Fostul proprietar gireaza imobilul cu actele expirate

Discutii privind Dreptul Civil, Noul Cod Civil si Noul Cod de Procedura Civila
Post Reply
rosia_montana

Fostul proprietar gireaza imobilul cu actele expirate

Post by rosia_montana » 24 Feb 2006, 08:48

X a cumparat in 1995 un apartament de la Y, contract, notar, etc.....acte in regula. X foloseste de 10 ani apartamentul, plateste impozite, tot tacamul. Y il cumparase in 1994 de la Z. Z a luat un imprumut in 2005, girnad cu apartamentul proprietatea lui X , de la A. A sustine ca imprumutul a fost facut in fata notarului, si ca Z avea acte in regula referitorare la apartament. Ieri, A il anunta pe X ca va veni cu executorul judecatoresc, pretinzand apartamentul.

Ce poate sa faca X?

kinga

Post by kinga » 24 Feb 2006, 09:03

In CF a fost inscrisa ipoteca pentru suma de..... in favoarea lui A?????
Daca nu a fost inscrisa ipoteca atunci actul semnat la notar nu este opozabil lui X.
El nu a stiut, a cumparat imobilul liber de sarcini, este un tert dobanditor de buna credinta.

Daca A a inscris ipoteca... atunci el are dreptul sa urmareasca imobilul in stapanirea oricui s-ar afla, chiar daca debitorul l-a instrainat.

defectu

Post by defectu » 24 Feb 2006, 09:42

kinga wrote:In CF a fost inscrisa ipoteca pentru suma de..... in favoarea lui A?????
Daca nu a fost inscrisa ipoteca atunci actul semnat la notar nu este opozabil lui X.
El nu a stiut, a cumparat imobilul liber de sarcini, este un tert dobanditor de buna credinta.

Daca A a inscris ipoteca... atunci el are dreptul sa urmareasca imobilul in stapanirea oricui s-ar afla, chiar daca debitorul l-a instrainat.
Rosioara spune ca, la data la care X a cumparat apartamentul, acesta nu era ipotecat. Asta cred ca rezulta si din Cazierul Fiscal eliberat de Agentia Fiscala pt Y cu ocazia vanzarii apartamentului. Si mai spune Rosioara ca, X a platit impozitele timp de 10 ani si asta ma face sa cred ca, in CF figureaza X. Pe cale de consecinta, nu vad cum ar fi putut A sa inscrie ipoteca in favoarea sa. Este posibil ca A sa detina un exemplar in original din contractul de vanzare-cumparare in baza caruia a dobandit apartamentul inainte de 1994, dar asta nu inseamna ca figureaza si in CF.

cyclop

Post by cyclop » 24 Feb 2006, 09:56

Hmmm, ce manarie...
Io stau si ma-ntreb cum a reusit A sa intabuleze ipoteca din 2005 in CF a imobilului aflat in proprietatea lui X, al carui drept de proprietate fusese intabulat inca din 1995...
Cum naiba au fost actele in regula la notar cand s-a facut ipoteca (in 2005), stiut fiind faptul ca se cere un extras de carte funciara, de unde reiesea clar ca Z nu mai e proprietar?
X chiar nu si-a intabulat dreptul de proprietate?

aho

Post by aho » 24 Feb 2006, 10:12

ma intreb, dc. exista cf.al imobilului, nu stiu dc. publicitatea prin sist. CF fct. acum in toata tara :?:

defectu

Post by defectu » 24 Feb 2006, 10:33

Cyclop wrote:X chiar nu si-a intabulat dreptul de proprietate?
Cred ca aici e problema! Notarul intocmeste actele de vanzare-cumparare si cam atat. Procedura intabularii dreptului de proprietate nu este cunoscuta de X, Y....si....... profita A si/sau Z.

rosia_montana

Post by rosia_montana » 24 Feb 2006, 11:43

imobilul este in Pitesti. Nu cred ca au CF acolo....

codobelc

Post by codobelc » 24 Feb 2006, 13:26

Daca exista, intr-adevar, o ipoteca, ea este nula, intrucat nu priveste un imobil al debitorului Z si nici nu exista consimtamantul lui X pentru inscrierea ipotecii pe imobilul sau (un fel de combinatie fidejusiune - ipoteca).
X poate cere radierea ipotecii.
E problema lui A de unde face rost de bani, dar in orice caz nu vanzand imobilul lui X.
Daca A investeste contractul cu formula executorie si trece la executare impotriva lui X, X poate introduce contestatie la executare (la titlu).
Oicum, cred ca n-ar mai trebui sa astepte somatia executorului, ci sa solicite constatarea nulitatii ipotecii si radierea acesteia.

Concluzie: sistemul de transcriptiuni e plin de hibe!

tristan

Post by tristan » 24 Feb 2006, 14:42

in vechiul regat functioneaza inca sistemul de inscriptiuni si transcriptiuni.Sunt binecunoscute cazurile cand A vinde de 4 ori un apartament. Asta in limbaj neaos se numeste teapa. Subscriu la ce a spus codobelc.

attorneyatlaw

Post by attorneyatlaw » 24 Feb 2006, 15:19

nu mai functioneaza nici in Regat sistemul de inscriptuni transcriptiuni ci sistemul de CF al legii 7. Iar notarul se poate ocupa, contra cost, de inscrierea actului in CF. Si oamenii stiu, de regula, ca trebuie sa-si inscrie dreptul in Cf pentru opozabilitate.
A si-a inscris ipoteca?

rosia_montana

Post by rosia_montana » 24 Feb 2006, 15:27

Inca nu stiu daca A si-a inscris ipoteca. Va zic luni. Partea naspa e ca se pare ca nici X nu si-a intabulat dr de proprietate, fie in Registrele de insr-transc, fie in CF :(

Daca nu e intabulat ce poate face?

tristan

Post by tristan » 24 Feb 2006, 16:55

Cartea alba a Ministerului Justitiei
4.3. Activitatea de publicitate imobiliara si mobiliara

Dupa cum se arata deja mai sus, activitatea de publicitate imobiliara consta, in principiu, in inregistrarea, in registre speciale, a actelor juridice (vanzari, donatii, ipoteci etc.) cu privire la imobile; aceasta activitate nu este inca unitara la nivelul intregii tari: in Muntenia si sudul Moldovei functioneaza sistemul publicitatii personale, reglementat de Codul civil si Codul de procedura civila, bazat pe registrele de transcriptiuni-inscriptiuni, sistem putin riguros si potential generator de litigii; in Transilvania, Banat si Bucovina sistemul este reglementat de Decretul-Lege nr. 115/1938, fiind bazat pe cartile funciare, de influenta austriaca, si asigurand o evidenta clara a imobilelor, a proprietarilor si a drepturilor asupra imobilelor, intrucat orice act juridic trebuie inscris, in principiu, in cartea funciara pentru a-si produce efectele. Initial, activitatea aceasta a fost de competenta instantelor judecatoresti, fiind transferata in anul 1960 la fostele notariate de stat; prin dispozitiile Legii nr. 36/1995, odata cu reforma profesiei de notar, ea a fost preluata din nou de judecatorii, fiind desfasurata de birourile de publicitate imobiliara ale acestora. Din pacate, desi este extrem de importanta pentru asigurarea securitatii transmisiunii drepturilor asupra imobilelor, publicitatea imobiliara nu este asigurata la un nivel corespunzator: ea este privita de catre magistrati si personalul auxiliar ca o activitate de "categoria a doua", sub nivelul activitatii de judecata, delegarea unui judecator la acest serviciu fiind perceputa, nu de putine ori, ca o "sanctiune". Atunci cand aceasta atitudine se conjuga cu imperfectiunea reglementarii, ca in zonele unde functioneaza registrele de transcriptiuni-inscriptiuni (Muntenia si sudul Moldovei), problemele nu intarzie sa apara: la Ministerul Justitiei exista sesizari cu privire la neajunsurile acestei activitati, iar pe rolul instantelor judecatoresti apar de multe ori litigii generate, spre exemplu, de vanzarea repetata a unui bun, de catre acelasi proprietar, mai multor persoane, conduita facilitata de lipsa de rigoare a sistemului (chiar si un magistrat a fost victima unei astfel de nefericite imprejurari). Atat lipsa de unitate a reglementarii, cat si scaderile sale, au determinat adoptarea Legii nr. 7/1996 privind cadastrul si publicitatea imobiliara, care extinde sistemul cartilor funciare la nivelul intregii tari, lipsindu-l insa de efectul riguros al obligativitatii inscrierii actului juridic pentru a-si produce efectele chiar intre partile sale. Aceasta lege prevede insa crearea cartilor funciare definitive abia dupa finalizarea masuratorilor si schitelor cadastrale la nivelul unei unitati administrativ-teritoriale, ceea ce face ca, deocamdata, legea sa fie inaplicabila, deoarece lucrarile de cadastru se afla intr-un stadiu cu totul incipient. Avand in vedere faptul ca Legea nr. 7/1996 este in vigoare si ca, pana la aparitia cartilor funciare definitive, ea prevede (in art. 61) posibilitatea crearii cartilor funciare provizorii, Ministerul Justitiei a elaborat Regulamentul de organizare si functionare a birourilor de carte funciara, aprobat prin Ordinul ministrului justitiei nr.2371/C din 22 decembrie 1997. Totodata, s-a transmis catre birourile de publicitate imobiliara si mobiliara prin intermediul curtilor de apel nota nr. 459/N/1998 privind inscrierile cu caracter nedefinitiv prevazute de art. 61 din Legea nr.7/1996 si de art. 131-133 din Regulamentul de aplicare a acestei legi. 4.3.1. Proiectul cadastrului si al publicitatii imobiliare finantat de Banca Mondiala Tinand cont de dificultatile de ordin financiar care impiedica trecerea la sistemul unitar de publicitate imobiliara reglementat de Legea nr. 7/1996, in primavara anului 1997 au inceput negocieri cu reprezentanti ai Bancii Mondiale, in vederea contractarii unui imprumut menit sa finanteze, pe de o parte, masuratorile cadastrale si, pe de alta parte, crearea noilor carti funciare. Negocierile au fost finalizate in noiembrie 1997, iar in ianuarie 1998, prin Ordonanta Guvernului nr. 21/1998, aprobata ulterior prin Legea nr. 132/1998, a fost ratificat Acordul de imprumut dintre Romania si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare privind Proiectul cadastrului general si al publicitatii imobiliare (denumit in continuare "Proiectul"). Derularea Proiectului se face in paralel de catre Ministerul Justitiei si Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie (ONCGC), in fiecare institutie fiind constituite in acest scop grupuri de implementare: Grupul de Implementare a Publicitatii Imobiliare (G.I.P.I.) respectiv Grupul de Implementare a Cadastrului General (G.I.C.G.), ambele conduse de catre Unitatea de Coordonare a Proiectului (U.C.P.), infiintata in cadrul Ministerului Justitiei. Costul total al proiectului este estimat la 37,3 milioane USD, din care 25,5 milioane USD reprezinta imprumutul de la Banca Mondiala, iar restul costurilor trebuie asigurat din resurse interne (11,8 milioane USD, din care 6,2 milioane Ministerul Justitiei si 5,6 milioane ONCGC). Din aceasta suma, aproximativ doua treimi revin sistemului de cadastru general, coordonat de catre ONCGC, si o treime sistemului de carte funciara, coordonat de catre Ministerul Justitiei. Imprumutul va fi acordat esalonat pe cei cinci ani ai proiectului (1998-2003), care constituie, totodata, si perioada de gratie, apoi va trebui sa fie restituit in cincisprezece ani (2003-2018). Proiectul este bine conceput si isi propune realizarea unor obiective ambitioase. Se urmareste introducerea inregistrarilor de carte funciara pe tot teritoriul tarii, inclusiv in zonele unde este in vigoare sistemul de inscriptiuni transcriptiuni. Intr-o prima faza noul sistem va fi initiat in doua puncte pilot: Biroul de carte funciara de la Judecatoria Racari (judetul Dambovita) si Biroul de carte funciara de la Judecatoria Brasov (judetul Brasov). Ulterior, pe parcursul celor 5 ani de derulare a Proiectului, el se va extinde la 76 birouri de carte funciara din 18 judete. Se estimeaza in documentele de evaluare a Proiectului ca acesta va dobandi cu timpul capacitatea de autofinantare si va putea astfel fi extins pe teritoriul intregii tari. Pentru aducerea la indeplinire a obiectivelor Proiectului, personalul din Ministerul Justitiei si de la instantele judecatoresti va fi asistat de o echipa de consultanti internationali (apartinand firmei "Kampsax" din Danemarca), desemnata conform procedurilor Bancii Mondiale, dupa evaluarea ofertelor tehnice si financiare depuse in cadrul unei licitatii internationale. De asemenea, Proiectul urmeaza a initia proiectarea si instalarea unui sistem computerizat de publicitate imobiliara, sistem ce se vrea a fi extins la nivelul intregii tari si care va opera cu o impresionanta baza de date a carei gestionare si siguranta este de o reala importanta pentru a asigura: securitatea circuitului civil, in general, securitatea drepturilor reale imobiliare, in special, precum si proceduri sigure, simple si eficiente din punct de vedere al costurilor, pentru inregistrarea actele juridice privitoare la imobile. Tot din valoarea Proiectului se va asigura pregatirea profesionala a personalului de la birourile de carte funciara, renovarea acestor birouri, precum si dotarea lor cu mobilierul si birotica necesare. 4.3.2. Anteproiectul legii registratorilor de proprietate In paralel cu demersurile pentru realizarea proiectului finantat de Banca Mondiala, Ministerul Justitiei a examinat posibilitatea reformarii activitatii de publicitate imobiliara si incredintarii acesteia unor profesionisti, organizati intr-un corp autonom, dupa modelul notarilor publici si al proiectului de lege privind executorii judecatoresti. In acest scop, a fost redactat anteproiectul de lege privind registratorii de proprietate, structurat pe urmatoarele principii:

tristan

Post by tristan » 24 Feb 2006, 17:02

Registrele de transcriptiuni si inscriptiuni folosite pana in 99 se folosesc in prezent pentru verificarea inscrierilor in cartea funciara. Datorita volumului mare de lucru in unele birouri s-a renuntat la activitatea amintita. Eu zic ca mai functioneaza.Cel putin in Dambovita.

denominatus

Post by denominatus » 24 Feb 2006, 18:20

Grija mare.
Eu am avut inscrierea in CF, extrasul a fost curat, am facut un antecontract, iar cand sa fac contractul, i-a aparut in noul extras o ipoteca antica si de demult, inscrisa in registrul de transcriptiuni si transferata in CF, dupa deschiderea acesteia.
:grin: ipoteca era in favoarea avas, daca intelegeti ce vreau sa spun. :-D

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Ahrefs [Bot] and 21 guests