu exista obligatia de plata a contributiei de asigurari sociale in sistemul public.
(3) In situatia in care un participant inceteaza sa contribuie, acesta ramane participant cu drepturi depline la fondul de pensii.
(4) Drepturile participantului pot fi transferate in alte tari in care acesta are domiciliul sau resedinta, in conditiile reglementate prin acordurile si conventiile internationale la care Romania este parte, in moneda tarilor respective sau intr-o alta moneda asupra careia s-a convenit.
Art. 36. - Participantul al carui activ personal net nu este suficient pentru acordarea unei pensii private minime stabilite prin normele Comisiei primeste o plata unica sau plati esalonate in rate pe o durata de maximum 5 ani, la cerere.
Art. 37. - De la data pensionarii de invaliditate pentru afectiuni care nu mai permit reluarea activitatii, definite potrivit Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, participantul poate obtine:
a) o plata unica sau plati esalonate in rate pe o durata de maximum 5 ani, daca activul sau personal net, ca urmare a perioadei reduse de contributie, nu este suficient pentru acordarea unei pensii private minime stabilite prin normele Comisiei;
b) o pensie privata, daca activul sau personal net este suficient.
Art. 38. - (1) In cazul decesului unui participant inainte de deschiderea dreptului la pensia privata, beneficiarilor li se deschide cate un cont la ultimul fond de pensii la care a contribuit participantul decedat, in care se transfera activele cuvenite fiecaruia.
(2) Drepturile beneficiarilor prevazuti la alin. (1) sunt aceleasi cu cele ale participantilor la acel fond de pensii.
(3) Beneficiarul are dreptul, dupa caz, la:
a) cumularea conturilor la un singur fond de pensii, daca are calitatea de participant la un alt fond de pensii;
b) plata unica sau plati esalonate in rate pe o durata de maximum 5 ani, fara a datora penalitati, daca nu are calitatea de participant.
(4) Plata drepturilor beneficiarului se face in termen de 10 zile lucratoare de la data solicitarii acestora.
Art. 39. - (1) In situatia in care un participant doreste sa adere la alt fond de pensii, acesta este obligat sa ii notifice in scris administratorului fondului de pensii de la care se transfera, cu 30 de zile calendaristice inainte de aderarea efectiva la noul fond de pensii, si sa ii trimita acestuia o copie de pe noul act de aderare.
(2) Calitatea de participant la vechiul fond de pensii inceteaza la data la care se realizeaza transferul de disponibilitati, iar calitatea de participant la noul fond de pensii incepe la aceeasi data.
Art. 40. - (1) Transferul de disponibilitati are loc in prima zi lucratoare dupa expirarea termenului prevazut la art. 39 alin. (1) si cuprinde activul personal net existent in contul participantului la acea data, diminuat cu penalitatea de transfer, dupa caz.
(2) Administratorul vechiului fond de pensii informeaza noul administrator despre contributiile participantului, despre transferurile de disponibilitati efectuate in numele sau, precum si despre contributiile acestuia la fondurile de pensii al caror participant a fost anterior, existente la data informarii.
Art. 41. - Comisia emite norme cu privire la:
a) evidenta participantilor la fondul de pensii;
b) informarea fondului de pensii initial in ceea ce priveste transferul la alt fond de pensii, precum si transferul de disponibilitati;
c) modelul actului-cadru de aderare si procedura de modificare a acestuia;
d) procedura de repartizare aleatorie;
e) informarea privind repartizarea;
f) procedura de plata si de evidenta a platii contributiilor;
g) evidenta si declaratia de plata referitoare la valoarea activelor participantului sau ale beneficiarului;
h) suma necesara pentru obtinerea unei pensii private minime;
i) orice alte aspecte pe care le considera necesare.


CAPITOLUL VI
Contributia la fondul de pensii


Art. 42. - (1) Contributia la fondul de pensii este parte din contributia individuala de asigurari sociale datorata la sistemul public de pensii.
(2) Contributia la fondul de pensii se evidentiaza distinct, se deduce din venitul brut realizat de asigurat, in mod similar cu contributia obligatorie datorata conform Legii nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Contributia la fondul de pensii se constituie si se vireaza in aceleasi conditii cu cele stabilite pentru contributia de asigurari sociale.
