Cum scap de o clauza de fidelitate de 10 ani?
Posted: 24 Sep 2008, 12:46
Va rog din suflet sa ma ajutati cu citeva sfaturi, intrucit sint disperata. In urma cu 3 ani am cistigat prin concurs o functie intr-o institutie publica.
In primul an am fost scolarizata, pe cheltuiala angajatorului, intr-o institutie de invatamint, cursul cuprinzind 3 luni studiu, 6 luni practica si inca 3 luni studiu. Inainte de inceperea cursurilor, eu si colegii mei am fost siliti sa semnam un angajament prin care ne obligam sa nu parasim instituia timp de 10 ani. Fisa postului, prin care ni se aduceau la cunostinta conditiile de munca si programul, am primit-o pentru a o semna abia in prima luna de practica (si ne-am pus cu totii miinile in cap cind am vazut unde am ajuns). Pina in acel moment nu am avut habar despre ce aveam efectiv de facut in postul respectiv.
Recent am aflat despre prevederea din Codul Muncii care permite angajatorului sa tina angajatul "legat" maxim 3 ani.
Din discutiile avute cu colegii am inteles ca termenul de 10 ani din angajamentul nostru a fost stabilit intrucit exista un ordin de ministru care prevede ca cei care au fost angajati si scolarizati ca noi sa fie obligati sa nu poata parasi instituia pe o perioada cuprinsa intre 3 si 10 ani. Si, pe plan local, s-a stabilit ca angajamentele noastre sa fie pe termenul maxim de 10 ani.
Intrucit conditiile de munca sint aproape inumane, nu ni se asigura echipament corespunzator, nu beneficiem de conditii minime de igiena vreau sa imi gasesc un alt loc de munca.
Prin intermediul unei cunostinte am apelat la un avocat care mi-a spus ca pot obtine anularea angajamentului, insa doar in urma unei actiuni in contecios administrativ, actiune despre care mi-a spus ca este deosebit de greoaie si de lunga durata si al carei rezultat in favoarea mea nu este garantat (?!!?!?!? pai cum sa nu fie garantat daca angajatorul a depasit limitele permise de Codul Muncii??!?!). Acelasi avocat mi-a mai spus ca ar fi mai bine sa-mi dau demisia si, dupa ce ministerul imi va comunica suma pe care trebuie sa o restitui, sa incerc o reesalonare de plata cu Ministerul Finantelor. Problema este ca am citiva colegi care si-au dat demisia si le-a fost stabilita suma de plata la valoarea de 140 de milioane de lei vechi, fara a li se lua in calcul perioada lucrata, in care se presupune ca s-au amortizat o parte din investitiile facute in angajat.
Va rog din suflet sa ma lamuriti ce este de facut pentru ca situatia mi se pare mai mult decit aberanta si nici nu e normal ca, dupa ce mi-am distrus sanatatea in cei 2 ani de munca efectiva, sa fiu (TOT EU) cea care sa plateasca. Va multumesc.
In primul an am fost scolarizata, pe cheltuiala angajatorului, intr-o institutie de invatamint, cursul cuprinzind 3 luni studiu, 6 luni practica si inca 3 luni studiu. Inainte de inceperea cursurilor, eu si colegii mei am fost siliti sa semnam un angajament prin care ne obligam sa nu parasim instituia timp de 10 ani. Fisa postului, prin care ni se aduceau la cunostinta conditiile de munca si programul, am primit-o pentru a o semna abia in prima luna de practica (si ne-am pus cu totii miinile in cap cind am vazut unde am ajuns). Pina in acel moment nu am avut habar despre ce aveam efectiv de facut in postul respectiv.
Recent am aflat despre prevederea din Codul Muncii care permite angajatorului sa tina angajatul "legat" maxim 3 ani.
Din discutiile avute cu colegii am inteles ca termenul de 10 ani din angajamentul nostru a fost stabilit intrucit exista un ordin de ministru care prevede ca cei care au fost angajati si scolarizati ca noi sa fie obligati sa nu poata parasi instituia pe o perioada cuprinsa intre 3 si 10 ani. Si, pe plan local, s-a stabilit ca angajamentele noastre sa fie pe termenul maxim de 10 ani.
Intrucit conditiile de munca sint aproape inumane, nu ni se asigura echipament corespunzator, nu beneficiem de conditii minime de igiena vreau sa imi gasesc un alt loc de munca.
Prin intermediul unei cunostinte am apelat la un avocat care mi-a spus ca pot obtine anularea angajamentului, insa doar in urma unei actiuni in contecios administrativ, actiune despre care mi-a spus ca este deosebit de greoaie si de lunga durata si al carei rezultat in favoarea mea nu este garantat (?!!?!?!? pai cum sa nu fie garantat daca angajatorul a depasit limitele permise de Codul Muncii??!?!). Acelasi avocat mi-a mai spus ca ar fi mai bine sa-mi dau demisia si, dupa ce ministerul imi va comunica suma pe care trebuie sa o restitui, sa incerc o reesalonare de plata cu Ministerul Finantelor. Problema este ca am citiva colegi care si-au dat demisia si le-a fost stabilita suma de plata la valoarea de 140 de milioane de lei vechi, fara a li se lua in calcul perioada lucrata, in care se presupune ca s-au amortizat o parte din investitiile facute in angajat.
Va rog din suflet sa ma lamuriti ce este de facut pentru ca situatia mi se pare mai mult decit aberanta si nici nu e normal ca, dupa ce mi-am distrus sanatatea in cei 2 ani de munca efectiva, sa fiu (TOT EU) cea care sa plateasca. Va multumesc.