Page 1 of 1

Nota de Evaluare a Onorariului de Expertiza Judiciara

Posted: 11 Jul 2011, 10:06
by legalmgm
Buna ziua,

Problematica stabilirii cuantumului si a platii c/v serviciilor prestate de catre expertii judiciari este complexa si in prezent este neglijata sau chiar rau solutionata de catre instante dat fiind faptul ca si legislatia in vigoare este neadecvata si superficiala.

PREMIZE SI CONSIDERAŢII GENERALE
Sediul materiei pentru activitatea expertului judiciar in raporturile acestuia cu instanţele de judecată este Codul de Procedura Civila (Cap. 5 – Expertiza, art.201 si urmat.), Codul de Procedura Penală (Sect. X, art.116 si urmat.), Legea nr. 208 din 11.11.2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 2/2000 privind organizarea activităţii de expertiză tehnică judiciară şi extrajudiciară precum si Ordinul M.J. nr. 199/C din 18 ianuarie 2010 pentru aprobarea Nomenclatorului specializărilor expertizei tehnice judiciare .
Obligaţia majoră a expertului judiciar este aceea de a fi un consultant imparţial si competent al instanţei de judecată (beneficiarul, clientului său) si de a răspunde în mod eficient, în termenele prevăzute, de elaborarea si depunerea la instanţă a raportului său de expertiză.
Instanta de judecată are un rol hotărâtor in procedura expertizei judiciare. Ea trebuie să asigure furnizarea informaţii corespunzătoare solutionarii litigiului ce face obiectul dosarului cauzei, informaţii necesare, pertinente, concludente si suficiente pentru elaborarea raportului de expertiză judiciară.
În sarcina instanţei să revine şi efortul de a înţelege şi de a evalua corect concluziile raportului si munca depusă de expertul judiciar precum si propunerile acestuia, în diferitele etape de elaborare a raportului său de expertiză.
Raportul de expertiză tehnică judiciară este o operă de creaţie intelectuală (tehnică, in speţă) care, potrivit prev. art. 7 şi art. 8 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, constituie obiect al dreptului de autor (atât operele originale de creaţie intelectuală cât şi operele derivate).
Elaborarea Raportului de expertiză necesită pregatirea profesională a expertului (studii tehnice superioare + pregatire/specializare ulterioară) precum si expertiza profesională practică inginerească si deasemenea practică in expertiză judiciară.
Studiile teoretice şi experienţa practică îi pregătesc pe experti pentru a sprijini activitatea instanţei, pentru a o asista pe parcursul tuturor etapelor de formare a opiniei judecătorului in ceea ce priveste latura tehnică a speţei deduse judecăţii.
Onorariul (tariful) de expertiză constituie un drept legal al expertului, negociat cu beneficiarul (instanta) şi reprezintă costurile pentru îndeplinirea tuturor misiunilor de expertizare la care s-a angajat expertul judiciar.
Este de important reţinut împrejurarea că potrivit dispozitiilor legale citate, plata onorariului de expertiză judiciară se face de catre Ministerul Justitiei, prin Biroul Local de Expertize Judiciare, dupa ce acesta a retinut o cota de 10% care se varsă in contul Ministerului Justitiei.
Din acestă cauză, coroborată si cu prevederile art.145 si 147 Cod Penal (incluzând si Deciziile obligatorii ale Curtii Constitutionale) pentru constatarea calităţii de functionar public, plata onorariului de expertiză judiciară are un caracter de plată din fonduri publice iar pe perioada mandatului său încredinţat de instanţă, expertul judiciar este asimilabil unui functionar public in exercitiul funcţiunii.
Extras din „Ghidul Informativ privind Expertiza Tehnica Judiciara” elaborat de Ministerul Justitiei, editia 2010):
Cuantumul onorariului trebuie să corespundă nivelului de calificare, experienţei profesionale şi efortului precum şi volumului de timp investit de către expert în vederea efectuării expertizei.