(4) Participantul care a fost detasat in alta tara are dreptul la continuarea platii contributiilor la fondul de pensii din Romania, pe toata durata detasarii.
(5) In situatia continuarii platii contributiilor la un fond de pensii dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, lucratorul detasat in Romania si angajatorul acestuia, dupa caz, vor fi exonerati de obligatia de a contribui la un fond de pensii din Romania.
Art. 43. - (1) Baza de calcul, retinerea si termenele de plata a contributiei la fondul de pensii sunt aceleasi cu cele stabilite pentru contributia de asigurari sociale.
(2) La momentul inceperii activitatii de colectare, cuantumul contributiei este de 2% din baza de calcul.
(3) In termen de 8 ani de la inceperea colectarii, cota de contributie se majoreaza la 6%, cu o crestere de 0,5 puncte procentuale pe an, incepand cu data de 1 ianuarie a fiecarui an.
Art. 44. - (1) Virarea contributiilor la fondurile de pensii se realizeaza de catre institutia de colectare, in termen de 3 zile lucratoare de la primirea lor, pe baza informatiilor furnizate de institutia de evidenta.
(2) Nerespectarea de catre institutia de colectare sau de catre institutia de evidenta a termenului prevazut la alin. (1) atrage plata de catre aceasta a majorarilor de intarziere, in acelasi cuantum cu al celor stabilite pentru neplata obligatiilor bugetare.
(3) Platitorul transmite institutiei de colectare si institutiei de evidenta informatii despre suma virata, codul numeric personal al participantului, perioada pentru care este platita contributia respectiva si baza de calcul a acesteia.
Art. 45. - (1) Daca administratorul nu a primit contributiile in termenul legal, acesta informeaza imediat, in scris, institutia de evidenta.
(2) In cazul neachitarii la termen a contributiei datorate fondului de pensii:
a) se platesc majorari de intarziere de catre persoana raspunzatoare de neplata la termen, in acelasi cuantum cu al celor stabilite pentru neplata obligatiilor bugetare;
b) institutia de colectare procedeaza la aplicarea modalitatilor de executare silita si a celorlalte modalitati de stingere a debitelor, conform dispozitiilor legale privind colectarea creantelor bugetare;
c) majorarile de intarziere aferente se vireaza in contul individual al participantului, in termen de doua zile lucratoare de la data achitarii lor, si asupra lor nu se datoreaza comisionul prevazut la art. 86 alin. (1) lit. a).
Art. 46. - (1) Comisia, cu avizul institutiei de evidenta si al institutiei de colectare, emite norme privind:
a) modalitatea de efectuare a platii contributiilor catre fondurile de pensii;
b) modalitatea transmiterii informatiilor legale;
c) operatiunile care trebuie efectuate de institutia de evidenta, de institutia de colectare sau de alte persoane, in cazul intarzierii platii contributiilor, in caz de neplata a acestora, precum si pentru remedierea erorilor aparute;
d) activitatea institutiei de evidenta si a institutiei de colectare, in vederea protejarii intereselor participantilor si ale beneficiarilor;
e) orice alte aspecte considerate necesare.
(2) Comisia, impreuna cu institutia de evidenta si cu institutia de colectare, poate propune masuri privind imbunatatirea activitatii acestora.


CAPITOLUL VII
Conturile participantilor


Art. 47. - (1) Fiecare participant are un cont individual.
(2) Contributiile si transferurile de disponibilitati ale participantului, precum si accesoriile aferente acestora se vireaza in contul sau individual.
Art. 48. - (1) Participantul este proprietarul activului personal din contul sau.
(2) Activul personal nu poate face obiectul unei executari silite sau al unei tranzactii, sub sanctiunea nulitatii actelor respective.
(3) Activul personal nu poate fi cesionat sau gajat, sub sanctiunea nulitatii actelor respective.
Art. 49. - Contributiile si transferul de lichiditati banesti la un fond de pensii se convertesc in unitati de fond in maximum doua zile lucratoare de la data incasarii acestora.
Art. 50. - La data intrarii in vigoare a prezentei legi, valoarea unitatii de fond este de 10 lei.
