Franciza

Discutii privind Societatile Comerciale
Post Reply
ppcd

Franciza

Post by ppcd » 11 Nov 2005, 17:12

Salutare!

Help me , please!
Cine stie cum se procedeaza in cazul unei francize: contractarea ei, formalitatile necesare, forma juridica pe care o va avea societatea, etc.
Orice informatii imi vor fi de mare ajutor.

Va multumesc!

cdobre

Post by cdobre » 12 Nov 2005, 09:38

francizatul este cel care vinde Produsul sub numele si in concordanta cu practica de afaceri a francizorului. Nu conteaza forma juridica a francizatului. se incheie un contract de franchising in care se stipuleaza drepturile si obligatiile partilor

murik

Post by murik » 13 Nov 2005, 13:27

[b]Poate e cam mult, dar cred ca merita citit:[/b]


Despre Contractul de franciza:

1. Regimul juridic al francizei se regaseste in OG 52/1997, republicata in 1998.

2. Franciza este un sistem de comercializare bazat pe o colaborare continua intre persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu.
- Prin franciza se desemneaza acele operatii in care intervin mai multe intreprinderi independente din punct de vedere juridic si financiar si in care una transmite alteia experienta profesionala, pe care a testat-o si a perfectionat-o permanent, in schimbul unei remuneratii directe sau indirecte.
3. Avantajele francizei:
- In ceea ce priveste avantajele pe care francizorul le are : franciza ii permite acestuia sa se extinda rapid, cu un cost relativ scazut. Francizorul se bucura si de alte avantaje materiale cum ar fi beneficiul in urma vanzarii produselor sau presatarii serviciilor prin intermediul beneficiarului, suma pe care are dreptul s-o primeasca de la beneficiar la incheierea contractului si apoi remuneratia periodica. Asadar, fiecare beneficiar asigura capitalul circulant si venitul suplimentar pentru sistemul condus de proprietar.Franciza asigura, de asemenea, cresterea reputatiei marcii.
Pe de alta parte, riscurile pe care si le asuma francizorul sunt disipate intr-o masura mai mare, spre deosebire de alte metode de extindere rapida.
In ceea ce priveste dezavantajele pe care franciza le-ar putea avea pentru francizor, acestea sunt nesemnificative. In functie de cotinutul contractului de franciza si de locul unde se afla beneficiarul, capacitatea de control a francizorului asupra sistemul de marketing se poate diminua. S-ar putea ca acestuia sa-i vina greu sa asigure si sa mentina calitatea si eficienta, caz in care intreaga retea de franciza ar avea de suferit. In unele cazuri, profitul pe unitate de afaceri obtinut de francizor ar putea fi mai mic decat in cazul unei unitati proprii. Se pune problema daca profiturile mici de la mai multi beneficiari maresc sau diminueaza profiturile totale.
- Relativ la situatia beneficiarului: acesta se bucura de independenta. Isi conduce propria structura, deseori cu cheltuieli mai mici decat in celelalte cazuri.
Desi este integrat in sistemul de franciza al francizorului, el beneficiaza de mijloacele pe care i le pune la dispozitie francizorul, folosindu-se de numele, marca, experienta tehnica si comerciala, sistemul de organizare si de publicitate al acestuia, ceea ce ii permite sa se lanseze pe piata atunci cand n-ar avea posibilitatea s-o faca prin mijlloacele sale proprii. Beneficiarul profita de reputatia firmei "mama" asigurandu-si prin aceasta o clientela certa si totodata, expansiunea operatiunilor. Acesta beneficiaza de extinderea operatiunilor sale comerciale in scurt timp cu o investitie minima. Are asigurata sub marca francizorului exclusivitatea operatiunilor in zona respectiva. Beneficiarul se bucura si de asistenta pentru exploatare: pregatire intensiva, supraveghere curenta si sprijin managerial, reclama la nivel national si regional, accesul la sursele de aprovizionare. Pentru francizor, franciza comporta indatorirea de a acorda sprijin in acordarea de credite, pregatirea si formarea personalului, procurarea unor mijloace.
4. Cateva caracteristici ale contractului de franciza indiferent de obiectul lor, operatiile de franciza se desfasoara pe baza contractului de franciza care prezinta urmatoarele caracteristici:
- Francizorul este comerciantul care este proprietarul unei marci inregistrate si utilizeaza personal mijloace financiare pentru promovarea marcii sale, cercetarii si inovatiei, asigurand dezvoltarea si viabilitatea produsului.
El confera dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu unui tert contractant denumit beneficiar si tot el asigura beneficiarului o pregatire initiala pentru exploatarea marcii inregistrate.
-Beneficiarul este comerciantul, persoana fizica sau juridica, selectionat de francizor, care adera la principiul omogenitatii retelei de franciza, asa cum este ea definita de francizor. Astfel, beneficiarul este liber sa aleaga intre forma asociata, ca persoana juridica, sau forma individuala, ca persoana fizica.
Beneficiarul este, de cele mai multe ori, selectat de c&tre francizor in urma unor schimburi de informa&ii reciproce prin care, pe de o parte, francizorul informeaz& beneficiarul asupra continutului si conditiilor francizei, iar pe de alt& parte beneficiarul ofer& francizorului informatii asupra capacit&tii sale financiare si asupra capacitatii de a exploata in bune conditii franciza.
Ca efect al independentei juridice beneficiarul este direct si singur r&spunz&tor de raporturile cu clientii, fie pe baze contractuale, fie pe baze delictuale.

-Reteaua de franciza cuprinde un ansamblu de raporturi comerciale intre francizor si mai multi beneficiari, in scopul promov&rii unei tehnologii, unui produs sau serviciu, cat si pentru dezvoltarea productiei si distributiei unui produs sau serviciu.
Pentru francizat, determinante vor fi domeniul de activitate al francizorului, imaginea m&rcii, prestigiul firmei si al insemnelor distinctive, calitatea know-how-ului, valoarea altor drepturi intelectuale de care dispune.
Pentru francizor, determinante in selectarea francizatului vor fi aptitudinile comerciale si manageriale, capacitatea de integrare in retea.
Francizatul actioneaz& in nume propriu si pe cont propriu. El nu este nici mandatar, nici agent, nici angajat al francizorului.
Acesta va suporta singur riscurile nepl&tii creditorilor s&i.
Francizorul, la randul s&u, nu va r&spunde fat& de terti pentru actele francizatului, cu except ia cazului in care r&spunderea sa este angajat& pentru culpa proprie.
Taxa de intrare si redeventele
5. Taxa de intrare in reteaua de franciz& are menirea s& asigure remunerarea investitiilor francizorului si a serviciilor prestate francizatului inaintea deschiderii activit&&ii economice in regim de franciz&. Astfel, aceast& tax& trebuie s& asigure acoperirea cheltuielilor efectuate de francizor pentru studii prealabile de implantare: cheltuieli pentru c&utarea si amenajarea unui local tip; furnizarea de stocuri de utilaje c&tre francizat; elaborarea experientei profesionale conceperea si organizarea de servicii comune impuse de dezvoltarea unei retele de franciz& (participarea la targuri si expozitii etc.) si recrutarea francizatilor.
Aceast& tax& se poate calcula prin diverse metode bazate pe calculul rentabilit&tii francizorului, ins& perceperea ei trebuie s& tin& seama si de m&rimea taxelor practicate pe piat&, deoarece o tax& de intrare superioar& celor practicate pe piat& poate avea ca efect orientarea candidatului spre alte francize.
- Concesionarea m&rcii si know-how-ului - un alt element caracteristic al contractului de franciz& este concesionarea unei m&rci si a know-how-ului. De aceea, francizorul trebuie s& fie titularul drepturilor asupra unei m&rci inregistrate, drepturi care s& fie exercitate pe o durata cel putin egal& cu durata contactului de franciz&.
6.Trebuie parcurse urm&toarele etape:
1. Intreprinz&torul, viitor francizor, pune la punct o afacere, vizand lansarea unui produs, a unor servicii, a unei retele de distributie. El trebuie s& devin& titularul drepturilor asupra unei firme, embleme, m&rci comerciale, know-how, drepturi de autor, brevete de inventie, desene si modele industriale, pe care le exploateaz& in afacerea pe care o conduce.
2. Exploatarea conceptului de afacere a viitorului francizor in doua unit&ti pilot, pe durata a doi-trei ani. Conceptul de afacere este verificat, imbun&t&tit, preg&tit pentru multiplicare in regim de franciz&, promovat printr-o publicitate adecvat& impreun& cu marca folosit& de intreprinz&tor.
3. Intocmirea planului de lansare a retelei de franciz& care presupune:
1. Un studiu asupra rezultatelor aplic&rii in practic& a conceptului de afacere gandit cum se creeaz& o retea de franciz& si lansat de c&tre intreprinz&tor
2. Un studiu de piat& privind cererea si oferta pentru categoria de produse si servicii vizate, consumatorii potentiali, puterea de atractie a acestora prin produsele si serviciile oferite si marca folosit&;
3. Evaluarea costurilor lans&rii retelei de franciz& in sarcina francizorului
4. Formularea concret& (in carte, caiet, ghid al operatiilor) si evaluarea proprie a know-how-ului folosit
5. Preg&tirea "documentului de informatii a francizorului" (DIF) ce urmeaz& a fi pus la dispozitia candidatilor ce vor r&spunde ofertei francizorului;
6. Preg&tirea unui proiect de contract de franciz& care va fi inmanat, impreun& cu DIF, candidatilor selectionati.
4. Lansarea ofertei de creare a retelei de franciz&. (Oferta public& a francizorului poate fi ingreunat& de numeroase r&spunsuri, in schimb ce o ofert& discret& poate s& nu ajung& la candidatii cu adev&rat valorosi).
5. Selectionarea candidatilor care corespund criteriilor stabilite de francizor (nu exist& nici un impediment ca un candidat s& formuleze o ofert& de parteneriat intr-o afacere de franciz&).
6. Incheierea cu candidatii selectionati a unor contracte de rezervare, care asigur& p&rtilor in schimbul unui pret, o exclusivitate in incheierea unui contract de franciz&, intr-un anumit teritoriu, in perioada fixat& si accesul la un num&r mai mare de informatii confidentiale ale francizorului, intre care totalitatea clauzelor financiare ale contractului.
7. Punerea la dispozitia candidatilor selectionati a documentului cu informatii despre francizor si a conceptului sau de faceri, examinarea de c&tre acestia a documentului pus la dispozitie, completarea documentatiei la cererea candidatilor, verificarea de c&tre acestia a conceptului francizabil al francizorului in unit&tile pilot ale acestuia.
8. Negocierea contractului de franciz& cu candida&ii care au acceptat parteneriatul in re&ea de franciz&, urmat& de transmiterea drepturilor de proprietate intelectual& &i industrial& francizate.
9. Transmiterea c&tre francizat a tuturor datelor &i informa&iilor care alc&tuiesc conceptul francizabil materializat in cartea sa, caietul sau ghidul intocmit de acesta, preg&tirea ini&ial&, asisten&a tehnic& &i/sau comercial& pentru preg&tirea spa&iilor, dotarea acestora, preg&tirea personalului &i lansarea produsului sau serviciilor.
10. Verificarea respect&rii standardelor francizorului pentru produsele sau serviciile ce urmeaz& a fi oferite consumatorilor de c&tre francizat in unitatea sa &i deschiderea acesteia.

7.Ce este specific unei retele de franciza?
• omogenitatea (toate firmele care fac parte dintr-o retea de franciza poarta acelasi nume comercial, promoveaza aceeasi marca, beneficiaza de egalitate de tratament);
• taxa de retea (este platita cu ocazia intrarii In retea);
• publicitatea (este, de obicei, In sarcina francizorului, dar beneficiarul are obligatia de a plati si o taxa de publicitate).

8. In ceea ce priveste durata contractului de franciza, amblele parti au interesul ca franciza sa dureze destul de mult pentru ca fiecare sa-si atinga obiectivele economice. Contractul de franciza poate fi incheiat pe o anumita perioada, in cele mai fracvente cazuri, sau pe o durata nedeterminata in contract.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests