Page 1 of 1

ajutor de inmormantare

Posted: 26 Jun 2007, 09:31
by 4wings
Dragi colegi,
Sper sa nu se mai fi discutat chestiunea a carei rezolvare o doresc.
In cazul decesului unui angajat, familia acestuia este indreptatita la un ajutor social. In ce conditii si de unde ridica acei bani? Sunt ei virati prin retineri succesive din fiecare salariu Casei de Pensii ori altei institutii?
Va multumesc.
PS: As dori raspunsuri argumentate de texte de lege.

Posted: 26 Jun 2007, 11:32
by kinga
Ajutorul de deces
Conditii de acordare:
Ajutorul de deces se acorda, la cerere, in cazul decesului asiguratului, al pensionarului sau al unui membru de familie aflat in intretinerea acestora.

Dreptul asiguratilor la ajutorul de deces nu este conditionat de indeplinirea stagiului de cotizare.



In cazul decesului unei persoane asigurate sau al unui pensionar, ajutorul de deces se acorda unei singure persoane, care poate fi: sotul supravietuitor, copilul, parintele, tutorele, curatorul, mostenitorul in conditiile dreptului comun sau, in lipsa acesteia, oricarei persoane care dovedeste cu acte ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces.

Valoarea ajutorului de deces nu poate fi mai mica decat valoarea salariului mediu brut prognozat si facut public de CNPAS.

In cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului, care nu are drept propriu de asigurari sociale si se afla in intretinerea acestuia, ajutorul de deces se acorda titularului.


Sunt considerati membri de familie:


a) sotul/sotia;
b) copiii proprii, copiii adoptati, copiii aflati in plasament familial sau cei incredintati spre crestere si educare familiei, in varsta de pana la 18 ani sau, daca isi continua studiile, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 ani, precum si copiii incapabili de munca, indiferent de varsta, daca si-au pierdut capacitatea de munca inaintea varstelor mentionate;
c) parintii si bunicii oricaruia dintre soti.


Valoarea ajutorului de deces pentru un membru de familie reprezinta jumatate din valoarea prevazuta pentru asigurati.


Acte necesare:
cerere-tip;
certificat de deces - in original si copie;
actul de identitate al solicitantului;
acte de stare civila ale solicitantului, din care sa rezulte gradul de rudenie cu decedatul sau, dupa caz, actul care atesta calitatea de mostenitor, tutore, curator;
acte din care sa rezulte ca s-au suportat cheltuielile ocazionate de deces;
certificatul de incadrare intr-o categorie de persoane cu handicap sau actul medical prin care se atesta boala care l-a facut inapt pentru munca pe copil si data ivirii acesteia.


Alte informatii utile:
Ajutorul de deces se plateste in termen de 24 de ore de la momentul solicitarii.
Ajutorul de deces poate fi solicitat in termen de maximum 3 ani de la data decesului.


Pentru plata ajutorului de deces solicitantii trebuie sa se adreseze:


angajatorului, in cazul decesului asiguratului care a desfasurat activitati pe baza de contract individual de munca respectiv al unui membru de familie al acestuia;
institutiei care gestioneaza bugetul asigurarilor pentru somaj, in cazul decesului somerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia;
casei teritoriale de pensii, in cazul decesului pensionarului sau asiguratului care si-a incheiat contract de asigurare, respectiv al unui membru de familie al acestora.

Posted: 26 Jun 2007, 15:53
by 4wings
Multumesc. Dupa ce-am postat am cautat si-am gasit si Legea bugetului asigurarilor sociale pe 2007, si m-am uitat si pe CCM-ul la nivel national 2007-2009 plus pe Legea 19 pe 2000. Firma a acordat familiei salariatului decedat 20 de milioane, plus ce-au mai dat colegii. Sotia acestuia pretinde insa ca se mai poate incasa o suma de la Casa de Pensii. Eu insa cred ca nu.