Art. 51. - (1) Valoarea activelor nete si valoarea unitatii de fond ale unui fond de pensii se calculeaza atat de catre administrator, cat si de depozitar in fiecare zi lucratoare si se comunica Comisiei in aceeasi zi.
(2) In situatia in care exista neconcordante intre administrator si depozitar privind valoarea activului net si a unitatii de fond, valorile corecte sunt convenite de catre administrator si depozitar pe baza reglementarilor Comisiei.
(3) Valorile corecte stabilite conform prevederilor alin. (2), cauzele neconcordantelor si modul de solutionare se comunica Comisiei in ziua calendaristica urmatoare.
(4) Valoarea activelor nete si valoarea unitatii de fond ale unui fond de pensii private sunt supuse, anual, auditarii de catre un auditor financiar, membru al Camerei Auditorilor Financiari din Romania, avizat de Comisie, care nu poate fi persoana afiliata angajatorului, administratorului sau depozitarului.
(5) Sunt exceptati de la cerinta detinerii calitatii de membru al Camerei Auditorilor Financiari din Romania auditorii care sunt stabiliti intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European si exercita activitati profesionale in Romania in contextul prestarii de servicii.
(6) Auditorii care au fost autorizati, avizati ori supusi unei proceduri similare in vederea functionarii ca auditor pe piata pensiilor intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European sunt exceptati de la cerinta avizarii de catre Comisie.
Art. 52. - (1) Administratorul unui fond de pensii care a primit contributii pe o perioada de cel putin 24 de luni calculeaza, in ultima zi lucratoare a fiecarui trimestru, rata de rentabilitate a fondului de pensii pentru ultimele 24 de luni si o comunica in aceeasi zi Comisiei.
(2) Rata medie ponderata de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii se calculeaza si se publica trimestrial de Comisie.
Art. 53. - Comisia atentioneaza trimestrial administratorul in situatia in care rata de rentabilitate a fondului de pensii administrat este mai mica decat rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor de pensii.
Art. 54. - Comisia emite norme cu privire la:
a) metoda de convertire a activelor personale in unitati de cont;
b) metodologia de calcul al valorii activului net al fondului de pensii;
c) metodologia de calcul al valorii unitatii de cont si procedura de rotunjire;
d) metodologia de calcul si de raportare a indicatorilor de rentabilitate ai fondului de pensii;
e) revizuirea valorii unitatii de cont prevazute la art. 50;
f) metodologia de stabilire a valorilor corecte in situatiile prevazute la art. 51 alin. (2).


CAPITOLUL VIII
Administratorul


Art. 55. - (1) Poate administra un fond de pensii societatea comerciala pe actiuni constituita in conformitate cu dispozitiile legislatiei in vigoare si cu prevederile prezentei legi, care are obiect exclusiv de activitate administrarea fondurilor de pensii.
(2) Un administrator poate administra in Romania un singur fond de pensii.
(3) De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, poate fi administrator, in sensul prezentei legi, orice entitate autorizata pentru aceasta activitate intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European.
(4) Administratorii care au fost autorizati, avizati ori supusi unei proceduri similare in vederea functionarii ca administrator de scheme de pensii private intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European sunt exceptati de la cerinta autorizarii de catre Comisie.
(5) De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, administratorii autorizati in Romania pot primi contributii de la participanti si angajatori dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European.
(6) De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, persoanele care indeplinesc conditiile pentru a deveni participanti la scheme de pensii private si angajatorii din Romania pot vira contributii catre fonduri de pensii administrate de administratori autorizati intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European.
(7) Administratorul din Romania care intentioneaza sa accepte contributii de la un participant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European trebuie autorizat in prealabil de Comisie.
(8) Administratorul prevazut la alin. (7) notifica intentia sa Comisiei, indicand statul membru gazda, numele participantului si principalele caracteristici ale schemei de pensii private.
(9) Comisia, notificata conform alin. (8), daca nu are motive sa considere ca structura administrativa sau situatia financiara a administratorului ori reputatia si calificarile profesionale sau experienta persoanelor din conducerea acestuia sunt incompatibile cu activitatile propuse in statul membru gazda, comunica autoritatii competente din acest stat, in termen de 3 luni de la primire, toate informatiile prevazute la alin. (8) si aduce aceasta la cunostinta administratorului.
(10) Inainte ca un administrator dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European sa inceapa sa administreze o schema de pensii private cu participanti din Romania, Comisia comunica autoritatii competente din statul membru de origine, in termen de doua luni de la primirea informatiilor prevazute la alin. (8), cerintele stabilite de legislatia romana privind pensiile administrate privat, in conformitate cu care trebuie gestionata schema de pensii private cu participanti din Romania, spre transmitere administratorului interesat.
(11) La primirea informatiilor prevazute la alin. (10) sau daca nu primeste nicio notificare din partea autoritatii competente a statului membru de origine la expirarea perioadei prevazute la alin. (10), administratorul poate incepe sa administreze schema de pensii private cu participanti din Romania, in conformitate cu cerintele stabilite de legislatia romana privind pensiile administrate privat.
(12) Administratorul dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European care administreaza o schema de pensii private cu participanti din Romania va respecta cerintele de furnizare de informatii stabilite de Comisie, potrivit prevederilor prezentei legi.
(13) Comisia informeaza autoritatea competenta din statul membru de origine asupra oricaror modificari semnificative survenite cu privire la cerintele legislatiei romane privind pensiile administrate privat.
(14) Comisia supravegheaza permanent administratorul dintr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European care administreaza o schema de pensii private cu participanti din Romania, urmarind respectarea, in activitatile acestuia, a cerintelor stabilite de legislatia romana privind pensiile administrate privat si a cerintelor de furnizare de informatii, prevazute la alin. (12).
(15) In cazul in care, in urma supravegherii, se constata incalcari ale acestor cerinte in activitatea administratorului, Comisia notifica fara intarziere autoritatea competenta din statul membru de origine.
(16) Comisia, in colaborare cu autoritatea competenta din statul membru gazda, adopta masurile necesare pentru a asigura ca administratorul din Romania pune capat incalcarii cerintelor stabilite de legislatia sociala si de munca relevanta in domeniul schemelor de pensii private din statul membru gazda.
(17) Daca, in ciuda masurilor luate de autoritatea competenta din statul membru de origine al administratorului sau pentru ca asemenea masuri nu au fost adoptate in statul membru de origine, administratorul continua sa incalce legislatia romana privind pensiile administrate privat, Comisia poate, dupa ce informeaza autoritatea competenta din statul membru de origine, sa ia masurile necesare pentru a preveni sau sanctiona alte incalcari, inclusiv, daca este strict necesar, prin interdictia aplicata administratorului de a desfasura activitati in contul participantilor in Romania.
(18) Comisia poate solicita autoritatii competente din statul membru de origine al administratorului sa decida asupra separarii activelor si pasivelor corespunzatoare activitatii desfasurate in Romania de celelalte active si pasive.
(19) La solicitarea autoritatii competente din statul membru gazda, Comisia cere administratorului din Romania sa separe activele si pasivele corespunzatoare activitatii desfasurate in statul gazda de celelalte active si pasive.
Art. 56. - (1) Denumirea administratorului contine sintagma fond de pensii.
(2) Sintagma prevazuta la alin. (1) se utilizeaza numai in denumirea administratorilor care detin o autorizatie de administrare in conformitate cu prezenta lege.
Art. 57. - (1) Activitatea de administrare a unui fond de pensii cuprinde urmatoarele:
a) administrarea si investirea activelor fondului de pensii;
b) convertirea contributiilor in unitati de fond;
c) plata drepturilor cuvenite participantilor si beneficiarilor, conform legii;
d) calculul zilnic al activului net al fondului de pensii si al unitatii de fond;
e) evidenta conturilor individuale si actualizarea acestora, precum si furnizarea documentelor privind participarea, notificarea, informarea periodica sau transferul;
f) gestionarea operatiunilor zilnice ale fondului de pensii;
g) dispunerea efectuarii platilor datorate entitatilor implicate si Comisiei;
h) mandatarea si monitorizarea agentilor de marketing ai fondului de pensii;
i) gestionarea relatiilor cu institutiile implicate;
j) elaborarea, prezentarea, depunerea, publicarea si distribuirea catre Comisie si participanti a situatiilor financiare si a rapoartelor prevazute de prezenta lege;
k) gestionarea, pastrarea si arhivarea documentelor privind fondul de pensii, participantii si beneficiarii sai;
l) alte activitati prevazute in normele Comisiei.
(2) Activele si pasivele fiecarui fond de pensii administrat privat sunt organizate, evidentiate si administrate distinct, separat de celelalte fonduri de pensii facultative pe care le gestioneaza acelasi administrator si de contabilitatea proprie administratorului, fara posibilitatea transferului intre fonduri sau intre fonduri si administrator.
(3) Toate activele si pasivele corespunzatoare activitatii de administrare a fondurilor de pensii sunt restrictionate, gestionate si organizate separat de alte activitati ale administratorului, fara posibilitatea de transfer.
(4) Activele si pasivele restrictionate, gestionate si organizate separat, prevazute la alin. (3), sunt limitate la operatiunile legate de fondurile de pensii si activitati conexe.
(5) Contabilitatea operatiunilor ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei legi se efectueaza in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare.
(6) Comisia elaboreaza si emite norme si reglementari in domeniul contabilitatii si in domeniul arhivarii, pentru domeniul supravegheat de acesta, cu avizul Ministerului Economiei si Finantelor.
Art. 58. - (1) Administratorul nu poate delega raspunderea privind administrarea fondului de pensii.
(2) Incredintarea executarii anumitor obligatii catre un tert nu il exonereaza de raspundere pe administrator.
Art. 59. - (1) Capitalul social al administratorului nu poate fi constituit si nici majorat prin subscriptie publica.
(2) Actiunile administratorului sunt nominative, nu pot fi transformate in actiuni la purtator si nu pot fi actiuni preferentiale.
(3) Actul constitutiv al administratorului trebuie sa prevada ca actionarii nu pot beneficia de drepturi preferentiale sau de alte privilegii si ca este interzisa limitarea drepturilor sau impunerea de obligatii suplimentare.
Art. 60. - (1) Capitalul social minim necesar pentru administrarea unui fond de pensii este echivalentul in lei, calculat la cursul de schimb al Bancii Nationale a Romaniei la data constituirii, al sumei de 4 milioane euro.
(2) Capitalul social al administratorului este subscris si varsat integral, exclusiv in numerar, la momentul constituirii acestuia.
(3) Capitalul social al administratorului nu poate fi constituit si nici majorat prin subscriptie publica, nu poate proveni din imprumuturi sau credite si nu poate fi grevat de sarcini.
(4) La constituire, aportul de capital trebuie varsat intr-un cont deschis la o banca, persoana juridica romana, sau la o sucursala a unei banci straine autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei.
Art. 61. - (1) Administratorul este obligat sa notifice Comisiei, fara intarziere, orice reducere a capitalului social sub valoarea minima. Capitalul social nu are voie sa scada cu mai mult de 20% din valoarea minima.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), administratorul este obligat la reintregirea capitalului social in termenul precizat de Comisie, care nu poate fi mai mic de 3 luni, nici mai mare de 6 luni.
Art. 62. - (1) O persoana fizica sau juridica poate fi actionar la un singur administrator.
(2) Participatia cumulata a persoanelor fizice nu poate depasi 5% din capitalul social al administratorului.
(3) Calitatea actionarilor trebuie sa raspunda nevoii garantarii unei gestiuni prudente si sanatoase a fondului de pensii si sa permita realizarea unei supravegheri eficiente, in scopul protejarii intereselor participantilor si ale beneficiarilor.
(4) Actionarii administratorului trebuie sa indeplineasca cel putin urmatoarele conditii:
a) sa dispuna de o situatie financiara stabila, apta sa sustina entitatea in caz de necesitate;
b) sa justifice in mod satisfacator provenienta fondurilor destinate participatiei la capitalul social;
c) sa furnizeze toate informatiile necesare pentru identificarea relatiilor de afiliere cu alte persoane;
d) sa fi functionat, in cazul actionarilor persoane juridice, minimum 3 ani, cu exceptia celor rezultate in urma fuziunii sau a divizarii unei alte persoane juridice care, inainte de fuziune sau divizare, a functionat minimum 3 ani.
Art. 63. - (1) Tranzactiile cu actiunile unui administrator sunt supuse aprobarii prealabile a Comisiei, sub sanctiunea nulitatii.
(2) Comisia aproba tranzactionarea actiunilor intr-un termen de 30 de zile calendaristice de la inregistrarea cererii, daca persoana care intentioneaza sa achizitioneze sau sa tranzactioneze actiuni indeplineste conditiile prevazute de prezenta lege pentru actionarii unui administrator.
(3) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), in cazul tranzactionarii actiunilor efectuate de catre un actionar al respectivului administrator care nu devine in acest fel actionar semnificativ, cumparatorul este obligat sa instiinteze Comisia in termen de 14 zile lucratoare de la data incheierii tranzactiei.
Art. 64. - (1) Consiliul de administratie decide asupra politicii de investitii si asupra politicii financiare a fondului de pensii, precum si asupra oricaror alte atributii prevazute in regulamentul de organizare si functionare avizat de Comisie si prevazut in legislatia in vigoare privind societatile comerciale.
(2) Membrii consiliului de administratie si ai comitetului de directie, dupa caz, trebuie sa indeplineasca conditiile cerute de legislatia privind societatile comerciale, precum si urmatoarele conditii:
a) sa fie absolventi ai unei institutii de invatamant superior;
b) sa aiba experienta profesionala de cel putin 3 ani in domeniul financiar, bancar sau de asigurari;
c) sa aiba onorabilitatea necesara pentru functia pe care urmeaza sa o indeplineasca.
(3) Cel putin o treime din numarul membrilor consiliului de administratie trebuie sa fie licentiati in stiinte economice sau juridice.
(4) Membrii consiliului de administratie si ai comitetului de directie, dupa caz, trebuie sa aiba conduita morala si profesionala corespunzatoare functiei si sa indeplineasca cel putin urmatoarele cerinte:
a) sa nu fi fost sanctionati de catre autoritati romane sau straine din domeniul financiar cu interdictia de a desfasura activitati in sistemul financiar sau, la data depunerii cererii de autorizare, cu interdictia temporara de a desfasura astfel de activitati;
b) sa nu fi detinut functia de administrator al unei societati comerciale romane sau straine, aflata in curs de reorganizare judiciara sau declarata in stare de faliment, in ultimii 2 ani anteriori declansarii procedurii falimentului;
c) sa nu fi facut parte din conducerea unei societati care nu si-a respectat obligatiile materiale si financiare fata de terti la momentul incetarii activitatii societatii respective;
d) sa nu aiba cazier judiciar si fiscal.
Art. 65. - (1) Membrii consiliului de administratie si ai comitetului de directie, dupa caz, al unui administrator nu pot fi membri in consiliul de administratie:
a) al altor administratori sau persoanelor afiliate acestora;
b) al depozitarului fondului sau persoanelor afiliate acestuia.
(2) Interdictia prevazuta la alin. (1) se aplica si persoanelor care au raporturi de munca, comerciale sau alte raporturi similare cu entitatile prevazute la alin. (1).
Art. 66. - (1) Administratorul are in structura sa organizatorica o directie de audit intern si o directie distincta responsabila cu analiza oportunitatilor investitionale si plasarea activelor in conformitate cu strategia stabilita de consiliul de administratie.
(2) Administratorul este obligat sa pastreze documentele si evidentele referitoare la fondurile de pensii, in conformitate cu prevederile legale privind arhivarea si cu normele Comisiei.
Art. 67. - (1) Activele financiare proprii ale administratorului nu pot fi utilizate pentru:
a) acordarea de imprumuturi sau garantii;
b) garantarea de imprumuturi sau credite, inclusiv emiterea de obligatiuni care depasesc cumulat 10% din valoarea capitalului social;
c) tranzactionarea sau dobandirea in orice alt mod de actiuni, de alte valori mobiliare sau drepturi in orice alta entitate, cu exceptia situatiei prevazute la art. 68.
(2) De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana administratorii pot desemna:
a) pentru conservarea activelor lor, depozitari stabiliti in alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European si autorizati corespunzator pentru aceasta activitate;
b) pentru gestionarea portofoliilor lor de investitii, gestionari de investitii stabiliti in alt stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European si autorizati corespunzator pentru aceasta activitate.
(3) La solicitarea autoritatii competente din statul de origine al administratorului, Comisia poate interzice depozitarului din Romania sa dispuna liber de activele fondului de pensii.
Art. 68. - (1) Administratorul poate dobandi o parte sau tot capitalul social al altui administrator numai cu aprobarea prealabila a Comisiei si cu respectarea legislatiei din domeniul concurentei.
(2) Comisia respinge solicitarea prevazuta la alin. (1) atunci cand:
a) nu este in interesul participantilor;
b) unul sau ambii administratori nu mai indeplinesc cerintele legale.
Art. 69. - (1) Administratorii pot sa organizeze o asociatie profesionala care sa le reprezinte interesele colective fata de autoritatile publice, sa studieze problemele de interes comun, sa promoveze cooperarea, sa informeze membrii asociatiei si publicul si sa organizeze servicii de interes comun.
(2) Asociatia profesionala a administratorilor colaboreaza cu Comisia si poate adera la asociatiile internationale de profil.
Art. 70. - Comisia emite norme privind:
a) contractul-cadru de administrare;
b) atributiile principale ale consiliului de administratie;
c) cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca membrii consiliului de administratie si/sau ai comitetului de directie ale administratorului;
d) cerintele privind capitalul social minim si metodologia de notificare si reintregire a acestuia;
e) tranzactiile privind capitalul social al administratorului;
f) cerintele privind calitatea actionarilor si conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca acestia;
g) organizarea si conducerea contabila a fondului de pensii, precum si situatiile financiare care se intocmesc de administrator, cu avizul Ministerului Economiei si Finantelor;
h) arhivarea.


CAPITOLUL IX
Autorizarea administratorilor


Art. 71. - (1) Administratorul nu poate fi inmatriculat la registrul comertului fara autorizatia de constituire emisa de Comisie.
(2) Dupa inmatriculare, administratorul trebuie sa obtina o autorizatie de administrare, eliberata de Comisie in conditiile prezentei legi.
(3) In caz de fuziune sau de divizare a administratorilor, noii administratori reiau procedura de autorizare prevazuta la art. 72.
Art. 72. - (1) Administratorul adreseaza Comisiei cererile pentru autorizare de constituire si autorizare de administrare.
(2) Cererea pentru autorizarea de constituire este insotita de urmatoarele documente:
a) proiectul actului constitutiv;
b) dovada ca fondatorii detin resursele financiare necesare varsarii capitalului social, precum si provenienta acestora;
c) cazierele judiciare si cazierele fiscale ale fondatorilor;
d) documente privind fondatorii, cu informatii referitoare la statutul lor juridic, eventuala lor calitate de persoane afiliate, precum si natura legaturilor dintre ei;
e) documente din care sa reiasa situatia financiara a fondatorilor in ultimii 3 ani, auditate de un auditor financiar;
f) declaratia pe propria raspundere a fondatorilor, a candidatilor pentru consiliul de administratie si comitetul de directie, care sa cuprinda toate detinerile individuale si detinerile in legatura cu alte persoane implicate in orice societate comerciala si care reprezinta cel putin 5% din capitalul social sau din drepturile de vot;
g) documente privind candidatii pentru consiliul de administratie si comitetul de directie, dupa caz, curriculum vitae datat si semnat, care sa specifice calificarea si experienta profesionala, copia actului de identitate, copia diplomei de studii, un plan organizatoric si financiar pentru urmatorii 5 ani, documentatia referitoare la depozitarul fondului de pensii;
h) cazierele judiciare si fiscale ale candidatilor pentru consiliul de administratie si comitetul de directie, daca este cazul;
i) proiectul regulamentului de organizare si functionare a societatii de pensii;
j) dovada varsarii integrale si in forma baneasca a capitalului social;
k) dovada platii taxei pentru cererea de autorizare de constituire.
Art. 73. - (1) Comisia poate solicita fondatorilor, in termen de 30 de zile calendaristice de la primirea cererii pentru autorizare de constituire, documente si informatii suplimentare, pe care acestia trebuie sa le furnizeze in maximum 30 de zile calendaristice de la data