Pentru a vedea si opinia mea, va sugerez a vedea:
Nota de evaluare a onorariului de expertiza judiciara
la adresa:
http://www.scribd.com/doc/59313523/Nota ... iara-Draft

Cu stima,

Re: Nota de Evaluare a Onorariului de Expertiza Judiciara

Posted: 11 Jul 2011, 15:19
by vulpacris
:wall: :wall: :wall:

Nu mai spuneti ca sunteti expert si acceptati aberatiile functionarilor ministerului justitiei care au ramas de pe timpul comunistilor, sau care au fost educati in acelasi spirit de cei pensionati, si al caror loc caldut l-au luat, pentru ca sunt anacronici vremurilor actuale.

Este inadmisibil sa acceptati afirmatia total absurda si nelegala potrivit careia

"Este de important reţinut împrejurarea că potrivit dispozitiilor legale citate, plata onorariului de expertiză judiciară se face de catre Ministerul Justitiei, prin Biroul Local de Expertize Judiciare, dupa ce acesta a retinut o cota de 10% care se varsă in contul Ministerului Justitiei.

Din acestă cauză, coroborată si cu prevederile art.145 si 147 Cod Penal (incluzând si Deciziile obligatorii ale Curtii Constitutionale) pentru constatarea calităţii de functionar public, plata onorariului de expertiză judiciară are un caracter de plată din fonduri publice iar pe perioada mandatului său încredinţat de instanţă, expertul judiciar este asimilabil unui functionar public in exercitiul funcţiunii.
".

Aceasta deoarece:

1) onorariul se achita prin intermediul contului Biroului expertilor, pentru garantarea impartialitatii expertului, DAR, DE CATRE PARTEA CARE A SOLICITAT PROBA CU EXPERTIZA, DECI, PLATA ONORARIULUI NU ESTE DIN "FONDURI PUBLICE", CI DIN FONDURILE PERSONALE ALE JUSTITIABILULUI, din care statul roman isi retine un comision de 10% pentru efectuarea acestei operatiuni financiare, depasind astfel, cu mult, in nesimtire, orice banca din lume;

2) chiar daca plata se face din fonduri publice, respectiv, in cazul expertizelor judiciare ordonate de procuror, conform codului comercial, si codului civil, prin faptul ca procurorul face parte din Ministerul Public, si expertul este Persoana Fizica Autorizata, este obligatoriu ca la baza relatiei dintre cele doua persoane juridice sa existe relatii contractuale, prin care Ministerul Public angajeaza prestarea de servicii de catre PFA, la fel cum primaria sectorului 3 angajeaza serviciile firmei de salubritate a lui Prigoana. Cum si firma lui Prigoana este platita din "fonduri publice" nu se poate echivala prin aceasta faptul ca Prigoana si toti angajatii firmei de salubritate ar fi pe timpul desfasurarii contractului "functionari publici";

3) Conform legii functionarilor publici, este interzis acestora sa desfasoare activitati economice, deci, per a contrario o persoana care desfasoara activitati economice - PFA- nu poate fi, de drept, asimilata functionarului public;

4) conform prevederilor art. 46 alin. (1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal - Definirea veniturilor din activităţi independente:

«Veniturile din activităţi independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere şi veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, realizate în mod individual şi/sau într-o forma de asociere, inclusiv din activităţi adiacente»

iar prin dispoziţiile alineatului (3) s-a statuat faptul:

«Constituie venituri din profesii libere veniturile obţinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal, expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament in valori mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfăşurate în mod independent, în condiţiile legii»

pentru ca, potrivit prevederilor art. 52 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal - Reţinerea la sursă a impozitului reprezentând plăţi anticipate pentru unele venituri din activităţi independente:

«Plătitorii următoarelor venituri au obligaţia de a calcula, de a reţine şi de a vira impozit prin reţinere la sursă, reprezentând plăţi anticipate, din veniturile plătite:
venituri din activitatea de expertiză contabilă şi tehnică, judiciară şi extrajudiciară;
»

Statutul de PFA pe care il au expertii, este dat de autoritatile publice sau organizatiile profesionale din care fac parte.

Faptul ca un expert, din oricare ar fi specialitatea, este autorizat de Ministerul Justitiei ca poate efectua expertize judiciare nu reprezinta altceva decat faptul ca respectivul expert -PFA si-a manifestat vointa de a intra in relatii contractuale cu Ministerul Justitiei, prin acceptarea conditiilor legale privind retinerea comisionului de 10% din onorariul cuvenit de regula pentru expertize similare, demonstrand concomitent ca indeplineste toate conditiile cerute de lege, si ca si-a insusit cunostintele juridice necesare prin promovarea examenului sau a interviului.

Aaaa !!!.... faptul ca functionarii din Ministerul Justitiei sunt atat de nesimtiti incat nu vor sa incheie contracte de prestari-servicii cu expertii-PFA, si, impreuna cu judecatorii si procurorii ii trateaza ca pe sclavi, este o alta problema, imputabila in egala masura si acelor functionari, cat si expertilor care nu cer respectarea legii si se complac in situatia voit ambigua mentinuta de nesimtiti.

Faptul ca un expert judiciar nu poate fi echivalat cu un functionar public rezulta mai ales din faptul ca potrivit noilor modificari aduse de lege la OG nr.2/2000, pot efectua expertize judiciare si cetatenii altor state din Uniunea Europeana, iar cerinta si conditia imperativa legala ca o persoana sa poata avea statutul de functionar public este aceea ca "SA FIE CETATEAN ROMAN", astfel ca nu se poate si este interzis de lege si Constitutia Romanaiei sa interpretezi in mod discriminatoriu, faptul ca expertii - PFA, cetateni romani au statutul de functionari publici, iar, expertii-PFA, dar cetateni straini, nu-l au, astfel ca acestia nu mai pot intra sub incidenta "prevederile art.145 si 147 Cod Penal".

Decat sa tot vorbiti pe la colturi, si sa tot scrieti aberatii, contactati un avocat, care cunoaste legea si, in aplicarea prevederilor art.63 alin.2 din Legea nr.7/1996 (in cazul expertilor cadastristi, topografi si geodezi):

"Persoanele autorizate privind desfăşurarea activităţii de realizare şi de verificare a lucrărilor de specialitate din domeniul cadastrului, geodeziei şi cartografiei de către persoanele fizice şi juridice autorizate pe teritoriul României, vor proceda, în baza legii speciale, la constituirea unei uniuni profesionale"

constituiti-va o "uniune profesionala" care sa va apere drepturile, si care sa negocieze contractul-cadru cu Ministerul Justitiei in baza caruia sa fie prestate serviciile solicitate de acesta.

:cafea:

Re: Nota de Evaluare a Onorariului de Expertiza Judiciara

Posted: 12 Jul 2011, 08:38
by legalmgm
Buna ziua

In legatura cu postarea membrului "vulpacris"

1. Tonul agresiv si exprimarea din mesaj folositile in mediul Dvs. particular, nu in public.
2. Nu ati inteles corect formulare si continutul amesajului meu.
3. Nu intru in polemici superficiale.
4. Relativ la asocierea expertilor judiciari vezi adresa:

Cu stima,

Re: Nota de Evaluare a Onorariului de Expertiza Judiciara

Posted: 14 Jul 2011, 01:23
by vulpacris
APEJ -CAB, titlul spune totul. :-D

Bre !!! uniunea profesionala se face la nivel de tara, nu la nivelul CAB, ca mai sunt o multime de alte sate, comune, orase si municipii in tara asta, in afara CAB, cu acei experti ce faceti !? :roll:

Din uniunea profesionala fac parte toti expertii autorizati, nu numai cei care fac cereri peste cereri, iar membrii onorifici sau alte bazaconii, denota foarte bine ca am inteles perfect mesajul pe care vreti sa-l transmiteti, si din care categorie va trageti.

Mare pacat ca nu a fost revolutie pe bune !!! :wall:

:cafea:

Re: Nota de Evaluare a Onorariului de Expertiza Judiciara

Posted: 18 Sep 2012, 18:55
by Mario131
De acord cu faptul ca instantele nu pot intotdeauna sa evalueze munca unui expert.

Insa vi se pare normal ca intr-un litigiu de munca, o expertiza privind evaluarea drepturilor salariale neplatite pe o perioada de 52 de luni, sa fie evaluate de expert la 30.000 de lei noi? Mie mi se pare jaf la drumul mare, cite vreme expertizele salariale sunt mai toate, la fel.