PFA - cheltuieli deductibile

inregistrari contabile, taxe si impozite, expertize contabile, evaluari, TVA
garibela

PFA - cheltuieli deductibile

Post by garibela » 14 Jun 2006, 17:52

Incepand de azi sunt PFA, nu stiu mai nimic despre ce trebuie sa platesc la stat. As avea nevoie de niste sfaturi.
Am optat pentru varianta neplatitor de TVA pentru ca activitatea pe care o fac este de intermediere reclama pentru intreprinderi, si servicii de secretariat si traduceri.
Practic este vorba despre faptul ca intermediez contractarea de reclama de la o firma in favoarea firmei pe care o reprezint.
Imi desfasor activitatea acasa, in domiciliul proprietate personala. Pot sa deduc intretinerea, curentul, telefonul si cheltuielile de transport?
La directia financiara mi s-a spus ca trebuie sa fac un contract de comodat. Mai este nevoie daca eu sunt unicul proprietar?
De ce imi trebuie registru de inventar?
De ce imi trebuie registru unic de control? Vine cineva sa-mi controleze activitatea de acasa?
Va multumesc pentru ajutor.

krisstina

Re: PFA - cheltuieli deductibile

Post by krisstina » 14 Jun 2006, 18:06

garibela wrote:Incepand de azi sunt PFA, nu stiu mai nimic despre ce trebuie sa platesc la stat. As avea nevoie de niste sfaturi.
Am optat pentru varianta neplatitor de TVA pentru ca activitatea pe care o fac este de intermediere reclama pentru intreprinderi, si servicii de secretariat si traduceri.
Cum esti PFA la asa si atatea obiecte de activitate? Credeam ca-ti trebuie cel putin un SRL.

garibela

Post by garibela » 14 Jun 2006, 18:57

sunt doar doua obiecte de activitate: 7485 - activitate principala, 7487 - activitatea secundara.
Sper ca nu este vreo problema.
Nu mi s-a spus ca nu pot pune doua activitati.

dana_lavinia

Post by dana_lavinia » 15 Jun 2006, 17:36

Se poate da autorizatie si pt mai multe coduri CAEN si din moment ce ti-au dat actele, nu este nicio problema.
Ca PFA trebuie sa tii contabilitate in partida simpla. Venituri-cheltuieli. Vei depune in luna mai (pana in data de 15 mai - daca o sa ramana aceeasi data) o declaratie speciala la finante, pentru a ti se calcula impozitul. De asemenea, pentru aceste activitati intreaba la finante daca trebuie depusa declarartie de impunere. Sunt unele activitati (poate toate-nu stiu sigur) pentru care trebuie sa depui la infiintare, si dupa aceea in fiecare an declaratie de impunere si sa faci plati anticipate pentru impozit.
In ceea ce priveste cheltuielile la care te referi, iti trebuie intr-adevar contract de comodat (incheiat la notar) pentru ca sa le poti deduce. Din cate stiu eu nu se pot deconta in integralitate cheltuielile cu intretinerea, energia electrica(vezi ce spun si cei de la finante). De asemenea, daca ai auto si vrei sa iti decontezi benzina si alte cheltuieli trebuie sa ai contract de comodat.

leo26

Post by leo26 » 22 Jul 2006, 09:20

daca am mobil cu cartela reincarcabila imi pot deduce incarcarea?

dana_lavinia

Post by dana_lavinia » 22 Jul 2006, 20:08

daca iti iei factura fiscala pe PFA, de ce nu?

sebi77

Post by sebi77 » 23 Jul 2006, 12:14

Poate i se pune "pata" vrunuia de la fisc sa ceara "dovada" ca ai folosit aceste cartele in interesul PFA. :-D :-D :-D

In rest ai dreptate, daca ai document fiscal nu este nici o problema!

leo26

Post by leo26 » 23 Jul 2006, 15:22

sebi77 wrote:Poate i se pune "pata" vrunuia de la fisc sa ceara "dovada" ca ai folosit aceste cartele in interesul PFA. :-D :-D :-D

In rest ai dreptate, daca ai document fiscal nu este nici o problema!
:| nu le da idei :-D faza e ca nu cred ca iti dau astia facura la reincarcare. iti dau de obicei doar bon de casa. dar daca e bon stampilat si semnat nu merge? se mai deconteaza astfel de bonuri? insa factura de la abonament pentru mobil clar ca merge nu? si atunci stai si te intrebi de ce accepta factura si n-ar accepta cartela reincarcabila. nu e asta discriminare :-P :twisted:

dana_lavinia

Post by dana_lavinia » 24 Jul 2006, 09:44

Sunt obligati sa-ti dea factura, daca soliciti. Bonul de casa nu este valabil decat pt combustibil si taxi (daca este stampilat). In cazul taxiului ti-ar trebui si ordin de deplasare.

leo26

Post by leo26 » 24 Jul 2006, 09:59

dana_lavinia wrote:Sunt obligati sa-ti dea factura, daca soliciti. Bonul de casa nu este valabil decat pt combustibil si taxi (daca este stampilat). In cazul taxiului ti-ar trebui si ordin de deplasare.
interesant taare pt ca la mine la servici seful meu refuza sa dea factura pentru sume mici de gen 16 lei sau 32 lei si le zice clientilor tot timpul ca le da bon de la casa de marcat stampilat si semnat pt ca se deconteaza si ala.

pernes

Post by pernes » 24 Jul 2006, 10:09

ORDIN nr. 293/2006

din 22/02/2006
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 194 din 01/03/2006

pentru modificarea Ordinului ministrului finantelor publice nr. 1.714/2005 privind aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora

In temeiul prevederilor art. 11 alin. (5) din Hotararea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul prevederilor art. 1 alin. (4) din Hotararea Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora,

ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:

Art. I. - Alineatul (2) al articolului 1 din Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.714/2005 privind aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.042 din 23 noiembrie 2005, se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(2) Bonurile fiscale emise de aparatele de marcat electronice fiscale vor fi folosite incepand cu data de 1 ianuarie 2006 numai ca documente de inregistrare a platilor in Registrul de casa. Fac exceptie de la aceasta regula, in sensul ca stau la baza inregistrarilor in contabilitate a cheltuielilor, urmatoarele documente:
a) bonul fiscal emis conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile ulterioare, utilizat pentru justificarea taxei pe valoarea adaugata aferente carburantilor auto achizitionati in vederea desfasurarii activitatii, daca este stampilat si are inscrise denumirea cumparatorului si numarul de inmatriculare al autovehiculului;
b) bonul fiscal emis de aparatul de marcat fiscal utilizat in activitatea de taximetrie, in conformitate cu prevederile Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) bonul fiscal emis conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile ulterioare, insotit de documentul care atesta plata prin cardurile bancare ale societatilor comerciale;
d) bonul fiscal emis conform Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile ulterioare, a carui valoare totala este de pana la suma de 100 lei (RON) inclusiv, daca este stampilat si are inscrise denumirea cumparatorului, codul unic de inregistrare al acestuia sau codul numeric, in cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati independente."
Art. II. - Prevederile prezentului ordin se aplica incepand cu data de 1 ianuarie 2006.
Art. III. - Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

p. Ministrul finantelor publice,
Catalin Doica,
secretar de stat

Bucuresti, 22 februarie 2006.
Nr. 293.

Sigur va lamureste

si on topic

Toate cheltuielile efectuate in scopul desfasurarii activitatii sunt deductibile. Deducerile pentru unele categorii de cheltuieli sunt plafonate, vreau sa spun ca nu poti deduce decit o valoare egala cu un anumit procent (2% din venitul impozabil pentru protocol).
Pentru achizitii de echipamente/mobilier/obiecte, in functie de valoarea lor, deducerea se face integral sau acestea trebuie amortizate.....bariera este la 1500 RON deocamdata. vezi si Codul Fiscal.

Bafta

dana_lavinia

Post by dana_lavinia » 25 Jul 2006, 10:48

Pentru Leo26 vreau sa vin cu o completare, ca sa/mi sustin afirmatia cu privire la obligativitatea emiterii facturii fiscale.
Art. 155 Cod fiscal
ART. 155
Facturile fiscale
(1) Orice persoana impozabila, inregistrata ca platitor de taxa pe valoarea adaugata, are obligatia sa emita factura fiscala pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate, catre fiecare beneficiar. Persoanele impozabile, care nu sunt inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, precum si contribuabilii inactivi, ale caror certificate de inregistrare fiscala au fost suspendate prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, nu au dreptul sa emita facturi fiscale si nici sa inscrie taxa pe valoarea adaugata pentru livrarile de bunuri si/sau prestarile de servicii efectuate catre alta persoana, in orice documente emise. In situatia in care contribuabilii inactivi mentionati emit facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, beneficiarii nu au dreptul sa isi exercite dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata inscrise in documentele respective. Prin norme se stabilesc situatiile in care factura fiscala poate fi emisa si de alta persoana decat cea care efectueaza livrarea de bunuri. Persoanele impozabile cu regim mixt nu au obligatia sa emita facturi fiscale pentru operatiunile scutite fara drept de deducere sau care nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata; in functie de specificul activitatii, acestea pot emite alte documente prevazute de lege pentru operatiunile scutite fara drept de deducere sau care nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata. In situatia in care persoanele impozabile cu regim mixt utilizeaza factura fiscala pentru evidentierea livrarilor de bunuri si prestarilor de servicii scutite fara drept de deducere sau care nu se cuprind in sfera de aplicare a taxei pe valoarea adaugata, acestea au obligatia sa inscrie in dreptul operatiunii mentiunea "scutit fara drept de deducere" sau "neimpozabil".
(2) Pentru livrari de bunuri factura fiscala se emite la data livrarii de bunuri, iar pentru prestari de servicii, cel mai tarziu pana la finele lunii in care prestarea a fost efectuata.
(3) Pentru bunurile livrate cu aviz de insotire, factura fiscala trebuie emisa in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data livrarii, fara a depasi finele lunii in care a avut loc livrarea.
(4) Pentru prestarile de servicii efectuate de prestatori stabiliti in strainatate, pentru care beneficiarii au obligatia platii taxei pe valoarea adaugata, acestia din urma, daca sunt inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, trebuie sa autofactureze operatiunile respective, prin emiterea unei facturi fiscale, la data primirii facturii prestatorului sau la data efectuarii platii catre prestator, in cazul in care nu s-a primit factura prestatorului pana la aceasta data. Operatiunile de leasing extern se autofactureaza de catre beneficiarii din Romania, inregistrati ca platitori de taxa pe valoarea adaugata, la data stabilita prin contract pentru plata ratelor de leasing si/sau la data platii de sume in avans. Persoanele care nu sunt inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata vor urma procedura prevazuta la art. 156 alin. (3). Regimul fiscal al facturilor fiscale emise prin autofacturare se stabileste prin norme.
(5) Pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care se efectueaza continuu, cum sunt energia electrica, energia termica, gazele naturale, apa, serviciile telefonice si altele asemenea, factura fiscala trebuie emisa la data la care intervine exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata, cu exceptiile prevazute in alte acte normative.
(6) In cazul operatiunilor de leasing intern, a operatiunilor de inchiriere, concesionare sau arendare de bunuri, factura fiscala trebuie sa fie emisa la fiecare din datele specificate in contract, pentru plata ratelor, chiriei, redeventei sau arendei, dupa caz. In cazul incasarii de avansuri, fata de data prevazuta in contract se emite factura fiscala la data incasarii avansului.
(7) Daca plata pentru operatiuni taxabile este incasata inainte ca bunurile sa fie livrate sau inaintea finalizarii prestarii serviciilor, factura fiscala trebuie sa fie emisa in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la fiecare data cand este incasat un avans, fara a depasi finele lunii in care a avut loc incasarea.
(8) Factura fiscala trebuie sa cuprinda obligatoriu urmatoarele informatii:
a) seria si numarul facturii;
b) data emiterii facturii;
c) numele, adresa si codul de identificare fiscala ale persoanei care emite factura;
d) numele, adresa si codul de identificare fiscala, dupa caz, ale beneficiarului de bunuri sau servicii;
e) denumirea si cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate;
f) pretul unitar fara taxa pe valoarea adaugata si baza de impozitare pentru fiecare cota sau scutire;
g) cota de taxa pe valoarea adaugata aplicata sau mentiunile: scutit cu drept de deducere, scutit fara drept de deducere, neimpozabil, supus regulilor speciale, dupa caz. Pentru operatiunile supuse taxarii inverse se mentioneaza obligatoriu "taxare inversa";
h) suma taxei pe valoarea adaugata de plata, pentru operatiunile taxabile, cu exceptia cazurilor in care se aplica reguli speciale prevazute prin norme metodologice.
(9) Prin derogare de la alin. (1), persoanele impozabile inregistrate ca platitori de taxa pe valoarea adaugata nu au obligatia sa emita factura fiscala pentru urmatoarele operatiuni, cu exceptia cazurilor cand beneficiarul solicita factura fiscala;
a) transportul persoanelor cu taximetre, precum si transportul persoanelor pe baza biletelor de calatorie sau a abonamentelor;
b) livrari de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestari de servicii catre populatie, consemnate in documente fara nominalizarea cumparatorului;
c) livrari de bunuri si prestari de servicii consemnate in documente specifice aprobate prin lege.

dana_lavinia

Post by dana_lavinia » 25 Jul 2006, 10:50

Deci, daca iti solicita omul factura esti obligat sa-i dai factura. Nu stiu pe ce temei seful tau refuza desi nu este singurul care face lucrul acesta. Poate il costa prea mult formularele :lol:

leo26

Post by leo26 » 25 Jul 2006, 13:32

dana_lavinia wrote:Deci, daca iti solicita omul factura esti obligat sa-i dai factura. Nu stiu pe ce temei seful tau refuza desi nu este singurul care face lucrul acesta. Poate il costa prea mult formularele :lol:
mersi mult. intr-adevar il costa formularele..plus ca tot ce se factureaza e impozitabil ce nu e la negru 8O dar asta e alt lucru. da la cine cere factura pe suma mica le cere cu un leu in plus..ca cica si factura costa :pig:

dana_lavinia

Post by dana_lavinia » 25 Jul 2006, 13:42

super seful tau :grin:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests